Uppgraderingen från helvetet, dött moderkort?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen från helvetet, dött moderkort?

Mycket text, jag vet...

Glad i hågen hämtade jag ut mitt nya Palit Super Jetsream GTX 1080 igår och satsade på en kvällsuppdatering av datorn. Datorn vi pratar om är den i signaturen och den finns även i detta galleri. där ni kan se alla detaljer. Tanken var alltså att byta ut mina tre GTX 980 mot ett GTX 1080.

Eftersom det var ett tag sedan jag rengjorde datorn så började jag med det. Plockade ut samtliga dammfilter och dammsög dem. Steg två var att dammsuga utsidan av datorn (OBS! dammsög inte inne i datorn). Sedan gick jag lös på insidan med en mikrofiberduk som jag använt just för detta ändamål många gånger tidigare. Tog ett jäkla tag att rengöra fläktbladen på åtta fläktar...

Efter rengöringen plockade jag ut mina tre GTX 980 och efter det tog jag även bort de strömkablar som blivit överflödiga då tre grafikkort ska bli ett. In med det nya Palit Super Jetstream som är bra mycket större på alla breddar än mina tidigare referenskort så jag fick meka en del med att få fram strömkabeln till kortet.

OK, dags för test. Kopplade tillbaka datorn under skrivbordet och allt verkar funka som det ska, i fem sekunder. Då bootar datorn om och jag inser att jag hamnat i en loop. Allt verkar som det ska när jag trycker på startknappen, alla leds tänds både på moderkortet och grafikkortet, fläktarna drar igång men sedan efter runt fem sekunder så startas allt om igen. På moderkortet finns en display för felkoder men den tänds inte alls. Jag utgår direkt från att det måste vara det nya grafikkortet som är problemet och byter tillbaka till ett av mina GTX 980 men samma problem uppstår.

Fan, fan, fan! Plockar nu loss allt (PCi-e SSD, Sata SSD, Blu-ray spelare, mus, tangentbord) men samma bootloop. Testar utan grafikkort med samma usla resultat. Dubbelkollar alla kablar som jag inte avsiktligt rört när jag mekade men ingen skillnad. Inser att jag är besegrad då jag bara kan komma på att det enda som jag kan testa är ett annat nätagg vilket jag inte ännu gjort i mitt deprimerade tillstånd (har ett Corsair RM 850 liggande).

Jag ger upp och utgår från att moderkortet har dött på något sätt trots att leden på den interna startknappen lyser och knappen funkar. Plockar fram min Surface Pro 4 surfar till Inet och beställer ett Asus Strix X99 Gaming ROG som de har skickat idag. 3 300:- åt pipan...

Har jag dödat mitt moderkort när jag rengjorde datorn? Kan tillägga att min katt Zelda även var inne och klättrade i datorn vid ett par tillfällen när jag vände ryggen till. Kan det finnas en chans att det är nätagget? Men inte fasen ska väl ett Corsair AX1200i 1200W dö av att jag plockar bort två kablar och dammar av det? Har statisk elektricitet skördat ett offer eller kan det vara något annat som gått snett.

Hade inget statiskt skydd när jag grejade med datorn men det hade jag inte heller alla andra gånger jag byggt eller uppgraderat denna eller andra datorer.

Alla smarta förslag på hur jag kan rädda situationen är välkomna, det nya moderkortet kan jag alltid returnera.

En sista sak: För några månader sedan började moderkortet visa felkoden 73 efter boot men eftersom jag inte hittade något vettigt via Google la jag ned fortsatt felsökning då allt verkade fungera som det skulle. Igår innan jag började meka med datorn körde jag ett 3D Mark test och upptäckte att mitt resultat var uselt jämfört med tidigare test innan felkoden dök upp. Error 73 har något med PCI-e att göra så uppenbarligen var något fel. Nu tror jag inte det har med mitt nya problem att göra men man vet ju aldrig med hårdvara.

