RX 480 till skärm med 1920x1080 144Hz genom DVI

Permalänk

RX 480 till skärm med 1920x1080 144Hz genom DVI

Jag kollar runt på nya grafikkort, och har kommit fram till GTX 1070 eller RX 480. Problemet ligger i att jag inte har DisplayPort-anslutning på någon av mina 3 skärmar, och därför kommer jag att behöva använda adapter. Problemet ligger i att jag i en av mina skärmar kör 144Hz, och de flesta adaptrar mellan DP -> DVI endast kör 60Hz i 1920x1080. Bör jag istället köra på GTX 1070, eller finns det någon bra lösning på detta problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

GTX 1070 är ju ett betydligt kraftfullare kort och konkurerar mer med AMD Fury X än vad det konkurerar med RX 480, både prestanda och prismässigt

Permalänk

@Klubba: Jo, den är ju det. Saken är den att priset skiljer sig också en hel del, så det beror helt på hur mycket jag tänker slösa på grafikkortet när löningen kommer. Har inte en särskilt strikt budget, men vill gärna inte lägga mer än vad jag behöver.

Permalänk
Medlem

Pratar vi aktiva eller passiva adaptrar? Väldigt stor skillnad. Om jag minns rätt så konverterar dem passiva DP->DVI-D adaptrarna det till single link endast och det behövs dual link för 144Hz@1920x1080.

Värt att tänka på är att det kommer närsomhelst partnerkort utav RX 480 och det kommer garanterat varianter med DVI DL port, speciellt med tanke på att det till och med finns DVI anslutningar på kortet men referens modellen använder inte dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

RX 480 + svindyr aktiv adapter vilket du kommer behöva (kostar över 1000 kronor) så närmar du dig 1070.

Permalänk

@philipborg: Tack för infon! Angående adaptrarna så såg jag att det fanns några som hade stöd för mer än 60Hz, men de var grymt mycket dyrare. Sen kan jag också känna att man bör inte använda adaptrar, för det tyder på att man valt "fel". Det finns alltid en anledning varför just de anslutningarna finns. Men tack för infon, hade ingen aning om att partnertillverkarna valde anslutningar själva!

Permalänk
Medlem

Vänta en vecka och köp https://www.overclockers.co.uk/sapphire-radeon-rx-480-nitro-o... de kortet har dvi

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Skrivet av Klubba:

GTX 1070 är ju ett betydligt kraftfullare kort och konkurerar mer med AMD Fury X än vad det konkurerar med RX 480, både prestanda och prismässigt

Nej. Mer prestanda men inte prismässigt per prestanda trots dom Svenska priserna.