Hjälp vilsen tjej att köpa rätt bärbara!

Permalänk
Medlem

Hjälp vilsen tjej att köpa rätt bärbara!

Hej!

Det är så att jag ska köpa en bärbar dator inför skolstarten i höst, men tyvärr har jag ingen koll på vad jag bör satsa på. Jag var först inne på att köpa en macbook air, men känner att det kanske är lite väl mycket prestanda (och pengar) för det ändamål jag har med min dator.

Jag kommer att använda min dator till plugg, vanligt surfande, se serier/filmer och förmodligen redigera film från min Go Pro. Datorn får gärna vara liten och smidig (13-14tum?), men jag ser ingen idé i att ha touchdisplay så det kan vi skippa! Lång batteritid är också ett plus.

Jag har tidigare köpt billiga bärbara men tänker nu investera i en dator som kommer hålla och inte segar ihop efter ett år. Är beredd att lägga ut upp till 6000kr, men den får ju såklart gärna vara billigare om ni tror det finns billigare datorer som duger!

Nå, är det någon datorfantast här som har något förslag på vad jag kan satsa på? Vore enormt uppskattat!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av edee:

Hej!

Det är så att jag ska köpa en bärbar dator inför skolstarten i höst, men tyvärr har jag ingen koll på vad jag bör satsa på. Jag var först inne på att köpa en macbook air, men känner att det kanske är lite väl mycket prestanda (och pengar) för det ändamål jag har med min dator.

Jag kommer att använda min dator till plugg, vanligt surfande, se serier/filmer och förmodligen redigera film från min Go Pro. Datorn får gärna vara liten och smidig (13-14tum?), men jag ser ingen idé i att ha touchdisplay så det kan vi skippa! Lång batteritid är också ett plus.

Jag har tidigare köpt billiga bärbara men tänker nu investera i en dator som kommer hålla och inte segar ihop efter ett år. Är beredd att lägga ut upp till 6000kr, men den får ju såklart gärna vara billigare om ni tror det finns billigare datorer som duger!

Nå, är det någon datorfantast här som har något förslag på vad jag kan satsa på? Vore enormt uppskattat!

Tack på förhand

Lite research så tror jag det här kan bli bra...

Jag utgick ifrån att du ville ha en SSD så det blir lite fart på grejerna, valde även bort sådana med 128gb lagring, om du tänkte få platts med lite video på i något vettigt format lär det inte räcka långt. Slutet landade jag nog på den här, nackdelar, i3an är inte jättesnabb men helt okej ändå, 4gb ram kan bli en begränsning om du har stora filer öppna samtidigt osv.
https://www.inet.se/produkt/1978290/lenovo-yoga-3-14-i3-4gb-2...
Annars en med lite mer minne och i5a (inte säker på hur stor prestanda skillnaden mellan i3an och i5an faktiskt är men men)
https://www.inet.se/produkt/1978202/acer-aspire-e5-573-i5-6gb...
Annars om du är sugen på en väldigt liten smidig maskin så är det en väldigt bra deal denna, lite dyrare dock.
https://www.dustinhome.se/product/5010879666/yoga-3-white?sse...

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

@Twidash: Hej! Tack så mycket för ditt svar! Kollade igenom länkarna och ser att du har länkat två lenovo yoga, har själv inte tittat så mycket på dessa eftersom jag kände att funktionen med touch och vikbarhet etc var överflödigt för mig. Tänkte väl mest att man kanske betalar "extra" för en funktion man inte vill ha/behöver om jag köper en sådan? Annars är dom ju väldigt nätta och fina måste jag säga!

Acer Aspiren såg också bra ut! Jag har snöat in mig helt på 13-14 tums datorer och inte kollat på större. Tanken slog mig nu att jag kanske inte ens behöver en liten dator? Kan ju inte vara så stor skillnad att bära med sig va? Skönare med större skärm för att kolla på film också. Verkar va betydligt större utbud på normalstora laptops också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edee:

@Twidash: Hej! Tack så mycket för ditt svar! Kollade igenom länkarna och ser att du har länkat två lenovo yoga, har själv inte tittat så mycket på dessa eftersom jag kände att funktionen med touch och vikbarhet etc var överflödigt för mig. Tänkte väl mest att man kanske betalar "extra" för en funktion man inte vill ha/behöver om jag köper en sådan? Annars är dom ju väldigt nätta och fina måste jag säga!