För er som inte orkar läsa signaturen eller kolla i galleriet så kommer här specarna på datorn innan grafikkortsbyte:

CPU: Core i7 5820K@4.6GHz
CPU-kylare: Corsair H105 med 4st Nanoxia Deep Silence 120mm
Moderkort: Gigabyte GA-X99-Gaming G1 WIFI
Minnen: 16GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz
Grafikkort: 2st Asus GeForce GTX 980 4GB Ref. & 1st PNY GeForce GTX 980 4GB Ref. i 3-Way SLI
Ljudkort: Creative Sound Core3D quad-core audio processor (i princip ett Soundblaster Z integrerat på moderkortet).
Lagring: Intel 750 SSD NVMe PCI-e 400GB, Samsung 840 Evo 1st 250GB & 1st 750GB
Optiskt: Asus 12x Blu-Ray Combo
Nätagg: Corsair AX1200i 1200W med Corsair sleevade röda kablar
Chassi: Phanteks Enthoo Luxe Svart
Chassikylning: 3st Nanoxia Deep Silence 140mm och 1st Nanoxia Deep Silence 120mm (plus Corsair kylaren)
OS: Windows 8.1 Pro
Diverse: Phanteks Multi-Color LED Strip 2m

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666:
Trist att det gick åt pipan. Att använda microfiberduk inne i datorn är ett snäpp värre än att använda dammsugaren. Om nödvändigt kan man använda en lätt fuktad trasa för att torka rent. Jag antar att du gjort bios reset osv. Vad är det för bios fabrikat AMI, Phoenix ???

1. Plocka ur all hårdvara utom en minnessticka och använd ett av dom gamla grafikkorten.
2. Verifera att alla kablar från PSU sitter rätt kopplade och helt intryckta.
3. Kör en bioreset.
4. Testa starta upp maskinen.

Hittade detta på nätet
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=15367.0

Permalänk
Medlem

Testa annat nätagg och helt utan andra delar är väl det sista du kan göra.

Men jag kan säga att jag precis skickade in mitt Palit 1080 GR för att det pajjade efter första ombooten... Eller jag tror att det va den iaf. Kortet fungerade bra i början, visade lite artifekter typ under windows installation (men inga drivrutiner). Efter att jag installerade drivrutiner och bootade om så vägrade datorn visa någon bild alls när jag starta den (inte bios heller). Testade gamla kortet och det fungerade bra. Har testat allt känns det som förutom ett annat moderkort. (även resetat samt uppdaterat BIOS). Så den åkte tillbaka.

Det skulle ju va sjukt om grafikkortet har dödat ditt moderkort eller så men tänkte säga det iaf så man kanske kan se nå samband i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Jag skulle även testa att plocka ut moderkortet ur chassit och köra det helt naket för att utesluta jordfel eller liknande.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick ett liknande problem när jag monterade i mina hårddiskar. Problemet för mig var då att jag inte satte i hårddiskarna i samma sata portar på moderkortet. Kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk

@Murre5:
Vad är artifekter samt hur ser du ut om någon har en bild att länka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@Bascule666:
Trist att det gick åt pipan. Att använda microfiberduk inne i datorn är ett snäpp värre än att använda dammsugaren. Om nödvändigt kan man använda en lätt fuktad trasa för att torka rent. Jag antar att du gjort bios reset osv. Vad är det för bios fabrikat AMI, Phoenix ???

1. Plocka ur all hårdvara utom en minnessticka och använd ett av dom gamla grafikkorten.
2. Verifera att alla kablar från PSU sitter rätt kopplade och helt intryckta.
3. Kör en bioreset.
4. Testa starta upp maskinen.

Hittade detta på nätet
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=15367.0

Jag har använt mikrofiberduken för att få bort damm i säkert tio år utan problem. Kanske har jag haft tur, tänker köpa en batteridriven lövblås och rengöra datorn på balkongen.

Skrivet av Murre5:

Testa annat nätagg och helt utan andra delar är väl det sista du kan göra.

Men jag kan säga att jag precis skickade in mitt Palit 1080 GR för att det pajjade efter första ombooten... Eller jag tror att det va den iaf. Kortet fungerade bra i början, visade lite artifekter typ under windows installation (men inga drivrutiner). Efter att jag installerade drivrutiner och bootade om så vägrade datorn visa någon bild alls när jag starta den (inte bios heller). Testade gamla kortet och det fungerade bra. Har testat allt känns det som förutom ett annat moderkort. (även resetat samt uppdaterat BIOS). Så den åkte tillbaka.

