Permalänk
Medlem

Köpråd Skylake budget runt 12k

Hej alla!

Tänkte höra vad ni tycker om denna build? Har hemma ett GTX980 samt 2st R9 290x, så sparar in på GPU istället
Tänkte nog testa CF, men börjar bli dyrt med en kraftigare PSU
Funderade på om jag skulle ta en RM1000i, istället för AX860
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9510340/skylake-i7-6700k-for-cf

]Förslag[/url]

Tips tas tacksamt emot
Mvh / Mats

Permalänk
Medlem

AXi agget är dyrt, RM850x och G2 850w för tusing mindre.

Permalänk
Medlem

hade kört på ett g2 750w eller 850w, samt ska du bara spela är i7an rätt onödig sålt 980 kortet och amd korten o haffat ett 1070/1080 för pengarna man sparar in på alla dom sakerna

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen en M.2 disk? Du får 2st samsung 850 500gb för det där priset + lite övers.

Permalänk
Avstängd

@Mats.E: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9510420/

Permalänk
Medlem

Tackar för suveräna feedbacks
har redan 850Evo 500GB, men är sugen på hastigheterna denna sticka ev erbjuder den har ju iallafall teoretiskt x5 läs och x3 skriv jämfört med min 850 EVO.

Sen till att sälja mina GPU'er, kan säkert vara så, men att addera 5-8k för ny GPU är inget jag får för mina 3 gamla tippar jag på.
PSU'n ifall jag behåller denna effekt fast byter ned mig till ex till RM, alt G2, tror ni jag klarar 290X i CF eller bör jag gå upp till ett 1kW psu?
Hade som sagt tidigare i varukorgen ett RM1000i, för 1990

Gällande mitt val denna gång på i7 6700k, är att jag lirar mycket moddat MC med texturepacks. i dagsläget kan jag bara köra med x128, men skulle vilja gå upp, och väldigt ofta så peakar min nuvarande i5 2500k till 100% trots att den är O.C till 4200Mhz

Fått för mig att kör man med texturepacks, så är det inte bara GPU'n det hänger på, pga mycket rendering i MC, men jag kan ha fel.

EDIT: glömde ju bort..................gränssnittet för 950 pro stickan är ju PCIe Gen3 x4, NVMe, detta skapar väl inga problem för CF va? de är ju x16
Mvh / Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats.E:

Tackar för suveräna feedbacks
har redan 850Evo 500GB, men är sugen på hastigheterna denna sticka ev erbjuder den har ju iallafall teoretiskt x5 läs och x3 skriv jämfört med min 850 EVO.

Vill såklart inte hindra en entusiast som vill handla leksaker.
Men den extra prestandan som 950 PRO har över sina billigare släktingar är väldigt teoretisk.
Mycket lite av de imponerande sifforna betyder nånting i verkliga laster.
Faktiskt så gör "Rapid", som ju inte fungerar på 950, att 8x0 känns rappare överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats.E:

Tackar för suveräna feedbacks
har redan 850Evo 500GB, men är sugen på hastigheterna denna sticka ev erbjuder den har ju iallafall teoretiskt x5 läs och x3 skriv jämfört med min 850 EVO.

Sen till att sälja mina GPU'er, kan säkert vara så, men att addera 5-8k för ny GPU är inget jag får för mina 3 gamla tippar jag på.
PSU'n ifall jag behåller denna effekt fast byter ned mig till ex till RM, alt G2, tror ni jag klarar 290X i CF eller bör jag gå upp till ett 1kW psu?
Hade som sagt tidigare i varukorgen ett RM1000i, för 1990

Gällande mitt val denna gång på i7 6700k, är att jag lirar mycket moddat MC med texturepacks. i dagsläget kan jag bara köra med x128, men skulle vilja gå upp, och väldigt ofta så peakar min nuvarande i5 2500k till 100% trots att den är O.C till 4200Mhz

Fått för mig att kör man med texturepacks, så är det inte bara GPU'n det hänger på, pga mycket rendering i MC, men jag kan ha fel.

EDIT: glömde ju bort..................gränssnittet för 950 pro stickan är ju PCIe Gen3 x4, NVMe, detta skapar väl inga problem för CF va? de är ju x16
Mvh / Mats

CF borde gå bra med 850w. Att byta från AX/AXi till RMx eller G2 eller CM V är inte att byta ner sig, de är alla bra agg på ungefär samma nivå.
290x ~1500kr, 980 2500kr - ~5.5k.

Inget fel med att köra på en i7, är inte mycket för "framtidssäkring", men dels så har processorer hängt med så länge innan uppgradering behövs på sistone, och dels finns det redan en hel del titlar där de extra trådarna redan gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Tackar alla för era feedbacks,

Cp60, vet inte om jag är så sugen på X99 plattformen, kommer nog inte att utnyttja alla dess finesser med DDR kapacitet eller 4xSLI mm
Är det nåt annat du anser är en stor fördel med den plattformen?

Annars tror jag att denna varukorg börjar bli komplett, övriga synpunkter?
Funderat på vattenkylning av CPU, kanske en Corsair H100 eller nåt, men kan av vilja bygga ut riggen senare, så ett EK kit eller nåt
Men jag är rookie på vattenkylning så nöjer mig nog med detta för nu

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9511755/skylake-i7-6700k

Mvh / Mats