Övertyga mig att skaffa en SSD

Permalänk
Medlem

Övertyga mig att skaffa en SSD

Jag är en av de få som inte hoppat på SSD-tåget än även om jag varit väldigt nära väldigt många gånger. Datorn är på i stort sett hela tiden förutom vid omstarter efter drivrutinsuppdateringar och liknande.
Kan någon försöka övertyga mig att köpa en?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Spelar du Fallout 4 eller andra spel med många och sega laddtider?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är en av de få som inte hoppat på SSD-tåget än även om jag varit väldigt nära väldigt många gånger. Datorn är på i stort sett hela tiden förutom vid omstarter efter drivrutinsuppdateringar och liknande.
Kan någon försöka övertyga mig att köpa en?

Om du hade råd att åka Ferrari för samma pris som en folkabuss men fick lite mindre utrymme skulle inte det vart kul?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Spelar du Fallout 4 eller andra spel med många och sega laddtider?

https://youtu.be/REynyTHWxg4

Jag spelar Battlefield 4 en hel del och laddtiderna är inte så långa som man kan tro. Ibland är jag inne innan matchen startar och ibland är poängen runt 780 på 800 ticket servrar. Just BF4 är en anledning att jag är och varit inne på det tidigare.

Skrivet av linde:

Om du hade råd att åka Ferrari för samma pris som en folkabuss men fick lite mindre utrymme skulle inte det vart kul?

Men om jag redan har en folkabuss då? Jag antar att folkabussen ska symbolisera den mekaniska hårddisken?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är en av de få som inte hoppat på SSD-tåget än även om jag varit väldigt nära väldigt många gånger. Datorn är på i stort sett hela tiden förutom vid omstarter efter drivrutinsuppdateringar och liknande.
Kan någon försöka övertyga mig att köpa en?

Aldrig provat på en dator som haft en SSD i sig? Det är verkligen inte bara uppstarten som blir snabbare...

Varför väljer du att inte köpa en SSD? Är du osäker på om du verkligen kommer "behöva" det?
Om du inte gör något som behöver läsa/skriva mycket data från din hårddisk så kan jag förstå dig. Använder du enbart datorn till att surfa/skriva dokument så är SSD absolut inget krav, men för i princip allt annat så är en SSD överlägsen.
Att sedan datorn startar på en bra bit under minuten är väl bara en bonus eftersom du inte startar om den ofta.

Det räcker med att ha en 120GB systemdisk(gärna 250GB för att kunna få plats men ännu mer, hade 120GB först och insåg rätt snabbt hur skönt det vore med mer utrymme), sen lagrar du bilder/spel/större program på din mekaniska disk. Det kommer kännas så otroligt snabbt i början och du kommer aldrig vilja gå tillbaka

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Aldrig provat på en dator som haft en SSD i sig? Det är verkligen inte bara uppstarten som blir snabbare...

Varför väljer du att inte köpa en SSD? Är du osäker på om du verkligen kommer "behöva" det?
Om du inte gör något som behöver läsa/skriva mycket data från din hårddisk så kan jag förstå dig. Använder du enbart datorn till att surfa/skriva dokument så är SSD absolut inget krav, men för i princip allt annat så är en SSD överlägsen.
Att sedan datorn startar på en bra bit under minuten är väl bara en bonus eftersom du inte startar om den ofta.

Det räcker med att ha en 120GB systemdisk(gärna 250GB för att kunna få plats men ännu mer, hade 120GB först och insåg rätt snabbt hur skönt det vore med mer utrymme), sen lagrar du bilder/spel/större program på din mekaniska disk. Det kommer kännas så otroligt snabbt i början och du kommer aldrig vilja gå tillbaka

Ja, en SSD kan väl jämföras med en skärm som har hög Hz - Ingenting man behöver men har man haft det så vill man helst inte gå tillbaka?
Köper jag en så blir det 250GB så jag även kan ha spel på den.

Jag har provat på datorer med SSD men kommer faktiskt inte ihåg hur skillnaden var inne i windows, förutom uppstarten då.

edit: Såg att jag lagt tråden helt fel. Jag rapporterar så får en moderator flytta den vidare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: En SSD är i särklass den bästa uppgraderingen du kan göra på en dator.
Att gå från HDD till SSD är verkligen en stor märkbar skillnad om man jämför mot byte av annan komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, en SSD kan väl jämföras med en skärm som har hög Hz - Ingenting man behöver men har man haft det så vill man helst inte gå tillbaka?
Köper jag en så blir det 250GB så jag även kan ha spel på den.

