Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Känner en kille som jobbar natt på Statoil samtidigt som han plockar ut aktivitetsstöd (tydligen räknades inte nattjobb som jobb, utan aktivitetsstödet fick han behålla enligt arbetsförmedlingen/försäkringskassan eller vad det nu är). Ganska säker att han når 400kr/h då han i stort sett jobbar heltid och får ut helt ok bidrag.

Personligen tycker jag att det inte låter OK, men säger myndigheten att det är det, så why not.

En av anledningarna varför jag röstar höger

Visa signatur
Permalänk
Mattecoach

Jag har haft helt okej löneutveckling det senaste året. Är utbildad civ. ing. (Industriell ekonomi) och hade förra sommaren ett jobb som inte krävde den utbildningen och hade lön därefter.
Innan skatt:
Innesäljare: 21500, ökade sedan till 23000
Konsult inom verksamhetsutveckling: 31300
Fastanställd inom verksamhetsutveckling: 38000, 6 veckors semester

Med tanke på att jag sparade ganska mycket pengar när jag hade 21500 i månaden så klarar jag mig absolut bra nu. Men det som känns bättre än lönen är att ha ett arbete där jag kan använda min kompetens och uppskattas för det.

Permalänk
Medlem

Yrke: Senior Systemutvecklare (Java)
Anställningstid: 8 år
Lön: 47.000 kr lön + 7.000 kr (on call support)
Omfattning: 40h/v, ingen betald övertid, 6 veckor semester
Förmåner: 3.500 kr träningsbidrag

Visa signatur

GA-Z79-UD3 | Sockel 2011 (3820, 4.5Ghz) | 16Gb Corsair 1600 DDR3 | Asus GTX 680 4GB | OCZ Agility 4 512Gb | RevoDrive 128Gb | Dell 27" 2550x1440 | Fujitsu 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

Efter skatt

@Flygman:
Du frågade varför folk skriver om sin lön utan skatt.

Jag tror att den största anledningen är att trådstartaren och de som svarade hen på första sidan kom överens om att det var bäst att skriva alla svar utan skatt.

Permalänk
Medlem

Jag letar pantflaskor brukar ge allt från 8000-19000 bra på sommaren... just de skattefritt

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem
Skrivet av octa:

Jag letar pantflaskor brukar ge allt från 8000-19000 bra på sommaren... just de skattefritt

19000?
Det är i bästa fall 9500 flaskor.

Plockar du upp efter någon festival eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimdring:

@Flygman:
Du frågade varför folk skriver om sin lön utan skatt.

Jag tror att den största anledningen är att trådstartaren och de som svarade hen på första sidan kom överens om att det var bäst att skriva alla svar utan skatt.

Det har du nog rätt i. Men varför skulle det vara bättre? Det är väl ändå själva jobbets egenskaper/lön som är intressant, inte vad man har i plånboken? Det tycker iallafall jag. Eller så kan man kanske skriva båda?

Jag sommarjobbar som miljöarbetare och får 26k/mån, men får ut hela 24k (92%) eftersom jag endast jobbar en kort tid varje år och då betalar lägre skatt.

Jag tycker inte att det går att jämföra min nettolön med någon med heltidsanställning inom samma yrke, eftersom det då ser ut som att jag får högre lön än denne, när jag i själva verket får mindre men också betalar mindre skatt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimdring:

@Flygman:
Du frågade varför folk skriver om sin lön utan skatt.

Jag tror att den största anledningen är att trådstartaren och de som svarade hen på första sidan kom överens om att det var bäst att skriva alla svar utan skatt.

Fast de hade fel, jämförelsen blir väldigt skev om du jämför utan skatt då du inte längre jämför vad du får för ersättning för att du arbetar, du räknar in diverse avdrag med mera. Det är ju t.ex. inte som om min lön ökade när jag tog mitt första bostadslån och således började göra avdrag för kapitalunderskott. Flyttar jag till en annan kommun med högre kommunalskatt är det ju inte som om min lön har gått ned i och med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast de hade fel, jämförelsen blir väldigt skev om du jämför utan skatt då du inte längre jämför vad du får för ersättning för att du arbetar, du räknar in diverse avdrag med mera. Det är ju t.ex. inte som om min lön ökade när jag tog mitt första bostadslån och således började göra avdrag för kapitalunderskott. Flyttar jag till en annan kommun med högre kommunalskatt är det ju inte som om min lön har gått ned i och med det.

Jag har alltid rapporterat lön före skatt. Efter skatt är ju inte intressant ur någon synvinkel alls. Tittar man på riktlöner hos t. ex unionen och CS-lön och sådanna sidor så är det före skatt. Efter skatt blir ju helt skevt på grund av skillnader i kommunal skatt, kyrkoavgift, jobbskatteavdrag, jämkning, och allt vad det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ny lön, 40500 och nu har jag hunnit fylla 20

Permalänk
Medlem

23700:- Jobbar som kundservicemedarbetare.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Ny lön, 40500 och nu har jag hunnit fylla 20

För jäkla bra, bara att gratulera! Väldigt imponerande, inte minst då du sitter som anställd (om jag inte minns fel)!

Väntar själv på mitt lönebesked, gick på en ny roll på deltid i april, men min chef har inte fattat beslut än. Kommer uppdatering om två veckor!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

För jäkla bra, bara att gratulera! Väldigt imponerande, inte minst då du sitter som anställd (om jag inte minns fel)!

Väntar själv på mitt lönebesked, gick på en ny roll på deltid i april, men min chef har inte fattat beslut än. Kommer uppdatering om två veckor!

Tack ska du ha! Ja, jag är fastanställd.

Hoppas det går bra och förhandla lönen klokt!

Permalänk
Medlem

Grundlönen är ca 35k brutto, men pendlar mellan 40-50k pga mycket övertid, högsta jag fått blev nästan 60k.
Fast kommer snart få mindre lön då jag går från bemanning till fastanställd.

Jobbat nästan 200h övertid på bara 4 månader, och kommer troligvis göra om det igen när jag blir anställd då övertiden nollas...

Jobbar som MAG-svetsare och på löpande band på Volvo.

Permalänk
Medlem

Företaget som jag jobbar på har blivit uppköpta vilket ändrar min lön. Då vi tidigare hade en högre pensionsavsättning så har lönen ökat med 860kr plus löneförhöjning med 710kr för i år så nya lönen är 28 570kr. Kommit fram till att det ger lite plus trots lite friskvård och sponsring försvann. Tyvärr så blev man slav under kollektivavtal.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Sopgubbe
25.000kr Grund
Får ut mellan 21-31 beroende på antalet rödar dagar i månaden.
Fördelar
Friskvårdsbidrag 1800kr
Plockar pant och hittar massa roliga saker

Men de som har friskvårdsbidrag på 6000-7000kr? Låter absurt mycket

Vi har 6000kr-7500kr friskvårdsbidrag och får tillbaka 75% (beroende på aktivitet) och får 24h komp-tid varje januari. Som ett resultat av många lyckade försäljninsår. Tydligen kunde man inte höja lönerna så pass mycket utan det gavs bättre förmåner istället. Vi är ledande i världen på vår produktkvalitet. Det borde speglas i förmåner.

Absurt är det inte.
Absurt är bonusar på 2 miljoner till banktjänstemän som kravlade sir ur finanskrisen, på våra skattepengar
Absurt är ett starkt uttryck.

Visa signatur

CPU: Broadwell-E I7-6800k @ 4.3ghz CPU-kylare: Corsair h115i // GPU: GTX 970 SLI(gigabyte g1) OC 1450mhz // Moderkort: Asus Rog Strix x99 Gaming // RAM: 32GB hyper x ddr4 2666Mhz //Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum// SSD: Windows- Samsung 950 pro 512GB + Samsung 120 GB + Corsair 120 //Chassi: Thermaltake level 10 GT(vitt) // OS: Win 10 // Skärmar: Asus rog swift(27"144hz 1ms gsync) + BenQ XL2420T // Konsol: PS4

Permalänk
Medlem

Nu när det har blivit en löneförhandling och ett nytt jobb (inte börjat ännu men skrev under för några veckor sedan så nu dröjer det inte länge) så kommer jag hamna runt 55 000 kr/mån plus eventuell årsbonus som jag inte läst in mig på helt ännu. Är i spannet 25-30 år så jag har nått mitt mål med att ha 50k/mån innan 30 iaf.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Vad jobbar du med?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Inaktiv

Lyckades snärja ett nytt jobb och kliva upp lite på lönetrappan, från 32k till 51k (och inte ens fyllt 26 ännu!). 6 veckor semester och massa andra trevliga fördelar.

Fortfarande mjukvaruningenjör. Ska bli spännande!

Permalänk
Medlem

21000kr och får 40000kr i bonus varje år, Om det går bra för företaget som det har gjort alla mina år.
Jobbar inom Fiberbranschen

Permalänk
Medlem

Kan bara ge ett STORT GRATTIS och BRA JOBBAT till er som tjänar 40+ och till och med 50+ i månaden innan ni fyllt 30. Med bra tjänstepension och om ni sparar flitigt och investerar väl kommer ni ha det väldigt bra senare i livet. Hade jag tjänat så mycket pengar i er ålder - jag är 34 nu - så hade jag varit (mång)miljonär vid det här laget. Med lite disciplin går det spara 15-20k i månaden.

Jag jobbar med strategi och investerarrelationer på ett Large Cap-bolag. Började för tre år sen på 'Manager'-nivå och fick då 37k brutto i månaden. Blev förra året befordrad till 'Director' och har nu 54k brutto i månaden. Runt en tusing brutto per månad om året i vanlig löneökning, inte mycket att hurra för där (kollektivavtal, alla får typ 1-3% per år). Till detta kommer en förhållandevis liten bonus på runt 10k brutto per år. Med tanke på att jag betalar 58% marginalskatt blir det inte så mycket kvar av den, eller framtida löneökningar heller. Klagar dock inte - det är väldigt gott betalt tycker jag. Jag får ut ungefär 37k netto i månaden.

40 timmar i veckan, sex veckor semester, "full" flex (kan jobba typ hur och när jag vill bara jag gör mitt jobb), betald telefon, snålt friskvårdsbidrag. Jag tror det är ganska typiska lönenivåer för stora svenska bolag, så blir ni erbjudna tjänster på liknande nivåer så har ni här en referenspunkt.

Jag jobbar med det jag är utbildad till; har en magisterexamen inom samhällsvetenskap.

Permalänk
Medlem

Har skrivit tidigare men kör igen.

29år ung
IT-tekniker 2nd line Workstation
Snart 6 år i företaget (stort), 10 års erfarenhet.
Lön, fast: 24.550:-
Friskvårdsbidrag: 3000/år

Ingen direkt möjlighet att komma vidare med lönen är jag rädd.
En vanlig lönehöjning per år är 200-500kr.
Hoppas innerligt på minst 1500/mån denna rundan, men tror på det lika mycket som på tomten.
För det arbete man lägger ner är det 10k för lite.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

@Aktsu: Vad jobbar du med?

Titeln är aktuarie om det säger något. Går att läsa relativt mycket på nätet om vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Senior 3D Artist, 31500SEK.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Inaktiv

Efter 30+ år inom kemiindustrin har jag kommit upp i hisnande 29.000:- 😭

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhakkaWhack:

Senior 3D Artist, 31500SEK.

För det grymma jobb ni gör tycker jag ni ska ha högre (Jag är indieutvecklare). Sjukt vad billigt det är med art work på Unity Asset store och Turbosquid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Lyckades snärja ett nytt jobb och kliva upp lite på lönetrappan, från 32k till 51k (och inte ens fyllt 26 ännu!). 6 veckor semester och massa andra trevliga fördelar.

Fortfarande mjukvaruningenjör. Ska bli spännande!

Det var inte dåligt med tanke på att du tydligen slutade på LTH för "något år sen".
#16254183

Har du lust att berätta lite om din framgångssaga från det senaste året?
Jag är verkligen nyfiken och glad att det finns människor som lyckas så här fint.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Det var inte dåligt med tanke på att du tydligen slutade på LTH för "något år sen".
#16254183

Har du lust att berätta lite om din framgångssaga från det senaste året?
Jag är verkligen nyfiken och glad att det finns människor som lyckas så här fint.

Sure, vet inte om jag gjort något särskilt speciellt dock

Kan ju börja med att berätta att jag pluggade dataingenjör med inriktning på system, signaler och reglering. Det är inget jag använt i vidare större utsträckning men jag tänkte att det var roligare att lära mig något jag inte kommer råka lära mig på fritiden.
I slutet av min utbildning blev jag lite kontaktad av Academic Work som körde någon "Talent Academy" drive. De bjöd på lite kurser inom cloud/webb (inget vi gjorde på utbildningen) och man fick jobba deltid på ett relevant företag. Jag passade på att göra exjobb på samma relevanta företag och fick därmed jobb där.

Efter att ha jobbat ett tag tänkte jag att det kunde vara kul att prova söka nytt för att se hur landet ligger (Har många vänner som berättat om sina jobb, vad de gör annorlunda etc), man får ju massa folk som vill ge en jobb på linkedin men det är aldrig något jag följt upp. Jag testade mest för skojs skulle att peta iväg ett CV och de högg direkt. Därefter fick jag ett såpass bra erbjudande så jag valde att byta. Det handlar nog mest om att jag kunde teknikerna de är intresserad av och att jag hunnit testa mycket olika saker.

Har du mer specifika frågor kan man kanske ta dem över PM, jag hjälper gärna till om jag kan.

punkter och stavningen
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Ny lön, 40500 och nu har jag hunnit fylla 20

Vad tusan jobbar du med? Känns lite orimligt (och osant) då ingen chef jag känner skulle betala 40k för en 20åring även som han skiter ut guldtackor. Är det försäljning du gör? Då kan jag tänka att man kan komma upp i 40k med provision osv.

Man betalar nyexade civil ing. 31k och då är de runt 25år.

Är själv ingenjör, 28år och får 36k. Min lön är i top 10% snittet för min ålder enligt saco statistiken.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

29 år och funderar fortfarande vad jag vill "syssla med när man blir stor".
Arbetar som telefonist(växel) sen 7 månader tillbaka med en ingångslön på 23,500kr.
Fick en ökning på 1000kr efter årets lönesamtal.
Blev förvånad över ingångslönen, men tanke på mina arbetsuppgifter.