Har jag kopplat fel? Kringutrustning dör!

Permalänk
Medlem

Har jag kopplat fel? Kringutrustning dör!

Hade loss sladdarna i moderkortet och är osäker på om de sitter rätt. Datorn bokstavligen äter kringitrustning!! Är säker på att startknappen, reset och högtalaren sitter rätt eftersom det funkar.

Datorn bootar som vanligt och allt funkar tills en omstart - då går det som är kopplat i usb sönder men datorn kommer till inloggningsskärmen.
Kan detta hända om det är kopplat fel? Kan inte ladda ner manual heller

Ps kan inte ta bilder atm

Edit: det är usb-kontakterna som sitter på moderkortet

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade loss sladdarna i moderkortet och är osäker på om de sitter rätt. Datorn bokstavligen äter kringitrustning!! Är säker på att startknappen, reset och högtalaren sitter rätt eftersom det funkar.

Datorn bootar som vanligt och allt funkar tills en omstart - då går det som är kopplat i usb sönder men datorn kommer till inloggningsskärmen.
Kan detta hända om det är kopplat fel? Kan inte ladda ner manual heller

Ps kan inte ta bilder atm

Edit: det är usb-kontakterna som sitter på moderkortet

Kan du bara för säkerhets skull förtydliga, går usb-enheterna verkligen sönder (det låter som att det är det du säger) eller fungerar de bara inte just då?

Det senare hade ju varit några snäpp mindre underligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Du saknar kanske USB3.0 drivrutiner och när windows laddas in så slutar mus mm att fungera..
Funkar tangentbord och allt i bios ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan du bara för säkerhets skull förtydliga, går usb-enheterna verkligen sönder (det låter som att det är det du säger) eller fungerar de bara inte just då?

Det senare hade ju varit några snäpp mindre underligt.

De går bokstavligt sönder :,(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@ClintBeastwood:

Du saknar kanske USB3.0 drivrutiner och när windows laddas in så slutar mus mm att fungera..
Funkar tangentbord och allt i bios ?

Allting dungerar tills omstart. Jag är helt lost. Kan detta hända om något är kopplat fel?

Tack för era svar.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Jag antar att det rör som USB 2.0? På kabeln från USB-panelen brukar det saknas ett hål i ena hörnet för att det inte ska gå att koppla fel.
Kan ju röra sig om fel på moderkortet eller om du har tryckt i kontakten med våld och förstört kontakten på något sätt. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@ClintBeastwood:

Jag antar att det rör som USB 2.0? På kabeln från USB-panelen brukar det saknas ett hål i ena hörnet för att det inte ska gå att koppla fel.
Kan ju röra sig om fel på moderkortet eller om du har tryckt i kontakten med våld och förstört kontakten på något sätt. Vad har du för moderkort?

http://aei-it.com/images/usb_header%20pinout.jpg

Moderkortet heter asus p8p67-m.
Får jag vara så jobbig att fråga om du kan printa manualen hur sladdarna ska sitta? Usb och de små 1pin (om dom nu heter så) med powerknappen och det? Jag vill tro att det är rätt men just nu är jag ju så klart osäker. Med kringutrustning för 3k åt helvete vågar jag inte chansa mer. Behöver du isf vad det står på kablarna? Jag har inte använt mig utav något våld så själva kontakterna bör inte vara sönder.

Ni kan inte ana hur tacksam jag är åt er som svarat än så länge

Edit: japp, de vanliga usb kontakterna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kopplat in det så att du på nått sätt får 12V i usb kontakten lär saker gå sönder, en klassiker är att koppla in usb på firewireheadersen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kopplat in det så att du på nått sätt får 12V i usb kontakten lär saker gå sönder, en klassiker är att koppla in usb på firewireheadersen.

Jag vet varken ut eller in längre, har kollat så mycket i burken så allt flyter bara ihop.

Du har inte lust att läsa mitt tidigare inlägg och printa var sladdarna ska vara va?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kopplat in det så att du på nått sätt får 12V i usb kontakten lär saker gå sönder, en klassiker är att koppla in usb på firewireheadersen.

Jag funderade också på något sånt, och just Firewire och USB brukar väl sitta väldigt nära varandra.

@ClintBeastwood Är det USB-portarna som sitter i bakändan på moderkortet? I så fall låter det mer som fel på moderkortet. Är det USB-portarna på chassit? I så fall kan du ha kopplat dem fel.

Nummer 14 är USB-portar, nummer 15 är Firewire. Kolla att de sitter rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vet varken ut eller in längre, har kollat så mycket i burken så allt flyter bara ihop.

Du har inte lust att läsa mitt tidigare inlägg och printa var sladdarna ska vara va?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte bara kolla manualen? Anyways här har du, USB-sladden sätter du i någon av portarna markerade med 14, förslagsvis den som är närmast 15.
Angående de sladdarna du kallar 1-pins så påverkar inte dessa USB, kan ta fram e ska sitta också om du vill, men om de fungerar så sitter de rätt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE
@andreaz1
Jag har alltså satt den jäkla kabeln fel, i 15. 3000 senare så lossnar det, haha. Återkommer när jag testat sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@TiasE
@andreaz1
Jag har alltså satt den jäkla kabeln fel, i 15. 3000 senare så lossnar det, haha. Återkommer när jag testat sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan va surt, du får väl vara nöjd med att det går att lösa iaf även om du blivit av med lite hårdvara, vad har du dödat för kringutrustning?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fan va surt, du får väl vara nöjd med att det går att lösa iaf även om du blivit av med lite hårdvara, vad har du dödat för kringutrustning?

Nu funkar det men kontakterna i själva modsrkortet dödade med i usb, någon kortis?
2 tangentbord, 3 möss, externt ljudkort och usb nätverkskort. En dyr resa men hoppas att någon slipper detta någon gång tack vare eran hjälp!

Tack så hemskt mycket alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu funkar det men kontakterna i själva modsrkortet dödade med i usb, någon kortis?
2 tangentbord, 3 möss, externt ljudkort och usb nätverkskort. En dyr resa men hoppas att någon slipper detta någon gång tack vare eran hjälp!

Tack så hemskt mycket alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Fy :S
Har faktiskt aldrig lyckats koppla fel på dessa kablar själv så vet inte hur mycket oreda en sådan felkoppling kan ställa till med men helt omöjligt är det ju inte att någonting kortslutits även på moderkortet.
Får man fråga varför du sätter mus och tangentbord på framsidan istället för baksidan?
Använder själv aldrig mina frontportar för att de blir så fult och otympligt med saker inkopplade där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fy :S
Har faktiskt aldrig lyckats koppla fel på dessa kablar själv så vet inte hur mycket oreda en sådan felkoppling kan ställa till med men helt omöjligt är det ju inte att någonting kortslutits även på moderkortet.
Får man fråga varför du sätter mus och tangentbord på framsidan istället för baksidan?
Använder själv aldrig mina frontportar för att de blir så fult och otympligt med saker inkopplade där.

Alltså det gick åt skogen även i portarna där bak hade det externa nätverkskortet där fram. Har iaf stresstestat cpu och gpu och inget utav det har tagit skada iaf vilket är skönt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla på moderkortet nästa gång du monterar en dator

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan vara värt att kolla på moderkortet nästa gång du monterar en dator

Har haft isär tidigare och då har det gått bra,, just usb kabeln trodde jag faktiskt satt rätt men ack så fel jag hade
Får ta det som en nyttig läxa, samma fel lär jag ju aldrig göra om och förhoppningsvvis har någon fått ett gott skratt av felet jag lyckades med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.