Permalänk
Medlem

USB 3.0 Minne dödar övriga portar

Beroende på när du läser detta så önskar jag dig en fortsatt god förmiddag, dag eller eftermiddag!

Nu är det som så att jag har blivit trött på att försöka lösa problemet på egen hand. Särskilt då jag har väldigt svårt att hitta någon annan (med hjälp av Google sökningar) som har eller har haft samma besvär som jag upplever. Ber därför dig som läser detta att så gott du kan hjälpa mig att lösa detta problem, all hjälp uppskattas!

Så, nu till besväret då. Jag har en "DataTraveler HyperX 64GB" som jag använder dagligen till att överföra stora filer mellan flertalet datorer. Den funkar felfritt på övriga datorer men på specifikt denna som jag skriver från så dör inte bara den, men även alla andra enheter via usb portarna. Kan klargöra att detta problem uppstår oavsett vilken USB port jag använder, oavsett om det är 2.0 eller 3.0. Finns en mindre skillnad vilket är, om enheten ansluts via usb 3.0 port så tycks inga problem uppstå fören den stund jag försöker att använda enheten.. Detta problem finns inte med övriga usb 2.0 minnen som jag har testat. Har tyvärr inte ytterligare ett usb 3.0 minne som jag kan testa med för att se om samma problem uppstår även då..

Jag har i stort sätt endast avinstallerat för att sedan låta systemet ominstallera drivrutiner under fliken "Universal Serial Bus controllers" i device manager. En i taget med en omstart mellan varje försök. Detta har inte åstadkommit något.. Läst att det har löst andra problem kring USB 3.0.

I bios under "Advanced\USB configuration" så hittar jag fyra settings som jag har pendlat mellan för att se om detta gör någon skillnad utan att lyckas, de står nu på default vilket då är.

Intel xHCI Mode = Enabled
EHCI Legacy Support = auto
xHCI Hand-Off = Enabled
EHCI Hand-Off = Disabled

Ovanstående kanske inte har någon påverkan alls, men tänkte att jag bidrar hellre med för mycket än för lite info..

Har manuellt sökt efter uppdateringar på alla övriga enheter via device manager. Använt mig av slimdrivers för att dubbelkolla att jag inte missat något för att sedan avinstallera det igen.. Bios är även uppdaterat till senast tillgängliga via Asus hemsida.

Hoppas att vi kan tillsammans lösa detta då det idag är ett stort besvär för mig. All hjälp uppskattas! Då dxdiag infon är för lång för att postas direkt på forumet så har jag en länk till första file hosting sidan jag hittade. Länken dit hittas nedan, tack på förhand!
http://www.filedropper.com/dxdiag_1

Permalänk
Medlem

Om du kopplar ur alla andra usb-enheter och enbart ansluter denna sticka (i en usb 2.0-port då, eftersom du säger att det initialt inte händer något om den placeras i en 3.0-port), vad händer då?

Hur ser det ut i device manager när den "dör", visas någon varningsikon?

Tagit en titt i event viewer, om det finns några intressanta meddelanden där?

ASUS-moderkort även i de andra datorerna du testat? Har nämligen haft många udda usb-problem med de ASUS-moderkort jag haft genom åren - problem som aldrig uppstått med MSI, ASRock eller Gigabyte. Oftast har det varit ett strömförsörjningsproblem, alltså att usb-hubben haft väldigt klen sådan. På jobbet har jag t.ex. en ASUS X79 som ibland gormar om att någon usb-enhet drar för mycket ström, även när jag inte har en enda usb-enhet är ansluten.

Testa om inte annat med en extern usb-hubb som har egen strömförsörjning, som sistahandsalternativ.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om du kopplar ur alla andra usb-enheter och enbart ansluter denna sticka (i en usb 2.0-port då, eftersom du säger att det initialt inte händer något om den placeras i en 3.0-port), vad händer då?

Hur ser det ut i device manager när den "dör", visas någon varningsikon?

Tagit en titt i event viewer, om det finns några intressanta meddelanden där?

ASUS-moderkort även i de andra datorerna du testat? Har nämligen haft många udda usb-problem med de ASUS-moderkort jag haft genom åren - problem som aldrig uppstått med MSI, ASRock eller Gigabyte. Oftast har det varit ett strömförsörjningsproblem, alltså att usb-hubben haft väldigt klen sådan. På jobbet har jag t.ex. en ASUS X79 som ibland gormar om att någon usb-enhet drar för mycket ström, även när jag inte har en enda usb-enhet är ansluten.

Testa om inte annat med en extern usb-hubb som har egen strömförsörjning, som sistahandsalternativ.

Så... Kort och gott så kan vi nog komma fram till att det är som du nämnde att det troligtvis är ett strömförsörjningsproblem. Kopplar jag ut alla övriga enheter och fjärrstyr datorn med hjälp av mobilen så funkar allt som vanligt. Märkligt! En USB 3.0 hub med egen försörjning som du nämnde skulle mycket väl kunna lösa mina problem långsiktigt. Tack så hemskt mycket för hjälpen! Tänk vad fort saker går med lite hjälp.. Haha! Uppskattar det verkligen. Önskar dig en fortsatt trevlig dag! Samt sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

Så... Kort och gott så kan vi nog komma fram till att det är som du nämnde att det troligtvis är ett strömförsörjningsproblem. Kopplar jag ut alla övriga enheter och fjärrstyr datorn med hjälp av mobilen så funkar allt som vanligt. Märkligt! En USB 3.0 hub med egen försörjning som du nämnde skulle mycket väl kunna lösa mina problem långsiktigt. Tack så hemskt mycket för hjälpen! Tänk vad fort saker går med lite hjälp.. Haha! Uppskattar det verkligen. Önskar dig en fortsatt trevlig dag! Samt sommar!

Hoppas det hjälper, och tack detsamma!

Visa signatur

5950X, 3090