Acer Aspiren såg också bra ut! Jag har snöat in mig helt på 13-14 tums datorer och inte kollat på större. Tanken slog mig nu att jag kanske inte ens behöver en liten dator? Kan ju inte vara så stor skillnad att bära med sig va? Skönare med större skärm för att kolla på film också. Verkar va betydligt större utbud på normalstora laptops också.

Om du tittar på acer så kolla först runt på webben så deras problem med värme inte kvarstår sen sist jag ägde en bärbar , både jag och min systers son hade värmeproblem med våra acer. Syrrans son kosta ca 6000kr och min kostade 9500kr. Fick tillslut min återköpt trots väldiga protester från acer (inet köpte tillbaka den endå) och så köpte jag en asus som idag 4år senare fortfarande är i bra skick.(arbets kompis äger den idag)

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av edee:

@Twidash: Hej! Tack så mycket för ditt svar! Kollade igenom länkarna och ser att du har länkat två lenovo yoga, har själv inte tittat så mycket på dessa eftersom jag kände att funktionen med touch och vikbarhet etc var överflödigt för mig. Tänkte väl mest att man kanske betalar "extra" för en funktion man inte vill ha/behöver om jag köper en sådan? Annars är dom ju väldigt nätta och fina måste jag säga!

Acer Aspiren såg också bra ut! Jag har snöat in mig helt på 13-14 tums datorer och inte kollat på större. Tanken slog mig nu att jag kanske inte ens behöver en liten dator? Kan ju inte vara så stor skillnad att bära med sig va? Skönare med större skärm för att kolla på film också. Verkar va betydligt större utbud på normalstora laptops också.

Datorerna i 15,6-klassen har oftast ganska mycket mera prestanda/krona än 13-14 tum.
Beror på hur ofta du ska släpa på den. Har själv en 15,6 och de gånger jag ska släpa med den är varken storleken eller vikten något problem för mig.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

För plugg lovar jag dig att du vill ha en dator mellan 11-13 tum. 15 tum är på tok för stort - Särskilt om det är en windowslaptop då dessa är mycket mindre kompakta. Du kommer inte ens palla ta med dig den till skolan - Såvida det inte är en Retina Macbook Pro.

Skulle faktiskt köra på en Macbook Air om jag vore dig, se bara till att uppgradera RAM till 8GB. Den kommer att fungera hur bra som helst i skolan, särskilt tack vare batteritiden och rappheten hos den!

Jag är helt och hållet neutral när det gäller Windows/Mac, men för just dina ändamål är en Macbook Air bättre.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Har själv en macbook air 11'' och är riktigt nöjd med den. Sitter just nu och skriver denna kommentar på den då min stationära dator är under lite arbete. Använder den för samma ändamål som du; plugg, lätt surfing och titta på YT videos. Batteritiden är väldigt bra och den senaste versionen av deras OS är faktiskt ganska bra! (OS X El Capitan)

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare; du vill inte släpa omkring på ett 15-tumstefat om dagarna även om det kanske är en bättre affär. De väger (nästan alltid) mer och du behöver en större väska. Sen ska du få plats att använda den till något vettigt också; det kan bli trångt i föreläsningssalar om du ska ha både bok och jättedator uppe samtidigt.
Min rek är helt klart en 13-14 tummare, beroende på vad du ska läsa är en MacAir inte helt dum, men tänk på att många utbildningar använder program som bara finns för Windows.
En bra skärm och ett bra tangentbord är också guld värt om du ska sitta med datorn 4-8 timmar om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar. Jag känner dock ändå att jag vill undvika macbook om det går!

Vad tror ni om denna? http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux305ca-fc0...

Den verkar liten, smidig och hyffsat kraftfull ändå. 3000 kr billigare än en macbook air med liknande specifikationer (4 gb ram, 128 gb lagring). Är macbook air så pass mycket vassare att det är värt 3000 kr mer? Och hur står sig denna jämfört med de andra alternativen jag blivit tipsad om här?

Ser att någon kommenterat att det är en nackdel med microhdmi. Vad innebär det? Bara att man behöver en annan sladd än för en vanlig hdmi-anslutning eller? Hur är anslutningarna på en macbook? Jag är van pc och de vanliga grejerna, HDMI och USB. Ser det ungefär lika ut på en macbook eller? Vad är thunderbolt?

