Tips på skräckspel på steam?

Permalänk
Medlem

Tips på skräckspel på steam?

Tjenare, funderade på att köpa något/några skräckspel medan det ännu är rea på steam. Har ni några tips om vad man ska köpa? Aldrig varit ett fan av skräckspel och inte spelat det knappt. Men någon lite mer erfaren skräckspels-spelare kan kanske tipsa om några bra spel här?

Permalänk
Entusiast

Outlast och Amnesia-serien är solida val om du inte spelat dem.
Alan Wake är också ett bra spel men som kanske inte är ett fullblodigt "skräckspel" utan mera en blandning av action/skräck skulle jag säga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Testa SOMA. Grymt bra skrackis fran dom som gjort amnesia och penumbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Outlast och Amnesia-serien är solida val om du inte spelat dem.
Alan Wake är också ett bra spel men som kanske inte är ett fullblodigt "skräckspel" utan mera en blandning av action/skräck skulle jag säga.

Amnesia The dark descent fick jag faktiskt gratis på steam någon gång, men provspela bara med en polare. Och då fastnade vi nästan direkt. Men jag har tänkt att spela igenom det innan hon kommer hem från USA och låta henne spela det sen. Och Outlast köpte jag faktiskt igår ska kolla upp Alan Wake med och se vad det kan vara tackar för tipsen, då vet jag att spelen jag har är bra i alla fall xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Testa SOMA. Grymt bra skrackis fran dom som gjort amnesia och penumbra.

Ska kika på det är penumbra med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Layers of Fear kanske? Kan inte uttala mig om det är bra eller ej.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Layers of fear om du gillar psykologiskt skräck. Inte mycket till utmaning men rädd lovar jag att du blir!

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag kan tipsa om Alien: isolation som jag anser är alldeles för obehagligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

FEAR I+Extraction Point. Sjukt bra fps, även med dagens mått mätt, med skräckmoment som än idag håller måttet. Bra AI, utmanande gameplay, och den svårt tillfredställande känslan av att rensa ett rum i slow-mo med ett spikgevär. Bygger mycket på stämning och ovisshet i atmosfären, samt några jumpscares, men riktigt bra skräcksekvenser. Märks på grafiken att det har några år på nacken, men missa för guds skull inte denna pärla! Uppföljarna är inget att hänga i julgranen dock.
Dead Space I och II är också bra. Svårt hetsiga spel, och fyfan vad obehagliga de är. Stressen över avsaknad av ammunition, health och långt mellan save-points, kombinerat med atmosfären och de synnerligen obehagliga och svårdödade fienderna, kryddat med psykologisk hets och hallucinationer gör dessa två spel till något du inte ska missa. Ettan är bättre än tvåan imo, så kör på den ifall du måste välja.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Outlast! Utan tvekan det mest "kalla" spelet. Efter att ha spelat Outlast är det bara mysigt att få gå in i Amnesia-världen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@jakob55:

Jag tyckte "Alpha Polaris" var rätt mysigt.
"Stasis" var också helt okej. I.a.f. första hälften.

Permalänk
Medlem

Är Zombie-splatter skräck? Underhållande är iaf Left 4 dead-serien.
http://store.steampowered.com/bundle/233/

Vill man ha mera zombie finns ju Dying light och Dayz.

Nya Doom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Outlast och Amnesia-serien är solida val om du inte spelat dem.
Alan Wake är också ett bra spel men som kanske inte är ett fullblodigt "skräckspel" utan mera en blandning av action/skräck skulle jag säga.

Håller helt med ovan, Outlast är helt suveränt, finns lite youtubeklipp som dock innehåller spoilers, men skadar ju inte att kolla lite.
Alan wake är väldigt. VÄLDIGT bra men lite annan typ av spel.