Det skulle ju va sjukt om grafikkortet har dödat ditt moderkort eller så men tänkte säga det iaf så man kanske kan se nå samband i värsta fall.

Imorgon anländer mitt nya moderkort men innan jag monterar det kommer jag att testa med mitt Corsair RM 850 som jag har liggande, surfade just fram att jag kan använda samma kablar som mitt nuvarande agg.

Skrivet av uzbeki:

Jag skulle även testa att plocka ut moderkortet ur chassit och köra det helt naket för att utesluta jordfel eller liknande.

Har kört datorn i över ett år utan problem, kan inte i min vildaste fantasi se hur jordfel kan uppkomma av de grejor jag gjorde med datorn.

Yes, har läst det inlägget men det hjälpte tyvärr inte min situation. Använder i princip alla PCI-platser (3-Way SLI och en Intel 750 PCi-e SSD).

Skrivet av Matherat:

Fick ett liknande problem när jag monterade i mina hårddiskar. Problemet för mig var då att jag inte satte i hårddiskarna i samma sata portar på moderkortet. Kan vara värt att kolla upp.

Testade även helt utan diskar (både PCI-e och SATA) men ingen skillnad.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Några fler som lyckats grilla gkortet eller moderkortet just med Palit?
(la precis en beställning på två Palit)

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ännu inte fått någon ordning på detta problem har jag beslutat att skylla det på min katt Zelda Finakissen. Hon är nu skyldig mig 3 200:- och för att betala tillbaka detta kommer hon inte att få kattgodis de närmste 15 åren. Funderar även på att byta över till en billigare kattsand.

Dödare av moderkort, Zelda Finakissen:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

Eftersom jag ännu inte fått någon ordning på detta problem har jag beslutat att skylla det på min katt Zelda Finakissen. Hon är nu skyldig mig 3 200:- och för att betala tillbaka detta kommer hon inte att få kattgodis de närmste 15 åren. Funderar även på att byta över till en billigare kattsand.

Dödare av moderkort, Zelda Finakissen:

http://i.imgur.com/y2Hza0H.jpg

Skyll på dig själv som inte håller koll på varken datorn eller katten.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Bort med allt som inte behövs för att boota upp bios. Speciellt USB med tanke på felkoden.

Ingen ström till något, inte en sata kabel eller nått annat onödigt i moderkortet.
Inte ens boot disken ska vara i.
Cpu, ett ram, grafikkort och ström till endas detta. Prova olika kablar till grafikkortet och båda nätaggen.
Flytta även runt och prova olika ram.

Sen bios reset på det.

Får du inte liv i det då, så är nog moderkortet trasigt.

Microfiber och katt känns lite som ESD risken ökar drastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Några fler som lyckats grilla gkortet eller moderkortet just med Palit?
(la precis en beställning på två Palit)

Tror knappast att det är graffekortet som är orsaken i det här fallet. Får väl se jag får mitt Palit kort om några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Bort med allt som inte behövs för att boota upp bios. Speciellt USB med tanke på felkoden.

Ingen ström till något, inte en sata kabel eller nått annat onödigt i moderkortet.
Inte ens boot disken ska vara i.
Cpu, ett ram, grafikkort och ström till endas detta. Prova olika kablar till grafikkortet och båda nätaggen.
Flytta även runt och prova olika ram.

Sen bios reset på det.

Får du inte liv i det då, så är nog moderkortet trasigt.

Microfiber och katt känns lite som ESD risken ökar drastiskt!

Jag kommer inte fram till bios. Har testat med bara CPU och minnen anslutna men får samma bootloop. Ska testa med mitt andra nätagg imorgon innan jag byter moderkort till det nya Asus. Microfiber har jag använt i många år men kattens attack av datorn var oplanerad och hon passade på när jag rengjorde mina dammfilter med ryggen vänd mot datorn...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Skyll på dig själv som inte håller koll på varken datorn eller katten.

I beg to differ. Datorn har jag haft järnkoll på, katten däremot...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Microfiber har jag använt i många år men kattens attack av datorn var oplanerad och hon passade på när jag rengjorde mina dammfilter med ryggen vänd mot datorn...