Permalänk
Medlem

Personligen ångrade jag under hela min studietid att jag inte köpte Mac, mycket bättre gränssnitt och trackpad för just enkelt arbete. Annars skulle jag satsa på bra batteritid och en lätt dator, den du länkar ovan är OK, men kunde ha lite bättre batteritid.

Permalänk

@edee: Jag hade gått o känt på lite olika modeller. Hur tangentbordet och musplattan känns är sjukt viktigt. Macbook air eller någon mer professionell pc laptop från Lenovo, Hp eller Dell. Ofta har dessa mer proffessionella modeller bättre komponenter och är mer stöt/spill tåliga.

Jag lyckades knipa en lenovo thinkpad x220 med i5 (sandy bridge 2 kärnig med ht), 8gb ram och 128gb ssd för 1,700kr på tradera. Så är man lite gambler så finns det rätt nice kap att göra där.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edee:

Hej!

Den verkar liten, smidig och hyffsat kraftfull ändå. 3000 kr billigare än en macbook air med liknande specifikationer (4 gb ram, 128 gb lagring).

Är macbook air så pass mycket vassare att det är värt 3000 kr mer? Och hur står sig denna jämfört med de andra alternativen jag blivit tipsad om här?

Ser att någon kommenterat att det är en nackdel med microhdmi. Vad innebär det?

Hur är anslutningarna på en macbook?

Vad är thunderbolt?

Visst är det en behaglig liten dator, inget snack om det. För områdena du nämner kommer du klara dig bra på det, det enda som kan bli lite uppförsbacke är filmredigeringen men beroende på program så är det inte särskilt farligt. Hela vägen upp till Sony Vegas egentligen klarar du dig såpass bra att det är drägligt. Vore det en Macbook så hade du haft möjligheten att skaffa Final Cut som är väldigt populärt för videoeditering, det fungerar lite annorlunda och underlättar mängden kraft som krävs för att exportera och rendera klippet sen. Men det är knappast värt ett par extra tusenlappar om du inte gör det i den mån att du typ har en Youtube-kanal och försöker få inkomst från den.

4GB RAM om du ska ha med film att göra är en hyfsat stor krycka som kommer sänka flytet i videoprogrammen lite grann, generellt nuförtiden är 4GB RAM ganska irriterande att sitta med. 8GB är med standard även på mindre laptops och du skulle nog inte ångra dig om du kikade efter det istället, 128GB lagring är mer fråga om hur mycket skit du vill spara på datorn samtidigt. Film suger ju en del utrymme, men har du t.ex. en extern hårddisk hemma som du kan lägga över grejer på så är det inget hinder med 128GB disk för GoPro-grejer och plugg.

Här är ett lite bättre alternativ sett till hårdvara du får för pengarna, där du kan prova med 6GB RAM först eller om du upplever att det inte räcker fylla på själv med mer minne. I en Macbook är det inte ett alternativ. Du får en skärm med fin färgtäckning, 256GB SSD istället, en starkare processor och ett dedikerat grafikchip.

https://www.inet.se/produkt/1978203/acer-aspire-v3-574g-i5-6g...

Eller t.ex. denna med 8GB RAM förinstallerat, 128GB SSD och samma rätt sjyssta skärm om du gillar den vikbara designen, även om du iofs nämnde att du inte ville ha touch.

https://www.inet.se/produkt/1960149/asus-tp301ua-i5-8gb-128gb...

Micro HDMI är en mindre anslutning för HDMI bara, du kan köpa en billig liten adapter t.ex. och lägga i väskan, eller en egen HDMI-kabel med micro i ena änden och bära med dig om du frekvent ansluter datorn till annan visning. Anslutningarna på Mac är lite olika för olika modeller, men små Macbooks t.ex. har inte massa anslutningar på själva datorn. De har istället ett USBC-uttag som du ansluter adaptrar och sånt till för extraenheter, och dessa adaptrar är ganska dyra om du köper dem av Apple så det får du räkna med i priset. Typ såhär kan det se ut t.ex.

