Bahnhof - ärendet ligger hos stadsnätet

Permalänk
Medlem

Bahnhof - ärendet ligger hos stadsnätet

Hej på er! Gjorde en felanmälan hos Bahnhof för mitt fiber ger mig bara 0,2mbit ner och 1mbit upp. Det är betalt för 100/10. Detta var för en vecka sedan. Dom sa till mig att det skulle ta mellan 1-5 arbetsdagar. Nu har det gått 6 arbetsdagar och jag har inte hört någonting från dom. Jag ringer och kollar, och dom säger att ärendet ligger hos stadsnätet. Jag ber att få nummer till stadsnätet, men detta är omöjligt då det bara är leverantören som pratar med slutkund. Jag påpekade att Bahnhof hade sagt till mig att det skulle ta 1-5 arbetsdagar och fick till svar att det var felsökningen hos Bahnhof som skulle ta 1-5 arbetsdagar och hos stadsnätet kunde hon inte svara på hur lång tid det skulle ta. Att vara utan internet i över en vecka (och mer skall det bli då det är fredag idag) år 2016 känns dåligt, borde inte stadsnätet som i detta fall ha fler anställda??
Har försökt göra allt jag kan själv genom att byta kablar kopplat bort routern startat om router och dator. Då jag är beroende av CS och inte minst att betala mina räkningar via datorn så hade det vart grymt att veta om någon har haft samma problem och om ni kunde lösa det eller hur lång tid det tog?
Ha de bra sålänge!

Permalänk
Medlem

Ta reda på (om du inte redan vet) vem som levererar ditt stadnät och ring dem också, man måste ofta ligga på lite för att det ska hända något.

Permalänk
Medlem

@oisarn: får man fråga vilket stadsnät?

Permalänk

Naturligtvis suger det att inte få vad du betalar för.
Men nog fan kan du betala räkningar när du har 0.2 Mbit.

Permalänk
Medlem

Hände mig något liknande. Mitt internet funkade inte alls... efter mycket om och men visade det sig vara fel i fiberomvandlaren så stadsnätsgubben fick komma hit o byta den, då funkade det perfekt. Men det tog ju 3 veckor typ innan felsökningen kom fram till att det var där skon klämde.

Permalänk
Medlem

Det funkar tyvärr såhär med stadsnätet, jag hade ingen uppkoppling i flera veckor pga av strömadaptern till fiberkonvertern hade pajat och bahnhof sa precis samma sak att de skickat det vidare och inte hade någon mer information att ge.

Till slut gav jag upp och började felsöka själv och åkte sedan och köpte en ny strömadapter för egna pengar på clas ohlson. Har fortfarande inte hört ett ljud från stadsnätet flera månader senare men kanske att de såg att det funkade igen så de sket i det.

Permalänk
Medlem

har aldrig tagit mer en två dagar för mig när mitt fiber strulat, (4 gånger senaste året) senast dog en switch i stationen (förra veckan) jag använder Bahnhof. (dock gör jag anmälan online och fotar media/fiber konvertern samt bifogar mac.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@oisarn: får man fråga vilket stadsnät?

Japp Mölndals

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag hade exakt samma problem, var fiberomvandlaren som har kört slut på sin adapter. stadsnätssnubben kom efter 3 veckor från det att jag sagt till bahnhof

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@oisarn:

Kontakta oss

Svenska Stadsnät
Aminogatan 21
431 53 Mölndal
Kundtjänst: 020-10 00 95

EMAIL: info@svenskastadsnat.se
Öppettider
Vardagar 8.00 - 16.00
Lunchstängt 12.00 - 13.00

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Naturligtvis suger det att inte få vad du betalar för.
Men nog fan kan du betala räkningar när du har 0.2 Mbit.

Ja jag får ursäkta min otydlighet, då jag inte nämnde att det är ostabilt med vilket gör att jag kan vara inne på banken 1-5 min för att sedan loggas ut av säkerhetsskäl pga ingen uppkoppling...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@oisarn:

Kontakta oss

Svenska Stadsnät
Aminogatan 21
431 53 Mölndal
Kundtjänst: 020-10 00 95

EMAIL: info@svenskastadsnat.se
Öppettider
Vardagar 8.00 - 16.00
Lunchstängt 12.00 - 13.00

Tack så mycket! Ringde någon som heter Stefan, jättetrevlig kille som hjälpte mig och skulle skicka information till Bahnhof. Fick reda på att ärendet är påbörjat och att det troligen behövs skickas en tekniker. Skönt att få lite information iaf! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan ni alltid ha med er när ni pratar med er leverantör. De är tjänsteleverantörer. De levererar till en ändnod och därifrån tar stadsnätet över ut i sitt nät. Innan dess är carriern exempelvis Telia, Skanova, IP-only, DGC eller vilka det nu kan vara som äger fibern.

Men, från avlämningen och ut i stadsnätet så ansvarar respektive orts stadsnät för utrustning, konf, felsökning osv. Det är även så att man som privatkund inte har samma prio som företag. Det finns inget SLA som säger att ert internet måste vara uppe dagen efter det går ned exempelvis. Det är också därför företagen betalar 2500-3500kr för 100/100 mot era 399kr

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Det kan ni alltid ha med er när ni pratar med er leverantör. De är tjänsteleverantörer. De levererar till en ändnod och därifrån tar stadsnätet över ut i sitt nät. Innan dess är carriern exempelvis Telia, Skanova, IP-only, DGC eller vilka det nu kan vara som äger fibern.

Men, från avlämningen och ut i stadsnätet så ansvarar respektive orts stadsnät för utrustning, konf, felsökning osv. Det är även så att man som privatkund inte har samma prio som företag. Det finns inget SLA som säger att ert internet måste vara uppe dagen efter det går ned exempelvis. Det är också därför företagen betalar 2500-3500kr för 100/100 mot era 399kr

Jajo, visst, men hur svårt är det att ha ett system där man schemalägger tekniker och ger klara besked till kunden som faktiskt betalar istället för detta kafka system ?

Till exempel "Teknikern kommer onsdag nästa vecka kl 13-15" - men istället har man ett system där allt försvinner i något svart hål och man bara sitter och väntar i vecka efter vecka utan att får något besked alls.

Bara strunt att gnälla på att privatkunder betalar för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Jajo, visst, men hur svårt är det att ha ett system där man schemalägger tekniker och ger klara besked till kunden som faktiskt betalar istället för detta kafka system ?

Till exempel "Teknikern kommer onsdag nästa vecka kl 13-15" - men istället har man ett system där allt försvinner i något svart hål och man bara sitter och väntar i vecka efter vecka utan att får något besked alls.

Bara strunt att gnälla på att privatkunder betalar för lite.

Det har väl inte funnist tryck nog på de som driver stadsnäten. Här får väl leverantörerna ligga på, men stadsnät är naturliga monopol så det kan bli svårt att få igenom något.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Jajo, visst, men hur svårt är det att ha ett system där man schemalägger tekniker och ger klara besked till kunden som faktiskt betalar istället för detta kafka system ?

Till exempel "Teknikern kommer onsdag nästa vecka kl 13-15" - men istället har man ett system där allt försvinner i något svart hål och man bara sitter och väntar i vecka efter vecka utan att får något besked alls.

Bara strunt att gnälla på att privatkunder betalar för lite.

Ja, 90 procent av felen är ju layer 8....

Det kommer in en otrolig mängd ärenden, varav många inte behöver lyfta telefonen eller har nån aning vad de snackar om. Förstår att det tar tid, kunder vill ju aldrig betala om man skickar ut tekniker och de glömt sätta i tp-kabeln....

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Kolla ditt avtal gällande ersättning. Oftast är det väl typ 9-12 dagar tjänsteleverantören har på sig, sedan kan du göra avdrag.
Men det verkar som det alltid är fiberomvandlaren som pajar när man får samma fel som du har nu.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kör Bahnhofs fiber i sthlm. Min uppkoppling slutade fungera 16-07-07, ringt Bahnhof och felanmält.

Jag kommer till stadsnätet sida (qmarket) för att beställa tjänster, min uppfattning är då att det inte borde vara fel på mina grejer?

IP-tv fungerar fint.

Mvh
Jocke

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Skrivet av oisarn:

Japp Mölndals

Skickades från m.sweclockers.com

Får man fråga: Är det det alldeles nya i Östra Mölndal? (Är också där...)

Permalänk
Medlem

@Inriggare:
Nej detta är i Lindome, tror det funnits minst 3+ år iaf

Permalänk
Medlem

Jag hörde av mig till min fastighetsvärd som sedan kontaktade statsnätet, då kom en tekniker direkt. (obs stockholmsområdet)