Permalänk
Medlem

Söker laptop för studier.

Hallå!

Jag ska börja studera systemvetenskap i höst och ska köpa mig en laptop inför detta. Lite osäker på vilken typ av dator som behövs till eventuella programmeringsuppgifter eller liknande så tar gärna emot tips! Budget <10.000

Permalänk
Medlem

Macbook Pro retina 15".

Permalänk
Medlem

Inga programmeringsuppgifter på högskola är särskilt tungdrivna så du kräver inget speciellt.

Satsa på TYST så du kan ha den på föreläsningar utan att störa.
Satsa på bra tangentbord och trackpad så du slipper använda fula ord pga frustration.
Satsa på bakgrundsbelyst tangentbord så du kan "plugga" på sena kvällar.

Du kommer inte programmera tunga realtidssystem som är flertrådat i 16 instanser så nej, du behöver inte en i7 super delux extra special.

Skulle personligen köra på en batterisnål m-modell av i5 och ips-skärm. SSD nämner jag inte ens för ingen köper väl en bärbar med mekanisk idag om de inte handlar på SIBA typ.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriwij:

Hallå!

Jag ska börja studera systemvetenskap i höst och ska köpa mig en laptop inför detta. Lite osäker på vilken typ av dator som behövs till eventuella programmeringsuppgifter eller liknande så tar gärna emot tips! Budget <10.000

Jag ska också börja studera systemvetenskap i höst! Vilket universitet ska du läsa på? Jag ska läsa i Göteborg.

För egen del blev det en Asus UX305UA - den uppfyller alla mina krav. Enda minuset är avsaknaden av bakgrundsbelyst tangentbord. Annars är jag otroligt nöjd!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@eriwij: Asus UX305 med i5:an är min rekommendation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@El1min4tor Blir Örebro för min del

Har också funderat på en av ASUSmodellerna. Är Mac något att ha i åtanke eller är det bara pengar för märket som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriwij:

@El1min4tor Blir Örebro för min del

Har också funderat på en av ASUSmodellerna. Är Mac något att ha i åtanke eller är det bara pengar för märket som vanligt?

Nu är jag långt ifrån någon expert i ämnet - men när jag betalade 8990:- för datorn i sign fick jag definitivt mycket mer för pengarna än vad jag fått om jag valt en Mac i samma prisklass.

Det går dock inte att sticka under stolen att Mac har en fantastisk byggkvalitet och enligt många jag pratat med ska fungera precis lika bra som en Windows-burk när man pluggar systemvetenskap. Så det är nog i grunden en fråga om smak och tycke (och plånbok).

Asus har också matt ips-skärm vilket jag värdesätter otroligt mycket. Vill du ha högre byggkvalitet och bakgrundsbelyst tangentbord kan du alltid kika på den lite dyrare 303-serien. Sambon kör den och är också mycket nöjd!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

@eriwij undersök först så du inte får en dator via skolan. Det kan även vara så att de har en datorsal som du kan använda. Själv pluggade jag till systemarkitekt på Högskolan i Borås och jag hade inget behov av en dator. Utan klarade mig gott och väl med datorerna i datorsalen samt min dator hemma.

Mitt råd är därför vänta. Du kommer inte behöva en laptop de första dagarna. Visar det sig att du har ett behov då så kan du beställa en och få hem den inom några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriwij:

@El1min4tor Blir Örebro för min del

Har också funderat på en av ASUSmodellerna. Är Mac något att ha i åtanke eller är det bara pengar för märket som vanligt?

Jag satsade på en billig windowsdator till plugget. Stort misstag. Det värsta var något som jag inte hade tänkt på alls när jag köpte den, det var touchpaden. Att sitta långa dagar i grupparbeten med en dålig touchpad är värre än något annat. Ingen laptop slår Mac touchpads. För tillfället kör jag en trådlös mus med min dator för att slippa skiten, men inte jätte praktiskt.

Permalänk
Medlem

Inte Mac-klass på Asus touchpad - men för att vara en Windows-burk är du bland det bästa jag testat.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriwij:

@El1min4tor Blir Örebro för min del

Har också funderat på en av ASUSmodellerna. Är Mac något att ha i åtanke eller är det bara pengar för märket som vanligt?

Jag själv började studera systemvetenskapliga programmet i Örebro i höstas (gick däremot bara en termin, och hoppade över till ekonomi nu i våras) Och ett tips bara, skaffa dig inte en MAC. Verkligen alla som hade det svor sig igenom halva terminen med okompatibla programmeringsprogram och krångel.

Edit: Visst, man kan sitta med bootcamp osvosv. Men för att slippa det, skaffa dig en dator med windows. Själv skaffade jag mig en dell xps 13 och är urnöjd.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag är ute efter en laptop som skall klara program liknande ArcGis och Cad. Jag fastande för ASUS UX305FA som tipsades om här i tråden. Funkar den för det jag nämner. Och hur är den annars överlag?.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande