PCI-E slot died with RX 480

Permalänk
Medlem

PCI-E slot died with RX 480

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Riktigt sorgligt att AMD den senaste tiden är ett trainwreck Sheen-style ....välkommen gtx1180 för 12 lök

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Svårt o tro att det var kortet som brände moderkortet pga av för hög effektkonsumption. Folk som överklockar "vanliga" kort når samma nivåer på PCI-E som ett stock RX 480. Dessutom om han hade bränt moderkortets försörjning till PCI-E så hade inte den andra slotten fungerat heller. Den enda potentiala risken för moderkortet med RX 480 borde vara i crossfire.

Permalänk
Inaktiv

Mer än ett PCI-E spår ska gå sönder. Hans historia har mer hål än ost.

Permalänk

Det ser ju inte så fräscht ut det där moderkortet. En massa lort överallt, säkert det som pajjat moderkortet, och själva lådan ser ut som om någon har stampat på det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Just för att det ser ut som det gör tyder på att det inte är fejk...men man vet aldrig. Någon kanske tog sin gamla dator och kortslöt ena pci-e porten för att sedan stoppa in RX480 och drog igång historien. Plötsligt blir han "berömd" över hela världen :P.

Nåja det kan ha hänt...eller så är det bluff. 50/50.

Tror RX480 är unik just när det gäller konstant ström ur pci-e genom 12V linan. Andra grafikkort har antingen lägre totalförbrukning så det finns större marginaler vid överklockning och man därför inte överskrider pci-e portens specs lika högt som man gör med RX480. Det även för kort med 6-pins strömkontakter. Motbevisa mig gärna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Just för att det ser ut som det gör tyder på att det inte är fejk...men man vet aldrig. Någon kanske tog sin gamla dator och kortslöt ena pci-e porten för att sedan stoppa in RX480 och drog igång historien. Plötsligt blir han "berömd" över hela världen :P.

Nåja det kan ha hänt...eller så är det bluff. 50/50.

Tror RX480 är unik just när det gäller konstant ström ur pci-e genom 12V linan. Andra grafikkort har antingen lägre totalförbrukning så det finns större marginaler vid överklockning och man därför inte överskrider pci-e portens specs lika högt som man gör med RX480. Det även för kort med 6-pins strömkontakter. Motbevisa mig gärna...

Eller så lägger du fram belägg för dina påståenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Tror RX480 är unik just när det gäller konstant ström ur pci-e genom 12V linan.

750Ti ligger runt 65-70W stock, saknar 6 pin i de flesta fall så nånstans får den strömmen från och folk har överklockat dessa kort 20%+ utan att vi sett brinnande infernon.

Permalänk
Medlem

Nu var ju kortet klockat och då vet man vad man ger sig in på, jag menar inte att det inte är tråkigt att det hände men det finns en anledning till alla varningstexter om OC.

Sen har ju många andra redan påpekat flertalet dammråttor här och var, kan absolut inte utesluta att han tryckte ner en sån i slotten när han bytte till 480.

Ja AMD har erkänt ett visst problem men OC, Dammråttor och igentäppt fläns till CPU gör att jag tycker AMD går safe i detta fall.

Permalänk
Medlem

Hans problem ser verkligen ut som om det handlar om skit i PCI-E porten... Moderkortet ser ju ut som om han har brett smör på det för att sedan badat det i dammsugarpåsen...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hans problem ser verkligen ut som om det handlar om skit i PCI-E porten... Moderkortet ser ju ut som om han har brett smör på det för att sedan badat det i dammsugarpåsen...

Ja, jäklar vad skitigt det ser ut att vara. Det ser inte bara ut som damm utan det ser ut som nåt kladd, typ :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Eller så lägger du fram belägg för dina påståenden?

Jag går på Toms Hardware och PC Perspective. AMD har själva bekräftat problem och jobbar på en lösning. De ska komma med ny information idag tydligen. Det finns en ny site från Brasilien som testat och fått samma resultat. Så ingen snack om saken att det finns problem med kortet i stockhastigheter men vid överklockning blir det ju farligt när man överskriden standarden med hela 60%. Ingen moderkort är byggd för att klara sådana belastningar under längre perioder...

Legit Reviews har en sammanfattning angående dessa döda moderkort som orsakats av RX480.

Skrivet av KalBumling:

750Ti ligger runt 65-70W stock, saknar 6 pin i de flesta fall så nånstans får den strömmen från och folk har överklockat dessa kort 20%+ utan att vi sett brinnande infernon.

Kollade upp det med 750Ti och enligt Toms Hardware ligger kortet på 68W vid maximal belastning i stock hastigheter som du skriver men även vid överklockning går den inte i närheten av 100W genom pci-e så som RX480 verkar ta. Du får gärna länka till nån sida som klagat på att kortet drar alldeles för mycket genom pci-e porten.

Permalänk
Datavetare

Finns flera stora skillnaden mellan 480 och 750 Ti.

750 Ti verkar dra konstant 10 W från 3,3 V, d.v.s. maximalt som specifikationen tillåter, faktiskt förbrukning regleras sedan via 12 V linan där det är tillåtet att dra upp till 5,5 A (66 W).

480 drar inte maximalt tillåta 10 W från 3,3 V vilket betyder att den redan oklockad drar för mycket ström från 12 V linan. PC Perspective uppmätte närmare 7 A.

För att förstå hur illa 7 A är över PCIe-slotten måste man ha lite av historien bakom 75 W gränsen. Rent mekaniskt klarar 6-pinnarskontakten 3-4 gånger högre strömmar än vad 75 W gränsen kräver, det är praxis med en sådan säkerhetsmarginal när man designar liknande saker. Samma sak gällde även PCIe, från början var max där 25 W och då hade man rent mekaniskt en säkerhetsmarginal på en faktor 3.

För att kunna stödja grafikkort utan extra kontakt valde man senare att öka gränsen, rent elektrisk/mekaniskt kräver PCIe specifikationen att strömförsörjningen på +12 V ska klara 5 A så de 66 W man får drar genom PCIe slotten på 12 V är alltså vad kontakten klarar enligt specifikation, men man har då tagit bort alla former av säkerhetsmarginaler!

480 kan alltså i stockklock dra ~40 % över vad kontakten rent mekaniskt är specificerad för, däri ligger det stora problemet.

Tittar man på SweClockers test av 750 Ti så drar faktiskt det kortet bara 10-20 W mer i den högsta överklockning de fick till. Även om man antar 68 W + 20 W = 88 W och antar att 3,3 V inte ändras alls (worst case för 12 V om man förutsätter att överklockning inte minskar effektuttaget från 3,3 V) så hamnar man på 6,3 A vilket är över elektromekaniska kapaciteten för kontakten men ändå under vad 480 kan nå i stockclock.

Så överklockad 480 lär slita rejält på moderkortet.

Edit: Oj, kollade på videon som @ArtMan länkade ovan. Över 10 A från 12 V i stockklock, det är 80 % över vad kontakten behöver klara.

Även om också 6-pinnarskontakten är spec:ad till 75 W är det betydligt mindre problem att dra mycket ström från den då kontaktdonen där måste enligt specifikationen klara långt mer än 5,5 A (har för mig PC Perspective nämnde 15-20 A). I stockclock måste man naturligtvis hålla sig under 75 W även här, men man bör ändra så all extra kraft dras från 6-pinnarskontakten vid överklockning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

haha, inte så oväntat, tycker för övrigt inte datorn ser så skitig ut som vissa här påstår...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ArtMan:

Jättebra, intressant läsning också. Tack

Permalänk
Inaktiv

Det är lite damm i datorn ja, mer än vad jag skulle acceptera. Men tro mig, de flesta datorer har långt mycket mer än sådär. Den får nästan anses städad. Jag har skruvat i en hel del datorer då jag arbetar som supporttekniker.

Permalänk
Medlem

Kan nästan tycka att AMD borde dra tillbaka alla Stock-korten från marknaden, och låta partnertillverkare sköta den biten....
Verkar ju i övrigt vara en bra krets, bara dålig ide att köra den utan extra strömförsörjning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om också 6-pinnarskontakten är spec:ad till 75 W är det betydligt mindre problem att dra mycket ström från den då kontaktdonen där måste enligt specifikationen klara långt mer än 5,5 A (har för mig PC Perspective nämnde 15-20 A). I stockclock måste man naturligtvis hålla sig under 75 W även här, men man bör ändra så all extra kraft dras från 6-pinnarskontakten vid överklockning.

6pins kontakten är designmässigt out of spec. 6pin på RX 480 ref har visat sig att dem använder Sense som strömförsörjning istället för faktisk Sense. (Verkar som om dem har kringgått behovet utav Sense.) Alltså har 6pin på RX 480 REF 3st +12V rails och 3st ground, kraftmässigt identiskt med 8pin, till skillnad från vad 6pin enligt specifikation ska ha med 2st +12V rails och 2st ground.

