Permalänk
Hedersmedlem

Om ni drar in frågan om banker behöver ni gå tillbaka till 70-talet och därifrån den avreglering av bankväsendet som sedan följde. Sammanfattning: bankkriser var innan avregleringen närmast okänt, men efter avregleringen är det ett ständigt hotande problem.

Kortfattat om var problematiken ligger: visserligen stimulerade avregleringen till viss del investeringar. Däremot gick det snart upp för bankerna att deras bästa låntagare är stater, vars säkerhet ligger i att kostnaden för en eventuell kris slås ut på befolkningen. Det finns helt enkelt inget sätt för banken att förlora. T o m om banken hotas av konkurs vågar få stater låta någon större bank falla, då de är för rädda för konsekvenserna. Det senare får också bankerna att göra investeringar de i normala fall aldrig skulle tillåta sig, för de räknar kallt med att big daddy kommer till undsättning.

Avregleringen av bankväsendet var måhända en kapitalistisk grundbult, men resultatet liknar en extremvariant av företagande i kommunistländer. EU tampas med precis samma problem som alla andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns så många exempel, men som jag nämnt här i tråden innan publicerade de en artikel om att invandrare skulle plundrat ett SJ tåg. Metro har sedan kontrollerat med SJ som inte fått någon sådan händelse anmäld av varken personal eller passagerare.

Du hittar den ganska enkelt genom att söka på google, även metros artikel.

Finns även en där man påstår att invandrare får gratis CSN-lån. Samma sak där, du finner både den och motartikeln på google.

Några av många exempel på Fria Tiders lögner.

Oj, använder du metro som en trovärdig källa?

Intellektet på människorna som skriver där är på bottennivå, vad sägs om följande:

Lisa Magnusson i Metro: ”Svenskar förtjänar inte att ha det bättre än flyktingar”
http://www.metro.se/kolumner/vi-som-ar-fodda-i-sverige-fortja...

Skribenter som plagierar
http://www.journalisten.se/nyheter/alexandra-pascalidou-plagi...

Lisa Magnusson tycker till: ”Husbykravallerna oroar inte mig”
http://www.metro.se/kolumner/husbykravallerna-oroar-inte-mig/...

Listan kan göras mycket lång, Metro har noll förtroende hos befolkningen som har lärt sig i skolan
vad källkritik innebär.

Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Bara att gratulera England.
85% av den globala marknaden är utanför EU.

Permalänk
Medlem

Både och haha. Men som det är nu, så är man ond om man inte älskar EU. Media i sverige vinklar det så, och som han på SR som jag hörde på jobbet, tog kraftigt ställning i den mycket kontroversiella frågan om EU att man SKA rösta för att stanna pga dittan och dattan. Börjar lukta desperation, tom min morfar på 80+ år vill lämna EU och mormor sa "detta får man inte säga men... jag tror jag röstar SD nästa val". Tom DHL killen som lämnade en fyrhjuling jag köpt till sonen började snacka om allt missnöjje med mig och han tog steget dock små för att känna av mig lite. Ja det bubblar i var och varannan stuga, ialf alla jag besökt, och det är många då jag jobbar ute hos folk. Om man mörkar och förtrycker så växer motståndsidan bara mer, hade media vart öppna med problemen hade det också blivit mer en fråga om hur man kan lösa dom. Sopa under mattan och leva i en förnekelse löser inga problem. Dock svaren som blir är tomt bs typ "utmaningar" och sen inget mer sagt om det, nästa fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Både och haha. Men som det är nu, så är man ond om man inte älskar EU. Media i sverige vinklar det så, och som han på SR som jag hörde på jobbet, tog kraftigt ställning i den mycket kontroversiella frågan om EU att man SKA rösta för att stanna pga dittan och dattan. Börjar lukta desperation, tom min morfar på 80+ år vill lämna EU och mormor sa "detta får man inte säga men... jag tror jag röstar SD nästa val". Tom DHL killen som lämnade en fyrhjuling jag köpt till sonen började snacka om allt missnöjje med mig och han tog steget dock små för att känna av mig lite. Ja det bubblar i var och varannan stuga, ialf alla jag besökt, och det är många då jag jobbar ute hos folk. Om man mörkar och förtrycker så växer motståndsidan bara mer, hade media vart öppna med problemen hade det också blivit mer en fråga om hur man kan lösa dom. Sopa under mattan och leva i en förnekelse löser inga problem. Dock svaren som blir är tomt bs typ "utmaningar" och sen inget mer sagt om det, nästa fråga?