Det finns många som använt dammsugare i datorn utan problem i många år också, betyder inte att det är en bra idé
Mikrofiberdukar fungerar ju så bra just för att de blir statiska när de torkar och därmed drar åt sig dammet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden hade jag samma problem med en dator, då var det startknappen på chassit som inte fungerade och det gav exakt samma symptom.
Testa att rycka bort kabeln för startknappen efter datorn gått igång för att se om den kan vara boven i dramat?

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Eftersom jag ännu inte fått någon ordning på detta problem har jag beslutat att skylla det på min katt Zelda Finakissen. Hon är nu skyldig mig 3 200:- och för att betala tillbaka detta kommer hon inte att få kattgodis de närmste 15 åren. Funderar även på att byta över till en billigare kattsand.

Dödare av moderkort, Zelda Finakissen:

http://i.imgur.com/y2Hza0H.jpg

@Bascule666:

Verkligen tråkigt att höra att du haft strul med burken, men detta inlägg kan vara ett utav de bästa inläggen jag läst här på sweC. Skrattade högt när jag läste texten och såg den söta och oskyldiga bilden på kissen

Lycka till vännen!
Mvh

Permalänk
Medlem

Mikrofiberdukar fungerar just på så sätt att de blir statiska, använd dem inte nära känsliga kretsar. De är faktiskt värre än dammsugaren därför att då vidrör man ju grejorna med något som är statiskt uppladdat.

Dammsugaren håller man oftast en bit ifrån så chansen att klara sig är större med den. Fast givetvis ska man inte heller använda dammsugaren om man inte har en antistatisk specialdammsugare. Tryckluft är det många rekommenderar.

Har en hund som gärna sprider pälshår överallt så känner igen problemet, Använder en kompressor och tryckluft men kör man med det får man vara försiktig med fläktar så man inte blåser sönder dem.

Man kan använda mikrofiberdukar för att torka av skärmar och fönstersidor men då se till att hålla sig borta från kontakter och anslutningar.

Oftast går det bra fram till den dagen då man har otur eller så kan det bli någon osynlig inre skada som leder till att prylen senare går sönder omotiverat i förtid.

PS heter man Zelda Finakissen så kan man inte annat än vara oskyldig, det syntes ju på bilden av den söta katten!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

Inser att jag är besegrad då jag bara kan komma på att det enda som jag kan testa är ett annat nätagg vilket jag inte ännu gjort i mitt deprimerade tillstånd (har ett Corsair RM 850 liggande)...

..Jag ger upp och utgår från att moderkortet har dött på något sätt trots att leden på den interna startknappen lyser och knappen funkar. Plockar fram min Surface Pro 4 surfar till Inet och beställer ett Asus Strix X99 Gaming ROG som de har skickat idag. 3 300:- åt pipan...

Du har för mycket pengar
Varför inte testa först? Det går ju assnabbt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Mycket text, jag vet...

Glad i hågen hämtade jag ut mitt nya Palit Super Jetsream GTX 1080 igår och satsade på en kvällsuppdatering av datorn. Datorn vi pratar om är den i signaturen och den finns även i detta galleri. där ni kan se alla detaljer. Tanken var alltså att byta ut mina tre GTX 980 mot ett GTX 1080.

Eftersom det var ett tag sedan jag rengjorde datorn så började jag med det. Plockade ut samtliga dammfilter och dammsög dem. Steg två var att dammsuga utsidan av datorn (OBS! dammsög inte inne i datorn). Sedan gick jag lös på insidan med en mikrofiberduk som jag använt just för detta ändamål många gånger tidigare. Tog ett jäkla tag att rengöra fläktbladen på åtta fläktar...

Efter rengöringen plockade jag ut mina tre GTX 980 och efter det tog jag även bort de strömkablar som blivit överflödiga då tre grafikkort ska bli ett. In med det nya Palit Super Jetstream som är bra mycket större på alla breddar än mina tidigare referenskort så jag fick meka en del med att få fram strömkabeln till kortet.

OK, dags för test. Kopplade tillbaka datorn under skrivbordet och allt verkar funka som det ska, i fem sekunder. Då bootar datorn om och jag inser att jag hamnat i en loop. Allt verkar som det ska när jag trycker på startknappen, alla leds tänds både på moderkortet och grafikkortet, fläktarna drar igång men sedan efter runt fem sekunder så startas allt om igen. På moderkortet finns en display för felkoder men den tänds inte alls. Jag utgår direkt från att det måste vara det nya grafikkortet som är problemet och byter tillbaka till ett av mina GTX 980 men samma problem uppstår.

Fan, fan, fan! Plockar nu loss allt (PCi-e SSD, Sata SSD, Blu-ray spelare, mus, tangentbord) men samma bootloop. Testar utan grafikkort med samma usla resultat. Dubbelkollar alla kablar som jag inte avsiktligt rört när jag mekade men ingen skillnad. Inser att jag är besegrad då jag bara kan komma på att det enda som jag kan testa är ett annat nätagg vilket jag inte ännu gjort i mitt deprimerade tillstånd (har ett Corsair RM 850 liggande).

Jag ger upp och utgår från att moderkortet har dött på något sätt trots att leden på den interna startknappen lyser och knappen funkar. Plockar fram min Surface Pro 4 surfar till Inet och beställer ett Asus Strix X99 Gaming ROG som de har skickat idag. 3 300:- åt pipan...

Har jag dödat mitt moderkort när jag rengjorde datorn? Kan tillägga att min katt Zelda även var inne och klättrade i datorn vid ett par tillfällen när jag vände ryggen till. Kan det finnas en chans att det är nätagget? Men inte fasen ska väl ett Corsair AX1200i 1200W dö av att jag plockar bort två kablar och dammar av det? Har statisk elektricitet skördat ett offer eller kan det vara något annat som gått snett.

Hade inget statiskt skydd när jag grejade med datorn men det hade jag inte heller alla andra gånger jag byggt eller uppgraderat denna eller andra datorer.

Alla smarta förslag på hur jag kan rädda situationen är välkomna, det nya moderkortet kan jag alltid returnera.

En sista sak: För några månader sedan började moderkortet visa felkoden 73 efter boot men eftersom jag inte hittade något vettigt via Google la jag ned fortsatt felsökning då allt verkade fungera som det skulle. Igår innan jag började meka med datorn körde jag ett 3D Mark test och upptäckte att mitt resultat var uselt jämfört med tidigare test innan felkoden dök upp. Error 73 har något med PCI-e att göra så uppenbarligen var något fel. Nu tror jag inte det har med mitt nya problem att göra men man vet ju aldrig med hårdvara.

För er som inte orkar läsa signaturen eller kolla i galleriet så kommer här specarna på datorn innan grafikkortsbyte:

CPU: Core i7 5820K@4.6GHz
CPU-kylare: Corsair H105 med 4st Nanoxia Deep Silence 120mm
Moderkort: Gigabyte GA-X99-Gaming G1 WIFI
Minnen: 16GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz
Grafikkort: 2st Asus GeForce GTX 980 4GB Ref. & 1st PNY GeForce GTX 980 4GB Ref. i 3-Way SLI
Ljudkort: Creative Sound Core3D quad-core audio processor (i princip ett Soundblaster Z integrerat på moderkortet).
Lagring: Intel 750 SSD NVMe PCI-e 400GB, Samsung 840 Evo 1st 250GB & 1st 750GB
Optiskt: Asus 12x Blu-Ray Combo
Nätagg: Corsair AX1200i 1200W med Corsair sleevade röda kablar
Chassi: Phanteks Enthoo Luxe Svart
Chassikylning: 3st Nanoxia Deep Silence 140mm och 1st Nanoxia Deep Silence 120mm (plus Corsair kylaren)
OS: Windows 8.1 Pro
Diverse: Phanteks Multi-Color LED Strip 2m

Kan en BIOS uppdatering behövas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

@Bascule666:

Verkligen tråkigt att höra att du haft strul med burken, men detta inlägg kan vara ett utav de bästa inläggen jag läst här på sweC. Skrattade högt när jag läste texten och såg den söta och oskyldiga bilden på kissen

Lycka till vännen!
Mvh

Tack, det gäller att se det positivt även när saker går åt pipan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Mikrofiberdukar fungerar just på så sätt att de blir statiska, använd dem inte nära känsliga kretsar. De är faktiskt värre än dammsugaren därför att då vidrör man ju grejorna med något som är statiskt uppladdat.

Dammsugaren håller man oftast en bit ifrån så chansen att klara sig är större med den. Fast givetvis ska man inte heller använda dammsugaren om man inte har en antistatisk specialdammsugare. Tryckluft är det många rekommenderar.

Har en hund som gärna sprider pälshår överallt så känner igen problemet, Använder en kompressor och tryckluft men kör man med det får man vara försiktig med fläktar så man inte blåser sönder dem.

Man kan använda mikrofiberdukar för att torka av skärmar och fönstersidor men då se till att hålla sig borta från kontakter och anslutningar.

Oftast går det bra fram till den dagen då man har otur eller så kan det bli någon osynlig inre skada som leder till att prylen senare går sönder omotiverat i förtid.

PS heter man Zelda Finakissen så kan man inte annat än vara oskyldig, det syntes ju på bilden av den söta katten!

Jag antar att jag lärt mig en läxa angående mikrofiberdukar nu. Det blir som jag skrev tidigare i tråden ett inköp av en batteridriven lövblås.

Zelda Finakissen är en mästare på att se oskyldig ut även när mina krukväxter och prydnadssaker ligger i spillror på golvet när jag vaknar på morgonen...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Du har för mycket pengar
Varför inte testa först? Det går ju assnabbt.

Jo, jag ska ta och testa med annat nätagg innan jag sätter igång att byta moderkort. Ska även nollställa bios och se om det gör någon skillnad. Jag har hyfsat med pengar men gillar inte slösa dem i onödan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SenapsKrigaren:

Kan en BIOS uppdatering behövas?

Jag kommer inte fram till bios alls. Omstarten av datorn sker innan något kommer upp på skärmen. Ska dock testa att nollställa bios.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666:

Ja men precis haha!

Permalänk
Medlem

Tråkigt men på Måndag får du väl nya moderkortet såvida du inte beställde före 12 och fått det idag?

Då har du väl iaf svaret skulle jag tro, dyr historia om moderkortet är felande (vilket verkar troligt med tanke på qcodes) men om datorn hoppar igång så har du ju iaf åtgärdat problemet och slipper mer av där sjukt jobbiga felsökningen som bara är för mycket när man inte vet vad som är felet och bara vill ha igång datorn?

Lycka till och önskar dig all lycka för lider med dig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Tråkigt men på Måndag får du väl nya moderkortet såvida du inte beställde före 12 och fått det idag?

Då har du väl iaf svaret skulle jag tro, dyr historia om moderkortet är felande (vilket verkar troligt med tanke på qcodes) men om datorn hoppar igång så har du ju iaf åtgärdat problemet och slipper mer av där sjukt jobbiga felsökningen som bara är för mycket när man inte vet vad som är felet och bara vill ha igång datorn?

Lycka till och önskar dig all lycka för lider med dig här.

Moderkortet ligger på Coop nära mig idag men jag har inte tid att hämta det och fixa med ombyggnaden. Det blir tidigast på söndag. Jag vill tacka för din support!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa allas svar här, men det är exakt samma beteende som när en minnessticka sitter fel/har pajat. Har du testat att dra ut alla minnesstickor och sedan trycka dit bara ett och prova bara ett i taget? Se till att det verkligen sitter också. Själv hade jag bara ett par hårstrån kvar på min bultande skalle när jag tillslut upptäckte att en av stickorna inte satt ordentligt på brorsans dator som jag precis hade byggt. Det var helt omöjligt att se.

Nästa grej är lite jobbig, det är att ta ut CPUn från sockeln i några sekunder och sedan in igen. Jag vet, det låter jävligt konstigt, men jag fixade en dator som inte startade ordentligt på det viset. Då var det iof pga överklockning har jag för mig, men det skadar inte att testa.

Lycka till!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Vänta nu.... du har råd att köpa high-end datorprylar men en burk med tryckluft för 50-100kr som brukar räcka till ungefär 3-4 rengöringar av datorn för min del har du inte råd med?

Du kan köpa dig mjuka ESD borstar om du vill också, det använder jag till att rengöra fläktblad och på andra ytor där man inte kommer åt ordentligt med tryckluft.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.