Thunderbolt är i princip samma sak som DisplayPort som det heter på PC-sidan, fast med en annan drivrutin där Thunderbolt kan användas för dataöverföring, expansionsenheter och lite andra grejer också medans DisplayPort bara är för bildskärmar. Thunderbolt är i princip standard för Apple att använda för expansionsenheter, skärmar och annat.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera HP. Kanske en pavillion x360 13. Har använt en bärbar från HP till studier hela året och den fungerar utmärkt. Prisläget beror på vad för funktioner man vill ha.Byggkvaliteten var som en Mac, jämförde med några vänner. Har du Mecenat får du även studentrabatt på HPs egna butik. Samt butikerna brukar rea ut HP modeller ibland innan skolan börjar osv.

Tex:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=T1E26EA...

Kostar 6 490kr med studentrabatt.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår nog det omvända, har själv en dell 13.3 privat och en 14 i jobbet. Skulle aldrig någonsin överväga något mindre, helt omöjligt att jobba med utan docka och skärmar såvida inte jobbet består i att bara läsa mail.

Eftersom det inte krävs något pulver i maskinen skulle jag gå på en tunn 15".

Permalänk
Medlem

Känn efter vad du värderar mest!

Jag skulle köpa en ny bärbar för tre år sedan och åkte till elgiganten/siba/mediamarkt osv. och "klämde och kände".
Upptäckte att "bra" tangentbord var viktigt för mig och bra skärm. Det här var mitt i hypen med touchskärm så jag fick uppleva nackdelarna med kladdiga blanka lågupplösta "TN"-skärmar alldeles tillräckligt för att avstå.
Jag hade haft en pålitlig men plastig gammal fujitsu-siemens bärbar på jobbet, den byttes ut mot en "bättre" HP elitebook som jag aldrig gillade, för tung och med kass skärm som på alla HP -även dyra (förutom dreamcolor).

Det slutade med att jag köpte en begagnad asus zenbook ux31a <http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/asus-zenbook-prime-u...> som jag kör Linux på, win7 home har för dålig minneshantering för det jag gjorde och win8 var outhärdligt.

+ Matt 1080p ljusstark IPS skärm, med bra bild! (än idag tillräckligt bra, bättre än de flesta inkl. alla apple förutom macbook pro)
+ Fortfarande vettig batteritid! och liten/smidig laddare.

någorlunda tangentbord och sisådär pekplatta (fungerar bättre i Linux än win10 efter lite inställningar)

- 4G minne, SSD:n byttes mot en samsung 850 500G som till viss del uppväger klent med primärminne.
- OBS! original-SSD:n var "special" liksom hos Apple, adapter behövs för att ansluta standard M2-sata.

Jag kollar på tradera ibland och ser många bra arbets-bärbara gå för småsummor, de flesta med lätt uppgraderingsbart minne och SSD, det är vad jag skulle välja om du inte känner att du vill ha nåt att skryta med. Stöldbegärligheten minskar dessutom drastiskt.

HP elitebook med "ivy" eller senare 2570/8470/840 är tåliga men aningen tunga och har en tung laddare -oftast mediokra skärmar.
Lenovo:s thinkpad är oftast smidigare och har ännu bättre tangentbord.

Ha så roligt!

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem

Om du vill komma billigt undan och skaffa en dator som verkligen håller så skulle jag leta efter en Lenovo x240. Brukar vanligtvis ligga mellan 3-5000:- beroende på skick.

De är lätta, snabba och klassiskt mattsvarta

Permalänk
Medlem
Skrivet av edee:

Hej!

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar. Jag känner dock ändå att jag vill undvika macbook om det går!

Vad tror ni om denna? http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux305ca-fc0...

Den verkar liten, smidig och hyffsat kraftfull ändå. 3000 kr billigare än en macbook air med liknande specifikationer (4 gb ram, 128 gb lagring). Är macbook air så pass mycket vassare att det är värt 3000 kr mer? Och hur står sig denna jämfört med de andra alternativen jag blivit tipsad om här?

Ser att någon kommenterat att det är en nackdel med microhdmi. Vad innebär det? Bara att man behöver en annan sladd än för en vanlig hdmi-anslutning eller? Hur är anslutningarna på en macbook? Jag är van pc och de vanliga grejerna, HDMI och USB. Ser det ungefär lika ut på en macbook eller? Vad är thunderbolt?

Hej!
Den datorn tror jag är ett riktigt bra val för dig. Har haft tidigare generations Zenbook och jag är väldigt nöjd. För mer lagring än så rekommenderas extern hårddisk i detta fall.