Dem kan egentligen helt säkert dra avsevärt mycket mer ström än 75W då den har samma kapacitet som en 8pin. Det som däremot blir väldigt förvirrande då är varför i hela världen dem inte drar mer ström därifrån och överbelastar PCI-E anslutningen istället... Varför bemöda sig att gå out-of-spec på 6pin om dem ändå inte använder det? Många designval som jag inte riktigt förstår som bara är allmänt konstiga. Hoppas att partnerkorten blir roligare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

6pins kontakten är designmässigt out of spec. 6pin på RX 480 ref har visat sig att dem använder Sense som strömförsörjning istället för faktisk Sense. (Verkar som om dem har kringgått behovet utav Sense.) Alltså har 6pin på RX 480 REF 3st +12V rails och 3st ground, kraftmässigt identiskt med 8pin, till skillnad från vad 6pin enligt specifikation ska ha med 2st +12V rails och 2st ground.

Dem kan egentligen helt säkert dra avsevärt mycket mer ström än 75W då den har samma kapacitet som en 8pin. Det som däremot blir väldigt förvirrande då är varför i hela världen dem inte drar mer ström därifrån och överbelastar PCI-E anslutningen istället... Varför bemöda sig att gå out-of-spec på 6pin om dem ändå inte använder det? Många designval som jag inte riktigt förstår som bara är allmänt konstiga. Hoppas att partnerkorten blir roligare.

Håller med. Känns som att AMD har skjutit sig själva i foten lite.

Permalänk
Medlem

Kan med största sannolikhet vara påhitt å bluff.. Brinner moderkortet pga 10-15 watt över spec så är de ju inte speciellt bra kvalitet.. Med tanke på hur jävla många rx480 kort de har köpits världen över så tror jag nog att de skulle finnas årdentliga källor osv.. Kan ju ha varit en nvidia fanboy som har förstört mobo avsiktligt.. Skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Kan inte riktigt förstå att ett företag som AMD gör sådana här grundläggande miss i designen.
Att det upptäcks av användare vid lanseringen är ju fiasko. Man bör ha upptäckt detta tidigare i design- och teststadiet. Har man blundat för detta eller? Hur kan AMD konkurrera mot andra då? Detta bådar inte gott för oss konsumenter.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Det enda dem kan göra via drivrutiner är att sänka clocks, tvivlar på att dem kan ändra hur strömmen fördelas mellan pci-e och 6 pinnars. Krävs bios uppdatering för det.
Så kortet kommer bli ännu slöare än vad det redan är. Bra jobbat

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Kollade upp det med 750Ti och enligt Toms Hardware ligger kortet på 68W vid maximal belastning i stock hastigheter som du skriver men även vid överklockning går den inte i närheten av 100W genom pci-e så som RX480 verkar ta. Du får gärna länka till nån sida som klagat på att kortet drar alldeles för mycket genom pci-e porten.

RX 480 drar inte heller några 100W genom PCIe vid stock, kortet splittar lasten i princip 50/50 mellan 6 pin och PCIe och INGET rx 480 drar ens i närheten av 200W vid stock. Är vid max OC dom mätt upp dom lasterna och vid max OC så kommer ett 750Ti också dra rejält mycket mer än vad som är "tillåtet".

Att 480 ligger något över den officiella max limiten är det inget snack om men vissa verkar försöka spinna detta som att ditt moderkort kommer brinna upp sekunden du sätter i ett RX 480 samtidigt som 750Ti verkar vara totalt ofarligt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KalBumling:

RX 480 drar inte heller några 100W genom PCIe vid stock, kortet splittar lasten i princip 50/50 mellan 6 pin och PCIe och INGET rx 480 drar ens i närheten av 200W vid stock. Är vid max OC dom mätt upp dom lasterna och vid max OC så kommer ett 750Ti också dra rejält mycket mer än vad som är "tillåtet".

Problemet är inte effekten i sig, det stora problemet för 480 är att den drar så väldigt mycket bortom specifikation på en specifik lina, nämligen 12 V över PCIe. 3,3 V och 12 V linorna över PCIe är ju redan sårbara då den säkerhetsmarginal man hade när maximal tillåten var 25 W nu är helt eliminerad när man tillåter 75 W (10 W + 66 W).

Den mätning jag hittar för 750 Ti pekar på att den drar 10 W från 3,3 V och resten från 12 V.

480 har ju även 6-pinnarskontakten, men av någon anledning drar (i alla fall vissa) 480 kort något mer från 12 V linan över PCIe än via någon annan källa, vilket förvärrar problemet.

Ett maxöverklockat 750 Ti drar enligt SweClockers mätningar faktiskt bara 10-20 W mer än i stock, så i värsta fall hamnar man på 6,3-6,4 A över 12 V vilket är ca 15 % över vad som är tillåtet (5,5 A).