Jag är emot EU, och har inte märkt något alls om att man skulle stämplas som ond.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en rad inlägg som inte har med trådens tema att göra, åtminstone gjorde ingen ett försök att återknyta till trådens ämne. Håll diskussionen till ämnet.

/KimTjik

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ROBRUG:

Bara att gratulera England.
85% av den globala marknaden är utanför EU.

Que? Vad definierar du som "globala marknaden". Handel?

Tror du Storbritannien får bättre handelsavtal än EU? Knappast.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Que? Vad definierar du som "globala marknaden". Handel?

Tror du Storbritannien får bättre handelsavtal än EU? Knappast.

Ja handel vad annars.
EU behöver England, England behöver inte EU.
England slipper betala 100 Miljarder, slipper bidragsturister mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROBRUG:

Ja handel vad annars.
EU behöver England, England behöver inte EU.
England slipper betala 100 Miljarder, slipper bidragsturister mm.

Jag tror man ska vara lite försiktig innan man bestämt säger att Storbritannien (inte "England") inte behöver EU. Även om det finns fler marknader än den Europeiska så går lite drygt hälften av Storbritanniens export till EU-länder i dagsläget. Inte nödvändigtvis säkert att utvecklingsekonomier har råd att köpa brittiska produkter till samma pris som EU-länder.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ROBRUG:

Ja handel vad annars.
EU behöver England, England behöver inte EU.
England slipper betala 100 Miljarder, slipper bidragsturister mm.

Jag vet inte riktigt var du får din information ifrån men för din information så är EU världens största ekonomi. Detta kommer såklart påverkas av Storbritanniens utträde. När du säger att 85% av den globala marknaden är utanför EU så är det något du har dragit ur röven.

EU är en jättemarknad och denna jättemarknad styrs av ett antal stora banker som tidigare har haft sitt säte i London, detta kommer ändras när Storbritannien inte längre är en medlemsstat och eftersom stora delar av den brittiska ekonomin är just ekonomiska tjänster så kommer detta att påverka Storbritannien negativt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag vet inte riktigt var du får din information ifrån men för din information så är EU världens största ekonomi. Detta kommer såklart påverkas av Storbritanniens utträde. När du säger att 85% av den globala marknaden är utanför EU så är det något du har dragit ur röven.

EU är en jättemarknad och denna jättemarknad styrs av ett antal stora banker som tidigare har haft sitt säte i London, detta kommer ändras när Storbritannien inte längre är en medlemsstat och eftersom stora delar av den brittiska ekonomin är just ekonomiska tjänster så kommer detta att påverka Storbritannien negativt.

lyssna på Nigel Farage dvs om du kan engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=pbHRbZq73ow#t=390

Permalänk
Skrivet av ROBRUG:

lyssna på Nigel Farage dvs om du kan engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=pbHRbZq73ow#t=390

Jag lämnar den här här, för lite intressant statistik.
http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/gbr/#Exports

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EU må vara bra för handelsavtal osv, men detaljstyrning i bryssel av lokala frågor, byråkrati och bildande av någon superstat totalt vansinne för att inte tala om öppna gränser och noll koll på vem/vad som kommer över gränserna. Bra att Storbritannien gick ur, hoppas det blir en framgångssaga. Handelsavtal kan man ha ändå utan att göra någon Europastat. Allt i livet handlar inte om ekonomi, pixlar på ditt konto osv. Jag tror att de flesta länder mår bra av att kunna vara mer självförsörjande och själva stifta sina lagar och sedan hålla handelsavtal ändå. Är ju ett omöjligt projekt att ha så många olika länder, värderingar, kulturer, öppna gränser osv och få det att fungera, Svenskar är väl inget problem de fogar sig och blir överkörda.

