Permalänk
Medlem

Bra accesspunkt för hemnätverk

Hallå där! Jag tänkte köpa en accesspunkt då min lägenhet är väldigt avlång. Planen var att jag tänkte dra en TPkabel till 'andra halvan' och sätta upp Apan där. Kollade lite på bland annat Ubiquiti's apor - exempel:
https://www.inet.se/produkt/5402774/ubiquiti-unifi-lite-ac130...

Denna kräver PoE 24v står det och jag har en vanlig Com Hem fiber-router så jag misstänker att den inte kan köra PoE, kan verifiera det när jag kommer hem men vad tror ni kan vara en bra lösning? Kan man köpa en sådan och en Ethernet->PoE converter/switch med PoE och köra en 10m kabel till accesspunkten?

Mitt mål är att ha vettigt wifi i hela lägenheten, ej för att spela utan streama på surfplattan osv, wifi-extenders är inte speciellt intressant pga längden på lägenheten och den sämre prestandan, om det är en extender som tar den trådlösa signalen och skickar vidare den så att säga.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Det följer med en PoE adapter för 230V som matar AP'n via ethernetkabeln.

Permalänk
Medlem

Inga problem att skjuta PoE med den medföljande PoE injectorn. Kör själv med AP AC lite och det fungerar väldigt bra. Väldigt smidig och kraftfull kostnadsfri kontroller också!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket båda två, stod inget om vad som ingick så kollade i manualen där det stod att den inkluderade en adapter.

På Inet står det ju "Fäste för vägg och tak medföljer." så jag tänkte att det även bör stå att PoE adapter medföljer om det gjorde det!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sethai:

Tack så mycket båda två, stod inget om vad som ingick så kollade i manualen där det stod att den inkluderade en adapter.

På Inet står det ju "Fäste för vägg och tak medföljer." så jag tänkte att det även bör stå att PoE adapter medföljer om det gjorde det!

Ahh! Brukar vara lite olika så alltid bra att dubbelchecka, ja precis tak/väggfäste sitter i APn väldigt enkelt, och så medföljer det platta för montage i t.ex. innertak. Och skruvar och muttrar till allt!

Permalänk
Medlem

Fäst den i taket. Ingen AP bör sitta på vägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det står inte i manualen för att det är olika. De säljer ju både 5-pack och 1-pack av sina AP. i 1-packet så ingår injektor men i 5-packet så ingår det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Fäst den i taket. Ingen AP bör sitta på vägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är mest att räckvidden blir sämre. Annars är det inget problem. Har man flera AP så vill man ändå bara ha lagom mkt överlapp. Ofta så räcker en AP till nästan hela huset, när man sen sätter in en extra AP för att få bättre täckning längst bort i huset så blir det ofta bättre om den inte når så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nja, det är mest att räckvidden blir sämre. Annars är det inget problem. Har man flera AP så vill man ändå bara ha lagom mkt överlapp. Ofta så räcker en AP till nästan hela huset, när man sen sätter in en extra AP för att få bättre täckning längst bort i huset så blir det ofta bättre om den inte når så långt.

Täckningen är lite som ett lock. Därför blir det fel om den sitter på väggen. Visst kanske det räcker ändå, men..
Dessutom handlar det om hur signalen svängen (polarisation). Kort sagt blir det normalt bättre på alla sätt att ha den i taket, men visst kan det vara good enough ändå.

Skickades från m.sweclockers.com