Permalänk

Hjälp med MPC-HC

Hej

jag vill ha bättre bild när jag kör mina filmer, jag har kört xbmc i några år men jag tycker inte det leverar när man verkligen vill ha superb bild.

jag har lagt 26 timmar på att försöka ställa in MPC-HC med madVR men jag tycker inte bilden blir bra. det kan bli kanon skarp i vissa lägen men andra är det förskräckligt. jag har haft problem med niose i bilden men det har jag lyckas få bort (ingen aning om hur jag gjort).

vilka inställningar ska man ha? Jag har läst alla forum jag hittat och förstår ytterst lite. Men de mesta trådarna är från 2005-2011 och det har hänt en del i programmen sedan dess.

Mina filmer ligger på 20-50 gig så det är inget skräp material, jag har en ny oled skärm från LG (som ska ha grym bild men jag får som sagt inte till det)

Dator specs: GTX 980
Intel Core i7-5820K
8 gig ram
och så vidare

kör display port till hdmi 5m kabel

Permalänk
Medlem

Med en 5m lång HDMI kabel så kan ju konstiga saker hända.
Testa med en kortare/annan kabel.
Och varför DP->HDMI ? 980 har ju en HDMI utgång.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Med en 5m lång HDMI kabel så kan ju konstiga saker hända.
Testa med en kortare/annan kabel.
Och varför DP->HDMI ? 980 har ju en HDMI utgång.

jag måste flytta datorn om jag ska ha en kortare kabel. (kan få tag i biliga supra kablar typ 60% på ny pris) men jag tyckare fortfarande 400-500 kr är dyrt för en hdmi kabel.

Måste de va kabeln?

Permalänk
Medlem

Jag är extremt skeptisk till att det är några som helst fel på kabeln.

Permalänk
Medlem

Inget fel på kabeln, skulle jag säga.
Du får nästan ta bild på det du inte är nöjd med i bilden och försöka skapa en referenspunkt på hur du vill att det ska se ut. Av egen erfarenhet blir det lätt att man snöar in på helt obefintliga detaljer som absolut ingen annan ser till slut.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Inget fel på kabeln, skulle jag säga.
Du får nästan ta bild på det du inte är nöjd med i bilden och försöka skapa en referenspunkt på hur du vill att det ska se ut. Av egen erfarenhet blir det lätt att man snöar in på helt obefintliga detaljer som absolut ingen annan ser till slut.

jag vet , är lite dum i huvudet på det sättet. fick till det ganska bra( så att jag var nöjd) nu ser det värre ut än någonsin. Har liksom noise i out of focus detaljer, som väggar, fönster och runt om som itne har 100% focus

Permalänk
Bildexpert 📺

@peter1336: Det du upplever som "noise" kan vara något som ska vara där, till exempel filmkorn från filmen. Men det kan också vara något som du har tillfört, till exempel dragit i något skärpereglage eller "detaljförbättrare". Så det behöver inte ha så mycket med din dator att göra utan kan handla om din TV.

Kör du LG:s OLED bör du köra den i Expert-läge.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@peter1336: Det du upplever som "noise" kan vara något som ska vara där, till exempel filmkorn från filmen. Men det kan också vara något som du har tillfört, till exempel dragit i något skärpereglage eller "detaljförbättrare". Så det behöver inte ha så mycket med din dator att göra utan kan handla om din TV.

Kör du LG:s OLED bör du köra den i Expert-läge.

jag kör på deras expert 1 isf. när jag ökar skärpan så får jag mer noise men när jag drar ner till det läget noiset försvinner ås har jag ingen skarp bild över huvud taget.
ska man köra V-H skärpa på samma läge?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av peter1336:

jag kör på deras expert 1 isf. när jag ökar skärpan så får jag mer noise men när jag drar ner till det läget noiset försvinner ås har jag ingen skarp bild över huvud taget.
ska man köra V-H skärpa på samma läge?

Jag brukar aldrig dra den över 10/10 då det ger problem likt hur du beskriver. Bilden är så skarp som den är på 10/10.

Bilden blir inte skarpare på något sätt av att du ökar reglaget, utan allt du tillför är olika typer av kantförstärkningar i form av bildekon. Detta kan ge intrycket av "skärpa" men precis allting får bildekon, såväl sådant som är faktiska detaljer såväl som brus och kompressionsartefakter i bilden.

Permalänk
Medlem

Tycker en hel del filmer är så.
Om du testar en statisk bild är det likadant?
Eller en datoranimerad film?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag brukar aldrig dra den över 10/10 då det ger problem likt hur du beskriver. Bilden är så skarp som den är på 10/10.

Bilden blir inte skarpare på något sätt av att du ökar reglaget, utan allt du tillför är olika typer av kantförstärkningar i form av bildekon. Detta kan ge intrycket av "skärpa" men precis allting får bildekon, såväl sådant som är faktiska detaljer såväl som brus och kompressionsartefakter i bilden.

jag har kollat runt lite på hur några som kan sin skit (tror jag) har sina settings på forum/tidningar och dom har skärpan på 0. dom ställer in vit balansen och mixtrar med den. hemsidan

har kollat runt med inställningarna nu och finner att tvn uppför sig konstigt. jag har haft just scan på aspect ratio, men nu kan jag inte välja det längre bara 16:9 och 4:3.
Men jag har tagit bort alla förbättringar och kör bara inställningarna på tvn som jag läst om och det har blivit bättre. Men bilden är otroligt mörk. så jag känner ju att det inte kan va så svårt att få bättre bild om den inte syns typ. men jag har fått tillbaka svärtan. och jag har fortfarande ingen skärpa. alltså det är som om det är filter av vaselin på skärmen.

Skrivet av Imaculent:

Tycker en hel del filmer är så.
Om du testar en statisk bild är det likadant?
Eller en datoranimerad film?

jag ska kolla de så fort jag kan.

du menar alltså att bilden inte är så bra från början raw? men animerat lär ju vara skarpt som tusan, det har jag inte tänkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

du menar alltså att bilden inte är så bra från början raw? men animerat lär ju vara skarpt som tusan, det har jag inte tänkt på.

Har inte så bra koll men vet att jag kollat på BD och det ändå varit som brus ibland. Men inte sett så när det varit datoranimerat.
Värt att testa i alla fall