Aja jag har väl andra värderingar jag bryr mig skit om aktier, global ekonomi, politik osv.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ROBRUG:

Bara att gratulera England.
85% av den globala marknaden är utanför EU.

Nästan helt rätt men du underdriver lite

Jordens befolkning = 11 miljarder människor
EU = 0.5 miljarder

95% av jordens befolkning återstår att handla med, EU hör hemma i soptunnan.

Permalänk
Skrivet av burner1:

Nästan helt rätt men du underdriver lite

Jordens befolkning = 11 miljarder människor
EU = 0.5 miljarder

95% av jordens befolkning återstår att handla med, EU hör hemma i soptunnan.

Wow, från framtiden? http://varldskoll.se/wp/jordens-befolkning-hur-manga-mannisko...
För övrigt är inte hela världen så köpstark som europa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DustPuppy:

Wow, från framtiden? http://varldskoll.se/wp/jordens-befolkning-hur-manga-mannisko...
För övrigt är inte hela världen så köpstark som europa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skrivs ganska så mycket om uppsidan för Indien, Kina och Afrika har. Uppsidan för EU ligger i backspegeln.

Permalänk
Medlem

att gb lämnar eu är trevligt
kan få upp ögon på folk i andra länder ev sverige lämnar eu

eu= extra utgifter

EU är ett kadaver ståendes på en skithög av skitsnack

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av crydaz:

att gb lämnar eu är trevligt
kan få upp ögon på folk i andra länder ev sverige lämnar eu

eu= extra utgifter

EU är ett kadaver ståendes på en skithög av skitsnack

Får se nu när GB lämnar EU det blir intressant (ur swexit synpunkt). EU har förlorat en mega netto inkomst. Blir roligt för sverige och resten av bidragsgivare-länderna att få betala multum mer för att försörja grekland, spanien, rumänien och alla andra länder som är beroende av oss för att inte falla ner i fattigdom och elände.

När väl den notan kommer efter att EU inte får cash längre av GB så kommer dom rika EU länderna att stå i kö för att lämna eu. Siste man släcker ljuset, vem blir svarte petter? förmodligen sverige. Sverige det naivaste folket i hela världen. Folket som sover men inte går att väcka tyckte reinfeldt (ur hans bok).

Man får tänka, hur skulle det vara att stå utanför EU? Ja ni som är skeptiska, kolla dom länderna som står utanför. Börja med er närmsta granne. Inte så jag tycker synd om dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Både och haha. Men som det är nu, så är man ond om man inte älskar EU. Media i sverige vinklar det så, och som han på SR som jag hörde på jobbet, tog kraftigt ställning i den mycket kontroversiella frågan om EU att man SKA rösta för att stanna pga dittan och dattan. Börjar lukta desperation, tom min morfar på 80+ år vill lämna EU och mormor sa "detta får man inte säga men... jag tror jag röstar SD nästa val". Tom DHL killen som lämnade en fyrhjuling jag köpt till sonen började snacka om allt missnöjje med mig och han tog steget dock små för att känna av mig lite. Ja det bubblar i var och varannan stuga, ialf alla jag besökt, och det är många då jag jobbar ute hos folk. Om man mörkar och förtrycker så växer motståndsidan bara mer, hade media vart öppna med problemen hade det också blivit mer en fråga om hur man kan lösa dom. Sopa under mattan och leva i en förnekelse löser inga problem. Dock svaren som blir är tomt bs typ "utmaningar" och sen inget mer sagt om det, nästa fråga?

Nej då, det går bra för Sverige. Alla är nöja och glada denna helg och stortrivs på helgens festivaler.

eller inte....

https://polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Handelser/Varmland1/20...

