Permalänk
Medlem

Core i7 6700 och Pascal msi 1070

Hej alla swecclockers medlemmar!
Har precis blivit medlem här och har väl som alla andra här ett datorintresse men inte byggt något sedan 2007 själv.

Då blir man ju lite out of date när det gäller all teknik som ständigt utvecklas.

Sitter forfarande på en dator med config Core 2 duo E8600 och msi P7Ndiamond 780sli moderkort och ett msi 460gtx som förmodligen är stenålder nu lol samt 8gb ddr2 minne.

Det funkar väl rätt ok sedan man fick upp bredbandet till 100/10 då det gäller surf på nätet men om man ska spela nåt kommer det förmodligen att lagga järnet.

Har därför beställt en ny dator efter alla dessa år och låtit Inet sätta ihop följande Config.

Chassi Cosair 330R Blacklout
Asus Dvd DRW-241ST Svart
Nätagg:Corsair RM 750I 750W
Processor:Intel Core I7 6700 3,4 GHZ 8Mb
Kylare:Be quiet Pure Rock
Minne Kingston Hyper X 16Gb DDR 4 2133Mhz savage Black Cl 13
Hårddisk:Samsung 850-Series Evo 500Gb
Moderkort:Msi Z170A Krait Gaming 3X
Grafikkort Msi GTX 1070 8Gb Gaming

Har själv en Windows 7 Full retail Home premium som jag tänkte köra in och komplettera med ett Soundblaster rx ljudkort....
I stort sett den enda montering jag kommer göra.

Kommer det att funka för en surf och speldator ett tag eller är man helt ute och cyklar efter alla dessa år?

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

@M806:

Med en sån här setup klarar du dig flera år, du kommer kunna spela alla nya spel, kör du vanlig 1920x1080 kommer du kunna maxa alla de senaste spelen.

Du behöver inte ha sån kraftig PSU för en sån här rigg då GTX 1070 drar inte särskilt mycket juice.

Permalänk
Medlem

@MiniPC:
Ok kanske lite overkill på nätagget då?
Hade innan ett Corsair hx 620 och detta agget jag valde var semipassivt som förmodligen är ganska tyst och drar igång fläkten först efter en belastning av 300w så kanske man kunde gått ner ett snäpp där....

Var dock ute efter en tyst dator med lite fläktar och möjlighet till sli rigg ifall man skulle få ett hjärnsläpp lol

Blir nog inte så eftersom mitt förra bygge kördes i sli med 2st 8800Gt och man kunde i stort sett grilla korv uppe på chassitaket....så varmt blev det lol

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

Nu har du ju redan beställt men ett Z moderkort är gjort för att överklockas men du har köpt en CPU som inte går att överklocka

Permalänk
Medlem

@Karazhan:
yep men jag vill också hålla nere värmen och oljudet ifrån fläktarna som kommer om man klockar....kanske bättre för mig med ett minus på 30w på en k Modell Ljudmässigt egentkigen det man får ta om man vill ha en tyst dator.

Ganska stor skillnad på 65W och 95W...

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

Skulle bytt moderkort till ett Asus Z170 PRO Gaming, nätagget till corsair rmx eller EVGA Supernova G2. Skulle även tagit tex ett Fractal Design define s chassi istället men det är personligt.

Sen det viktigtaste, du har en icke k processor. Byt ut den mot 6700k, är värt även om du aldrig någonsin skulle kunna tänka dig att överklocka därför att det ökar andrahandsvärdet något enormt. Dessutom skiljer det ju knappt något alls mellan icke k och k modell så valet är enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M806:

@Karazhan:
yep men jag vill också hålla nere värmen och oljudet ifrån fläktarna som kommer om man klockar....kanske bättre för mig med ett minus på 30w på en k Modell Ljudmässigt egentkigen det man får ta om man vill ha en tyst dator.

Ganska stor skillnad på 65W och 95W...

Detta kan jag garantera gör noll skillnad ljudmässigt... Tycker du borde avbeställa och ändra till det jag skrev, bättre helt enkelt

Permalänk
Medlem

@DozeN:
Ja som sagt inte varit med i svängen då det gäller datorer på ett tag så det har väl blivit en del misstag på beställningen.

Datorn är ju tyvärr redan på väg till mig så man får väl ta det som det är nu.

Tror väl att det blir ganska ok ändå även om man kunde valt en del andra bättre komponenter tror jag.

