Ny Samsung Tv men inget ljud till Hemmabiopaket

Permalänk
Medlem

Ny Samsung Tv men inget ljud till Hemmabiopaket

Har précis köpt en ny 65 tums tv från Samsung Samsung UE65JU6075 innan denna hade jag en plasmatv som inte hade några smartfunktioner. Till denna tv har jag ett hemmabiosystem från Sony upkopplat Sony BDV-N7100W. Innan jag köpte en ny tv:n så använde jag Hemmabiosystemet för allt. Netflix och att se film från en nas t.ex. Har inget tvabbonemang alls. Således så matades ljudet ut I hemmabiosystemet och jag hade inte på ljudet på högtalarna på tv:n.

Nu till mitt problem. Den nya tv:n har smartfunktioner. Jag vill således starta Netflix och filmer från nasen från tv:n och inte från Hemmmabiosystemet. Men då får jag inte ut något ljud. Både hemmabiosystemet och tv:n stödjer ARC function men vilken version av HDMI det är på enheterna vet jag inte. Jag har helt enkelt bara en HDMI kopplat från tvn:s HDMI1 uttag till Hemmabiosystemets hdmi out (båda med arc). Vad kan jag ha gjort för fel? Kan det behövas en modernare HDMI kabel?

Saker jag prövat:
Bytt HDMI kabel.
Ändrat inställningar mför hdmi+sec även kallad anytime på tv:n
En del inställingar på hemmabiosystemet var den ska mata ut ljud (typ högtalare +hdmi) eller bara HDMI.

Saker jag kanske borde pröva:
Skaffa en annan hdmikabel (? på sort)
Uppdatera firmware på tv:n
sätta en digital kabel (toslink) från tv:n (ut) till hemmabiosystemet (in)

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Ofta behöver man Aktivera ARC i både TVn och i Ljudutrustningen.
Om du har en väldigt gammal HDMI så kan du behöva byta den, men troligen så är det inte det som är felet.

Att sätta Toslink emellan är dåligt eftersom de flesta TV inte stöder flerkanalsljud ut via Toslink. utan endast Stereo.

Saxat från samsung manualen:
[HDMI-inställningar]
[Kontroll för HDMI]
[På]: Aktiverar av funktionen [Kontroll för
HDMI]. All utrustning som är ansluten med
HDMI-kabeln i systemet kan styra varandra.
[Av]: Av.
(Gäller endast modeller för Europa)
När du ställer in [Snabbstartläge] på [På] ställs
[Kontroll för HDMI] automatiskt in på [Av].
[Audio Return Channel]
Denna funktion är tillgänglig när du
ansluter systemet till en TV som är
kompatibel med funktionen Audio Return
Channel via HDMI IN-uttaget och
[Kontroll för HDMI] är inställt på [På].
[Auto]: Systemet kan automatiskt ta emot
TV:ns digitala ljudsignal via en HDMI-kabel.
[Av]: Av.
[HDMI1-ljudinmatningsläge] (endast
europeiska modeller)
Du kan välja ljudinmatningen för den
utrustning som är ansluten till HDMI
(IN 1)-uttaget.
[HDMI1]: Ljudet från den utrustning som
är ansluten till HDMI (IN 1)-uttaget matas
in från HDMI (IN 1)-uttaget.
[TV]: Ljudet från den utrustning som är
ansluten till HDMI (IN 1)-uttaget matas in
från TV (DIGITAL IN OPTICAL)-uttaget.

Du behöver alltså se till att snabbstart INTE är aktiverat och att HDMI-kontroll ÄR aktiverat.
Du skall inte behöva göra inställningar i TVn

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztereoid:

Ofta behöver man Aktivera ARC i både TVn och i Ljudutrustningen.
Om du har en väldigt gammal HDMI så kan du behöva byta den, men troligen så är det inte det som är felet.

Att sätta Toslink emellan är dåligt eftersom de flesta TV inte stöder flerkanalsljud ut via Toslink. utan endast Stereo.

