Nintendo presenterar NES i krympt format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv. Givetvis är det enklare att köpa en färdig låda, men 90% av sweclockers medlemmar skulle inte ha några problem att installera Retropie, bara att flasha ett sd kort så är man klar i princip.

Det är ju inte samma hårdvara som i original NES såklart. Antagligen en liten billig ARM processor eller dylikt som kör en NES emulator. Det kan du ju nästan köran på en tegelsten. ^^

Billigare med RetroPi? Har du räknat med priset för adapter, minneskort, chassie, HDMI-kabel och handkontroll?
Det drar ihop sig snabbt, och då går du göra själv istället för Plug n' Play.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nintendos nya målgrupp tycks vara 90/80talisterna som hungrar efter nostalgi. Först pokemon go och nu detta

Permalänk
Medlem

Jag änskar Nintendo släpper en SNES också, då skulle jag dö av lycka!

Hoppas de även släpper liknande retro konsoler för de övriga nintendomaskinerna ändra fram till Gamecube med de bästa spelen inbakade, vore en hit för oss alla som missade vissa av konsolerna eller de gått sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nintendos nya målgrupp tycks vara 90/80talisterna som hungrar efter nostalgi. Först pokemon go och nu detta

Hmm, du glömde 70-talisterna. Blir ett givet köp!

Permalänk
Medlem

va ska ja me denna till?
har orginalet med mer spel, samt emulator på ps3 och pc

finns väll redan i handeln denna me, som sån fattig piratkopia fake konsol?

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på SNES Classic då

SNES minns jag varmt, var ju typ samma kvalitet på grafiken som Amiga 500 som jag använde mycket.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

WOW va gött!
Minns än idag när jag var, kanske 7-8 år gammal(?) och fick mitt stora paket, och
till min förvåning men ack stooooora lycka så var det ett Nintendo med Super Mario Bros
Hoppas grabben min kommer älska spelen, men det är nog att önska för mkt

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

va ska ja me denna till?
har orginalet med mer spel, samt emulator på ps3 och pc

finns väll redan i handeln denna me, som sån fattig piratkopia fake konsol?

Den är inte gjord för dig.
Den är gjord för alla oss andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

WOW va gött!
Minns än idag när jag var, kanske 7-8 år gammal(?) och fick mitt stora paket, och
till min förvåning men ack stooooora lycka så var det ett Nintendo med Super Mario Bros
Hoppas grabben min kommer älska spelen, men det är nog att önska för mkt

Bättre läge än detta finns det inte för att se om han brås på sin far!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Shut up and take my money!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag undrar om inte detta kommer leda till förbokningsrekord.
Givetvis har jag förbokat.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Underbar produkt! Nöjde dem sig inte med en aktieökning på 25%?

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Fanns inte de bara i barnstorlek?

Permalänk
Medlem

Såg att den stöder HDMI vill ha klassikern

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Fanns inte de bara i barnstorlek?

Nej http://www.vans.se/se-en/catalog/product/view/id/79117/s/nint...

Däremot verkar en del vara slut på lager såg jag nu, jag beställde storlek 44

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Sjukt sexig men var kanske lite tamt med spel på den men kändes faktiskt som en av dom intressantare tv spelen 😁

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

kul, men en SNES variant måste fan alltså komma också, gärna med trådlös kontroll också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_W:

Nu börjar Nintendo leverera, först GO och nu denna!

Håller med. Nintendo är verkligen på G(o) nu!

Permalänk
Inaktiv

Något som hade gjort den ännu bättre vore ju om den även kunde spela ett par väl utvalda Gameboy spel också. Lägg Pokemon Blue/Red på den och den lär väl flyga från butikshyllorna med tanke på Pokemon GO.

NES och Game Boy använder samma knappar och styrkors så hade fungerat bra så.

Permalänk
Medlem

Haha coolt

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Trist att den bara verkar ha stöd för inbyggda spel. Nu var ju urvalet väldigt bra iof men saknar ju lite titlar som bomberman spelen, chip n dale, ice hockey mfl.

edit: megaman fanns visst med

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kan det bli som så att man kan få mer spel i framtiden genom firmware eller något?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Då det ändå emuleras och NES-kontrollen går att använda till Wii.
Så går det ju köpa ett begagnat Wii, softmodda det och sen har ni tillgång till alla dessa konsoller: http://wiibrew.org/wiki/List_of_homebrew_emulators

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på Pokemon GO, 25% ökning av Nintendos aktievärde och hur väl denna satsning verkar tas emot så är det nog ett ypperligt tillfälle att meddela Nintendo på diverse social media om vad man önskar se. Exempelvis fler spel men också kanske USB-portar eller (m)SD-platser. Nu kanske det är för sent för några större förändrar hårdvarumässigt men fler spel borde ju inte vara omöjligt att få till. Mycket beror nog också på vad rättighetsägarna tycker, typ Capcom för Mega Man-spelen och liknande.

Jag hoppas verkligen Nintendo förstår vad de uppenbarligen gjort rätt den senaste tiden och tar lärdom av detta. Jag gillar min Wii U men mina förväntningar var högre än så på Nintendo.

Och när de ändå håller på, släpp E3-demot av Zelda: The Breath of the Wild (gärna Treehouse-versionen) på eShop så vi får testa...!

EDIT: Jag såg nu att Mega Man 2 var med i spelpaketet, galet bra även om fler spel i serien gärna får följa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Luckan är estetisk!? Så jag kan inte stoppa in mina gamla goa kassetter?

Jag hoppades på en modern ersättare till min gamla spelkonsol. Synd att Nintendo misslyckades.

Det vore ju kul om den kunde använda kasetter eller åtminstonde hade minneskort eller USB port.
Blir säkert ett köp oavsett, men synd att den inte kan använda kasetter.

Permalänk

Jag gissar att det här är nått i stil med en "remixad Wii med Virtual Console" för jag antar det handlar om emulering. Jag har gärna fel dock.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sisyfos:

Hmm intressant, visste inte att moderna ARM-processorer hade så lätt att emulera NES.
Frågan är vilken mjukvara de faktiskt lanserar konsolen med, "RetroPie" verkar ju ganska bra men jag tror inte Nintendo frivilligt vill använda ett open source-OS på en egen konsol.

Det som ska emuleras i detta fall är en variant av 6502 på 1,79 MHz.

Rätt säker allt varenda mobiltelefon med tillräckligt avancerad webbläsare för att hantera denna sida, där man gjort en 6502 emulator i JavaScript, klarar av att köra 6502-maskinkod snabbare än vad NES gjorde. Givet att Nintendo lär ha använt något betydligt effektivare än JavaScript i en webbläsare för sin emulering lär man kunna köra på väldigt enkla/billiga ARM CPUer, betydligt enklare än de vi ser i moderna telefoner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fan, Nintendos aktie börjar likna dogecoins valutaväxlingskurs. To the moon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det känns som att jag kommer skaffa denna av ren princip.

Man skulle köpt aktier i Nintendo för en månad sedan... :/

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.