Micro-hdmi är inget problem, köper du en micro-hdmi<--> HDMI kabel så har du allting på det torra sedan vad gäller att koppla in till TV och liknande. Det ingår dessutom en VGA-adapter när du köper datorn (och har du dessa två är du relativt safe vid presentationer och liknande).
Thunderbolt är ett gränssnitt för dataöverföring som kan användas både för externa hårddiskar, bildskärmar men också externa grafikkort om du känner för att du t.ex. vill spela tyngre 3d-accelererade titlar vid tillfälle.

I och med att Asus snart lanserar Zenbook 3 kommer nog denna generations Zenbook dessutom att reas ut ännu mer snart. Jag kommer att vänta in Transformer 3 Pro som kommer nu under sommaren, men om jag skulle köpt en ny dator idag med dina förutsättningar hade jag valt denna.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem

Måsta bara säga att jag håller med flera andra här i tråden som rekommenderar Mac. Den kommer ge dig precis vad du behöver. OSX är stabilare än Windows, spelar ingen roll vad alla andra säger här. Tar du hand om den kommer den dessutom vara fräsch och fin efter ett par år ist för slapp och sliten och allmänt slö som en pc.

Även jag är neutral när det gäller pc/mac (använder pc som stationär och mac som bärbar) båda har sina för/nackdelar men till det du ska använda din dator till är en mac helt överlägsen.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Inaktiv

Vill man pilla med sin dator och lära sig hur den fungerar skall man köpa en Linux-maskin. Vill man bli förbannad och frustrerad skall man köpa en med Windows. Vill man bara få gjort jobb skall man köpa Mac. Jag kör just nu alla tre.

Det hjälps inte men Mac är bra. Bäst trackpad och bra batteritid. Problemfritt OS. Kvalitet helt enkelt. Man kan köpa en billigare med Windows men man får vad man betalar för. Livet är för kort för att bråka med ett Microsoft.

15" är för stort för att bära omkring men funkar bra om den i princip är stationär med enstaka utflykter. 13" är lagom. 11" är för pyttigt. SSD är obligatoriskt. Inte förhandlingsbart.

Permalänk
Inaktiv

Nu vet jag inte vad TS pluggar till. Men för väldigt mycket studier behöver man inte ha någon dator alls till. Så jag tycker först att man ska en funderare på om man behöver ha en laptop enbart för skolan? Visst om man ej har någon egen stationär hemma så kan dock en bärbar vara ett bra allroundköp.

Sedan 128GB hårddisk är ingen höjdare, nu beror det helt på vad TS läser. Har man inte så hög systemkrav och köper en bärbar för runt 3000kr såvisst, t.ex. denna: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
Annars får man snabbt slut på minnet beroende på vad man läser.

Beroende på vad man läser så är behovet olika, när jag läste var det enbart enstaka gånger man behövde ha en laptop och då behövde jag ha en bra sådan. Så typ 5% av dagarna på mina högskoletid tog jag med datorn till skolan och då kvittade det att den var större.

Permalänk
Medlem

Kan inte se att någon länkat till denna:

https://www.inet.se/produkt/1978179/lenovo-500s-13-i5-8gb-128...

IPS, i5, 1080p och SSD.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av XFTality:

För plugg lovar jag dig att du vill ha en dator mellan 11-13 tum. 15 tum är på tok för stort - Särskilt om det är en windowslaptop då dessa är mycket mindre kompakta. Du kommer inte ens palla ta med dig den till skolan - Såvida det inte är en Retina Macbook Pro.

Skulle faktiskt köra på en Macbook Air om jag vore dig, se bara till att uppgradera RAM till 8GB. Den kommer att fungera hur bra som helst i skolan, särskilt tack vare batteritiden och rappheten hos den!

Jag är helt och hållet neutral när det gäller Windows/Mac, men för just dina ändamål är en Macbook Air bättre.

Det där är helt subjektivt. Inga problem med att köra på 15", och inte för en "Windowslaptop" heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du vill nog ha en matt (antireflexbehandlad) skärm. Nu har jag inte kollat på de laptoppar som länkats till, men fundera på om vilken skärmtyp du vill ha och välj därefter.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Köp en dator med SSD lagring. Och gärna en skärm med ips och upplösningen 1920x1080 och matt yta så det inte blir jobbigt att sitta vid fönster eller lampor.
@anon159643 Man kan ju alltid skaffa ett SDkort och lagra sånt som inte behöver jättebra läs och skrivprestanda. Finns ju 128GB och 256GB kort för under 1000kr. Eller USB minnen men de är inte lika smidigt.