Saxat från samsung manualen:
[HDMI-inställningar]
[Kontroll för HDMI]
[På]: Aktiverar av funktionen [Kontroll för
HDMI]. All utrustning som är ansluten med
HDMI-kabeln i systemet kan styra varandra.
[Av]: Av.
(Gäller endast modeller för Europa)
När du ställer in [Snabbstartläge] på [På] ställs
[Kontroll för HDMI] automatiskt in på [Av].
[Audio Return Channel]
Denna funktion är tillgänglig när du
ansluter systemet till en TV som är
kompatibel med funktionen Audio Return
Channel via HDMI IN-uttaget och
[Kontroll för HDMI] är inställt på [På].
[Auto]: Systemet kan automatiskt ta emot
TV:ns digitala ljudsignal via en HDMI-kabel.
[Av]: Av.
[HDMI1-ljudinmatningsläge] (endast
europeiska modeller)
Du kan välja ljudinmatningen för den
utrustning som är ansluten till HDMI
(IN 1)-uttaget.
[HDMI1]: Ljudet från den utrustning som
är ansluten till HDMI (IN 1)-uttaget matas
in från HDMI (IN 1)-uttaget.
[TV]: Ljudet från den utrustning som är
ansluten till HDMI (IN 1)-uttaget matas in
från TV (DIGITAL IN OPTICAL)-uttaget.

Du behöver alltså se till att snabbstart INTE är aktiverat och att HDMI-kontroll ÄR aktiverat.
Du skall inte behöva göra inställningar i TVn

Antar att du menar att du har saxat från Sony manualen dvs surroundsystemet och inte tv:n? När det gäller HDMI kontroll står det att det gäller HDMI1 IN uttaget. Är det HDMI1 på TVn de menar eller är det HDMI1 på surroundsystemet. Just nu har jag HDMI sladden kopplat till HDMI ut på Surroundsystemet måste jag ändra det?

Tror inte heller att det är HDMI kablen som är för gammal men får jag inte det att fungera får jag köpa en HDMI 2.0 kabel eller eventuellt pröva med toslink för att se om någon signal går fram.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Ja, JAG skrev fel. det är saxat ur SONYs manual för surroundsystemet.

Sätt
HDMI-kontroll [PÅ]
Snabbstartsläge [AV]

Och kabeln i HDMI UT

Kabeln måste vara HDMI 1.4 för att stödja ARC

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem

På min samsung är endast HDMi port 4 ARC

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar även ha en digital optisk ljudutgång på TV'n och en motsvarande ingång på hemmabiosystemet som du kan använda om du inte får ARC att funka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du även slått på ljud ut via HDMI på TVn? Missade ifall du skrivit det. På min LG krävs att man slår på att den ska skicka ut ljudet via HDMI istället för högtalarna och ibland kör den dessutom både och när den buggar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har du även slått på ljud ut via HDMI på TVn? Missade ifall du skrivit det. På min LG krävs att man slår på att den ska skicka ut ljudet via HDMI istället för högtalarna och ibland kör den dessutom både och när den buggar.

Jag har prövat att sätta source på hdmi1 dvs den igånng som går till stereon men får ändå inget ljud. Vet inte om det finns någon inställning på tv:n för var ljudet ska tryckas ut.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

På min samsung är endast HDMi port 4 ARC

Har bara 3 HDMI in på samsungen och den som är märkt HDMI1 star det ARC på. Men man kan kanske pröva HDMI2 In också även om det känns långsökt.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du verkar även ha en digital optisk ljudutgång på TV'n och en motsvarande ingång på hemmabiosystemet som du kan använda om du inte får ARC att funka.

Som Zteroid skrev så verkar det inte vara en fullgod lösning om man kan använda HDMI. citat "Att sätta Toslink emellan är dåligt eftersom de flesta TV inte stöder flerkanalsljud ut via Toslink. utan endast Stereo."

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Har bara 3 HDMI in på samsungen och den som är märkt HDMI1 star det ARC på. Men man kan kanske pröva HDMI2 In också även om det känns långsökt.

Nä det är bara en HDMI som har ARC på TVn. Det står HDMI ARC på den ingången.

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Jag har prövat att sätta source på hdmi1 dvs den igånng som går till stereon men får ändå inget ljud. Vet inte om det finns någon inställning på tv:n för var ljudet ska tryckas ut.

Inställning på tvn krävs så den vet att ljud ska matas ut till den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztereoid:

Nä det är bara en HDMI som har ARC på TVn. Det står HDMI ARC på den ingången.

I tekniska detaljer på hemmbiosystemet om HDMI står det såhär:

TV (Audio Return Channel/OPTICAL)
Format som stöds: LPCM 2CH
(upp till 48 kHz), Dolby Digital, DTS

Kan det vara tt jag måste ställa in detta på tv:n någonstans?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

I tekniska detaljer på hemmbiosystemet om HDMI står det såhär:

TV (Audio Return Channel/OPTICAL)
Format som stöds: LPCM 2CH
(upp till 48 kHz), Dolby Digital, DTS

Kan det vara tt jag måste ställa in detta på tv:n någonstans?

Nej den kommer nog välja utifrån källans ljudström.