480 har ju uppmätts till närmare 7 A (40 % över tillåtet) av PC Perspective och över 10 A (80 % över tillåtet) i den video som ArtMan postade. Detta i oklockat läge även om de i videon som ArtMan postade hade dragit upp power-limit, medan PC Perspective körde allt i stock.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att förstå hur illa 7 A är över PCIe-slotten måste man ha lite av historien bakom 75 W gränsen. Rent mekaniskt klarar 6-pinnarskontakten 3-4 gånger högre strömmar än vad 75 W gränsen kräver, det är praxis med en sådan säkerhetsmarginal när man designar liknande saker. Samma sak gällde även PCIe, från början var max där 25 W och då hade man rent mekaniskt en säkerhetsmarginal på en faktor 3.

Mycket har förändrats sedan sedan PCIe gränsen var 25W, den gränsen var relaterat till när ATX kontakten endast var 20 pin som standard och all 12V på moderkortet exlusive CPU kom från en enda pin i 20-pins kontakten. Själva PCIe 16x kontakten klarar mekaniskt betydligt högre än de specificerade 1.1A per pin och är satt med rejäl säkerhetsmarginal och relaterar fortfarande mer till begränsningar i 24 pins kontakten där vi endast har 2st pins för 12V i dagsläget.

Sedan banorna på moderkortet kommer aldrig vara den begränsade faktorn såvida du inte ger dig på något extremt som att driva 6x 750Ti utan 6 pin, fast då kommer 24 pins kontakten ryka långt före om man inte har ett moderkort med extra molex/6 pin för PCIe ström på moderkortet.

Den stora riskfaktorn är vad totala PCIe konsumtionen är på moderkortet snarare än vad en individuell kortplats klarar. Man bör rent mekaniskt hålla sig under 6A per pin i minifit-jr kontakterna som används som standard då det är grundspecifikationen för vad den typen av connector ska klara om jag minns rätt, vilket skulle ge runt 150W som totalt max för PCIe 12V utan extra kontakter. Bör dock tilläggas att 6 A är absoluta minimum för minfit-jr och det finns både 8A och 10A varianter om jag minns rätt.

I princip är 2st 750Ti farligare i sammanhanget för moderkort än ett överklockat rx 480. sen skulle jag inte ge mig på rx 480 crossfire utan ett moderkort som har extra pluggar för PCIe strömförsörjning då det ligger farligt nära vad 24-pins kontakten ensamt klarar.

Inom mining communityn så har vi haft flera år på oss att testa vad som fungerar och vart toleransnivåerna ligger, sedan belastar vi hårdvaran på sätt som en vanligt konsument aldrig kommer göra.

Sedan varför 6 pins kontakten endast är specad för 75W när den egentligen borde klara betydligt mer har en enkel förklaring, en av jordpinnarna används som standard som sense pin så effektivt har du endast 2st kabelpar. Det som 8 pin gör är att dom lägger till 2st extra jordpinnar och använder en av dessa som sense istället och vipps kunde du utnyttja hela kapaciteten hos vad som i princip är en glorifierad 6 pin.

Permalänk
Inaktiv

Verkar komma fler och fler trådar där folk havererat sina moderkort pga rx 480

Permalänk
Medlem

@anon200632:

Bortsett från någon mining-incident så har jag inte sett några konfirmerade incidenter. Säljer du tillräckligt många av en produkt kommer du alltid drabbas av orelaterade fel. Kommer vara många dåligt monterade 24-pins kontakter som ryker dock och sedan skylls på rx 480 skulle jag gissa, den kan trots allt va et helvete att få ända ner på vissa moderkort och med dålig kontakt krävs betydligt mindre förbrukning för att den ska överbelastas.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

103W verkar det dra från pci-e porten.

1300MHz +50% PL du kommer aldrig i närheten av de nivåerna vid stock.

I Tomshardware update om rx 480 hittar du dessutom detta

"Current hardware should be able to handle this amount of current without taking any damage, as long as the motherboard’s slots are clean and not corroded. It’s also advisable to make sure that the graphics card sits precisely in its slot. This should always be the case, though, even with significantly lower amounts of power."

Förstår inte riktigt vad allt detta bråk handlar om, referenskylaren klarar ändå inte av OC med ljudnivå som går att hantera och AiB kort med 8 pin eller mer kommer inte att ha detta problem. De enda som realistiskt kommer lida av AMDs design av RX 480 referens är 2 kategorier.

- De som väljer att sätta eftermaknads-kylare på kortet
- De som kör crossfire

Och seriöst hur många kommer realistiskt göra detta med ett kort i den här prisklassen. Vill man pyssla med något "extremt" så går det att modda extra connectors direkt till kortets separata 12V som kommer från PCIe.

Permalänk
Medlem

Har inte SweC kapacitet att genomföra test både med ett och två kort i CF? Har för mig att man hade oscilloskop hemma. Om kompetensen inte är där så kanske man kan hyra in/låna en expert?