05.30 SAMMANFATTNING "PUTTE I PARKEN". I nuläget har vi 7-8 anmälningar om sexuellt ofredande och i vissa anmälningar är det flera målsägande. Det är med sorg polisen konstaterar att unga tjejers upplevelse av festivalen är att deras kroppar är allmän egendom som ett antal män tar sig rätten att tafsa på. Att få främmande händer på sin rumpa, sina bröst, att man sticker in händer innanför kläder och även kysser vederbörande är vad anmälningarna innefattar. Det här är ett helt oacceptabelt beteende och det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn. Detta har skett framför scenen under uppträdanden. Två killar har gripits och hämtas av personal från boendet.

Media tvärtysta som vanligt när en viss grupp ligger bakom, men vi förväntar oss inget annat från svensk media. Vi vet att deras mål inte är att vara sakliga och korrekta mot läsarna.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara en netto bidragsgivare som EU förlorar med Storbritanniens utträde utan också en jättemarknad och en industriell gigant.

EUs expansionsvinster, för att dölja dess stagnation inom handel och tillverkning, med diverse småländer på Balkan och Baltstaterna kommer inte i närheten av förlusten i.o.m Brexit...
Knappt att de forna Warsawapaktsländer kan täcka Brittiska köp och tillverknings makt.

EU är på dekis och det har det varit i flera år.
Sverige har sedan 2004 ett handelunderskott med EU-länderna, vilket betyder att vi köper mer från EU än vad vi säljer. Handelsunderskottet med EU fyller i år, 12 år.
Så bra är EU för Svensk industri. Fast en och annan centraleurope är nog tacksam för svenskt-EU medlemskap.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv

UK verkar få fria handelsavtal med Australien och Indien. Nästa avtal kan bli med USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

UK verkar få fria handelsavtal med Australien och Indien. Nästa avtal kan bli med USA.

Avundsjuk jag blir, kan vi pusha för swexit nuuuuu?:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Avundsjuk jag blir, kan vi pusha för swexit nuuuuu?:)

Kommer inte ske i Sverige, detta land kommer stanna kvar i EU fast alla andra länder lämnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Kommer inte ske i Sverige, detta land kommer stanna kvar i EU fast alla andra länder lämnat

Jag vet, statsministern har ju sagt "Det kommer inte ens på tal!!" 2018 så kanske vi får en demokratisk statsminister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag vet, statsministern har ju sagt "Det kommer inte ens på tal!!" 2018 så kanske vi får en demokratisk statsminister

Eller så väntar vi en fem-tio år och ser vad som händer med Storbritannien? Vore väl väldigt korkat att inte använda detta tillfället nu när de själva valt att bli försökskanin eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag vet, statsministern har ju sagt "Det kommer inte ens på tal!!" 2018 så kanske vi får en demokratisk statsminister

Det är väl SD och V som vill lämna och ingen av dem kommer bli statsminister innan helvetet fryser till is.

Skrivet av Triffid:

Eller så väntar vi en fem-tio år och ser vad som händer med Storbritannien? Vore väl väldigt korkat att inte använda detta tillfället nu när de själva valt att bli försökskanin eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Det känns rätt vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag vet, statsministern har ju sagt "Det kommer inte ens på tal!!" 2018 så kanske vi får en demokratisk statsminister

Varför ska det komma på tal när alla opinionsundersökningar pekar på att det är ungefär dubbelt så många som vill stanna jämfört med de som vill lämna?

Är själv emot EU som det ser ut idag, men jag inser också att jag är i minoritet gällande detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är själv emot EU som det ser ut idag, men jag inser också att jag är i minoritet gällande detta.

Det är du inte. Jag är själv emot EU och har aldrig gillat något av det. Jag ha börjat hoppa in extra på en bensinmack och jag kan säga att MÅNGA vill gå ur. Man hör snacket på kunderna när de står och snackar, men även vad de säger till en själv. jag tror många har tröttnat på den "fria" gränsen som EU för med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Det är du inte. Jag är själv emot EU och har aldrig gillat något av det. Jag ha börjat hoppa in extra på en bensinmack och jag kan säga att MÅNGA vill gå ur. Man hör snacket på kunderna när de står och snackar, men även vad de säger till en själv. jag tror många har tröttnat på den "fria" gränsen som EU för med sig.

Kanske din bensinmack inte är representativ för hela Sverige?
Bara en tanke.