Behålla Onyx eller köra på Sonos Play 1?

Permalänk
Medlem

Behålla Onyx eller köra på Sonos Play 1?

Hej,

Har en Harman Kardon Onyx i dagsläget med ett ljud som är väldigt bra för att fylla en hel övervåning med gott tryck. Problemet är att WAF (Wife acceptance factor) är väldigt låg på just denna högtalare.

Nu till mitt dilemma, jag tog hem en Sonos Play:1 i testsyfte och blev störtförälskad i designen och klarheten i ljudet. Även funktionaliteten i appen är perfekt.

Hur hade ni gjort?

Behålla Onyxen eller Behålla Sonosen?

Länk till Onyxen: https://www.hembiobutiken.se/produkter/portabla-ljudsystem/tr...

Länk till Sonos: https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/sonos-play1-tradlo...

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

WAF:en verkar vara defekt så den hade jag nog först bytt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört Sonos, trevligare med ett fristående system som sen går att bygga ut.
Den största nackdelen med Sonos är att du till sist kommer sitta där med en Sonos i varje rum och ett hål i din plånbok. Men det är det värt

Permalänk
Medlem

@keyser: Det är ju själva pudelns kärna, jag lyssnar inte speciellt högt på musik, vilket då gör att det egentligen räcker med en högtalare på hela övervåningen. Men snålheten i mig vill behålla Onyxen för den egentligen är mkt dyrare och kraftfullare än Sonos Play:1 som jag har hemma och testar just nu för samma peng.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Får en fråga varför WAF:en är låg? Vad är det stora problemet?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Får en fråga varför WAF:en är låg? Vad är det stora problemet?

För att den är svart och för stor tydligen...
Jag vet, helt orimligt men hon är väldigt intresserad av heminredning att allt ska passa in.
Och ska jag få leka gömma ormen på andra sidan nyåret också är det bäst att foga sig!

Sen kan jag hålla med, Sonos är förbannat snygga högtalare!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nog hade jag satsat på Sonos i ditt läge, nackdelen är ju som bekant att dem in te direkt är biliga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är syftet att enbart få ljud i ett rum så är det hela en fråga om WAF eller bättre ljud kvalite. Bara du kan göra det beslutet och det känns som du redan har gjort det och försöker nu bli övertalad att Sonos är det rätta valet.

Själv älskar jag Sonos har fyllt hela lägenheten nu med totalt 9 enheter. Sonos gör exakt det jag önskar. Strömmar musik till flera rum i sync och kan använda välkända musiktjänster.

Sonos är ett bra märke. Du kan hitta högtalare billigare som har bättre kvalitet. Men möjligheten att strömma musik till flera rum och bygga vidare på systemet trådlöst är så himla smidigt och värt det för min del.

Sen kommer du dock konstant vilja utöka systemet. Själv funderar jag på om min parade Play:3 i datorrummet skulle bli bättre med en dedikerad SUB.

Permalänk
Medlem

@Tino:

Du slog nog huvudet på spiken, min fråga var mer formulerad gällande om jag ska offra samlivet för ljudet i detta fallet och så jag inte gör bort mig katastrofalt

Hur är synkningen av ljudet då, fungerar det bra eller är det mkt stök och krångel?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering!
Vid omförhandling med WAF-ansvarig kompromissade jag och köpte istället två st Heos 1:or på kampanj.
Förhoppningsvis kan de matcha mina krav något sådär iallafall

Gott nytt allihopa!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

@Tino:

Du slog nog huvudet på spiken, min fråga var mer formulerad gällande om jag ska offra samlivet för ljudet i detta fallet och så jag inte gör bort mig katastrofalt

Hur är synkningen av ljudet då, fungerar det bra eller är det mkt stök och krångel?

Såg att du hade beslutat dig att inte gå Sonos vägen men tänkte passa på att svara iaf.

Sonos upplägg är att varje högtalare / högtalar par blir en zone. I mitt fall ha jag kontoret, badrummet, sovrummet, köket och vardags rumet som egna zoner då det är där högtalare finns. Sen kan jag välja att skapa grupper från allt med en till alla zoner i. Sedan väljer jag musik källa och så synkas ljudet mellan denna grupp av zoner. Synkningen av ljudet fungerar perfekt och är alltid i synk detta har Sonos verkligen löst bra.

Sonos styr jag sedan antingen via appen på mobilen/ipaden eller via datorn. Det finns även knappar på samtliga enheter för play/pause och volym.

Permalänk
Medlem

@Tino:

Tack för informationen! Om inte Heos fungerar på samma sätt så blir det Sonos i vilket fall:)
Är grymt förtjust i multiroomkonceptet framförallt efter igårkväll när jag testade hemma hos en polare:)

Tack!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Shamzin:
Vad tycker du om Heos 1 setupen ljudmässigt?
Står inför samma dilemma och lutar mellan två Sonos Play:1 eller två Heos 1 antagligen