Ny bärbar dator ~15k, vilket fabrikat rekommenderar ni?

Permalänk

Ny bärbar dator ~15k, vilket fabrikat rekommenderar ni?

Så, jag planerar att skaffa en ny bärbar, men funderar på att vänta tills vi har lite mer info om 10x0m GPUerna från Nvidia. å andra sidan kan man ju vänta i all evighet då.. när 10x0m serien kommer är säkerligen nästa desktop variant snart ute, och så kan man vänta på m serien där

Men jag har mer eller mindre insett att det finns 3 tillverkare som jag har att välja mellan. varav 1 är mest bara med för hårdvaran man får för priset..

Min budget ligger på ca 15 000, men klarar jag mig med en dator för 12 000 är det ju helt klart att föredra.

De krav jag har är 14"+ skärm, jag skulle nog må bra av en 17", speciellt om det blir högre upplösning än 1080p.

De jag tittar på är
Asus (Egentligen lite för skrikig för mitt tycke, men hårdvaran för det priset är nog inte lätt att klå.)
Datorn i fråga är Asus GL502VT finns dock fler varianter på den.. GL502VT-FY152T/GL502VT-FY017T
Här finns en recension to STRIX varianten.. som jag inte hittar någon annan stans..

Webhallen's egna 'märke' (egentligen bara Clevo datorer, samma som XMG, Schenker etc. om jag inte läst fel) Dock vet jag inte mycket om Webhallens, eller Clevo's datorer.. recensioner på dem verkar vara få.
L15-0405
L16-0101
eller: L15-0403

Alternativt Gigabyte.
P57W v5
Jag vet inte riktigt vad skillnaden på P55 och P57 samt p35 och p37 är, men förhoppningsvis kan någon insatt förklarar det.
Såg även Aero 14 men hittar ingenstans att köpa den.

Det jag kräver är tunnhet främst.. jag vet att det för med sig svårigheter med temperaturer och därmed fläkt ljud, vilket jag så klart också vill minimera..
Om jag inte gör något krävande vill jag helst inte höra datorn.. (kommer inte sitta med hörlurar) men kör jag ett spel eller liknande får de höras, bara det inte är som att sitta i ett flygplan.

Jag ser gärna att den är 3cm eller tunnare, inkl. skärmen. och den bör inte uppfattas som gaming laptop, alltså typ neon ljus och skit överallt. Skulle vara intressant att ha en skärm med 3 eller 4k, men det kommer ju bara märkas i speciella filmer och liknande, spel kommer köras i 1080p.

Vad gäller CPU tror jag inte jag kan hitta en utan en i5 eller i7 så det behöver väl knappt nämnas..

GPUn däremot.. Jag har nästan alltid kört Nvidia, jag litar på dem, så jag ser helst att det är en Nvidia krets i den. 960m eller 970m är väl de som faller inom min budget. hittar massa billigare med 960m, men jag vill ju att den ska orka med ett tag, så jag tänker att 970m är ett bättre val (980m blir nog för dyr)
Vad jag har läst mig till är 970m ca 30% snabbare än 960m, och 965m snäppet över 960m, men inte i närheten av 970m.

Det jag spelar är Eve online, och kanske battlefield 4, (därmed tror jag 970m är ett bättre val, gissningsvis skulle 960m ha svårt att driva bf4 på annat än 720p low, vad jag hittat klarar 970m 1080p på low/medium gallant.

Om det inte vore för att Dell XPS serien bara har 960m skulle jag ha inkluderat den i listan.. väldigt snygg sak, speciellt med InfinityEdge..

MSI gör tunna och snygga bärbara, men så vitt jag har förstått har de stora värme problem och systemet lever inte upp till hårdvaran då den klockar ner sig själv.

Min fråga till alla är har ni någon erfarenhet av dessa tillverkare? Har någon erfarenhet av XMG eller Schenker? Aorus är ju riktigt fina, men den prislappen är svår att svälja.