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Har bara 3 HDMI in på samsungen och den som är märkt HDMI1 star det ARC på. Men man kan kanske pröva HDMI2 In också även om det känns långsökt.

Nej står det ARC på den så är det rätt.Står ARC på min

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztereoid:

Ja, JAG skrev fel. det är saxat ur SONYs manual för surroundsystemet.

Sätt
HDMI-kontroll [PÅ]
Snabbstartsläge [AV]

Och kabeln i HDMI UT

Kabeln måste vara HDMI 1.4 för att stödja ARC

Har nu satt hdmi kontroll på hemmabion på (på) och snabbstartläge på av. Har också ändrat hdmi port till 3 eftersom det var den som hade ARC och inte HDMI1. My fault. Tv:n är så stor och HDMI 1 var märkt med någon Gul text så jag trodde det var denna. Assume the ass of you and me som the heter. Har även kollat vad det star på min HDMI kabel och det star high speed and Ethernet så det borde räcka tyckker man. Det funkar dock fortfarande inte.

Det finns en inställning på tv:n under MENU Ljud --> Ytterligare inställningar > Aktivera digitalt ljud

Saxat:
Eftersom denna Smart TV är Sony/Philips Digital Interface Format (S/PDIF)-aktiverad kan du göra så att tv:n
tillhandahåller digitalt ljud till olika digitala ljudenheter, t.ex. högtalare, A/V-mottagare och hemmabiosystem,
genom att justera följande inställningar.

Där du bland annat kan ändra:

HDMI-Ljudformat
Ställer in formatet för ljudingångssignalen som lämpar sig för den externa enhet som är ansluten till TV:ns
HDMI-port.

och

Ljudformat
Väljer digitalt ljudutgångsformat (S/PDIF). De tillgängliga formaten beror på ingångskällan.

Det finns tydligen ocksånågot som heter Simplelink eller HDMI-CEC som man kan sätta på. Har prövat av och på utan framgång.För att lyssna på ljud via en mottagare, gå till skärmen Mottagare(System → Anynet+ (HDMI-CEC) → Mottagare). Välj sedan Mottagare och ställ in på På.

Mottagare=Reciever så blir det begripligt.

Kanske signalen behöver matchas med någon inställning på surooundsystemet ljudinställningar? Annars kommer jag lägga ett case hos Samsung och eventuellt testa toslinken och att updatera firmware på tv:n. Det kanske hjälper.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Var och köpte en 100kronors HDMI på Netonnet. Efter det funkade ljudet. Fast jag var tvungen att aktivera AYNET? funktionernpå tv:n.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Varför krångla och köra ARC, som är dåligt (bra teknik på papperet)? :s Kör en optisk -> klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Var och köpte en 100kronors HDMI på Netonnet. Efter det funkade ljudet. Fast jag var tvungen att aktivera AYNET? funktionernpå tv:n.

Är inte Anynet bara Samsungs namn på just kontroll över HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Var och köpte en 100kronors HDMI på Netonnet. Efter det funkade ljudet. Fast jag var tvungen att aktivera AYNET? funktionernpå tv:n.

Är säkert Anynet som styr HDMI CEC, det krävs för att ARC ska fungera.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xaph:

Varför krångla och köra ARC, som är dåligt (bra teknik på papperet)? :s Kör en optisk -> klart.

Det är inte så enkelt eftersom hdcp oftast stoppar ljudet, den enda gång du kan vara säker på att toslink får skicka ut ljudet är om du använder mottagaren i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Är säkert Anynet som styr HDMI CEC, det krävs för att ARC ska fungera.

Det verkar vara så att det var ANYNET+ som behövde vara på för att få det att funka. Dock så hade jag det på med den gamla HDMI kablen och det funkade inte. Det finns olika 1.4 kablar av HDMI inte alla stödjer HDMI-SEC (eller så var kablen helt enkelt av dålig kvalitet) ANYNET är précis som någon annan skrivit Samsungs namn på HDMI Kontroll. Däremot star det ingenstans I Manualen att denna måste vara på för att ARC ska fungera.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Varför krångla och köra ARC, som är dåligt (bra teknik på papperet)? :s Kör en optisk -> klart.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så enkelt eftersom hdcp oftast stoppar ljudet, den enda gång du kan vara säker på att toslink får skicka ut ljudet är om du använder mottagaren i tvn.

Som Ztereoid skrev: "Att sätta Toslink emellan är dåligt eftersom de flesta TV inte stöder flerkanalsljud ut via Toslink. utan endast Stereo" Det här med HDCP som stoppar ljudet visste jag dock inte om.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"