Jag har provat på datorer med SSD men kommer faktiskt inte ihåg hur skillnaden var inne i windows, förutom uppstarten då.

Jo men precis, nackdelen med SSD är väl att det är så otroligt dyrt jämfört med en mekanisk disk - Om du är ute efter lagringsutrymme. Jag menar, 4TB för "ynka" 14000kr

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

@ClintBeastwood: En SSD är i särklass den bästa uppgraderingen du kan göra på en dator.
Att gå från HDD till SSD är verkligen en stor märkbar skillnad om man jämför mot byte av annan komponent.

Har läst detta så många gånger och har faktiskt ingen anledning att misstro det.

Skrivet av Pamudas:

Jo men precis, nackdelen med SSD är väl att det är så otroligt dyrt jämfört med en mekanisk disk - Om du är ute efter lagringsutrymme. Jag menar, 4TB för "ynka" 14000kr

Det var den nyheten som drog igång mitt tänk igen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Livet är för kort för att vänta på en mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem

Om vi pratar i syfte som systemlagring så snackar vi snabbare respons och processorn kan börja jobba när vi pratar aktiviteter som skall komma åt lagringsytan.

I syfte som lagringsenhet för behandlat/arkiverat materiel så är det mekanisk som gäller i min värld. Även om responstiden är vad den är med hårddiskar så duger den bra från ett ekonomiskt perspektiv för behandlat/arkiverat materiel.

SSD = Där I/O respons skall vara låg och slumpmässiga skrivningar/läsningar sker.
HDD = Där I/O responsen är strunt samma, skrivningar och läsningar sker oftast sekventiellt och stor lagringsyta till låg kostnad är att föredra.

EDIT: Glömde bort att med SSD så minskar man även energiförbrukningen vilket innebär lägre elkostnad, lägre slitage p.g.a. onödig värme, tystare dator och i fall med bärbar dator så får man längre batteridriftstid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, en SSD kan väl jämföras med en skärm som har hög Hz - Ingenting man behöver men har man haft det så vill man helst inte gå tillbaka?
Köper jag en så blir det 250GB så jag även kan ha spel på den.

Jag har provat på datorer med SSD men kommer faktiskt inte ihåg hur skillnaden var inne i windows, förutom uppstarten då.

edit: Såg att jag lagt tråden helt fel. Jag rapporterar så får en moderator flytta den vidare.

Du har brister i liknelsen, att högre än 60 Hz inte behövs är vi överens om, men det går inte att jämföra med SSD vs mekanisk.

Har du en gång satt dig vid en dator med SSD så kommer du aldrig vilja ha en utan SSD, mot skärm, där så är det hur bra som helst med 60Hz då det är mer än väl, mot SSD där det är bokstavligen natt och dag på mekanisk vs SSD.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Finns ju 240/250GB SSD nu för 500kr, kolla fyndtråden. Visserligen TLC men kommer ju ändå att vara snabbare på random read/write iops.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, en SSD kan väl jämföras med en skärm som har hög Hz - Ingenting man behöver men har man haft det så vill man helst inte gå tillbaka?
Köper jag en så blir det 250GB så jag även kan ha spel på den.

Jag har provat på datorer med SSD men kommer faktiskt inte ihåg hur skillnaden var inne i windows, förutom uppstarten då.

Beror ju på vad du gör med datorn, men själv sparar jag många timmar per år genom att ha OS+program på SSD.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alltså, en vanlig hårddisk är ju för mängd lagring, ssd är ju inte så våldsamt dyrt längre så allt annat är på den.

Permalänk
Medlem

Idag är en SSD för billig för att ens fundera på. Det spelar ingen roll om datorn kostar 50 000:- Har den ingen SSD så är den enligt mig inte modern

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kör man väldigt lite spel med laddtider att prata om, och inte drar nytta av många programöppningar eller omstarter, så välj en vanlig billig SSD eller invänta marknaden till nästa datorbygge.

I Fallout 4 tjänar man många timmar på bytet nästan direkt, så där är en påkostad SSD ett bra köp.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa denna om ingen har något att invända? Övertalningen lyckades!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tack, tog bort mitt inlägg och även om jag inte läst mycket om SSD's så verkar OCZ bra?
Tänkte denna: https://www.inet.se/produkt/4300085/ocz-tr150-240gb/#specs
OCZ TR150 240GB

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

(Tog bort mitt inlägg när jag såg att du ändrat ditt)
Bra pris på den. Finns ett test här om du vill läsa på:
http://www.guru3d.com/articles_pages/ocz_trion_150_240_gb_ssd...

Concluding

Read performance on the Trion 150 series is sincerely good at this price-level. Due to limited writes perf on the Trion 100 series I initially had some reservations about that last gen product, the Trion 150 does make a large step forward in writes. You'll get full blast write performance up-to roughly 3 GB, after that the DRAM and SLC partition get to be the the bottleneck and writes drop under 200 MB/sec due to the TLC NAND configuration. But the truth is, how often do you write such large files on an SSD ? If your answer is 'often', then you need to look at a more enthusiast class performing SSD. But the Trion 150 housed in any normal gaming PC offers totally excellent numbers and in the end your PC experience. In all fairness I am a power user and I am writing to an high-end / enthsiast PC DIY guru audience. As such we do have to acknowledge that this is a value series SSD, among the cheapest ones you can find. Hence the price perf ratio is really good. For our tested 240GB model / volume size 55GB per day writes / three years is guaranteed under warranty. The warranty plan itself is fantastic, though you do need to reside in the US or EU for it. No original proof of purchase required and OCZ will send you a replacement SSD upfront and will also pick up the bill for shipping. Though with low failure rates you will likely never have to experience that. Power consumption is a notch on the high side if you were planning to use one in a laptop at close to 5 Watts, then again an HDD inside a laptop uses more. OCZ will release four models with the following street prices. Starting at the 240 GB model that you pay roughly 30 cents per GB in both EURO/USD, this is the more price attractive model. Albeit that 480GB version at under 150 bucks certainly is appealing eh ? Pricing wise OCZ certainly outing a product that hits the bulls-eye.

If your workload is a gaming or internet PC, then we have to admit, this is looking to be a great value deal. If you purchase a larger capacity Trion 150 SSD, your guaranteed lifespan for writes increase significantly. If you need a little more bite in write long over 3GB sized ISO units etc, have a peek at a more enthusiast class (and priced) SSD instead. However if you value for money combined with proper reliable performance, this is definitely a good product. And you just cannot beat that warranty program, which is the icing on top of the NAND.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Tack, tog bort mitt inlägg och även om jag inte läst mycket om SSD's så verkar OCZ bra?
Tänkte denna: https://www.inet.se/produkt/4300085/ocz-tr150-240gb/#specs
OCZ TR150 240GB

Känner att det är lite lustigt att OCZ verkar så bra med tanke på vad skamfilat eras rykte blev tidigare för att deras SSDer slutade fungera.
OCZ har bättrat sig ordentligt sen dess däremot och deras SSDer är inte så opålitliga som de var tidigare.

Men Corsair Force LE och Trion 150 presterar ungefär lika så om jag skulle välja mellan just de två skulle jag nog ta Corsair Force LE och spara en hundralapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

(Tog bort mitt inlägg när jag såg att du ändrat ditt)
Bra pris på den. Finns ett test här om du vill läsa på:
http://www.guru3d.com/articles_pages/ocz_trion_150_240_gb_ssd...

Concluding

Read performance on the Trion 150 series is sincerely good at this price-level. Due to limited writes perf on the Trion 100 series I initially had some reservations about that last gen product, the Trion 150 does make a large step forward in writes. You'll get full blast write performance up-to roughly 3 GB, after that the DRAM and SLC partition get to be the the bottleneck and writes drop under 200 MB/sec due to the TLC NAND configuration. But the truth is, how often do you write such large files on an SSD ? If your answer is 'often', then you need to look at a more enthusiast class performing SSD. But the Trion 150 housed in any normal gaming PC offers totally excellent numbers and in the end your PC experience. In all fairness I am a power user and I am writing to an high-end / enthsiast PC DIY guru audience. As such we do have to acknowledge that this is a value series SSD, among the cheapest ones you can find. Hence the price perf ratio is really good. For our tested 240GB model / volume size 55GB per day writes / three years is guaranteed under warranty. The warranty plan itself is fantastic, though you do need to reside in the US or EU for it. No original proof of purchase required and OCZ will send you a replacement SSD upfront and will also pick up the bill for shipping. Though with low failure rates you will likely never have to experience that. Power consumption is a notch on the high side if you were planning to use one in a laptop at close to 5 Watts, then again an HDD inside a laptop uses more. OCZ will release four models with the following street prices. Starting at the 240 GB model that you pay roughly 30 cents per GB in both EURO/USD, this is the more price attractive model. Albeit that 480GB version at under 150 bucks certainly is appealing eh ? Pricing wise OCZ certainly outing a product that hits the bulls-eye.

If your workload is a gaming or internet PC, then we have to admit, this is looking to be a great value deal. If you purchase a larger capacity Trion 150 SSD, your guaranteed lifespan for writes increase significantly. If you need a little more bite in write long over 3GB sized ISO units etc, have a peek at a more enthusiast class (and priced) SSD instead. However if you value for money combined with proper reliable performance, this is definitely a good product. And you just cannot beat that warranty program, which is the icing on top of the NAND.

Det låter ju väldigt bra men hur ställer du dig om valet är mellan den och https://www.netonnet.se/art/veckansklipp/corsair-force-le-240... denna? Samma åsikt som Glaring_Mistake?

Skrivet av Glaring_Mistake:

Känner att det är lite lustigt att OCZ verkar så bra med tanke på vad skamfilat eras rykte blev tidigare för att deras SSDer slutade fungera.
OCZ har bättrat sig ordentligt sen dess däremot och deras SSDer är inte så opålitliga som de var tidigare.

Men Corsair Force LE och Trion 150 presterar ungefär lika så om jag skulle välja mellan just de två skulle jag nog ta Corsair Force LE och spara en hundralapp.

Såg detta inlägget nu av paddan:

Skrivet av Paddanx:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Samma eller lite snabbare än Trion 150 (den som Inet rea:r), bygger på samma teknik och krets och för det priset... helt klart prisvärd.

750 är tyvärr inte prisvärd, då den inte är billig nog. 850 är snabb, men inte prisvärd längre, utan den är mer om du vill ha mer prestanda (så typ mainsteam inte budget).

Han verkar ha rätt bra koll på SSD (även om det jag läst ifrån honom angående SSD's låter som grekiska för mig) så det blir en sådan.

Till alla som skrivit i tråden: Job well done!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Jag ska köpa en gammal I3 laptop för att kunna lira HOMM3 på när jag är i Norrland...första jag ska slänga i den är en SSD på 120GB för att göra datorn snabbare

Så en SSD är ett måste i dagsläget, 100%tyst vibrationslös och extremt snabbare än en hårddisk.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Du köper SSD till minst Operativsystem. Detta gör du för att SSD som rymmer OS är billiga och gör datorn:

1) Tystare & Lättare
2) Snabbare vid uppstart och start av vanliga program
3) Enklare och snabbare att överföra filer.

Du skaffar större SSD till spel om du vill ha snabbare laddningstider, oftast om du spelar spel med många loading screens.
Men det är inte ett måste.

Overkill är det om du skaffar en M2. Sticka eller något med 2000/1000 i läs och skrivhastighet. Nice to have, men inte need to have om du bara har det för spel. De pengarna läggs bäst på nytt grafikkort eller liknande. Om du sysslar med stora filer eller videoredigering så kan du nyttja de hastigheterna.

Sen vet jag inte om det är fördel att det inte finns rörliga delar. En vanlig hårddisk går ju sönder om du slår den ner i marken av misstag, men en SSD kommer klara sig med typ 99.9% sannolikhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@ClintBeastwood:

Du köper SSD till minst Operativsystem. Detta gör du för att SSD som rymmer OS är billiga och gör datorn:

1) Tystare & Lättare
2) Snabbare vid uppstart och start av vanliga program
3) Enklare och snabbare att överföra filer.

Du skaffar större SSD till spel om du vill ha snabbare laddningstider, oftast om du spelar spel med många loading screens.
Men det är inte ett måste.

Overkill är det om du skaffar en M2. Sticka eller något med 2000/1000 i läs och skrivhastighet. Nice to have, men inte need to have om du bara har det för spel. De pengarna läggs bäst på nytt grafikkort eller liknande. Om du sysslar med stora filer eller videoredigering så kan du nyttja de hastigheterna.

Drog en beställning på en 240GB precis. Det är väl inga problem att ha både OS och spel på samma? Måste inte moderkortet stödja m2? Mitt är nog alldeles för gammalt för att ens tänka i dom banorna ändå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: OS och spel på samma är inga problem. Vissa föredrar att bara ha en "OS" SSD som de kan omformatera med jämna mellanrum. 240GB efter en partitionering o.s.v. och windows install kommer inte lämna så mycket utrymme för spel, för dagens spel tenderar att vara ganska stora. Räkna dock med att du får plats med 4-5 större spel och OS på den. Kommer du från vanliga diskar kommer du uppleva världens skillnad!

Jag hoppas att du inte beställde en m2 sticka utan att ha m2 port i ditt moderkort. Om inte måste du nog skaffa en Gränssnittskonverter PCIe, M.2. Och se till att du har plats för den. Jag hade kört på vanlig SSD dock. Samsung EVO 850 serien 250GB t.ex. Fördelen med de är att du också kan plocka ut de ur datorn ganska lätt och stoppa in i en annan dator ifall du vill köra en snabb backup. Överföringen mellan två SSD diskar är vidrigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Känner att det är lite lustigt att OCZ verkar så bra med tanke på vad skamfilat eras rykte blev tidigare för att deras SSDer slutade fungera.
OCZ har bättrat sig ordentligt sen dess däremot och deras SSDer är inte så opålitliga som de var tidigare.

Men Corsair Force LE och Trion 150 presterar ungefär lika så om jag skulle välja mellan just de två skulle jag nog ta Corsair Force LE och spara en hundralapp.

Toshiba köpte upp OCZ, och de gör generellt sett bra grejer. OCZ egna problem kom ju även i ett tidigt stadie vad gäller ssd:er, brukar kunna va lite problem innan ny teknik blir testad ordentligt.

Skrivet av ClintBeastwood:

Drog en beställning på en 240GB precis. Det är väl inga problem att ha både OS och spel på samma? Måste inte moderkortet stödja m2? Mitt är nog alldeles för gammalt för att ens tänka i dom banorna ändå.

Uppsala och Stockholm, du bor på ena orten och jobbar på andra. Skulle du överväga att dagspendla till fots eller cykel? Ja -> mekanisk disk. Nej -> ssd.

OS och spel på samma är inga problem, dock fylls 250gb halvsnabbt med storleken på dagens spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@ClintBeastwood: OS och spel på samma är inga problem. Vissa föredrar att bara ha en "OS" SSD som de kan omformatera med jämna mellanrum. 240GB efter en partitionering o.s.v. och windows install kommer inte lämna så mycket utrymme för spel, för dagens spel tenderar att vara ganska stora. Räkna dock med att du får plats med 4-5 större spel och OS på den. Kommer du från vanliga diskar kommer du uppleva världens skillnad!

Jag hoppas att du inte beställde en m2 sticka utan att ha m2 port i ditt moderkort. Om inte måste du nog skaffa en Gränssnittskonverter PCIe, M.2. Och se till att du har plats för den. Jag hade kört på vanlig SSD dock. Samsung EVO 850 serien 250GB t.ex. Fördelen med de är att du också kan plocka ut de ur datorn ganska lätt och stoppa in i en annan dator ifall du vill köra en snabb backup. Överföringen mellan två SSD diskar är vidrigt snabbt.

Den jag besätllde är denna. Tänkte köra på en Samsung först men har dåligt med pengar nu och småkronorna man sparar är viktiga.

Måste jag köpa med ett usb minne? Jag har windows 10 men vet inte om jag kan installera om Windows på en annan disk med det inbyggda programmet?

@kronwalled
Brukar gå in för ett spel under vissa perioder så att ha många spel installerade samtidigt brukar inte vara något tvång direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Toshiba köpte upp OCZ, och de gör generellt sett bra grejer. OCZ egna problem kom ju även i ett tidigt stadie vad gäller ssd:er, brukar kunna va lite problem innan ny teknik blir testad ordentligt.

Vet om att Toshiba köpte upp OCZ fast även innan det hade OCZ börjat bättra sig.
OCZ ARC 100 var en rätt så bra budgetenhet till exempel.
Tyckte bara det var lustigt med tanke på hur skamfilat deras rykte blev tack vare deras tidigare SSDer att se någon kommentera på hur bra OCZ verkade vara som märke.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Den kommer duga gott och väl, du kommer lätt kunna klämma ut prestandan ur den för priset. Rätt osäker om det där med windows.. om du inte har en windows skiva eller usb-sticka med windows på tror jag att du kan tanka en windows installation och köra installern från den gamla hårddisken till den nya. Tänk på att när du stoppar in nya SSD i datorn tillsammans med den gamla så kan boot-ordningen ändras, men detta är lätt åtgärdat i BIOS.