Skrivet av XFTality:

För plugg lovar jag dig att du vill ha en dator mellan 11-13 tum. 15 tum är på tok för stort - Särskilt om det är en windowslaptop då dessa är mycket mindre kompakta. Du kommer inte ens palla ta med dig den till skolan - Såvida det inte är en Retina Macbook Pro.

Skulle faktiskt köra på en Macbook Air om jag vore dig, se bara till att uppgradera RAM till 8GB. Den kommer att fungera hur bra som helst i skolan, särskilt tack vare batteritiden och rappheten hos den!

Jag är helt och hållet neutral när det gäller Windows/Mac, men för just dina ändamål är en Macbook Air bättre.

Jag köpte en HP probook 6465b när jag började skolan för några år sedan. Det är absolut ingen slimmad modell. Men det var aldrig några problem att ta med den till skolan. Men nu för tiden verkar det finnas ett rätt ok utbud av "ultrabooks"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mina råd är och förblir desamma

börja med att titta på bildskärmen och se till att just dina ögon trivs med den. En skärm som inte passar dina ögon ger dig huvudvärk snabbt och då blir det en plåga att använda datorn.

nästa steg är hur den låter. Är du känslig för fläktljud så är en högljud fläkt i datorn lika illa som en dålig skärm.

tredje punkten är tgentbordet. Det är du som ska skriva på det så det är dina fingrar som ska trivas på det.

När du har hittat en eller flera datorer som klarar dessa tre punkter, då kan man börja titta på vilken teknik som sitter i dem.
SSD diskar är trevliga, främst därför att de ger väldigt snabba start/stopp tider vilket är bra som student när man springer runt på föreläsningar, labbar osv.
Vikten är i mina ögon inget större problem. Ett par ordentliga kursböcker väger mer ändå.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Jag föreslår nog det omvända, har själv en dell 13.3 privat och en 14 i jobbet. Skulle aldrig någonsin överväga något mindre, helt omöjligt att jobba med utan docka och skärmar såvida inte jobbet består i att bara läsa mail.

Eftersom det inte krävs något pulver i maskinen skulle jag gå på en tunn 15".

Jag har snart avslutat mina 4-åriga studier och jag måste hålla med Englund här. Min 15" dator gick sönder efter 2 år (var en skrutting begagnad) och jag ersatte den med en 13". Jag trivdes mycket bättre med 15", visst är det enklare att gå runt med en 13" än 15". Men tiden man går runt med en dator är ganska begränsad, tiden man sitter och skriver vid en dator är desto mer. Speciellt om du dessutom ska göra redigering på den.

Så mitt råd är köp en 15" dator inte bara för att det är mer prestanda/kr i dessa, utan för att du faktiskt ser vad du skriver/redigerar på den.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det där är helt subjektivt. Inga problem med att köra på 15", och inte för en "Windowslaptop" heller.

15" är ett stort problem om man ska använda datorn för studier.

Det stora problemet ligger i att det knappast finns 15-tummare som är ultrabooks. Därför brukar 15-tummare vara rätt så rejäla klossar - Tillverkarna tillverkar dessa då tillverkningskostnaderna är lägre. Det krävs mycket mindre ingengörteknik för att proppa i samma komponenter i en 15-tummare än en 13-tummare. Har du någonsin öppnat upp en 15-tummare så märker du snabbt att delarna är extremt allmänna - Färdiga kylningslösningar från Cooler Master (Ja, de gör en hel del laptopkylning) och så vidare. Tillverkningskostnaderna samt R&D är extremt mycket lägre då de bara köper in en massa delar och bakar ihop dessa, väldigt lite "custom" delar.

Macbook Pro Retina 15" skulle definitivt klassas som en ultrabook, no questions asked.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av XFTality:

15" är ett stort problem om man ska använda datorn för studier.

Det stora problemet ligger i att det knappast finns 15-tummare som är ultrabooks. Därför brukar 15-tummare vara rätt så rejäla klossar - Tillverkarna tillverkar dessa då tillverkningskostnaderna är lägre. Det krävs mycket mindre ingengörteknik för att proppa i samma komponenter i en 15-tummare än en 13-tummare. Har du någonsin öppnat upp en 15-tummare så märker du snabbt att delarna är extremt allmänna - