Permalänk

2.4GHz vs 5GHz - Kan ej se 5GHz..

Hej,

Ingen hajare på nätverk (ännu) så hoppas ni kan bidra med lite information om det är något jag missat.

Installerade en ny router häromdagen, ASUS RT-AC68U.
Satte då upp två nätverk, ett 2.4GHz och ett 5GHz.
Sattes upp med två separata SSID men samma lösenord.

Allting fungerar fint på 2.4GHz, men jag ser inte 5GHz på någon av mina enheter?
Förstått det som att 5 har mycket sämre räckvidd än 2.4, men det dyker inte upp som ett valbart alternativ ens när jag står bredvid routern.
Enligt routerns GUI är allting korrekt uppsatt och jag kan inte se några felaktigheter.
Har testat med flertalet olika enheter, däribland en iPhone 6S, iPhone 6, Macbook Air samt min stationära PC.

Först tänkte jag att det är för att iPhone's inte kan koppla upp mot 5GHz utan enbart 2.4GHz, men efter lite googlande verkar det inte vara så.

Är det något helt uppenbart jag missat?

Permalänk

Har du provat uppdatera till senaste mjukvaran: ASUS RT-AC68U Firmware 3.0.0.4.380.3264?

Skicka gärna en print på hur det ser ut i Wireless-inställningarna?
http://event.asus.com/2012/NW/DUMMY_UI/EN/Advanced_Wireless_C... <- någonstans här bör det ligga.

Har du standardinställningarna så loggar du in på http://192.168.1.1/
Användarnamn: admin
Lösenord: admin

Har du lagt eget användarnamn/lösenord så anger du detta. (det du anger i första steget i "setup-wizard").

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Vilken iphone har du ? det är bara 5an och uppåt som har 5ghz

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Skrivet av kawkstege:

Vilken iphone har du ? det är bara 5an och uppåt som har 5ghz

TS skriver:
Har testat med flertalet olika enheter, däribland en iPhone 6S, iPhone 6, Macbook Air samt min stationära PC.

Kompabilitetsmässigt ska det inte vara några bekymmer. Provat ändra kanal på det trådlösa 5GHz bandet i Wireless-inställningarna? Finns en del, prova dig fram.

The Haswell MacBook Pros introduced in 2013 have 802.11ac and the iPhone 6 has 802.11ac.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

@Dustforce: Tack Dustforce!
Sitter på jobbet nu men ska fixa en print när jag kommer hem.
Uppdaterade firmware när jag installerade den, gjorde det dock inte manuellt utan blev promptad under setupen. Ska dubbelkolla så att den gick in.

Har ej provat ändra band, ska testa även det.

Återkommer!

Permalänk

@jonasmittimaten: Ingen fara, det är därför forum finns!

Påminner också om att 5GHz bandet har kortare räckvidd än 2.4GHz bandet. Prova gärna i närheten av routern, typ 1-2 meter ifrån och se om det dyker upp då.

Det är väldigt få saker som stör ut 5GHz bandet. 2.4GHz bandet blir utstört av i princip allt, se gärna över placeringen av routern så att den inte står nära elskåp/vitvaror/mikrovågsugnar.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

@jonasmittimaten: efter firmware uppdate måste du starta om routern (norsk reset). Installerade en A66U för några månader sen men hade inga problem med att få min iphone 6 att hitta både 2,4 och 5GHz banden

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle

Permalänk

@Mrodman: Tack Mrodman,

Ja, när GUI sa att firmware update var klar stod det att jag skulle reboota routern, tolkade detta som en vanlig on/off med den fysiska knappen på baksidan. Antar att det var korrekt. När jag gjort detta så hände dock inget i installationsprocessen, så fick snällt stänga browsern och surfa in i Admin igen. Då verkade allt vara korrekt uppsatt enligt mina tidigare inställningar samt att jag enligt routerns admin hade senaste firmware (när jag tryckte update firmware så sa de att det var senaste).
Kan ju vara att den likväl blev något kludd i och med detta, hade förväntat mig att installationen fortsatte per automatik efter att routern startats om.

Värt att nämna är dock att indikatorlampan för 5GHz lyser liksom 2.4GHz, så allt ser på pappret ut att vara OK.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har du någon androidtelefon? Finns ett program som heter WiFi Analyzer som du isf kan kolla så att kanalen inte störs av andra i närheten, men framförallt om du kan se ditt 5 GHz-nätverk där istället. Tror inte det finns något lika bra till iOS men det är möjligt.

Annars låter det nästan som om routern är kajk på något sätt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

@Dustforce: Tack!
Ja, var medveten om räckvidden så provade med alla enheterna när jag stod precis bredvid routern. Men icke...

Lite annat ämne nu, men har problem med räckvidden på 2.4 i TV-rummet.
Bor i en enplansvilla på 165kvm.
Se ritning nedan, får skittäckning längst bort i TV-rummet även om jag har provat att rikta alla antenner dit.
Tycker det är konstigt att det skulle vara så mycket störningar där då det inte finns några apparater på vägen dit förutom TV'n i sig i nuläget.
Är ju dock 2 ytterväggar som ska trängas igenom, en precis vid routern och sen den vid "vinkeln", men borde inte döda det så hårt som det gör i och med att det funkar bra t.ex i köket.

Någon tanke på vad det kan vara? Gäller både med min nya och gamla routers (Apple Airport Extreme 2011, Technicolor (Telias egna)).

Kommer med största sannolikhet sätta upp en AP där då jag har RJ45 uttag i de flesta rummen, så det bör lösa den biten dock, men likväl frustrerande att det inte "bara funkar" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmittimaten:

Se ritning nedan, får skittäckning längst bort i TV-rummet även om jag har provat att rikta alla antenner dit.

http://i.imgur.com/B7dRLIH.png

Vad menar du med "rikta" antennerna? Om de ligger horisontellt ner o verkligen "pekar" som din pilar - så är det galet. Dina omni-antenner (som 99,999% av alla konsument-routers/APs har) skickar RF signalen primärt i sidled.

Den klassiska förklaringen är en munk/dougnut. Tänk dig att den är radiosignalen o att den är trädd över antennen. Alltså signal främst i sidled, runt om hela antennen. Ovanför (dit antennen "pekar") resp under - mycket liten signal. Om antennen ligger horisontellt ner, skickas majoriteten av signalen upp i taket/ner i golvet.

Alltså grundläge: antennerna vertikalt, sen kan man laborera med att vinkla dem ngt (15-30 grader) för att se om det påverkar till det bättre.

Permalänk
Skrivet av Dustforce:

Har du provat uppdatera till senaste mjukvaran: ASUS RT-AC68U Firmware 3.0.0.4.380.3264?

Skicka gärna en print på hur det ser ut i Wireless-inställningarna?
http://event.asus.com/2012/NW/DUMMY_UI/EN/Advanced_Wireless_C... <- någonstans här bör det ligga.

Har du standardinställningarna så loggar du in på http://192.168.1.1/
Användarnamn: admin
Lösenord: admin

Har du lagt eget användarnamn/lösenord så anger du detta. (det du anger i första steget i "setup-wizard").

Eller så kan man använda Asuswrt-Merlins firmware som är erkänt bra av många användare och mig själv.
https://asuswrt.lostrealm.ca/download

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Prova att tänka tvärtom. Sätt routern där du har sämst täckning.alltså i tv rummet. Och rikta antennerna 90 grader snett mot det håll som du vill ha bra täckning. De ska aldrig peka rakt mot det håll du vill täcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Vad menar du med "rikta" antennerna? Om de ligger horisontellt ner o verkligen "pekar" som din pilar - så är det galet. Dina omni-antenner (som 99,999% av alla konsument-routers/APs har) skickar RF signalen primärt i sidled.

Den klassiska förklaringen är en munk/dougnut. Tänk dig att den är radiosignalen o att den är trädd över antennen. Alltså signal främst i sidled, runt om hela antennen. Ovanför (dit antennen "pekar") resp under - mycket liten signal. Om antennen ligger horisontellt ner, skickas majoriteten av signalen upp i taket/ner i golvet.

Alltså grundläge: antennerna vertikalt, sen kan man laborera med att vinkla dem ngt (15-30 grader) för att se om det påverkar till det bättre.

Hah, man lär så länge man lever...
Låter ju egentligen väldigt logiskt när du säger det.
Ja, från och med igår så riktade jag om antennerna, alltså så att de "pekade" dit jag ville ha räckvidd. Nu har jag rätat upp dem med en minimal nedåtvinkling (då den står i takhöjd).
Tack för informationen!
Verkar faktiskt som att det förbättrade täckningen litegrann, inte mycket men lite.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Har du någon androidtelefon? Finns ett program som heter WiFi Analyzer som du isf kan kolla så att kanalen inte störs av andra i närheten, men framförallt om du kan se ditt 5 GHz-nätverk där istället. Tror inte det finns något lika bra till iOS men det är möjligt.

Annars låter det nästan som om routern är kajk på något sätt.

Tack!
Har dessvärre inte någon Android längre, hade tidigare och använde då den appen. Ska försöka få tag i en lånetelefon och testa, just för kanalernas skull. Verkar dock inte vara något iOS specifikt fel då jag inte får upp det på PC eller Mac heller.

Permalänk

@Dustforce: Hej Dustforce,

Ganska intressant att när jag nu kommer hem så kommer jag inte åt GUI på min stationära PC som står i TV-rummet, kopplad med kabel som går genom switch till routern.
Funkar dock genom mobilappen samt min laptop (Macbook).
Någon idé om varför det är så?
Har försökt med både http://192.168.1.1/ och router.asus.com.

I alla fall, här är screenshots från wireless-inställningarna.
Kan ni se något mystiskt?

Permalänk
Skrivet av jonasmittimaten:

@Dustforce: Hej Dustforce,

Ganska intressant att när jag nu kommer hem så kommer jag inte åt GUI på min stationära PC som står i TV-rummet, kopplad med kabel som går genom switch till routern.
Funkar dock genom mobilappen samt min laptop (Macbook).
Någon idé om varför det är så?
Har försökt med både http://192.168.1.1/ och router.asus.com.

I alla fall, här är screenshots från wireless-inställningarna.
Kan ni se något mystiskt?

http://i.imgur.com/Nd8rQha.png
http://i.imgur.com/UAfuhaa.png

aha såg nu att det var olika namn redan

Permalänk
Medlem

Frågan är om det finns något annat ställe i routern där man kan inaktivera. För dina inställningar ser rätt ut. Annars resetta routern och börja om, kanske buggat ur i samband med uppgraderingen av firmware.