Har precis kört igenom alla 3 Dead Space spelen, jäklar vilken bra Trilogi, alla spelen höll hög kvalitet.
Så mina 5 cent.....Dead Space 1, 2 och 3, du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Evil within är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChronicPain:

Layers of Fear kanske? Kan inte uttala mig om det är bra eller ej.

Det såg ganska najs ut, lite dyrt kanske. Men det är troligen värt pengarna ändå, får kolla vad jag köper

Skrivet av riccoo:

Rekommenderar Layers of fear om du gillar psykologiskt skräck. Inte mycket till utmaning men rädd lovar jag att du blir!

Det låter bra, verkade riktigt bra faktiskt.

Skrivet av NordhNet:

Jag kan tipsa om Alien: isolation som jag anser är alldeles för obehagligt

Ska kolla upp det

Skrivet av Baalex:

FEAR I+Extraction Point. Sjukt bra fps, även med dagens mått mätt, med skräckmoment som än idag håller måttet. Bra AI, utmanande gameplay, och den svårt tillfredställande känslan av att rensa ett rum i slow-mo med ett spikgevär. Bygger mycket på stämning och ovisshet i atmosfären, samt några jumpscares, men riktigt bra skräcksekvenser. Märks på grafiken att det har några år på nacken, men missa för guds skull inte denna pärla! Uppföljarna är inget att hänga i julgranen dock.
Dead Space I och II är också bra. Svårt hetsiga spel, och fyfan vad obehagliga de är. Stressen över avsaknad av ammunition, health och långt mellan save-points, kombinerat med atmosfären och de synnerligen obehagliga och svårdödade fienderna, kryddat med psykologisk hets och hallucinationer gör dessa två spel till något du inte ska missa. Ettan är bättre än tvåan imo, så kör på den ifall du måste välja.

Hittade hela fear serien på bundlestars tror jag det var för 5euro typ. kan ju vara värt det

Skrivet av YamahaDGX630:

Outlast! Utan tvekan det mest "kalla" spelet. Efter att ha spelat Outlast är det bara mysigt att få gå in i Amnesia-världen

Tur att jag köpte det igår då Verkar vara poppis så det känns som ett bra köp.

Skrivet av Sarkissati:

@jakob55:

Jag tyckte "Alpha Polaris" var rätt mysigt.
"Stasis" var också helt okej. I.a.f. första hälften.

Ska kika på dem med

Skrivet av Dunde:

Är Zombie-splatter skräck? Underhållande är iaf Left 4 dead-serien.
http://store.steampowered.com/bundle/233/

Vill man ha mera zombie finns ju Dying light och Dayz.

Nya Doom.

Left 4 Dead har jag faktiskt spelat en del förr, det är roliga spel. Kanske skulle ta o köpa dem igen och försöka köra igenom. Skulle nog inte sätta dom riktigt i skräck segmentet men "witches" eller vad dom hette gjorde ju så svetten rann när dom skrek

Skrivet av reverend benny:

Håller helt med ovan, Outlast är helt suveränt, finns lite youtubeklipp som dock innehåller spoilers, men skadar ju inte att kolla lite.
Alan wake är väldigt. VÄLDIGT bra men lite annan typ av spel.

Har precis kört igenom alla 3 Dead Space spelen, jäklar vilken bra Trilogi, alla spelen höll hög kvalitet.
Så mina 5 cent.....Dead Space 1, 2 och 3, du kommer inte ångra dig.

Ska kika på Alan Wake och Dead Space med

Skrivet av HazZarD:

Evil within är bra.

Kikar på det med

Tackar för alla tipsen, det kommer bli dyrt det här... tur att man har lite pengar på sparkontot i alla fall som man kan norpa av... Kommer ha en hemsk tid med några av spelen antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ska kika på det är penumbra med?

Skickades från m.sweclockers.com

Penumbra är bra det med, dock lite gammalt. Undvik det sista spelet i serien: penumbra requiem då det kändes mkt mer som portal än ett genuint skräckspel.
Men som sagt, Soma är grymt bra!