Tack för eran respons på inlägget.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M806:

@DozeN:
Ja som sagt inte varit med i svängen då det gäller datorer på ett tag så det har väl blivit en del misstag på beställningen.

Datorn är ju tyvärr redan på väg till mig så man får väl ta det som det är nu.

Tror väl att det blir ganska ok ändå även om man kunde valt en del andra bättre komponenter tror jag.

Tack för eran respons på inlägget.

Kommer inte vara några problem whatsoever. Den kommer klara sig åt, en toppendator du fixat ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M806:

@DozeN:
Ja som sagt inte varit med i svängen då det gäller datorer på ett tag så det har väl blivit en del misstag på beställningen.

Datorn är ju tyvärr redan på väg till mig så man får väl ta det som det är nu.

Tror väl att det blir ganska ok ändå även om man kunde valt en del andra bättre komponenter tror jag.

Tack för eran respons på inlägget.

Det är därför det är bättre att fråga först innan köp om man är osäker.
Nu finns det inget att diskutera, bara konstatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M806:

@DozeN:
Ja som sagt inte varit med i svängen då det gäller datorer på ett tag så det har väl blivit en del misstag på beställningen.

Datorn är ju tyvärr redan på väg till mig så man får väl ta det som det är nu.

Tror väl att det blir ganska ok ändå även om man kunde valt en del andra bättre komponenter tror jag.

Tack för eran respons på inlägget.

Förlåt om jag låter otrevligt, men varför skapade du då en tråd, när du beställt och datorn är redan påväg hem till dig och inget kan ändras? Känns ganska meningslöst?

Permalänk
Medlem

@DozeN:

Har som sagt inte haft något stort intresse på ett tag,men det här med Pascal kändes som nåt stort steg i utvecklingen.
Vet inte om det är meningslöst att bolla lite tankar bara ?

Men det är klart att det varit bättre att kanske lägga upp ett förslag först och därefter gjort ändringar.
Det kan man ju ta med sig till nästa gång.

Sweclockers sida är ju ett bra forum med tester och kanske lösa ett och annat problem som kan uppkomma med datorer.

Så ja du har en poäng med det.

På nåt sätt känns det spännande med lite nyare grejer

Hoppas inte nån tog illa upp.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Kommer inte vara några problem whatsoever. Den kommer klara sig åt, en toppendator du fixat ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått hem datorn nu och installerat operativsystemet samt alla uppdateringar och mailprogram .
Ljudkortet monterades i igår,det blev ett bra lyft på ljudet gentemot det integrerade ljudkortet.

Precis som du skrev så var det ett jättelyft prestandamässigt.

Datorn är kanontyst och får fullt i Windows 7 på prestandaindex.

Kunde inte låta bli att testa 3D mark Firestrike som ger 18695 poäng.

Testat lite fps i Diablo 3 där jag hadde 50-80 fps på medium inställningar i den gamla datorn.

Ligger nu på 150fps som lägst och toppar uppemot 450 som högst med allting maxat.

Tempmässigt Ca.30 grader vid idle och 41 vid spel .....

Är inte värst men väldigt nöjd med resultatet....

Det har hänt en hel del sen man sist monterade en dator själv.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

Fördelen med en K modell är att det oftast förlänger livslängden på en dator ett par år.
Men är en bra cpu i dagsläget utan överklockning ändå som kommer hålla länge.

Och att du är nöjd är viktigaste såklart
Klart en sjuk uppgradering över det du hade tidigare i vilket fall som :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fördelen med en K modell är att det oftast förlänger livslängden på en dator ett par år.
Men är en bra cpu i dagsläget utan överklockning ändå som kommer hålla länge.

Och att du är nöjd är viktigaste såklart
Klart en sjuk uppgradering över det du hade tidigare i vilket fall som :>

Ja trodde väl inte att skillnaden skulle bli så stor eftersom det tillverkas ny teknik hela tiden.

Man blir ju som sagt efter hela tiden när man än väljer att uppgradera.

Gillar ju att datorn är så rapp,tyst,sval och att man slipper rapplet ifrån min förra hårddisk WD Black 500Gb 32 Mb Cache som kanske ändå gjorde sitt jobb hyfsat.

Inet har fixat min drömdator för tillfället.... får se hur länge det varar.

Som sagt en oduglig investering precis som nya bilar.....bara rasar i värde.men förbannat kul när det anländer...lol

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |