Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa allt nytt

Hej. Jag sitter på en lite äldre dator som inte längre är så bra.
Jag undrar om det är värt att uppgradera den, eller använda något av den. Eller om det bara är att köpa allt nytt.

Det som finns nu är:
Komplett 200R Midi Tower
Corsair CX 600M, 600W PSU
Intel Core i5-4440
Gainward GeForce GTX 660 2GB
MSI B85M-E45, Socket-1150
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Kingston SSDNow V300 120GB
WD Desktop Green 2TB

Det jag använder datorn till är mest att jag vill kunna spela LoL och WoW på högsta grafik utan att det laggar. Men även att jag ska kunna spela dom nyare spelen som kommer framöver, men då har jag som krav bara att jag ska kunna spela dom på ca medium utan lagg.

Edit. Jag kom även på att jag vill kunna streama med den

Tacksam för svar/ SwePeos

Permalänk
Medlem

@SwePeos: Uppgradera till en GTX 970 eller 1060 är nog tillräcklig för dina behov.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

Jag kom även på att jag kanske även vill kunna streama också.

Permalänk

I7 4790K och ett RX480/GTX 1060

Permalänk
Medlem

@UsAndThem:

4790k är ju inget bra köp när han ändå har ett b85 moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Satsa på ett begagnat GTX 970 eller ett GTX 780 Ti så klarar du dig ett par generationer spel till efter dina krav. Betala max runt 1500:- för dessa kort. Tycker det dyker upp ett varje dag just nu när alla med höga krav uppgraderar till 1070/1080. Det är fyndtider nu för oss med lite lägre krav. Processorn duger utan tvekan...

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy:

Jag tänkte också på det, om jag vill ha någon bättre cpu så måste jag nästan köpa nytt moderkort för att de ska bli värt?

Permalänk
Medlem

@SwePeos: Jag har iallafall den åsikten pga möjligeten att då överklocka, och ska du byta moderkort så bör ju du byta till skylake likaväl. Men å andra sidan tycker jag du kan köpa ett grafikkort till och börja med, skulle inte cpu hänga med får du uppgradera den sedan. Så hade jag nog faktiskt gjort om du inte vill slänga ut alla pengarna direkt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Deimos:

Om jag inte kan hitta dom begagnade är det fortfarande värt att köpa dom nya`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@SwePeos: Jag har iallafall den åsikten pga möjligeten att då överklocka, och ska du byta moderkort så bör ju du byta till skylake likaväl. Men å andra sidan tycker jag du kan köpa ett grafikkort till och börja med, skulle inte cpu hänga med får du uppgradera den sedan. Så hade jag nog faktiskt gjort om du inte vill slänga ut alla pengarna direkt!

aha såg nu att 4790K fanns till 1150. Så då är jag med i varför det kan va värt.

Jag behöver inte 16GB ram minne då? Eller är de bara overkill för det jag ska ha den till?

Permalänk
Medlem

@SwePeos: B85 går ju inte att överklocka med (säker till 99.9%) vilket man bör göra när man har en 4790k så känns lite dumt att sitta på en sådan cpu när man inte kan få ut all kraft. Angående ramminet så skulle jag väl säga att 16 gig är faktiskt inte helt dumt, jag är rätt säker på att över 8 gb ram kommer bli standard längre fram men det är ju väldigt enkelt att uppgradera i efterhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Hen spelar wow och lol, och vill streama.
Varför är klockning en prioritet?
Verkar snarare som att ett lägre pris är en prioritet här.

Edit: Ändrar mitt svar, en K-modell är inte nödvändig. En vanlig i7:a gör jobbet.¨

Alltså:

I7 4790 + RX480/GTX 1060/GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Hen spelar wow och lol, och vill streama.
Varför är klockning en prioritet?
Verkar snarare som att ett lägre pris är en prioritet här.

Klockning är ingen prioritet. Lägre pris på vad?

Permalänk
Skrivet av SwePeos:

Klockning är ingen prioritet. Lägre pris på vad?

Istället för att lägga pengar på moderkort och dyrare processor för att ha möjligheten att klocka så kan man spara pengarna och köpa en vanlig i7a och behålla moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Istället för att lägga pengar på moderkort och dyrare processor för att ha möjligheten att klocka så kan man spara pengarna och köpa en vanlig i7a och behålla moderkortet.

Vill han en dag sälja så har ju dock 4790k betydligt högre värde än utan k. Så då kan man ju likaväl köra på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

@Deimos:

Om jag inte kan hitta dom begagnade är det fortfarande värt att köpa dom nya`?

Antingen ett fint beggat grafikkort som förlänger livslängden på burken ett par år eller gå all in och satsa på en fin ny rigg med GTX 1070/1080 som du kan ha i många år framöver.

Men din prolle duger gott till en GTX 970/GTX 780 Ti och då kan du köra alla dagens spel på 1080P high/Ultra och morgondagens på 1080P medium. Det är den ekonomiska vägen. En ny GTX 970 känns som pengar i sjön på en gammal dator eftersom så många säljer sina nu gamla fullt fungerande kort nu. Jag köpte en GTX 970 SSC som var 8 månader gammalt för 1600:- och är supernöjd. Och våra krav känns ungefär likvärdiga.

Edit: Det här är väl en högst personlig åsikt som jag kan få mothugg på. Men faktum är att 1070 känns som ett trimmat 970. Gammal teknik som går lite fortare helt enkelt. Men med få nya funktioner. 1070/1080 är mellankort. Nästa generation kanske kommer med mer nyheter och kanske bättre att vänta med att köpa ny dator till dess.

Permalänk
Medlem

Om jag får för mig att köpa helt nytt. Finns det något som helst värde i min gamla dator om jag skulle sälja den?

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen i7 för att streama. Använd intel quicksync/shadowplay/amds variant (vilket kort du nu vill ha) för det jobbet.
Ett nytt grafikkort och du klarar dig. Uppgraderar du processor är det för att du vill inte för att du behöver.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Om jag får för mig att köpa helt nytt. Finns det något som helst värde i min gamla dator om jag skulle sälja den?

Det mest nyktra svaret är nej. Men nu är det så att vi har tillgång till en fantastisk säljmarknad som heter blocket. Där har jag sålt gamla speldatorer till de mest häpnadsväckande summor man kan tänka sig. Det beror helt enkelt på vilken typ av moral du vill tillämpa...

Permalänk
Skrivet av Deimos:

Det mest nyktra svaret är nej. Men nu är det så att vi har tillgång till en fantastisk säljmarknad som heter blocket. Där har jag sålt gamla speldatorer till de mest häpnadsväckande summor man kan tänka sig. Det beror helt enkelt på vilken typ av moral du vill tillämpa...

Tycker det är bättre han köper en ny dator med I7 6700K och dubbla 1080 för sitt LoL och WoW.
Då kan han sälja den sen och få mer än om han bara hade en i7 4690K

Logiken.

Permalänk
Medlem

Alltså, den där cpun är väl helt okej? Den lär ju begränsa en del om man är ute efter höga framerates, men om man bara är ute efter runt 60 kan han ju trycka in i princip vilket grafikkort som helst för att glida runt med eyecandy i 60fps.

Permalänk
Medlem

Låter ju på de flesta av er att jag skulle klara mig bra med bara ett nytt grafikkort.

Och då kanske i första hand om jag kan hitta något begagnat 970? Men vad ska jag satsa på om jag inte hittar något i rätt pris?
Satsa på 1070? som jag sen kanske kan flytta över om jag köper en helt ny senare?

Permalänk
Medlem

Finns ju mycket intressant just nu, begagnat 970, nytt 970 som kan hitta för typ 2200, 1060 som ganterat lär vara betydligt dyrare, 480, sen är ju ett 1070 en otrolig kick för datorn. Allt beror på hur mycket du kan/vill casha upp.

Permalänk
Medlem

Kommer jag kunna använda 100% av 1070 med resterande delar av datorn?

Permalänk
Medlem

Finns väl alltid spel som är extremt cpu beroende. Du kan ju kolla youtube klipp där folk kör olika cpu/gpu kombinationer.

Permalänk
Medlem

Ett 970 är ungefär den dubbla prestandan mot ditt 660 enligt http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Avgör själv hur mycket pengar du vill lägga på datorn.
Nöjer du dig med ett 970 för 2400kr eller vill du ha ett 1070 för runt 5000kr.

Personligen sitter jag lite i samma sits som dig men jag avvaktar lite tills 1060 har släpps.
Har för mig att det släpps nästa vecka eller om det var veckan därpå.

Länken ovan är bra för att jämföra lite olika grafikkort. Sen har du ett uppdaterat test med de nya kortet på http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Sen kan jag även rekommendera att du går in och läser sweclockers test för grafikkorten individuellt.
Tex för 970 http://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980-...
och för 1070 http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

Permalänk
Medlem

@Elektron:

Okej tack. Kanske också ska vänta in 1060 och så hur det presterar.

Men det lutar åt att behålla nuvarande dator iaf och bara köpa nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

1070 är overkill för dina behov och gör ditt system ganska obalanserat enligt mig. 1060 eller RX 480 passar bäst. Om du inte spelar i högre upplösning än 1920x1080 på max 75hz kan du ju försöka hitta ett RX480 med 4GB VRAM om du vill komma billigt undan. Med 8GB-varianten kan du köra i Crossfire senare. SLI går inte på 1060. Invänta 480-kort med tredjepartskylare som väntas komma nästa vecka.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Nytt grafikkort ny generation

Nytt grafikkort när priserna och buggarna är lösta för de nya ny generation (14/16 mer energi effektiva) så välj ett kort som har lite högre kapacitet en dit behov nu tänk 3år och kanske lite längre, de är ingen katastrof om du inte kan utnyttja de nya korte till max nu bättre att ha lite över kapacitet för dina spel nu så får du ut mer av GPU:n när du byter moder kort och CPU:n. Om du skulle behöva mer minne så är de överkomligt 349kr för 8 GB (2 * 4).
SSD om den inte skulle räcka till köpa en större.
Övrigt om ett eller ett par år till nytt moderkort, processor och minne, när vid behov om kapacitet eller vid fel.

Flaskhals processor grafikkort ska minska med DC12, det är bara en generation tillbaka 4 kärnor så kolla innan du köper när du bestämt dig för vilket kort som du fastnat för.
De kommer att komma mer fakta när den nya generationen kort har varit ute ett tag och inte bara extrem entusiasterna med stor plånbok utan även de som har mer normala krav eller en mindre budget.

Det borde finnas mycket begagnat på marknaden Skylake förra året, och den nya generations grafikkort bör få hel ny köp så de kommer mer på andrahand marknaden. Möjligt alternativ för moderkort, processor och minne.

Det som finns nu är:
Komplett 200R Midi Tower (5 års garanti med två 120 fläktar)
Corsair CX 600M, 600W PSU (nästa byta från koppar till guld nästa lite högre effektivitet)
Intel Core i5-4440 (2013 3kv d.v.s. din dator är mindre en 3år gammal (Jag brukar sätta 6 år för en stationär för den är uppgraderbar och häften för laptops)).
Gainward GeForce GTX 660 2GB (Byt till ny generation 14/16 lägre energi åtgång, tänk 3år)
MSI B85M-E45, Socket-1150 (inte över klockbart (kompensera med lite kraftigare GPU än du behöver nu så kan du öka effektiviteten på GPU:n när du byter moder kort och processor troligen till Socket-1151 nu när Intel tänkt ha 3 generationer per plattform, Socket-1151 DDR4 så då blir det nya minen)
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB (se om begagnat, Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
men nytt är överkomligt så om du är tveksam om bgn. Kvalitén så (349kr) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1084922)
Kingston SSDNow V300 120GB (fort sätt använd de går ner i pris så om du får problem att få plats så kan du köpa en ny den dagen du får mer för pengarna alt efter som priset går ner, om din gamla SSD är pigg så kan avvända den till att snabba upp lagrings disken, nu såg de inte ut att gå med dit nuvarande moderkort men de brukar gå på de som är trimnings bara utnyttja Intel funktion för det.)
WD Desktop Green 2TB (ofta rekommenderad disk pga. pris jag brukar köpa RED för de är tystare och håller lite längre för närvarade är 3TB mest för pengarna)

(När du går på att trimma upp dit system en extra in fläkt med dam filter (en 140 Noctua är ett val))
Vi får se om Intel Core i7 5775C grafik/minne kommer till 2017 för Socket-1151 eller on AMD får fram ett alternativ?
Lycka till!