Av dessa tillverkare, vilken skulle ni välja? Kommentera gärna vilken erfarenhet som får dig att välja eller inte välja en.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska vänta lite. Snart så kommer ju GTX 1080 och respektive till laptopsidan och det medför troligtvis en rea på 900 serien. Sen vad jag läst så ska det vara riktiga 1080 kort i de laptops som kommer, dvs ingen nedskakad mobile variant!

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Skrivet av channe:

Jag tycker du ska vänta lite. Snart så kommer ju GTX 1080 och respektive till laptopsidan och det medför troligtvis en rea på 900 serien. Sen vad jag läst så ska det vara riktiga 1080 kort i de laptops som kommer, dvs ingen nedskakad mobile variant!

Jag bara funderar på när 10 serien kommer till bärbara.. tvivlar på att jag behöver en GTX1080.. men en 1070 vore kanske inte fel..

Verkar som de flesta röstar på Asus. Någon som vill kommentera varför Asus framför de andra?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Mattecoach

Ville bara uppmärksamma dig på denna:
https://www.inet.se/produkt/1978153/acer-predator-g9-791-i7-8...

Större än vad du skulle föredra, men svårt att slå det priset för 980M...

Permalänk
Medlem

ASUS hela vägen. Har använt en av mina G55VW sen 2013 och den fungerar fortfarande som att jag köpte den igår. Nu kör jag på en G751JY och den är ännu bättre. Väldigt bra fläktar som håller datorn kall med väldigt dovt fläktljud.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Ville bara uppmärksamma dig på denna:
https://www.inet.se/produkt/1978153/acer-predator-g9-791-i7-8...

Större än vad du skulle föredra, men svårt att slå det priset för 980M...

Dock flyger ju det hela med att den inte bör se ut som en speldator ut genom fönstret med den..
Du har säkert rätt att det är svårt att klå det priset.. men Datorn ser ut som en 9 åring har designat den...

Skrivet av employed:

ASUS hela vägen. Har använt en av mina G55VW sen 2013 och den fungerar fortfarande som att jag köpte den igår. Nu kör jag på en G751JY och den är ännu bättre. Väldigt bra fläktar som håller datorn kall med väldigt dovt fläktljud.

Men G751JY är en av ASUS feting datorer (feting i höjd) Därmed finns det betydligt mer utrymme för kylnings lösningar..

Min förra bärbara var Asus också, och jag gillade den, dock gillade jag inte allt extra Bloat Asus hade lagt in.. men detta var ju 2012.. Kanske är bättre nu.

Det är ju en punkt som Talar för Schenker eller en XMG dator.. Ingen bloatware alls.. Å andra sidan är Asus och Gigabyte ett välkänt märke som går att köpa genom Webhallen eller Komplett, inte deras egna hemsidor, där man inte haft kontakt med supporten..
Jag har haft kontakt med Komplett tidigare och kan inte fela deras kundsupport, förutom kanske några som inte riktigt vet vad de pratar om..
Jag ärlite osäker på XMG och eller Schenkers kundsupport.. och hur deras byggkvalité står sig mot Asus eller Gigabyte..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Clevo dator. Har ägt både ASUS och Clevo i "spel datorer". Ägde en ASUS med den feta kylningen, datorn var knäppt tyst och var hur skön som helst att lira på. Men den fick knappt plats i mina ryggsäckar och vägde en del.

Nu har jag en Clevo P651RE tror jag den heter? Finns på pc-konsulten och Webhallen i Sverige.
Webhallen Config L15-0403 // IVY Gaming 152 // XMG P506 var den jag köpte.

Fördelar, ingen bloatware inte att jag bryr mig från början. Stilren och aluminium chassi / rätt tyst vid load. Inte samma nivå som ASUS men den är ju en aning mindre klumpig. Finns bilder jag la upp i en annan tråd.

Sen lär det bli stor rea på alla bärbara när de annonserar ut nya generationen. Så det kan vara värt att vänta på.

Permalänk
Mattecoach

@Plasmatic: Absolut. Men om man prioriterar prestanda så får man väl stå ut... Spraymåla datorn?

Permalänk
Medlem

@Plasmatic:

En annan sak som är spännande med nästa generation laptops är huruvida de gör någonting åt skärmarna. Dvs iom de nya grafikkretsarna drar till minst med en 120hz g-sync combo. Det skulle sitta fint!

Då kan det ju tom bli kul att spela på dem

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Skrivet av langvisaren:

Jag köpte nyligen en Clevo dator. Har ägt både ASUS och Clevo i "spel datorer". Ägde en ASUS med den feta kylningen, datorn var knäppt tyst och var hur skön som helst att lira på. Men den fick knappt plats i mina ryggsäckar och vägde en del.

Nu har jag en Clevo P651RE tror jag den heter? Finns på pc-konsulten och Webhallen i Sverige.
Webhallen Config L15-0403 // IVY Gaming 152 // XMG P506 var den jag köpte.

Fördelar, ingen bloatware inte att jag bryr mig från början. Stilren och aluminium chassi / rätt tyst vid load. Inte samma nivå som ASUS men den är ju en aning mindre klumpig. Finns bilder jag la upp i en annan tråd.

Sen lär det bli stor rea på alla bärbara när de annonserar ut nya generationen. Så det kan vara värt att vänta på.

Tack, Ska kolla efter bilderna!
Så att köpa Webhallens config, IVY config eller XMG ger mig samma burk? I det fallet tar jag ju hellre Webhallen så jag känner dem sedan tidigare..
Mysn.se verkar inte förstå att jag inte kan tyska (även när jag trycker på EU flaggan stannar den på tyska)
PC-konsulten har jag inte hört talas om innan.. någon som kan verifiera att de sköter sig?

Skrivet av channe:

@Plasmatic:

En annan sak som är spännande med nästa generation laptops är huruvida de gör någonting åt skärmarna. Dvs iom de nya grafikkretsarna drar till minst med en 120hz g-sync combo. Det skulle sitta fint!

Då kan det ju tom bli kul att spela på dem

För min egna del så spelar det ingen roll, jag tycker själv det flyter när det är 45-50 fps. Men G-sync skulle vara fint att ha..

Faktiskt ganska sugen på en från PC-konsulten.. 2,5cm tjock (15" 3cm för 17")
Priset är ändå rätt fint.. ca 15,5k för en 1080p 970m med G-sync), en 256Gb SSD samt 1TB HDD. Detta pris inkluderar även windows licens.

OBS: Priset där inkluderar en 990 kr avgift för G-sync som senare denna vecka kommer vara 0 kr. Dvs, ta det priset minus 1000kr.

Vad tror ni?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Alienware

Tittat något på alienware? De är faktiskt prisvärda. Borde kunna få en med 980M för 15k. De har 7% rabatt just nu också. Sen kan du expandera den med en graphics amplifier och ett desktop 1080 senare om du är någorlunda "stationär".

Permalänk
Medlem

Du kan säkert kan hitta en fyndvara eller nybegagnad bärbar med 980m för 15k eller under om du letar lite här och där. Kraften en 980m ger över ett 970m är värt om du slipper betala 2-3k extra för kraften.

Permalänk
Skrivet av nullable:

Tittat något på alienware? De är faktiskt prisvärda. Borde kunna få en med 980M för 15k. De har 7% rabatt just nu också. Sen kan du expandera den med en graphics amplifier och ett desktop 1080 senare om du är någorlunda "stationär".

Men Alienware ser ut som de är designade av en 7 åring.. Neon överallt.

Skrivet av employed:

Du kan säkert kan hitta en fyndvara eller nybegagnad bärbar med 980m för 15k eller under om du letar lite här och där. Kraften en 980m ger över ett 970m är värt om du slipper betala 2-3k extra för kraften.

Problemet är väl mest att hitta en stilren sådan.. de allra flesta spel datorer ser ut som de landade i färg spill.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Men Alienware ser ut som de är designade av en 7 åring.. Neon överallt.

Problemet är väl mest att hitta en stilren sådan.. de allra flesta spel datorer ser ut som de landade i färg spill.

Rea på denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/235784-g...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop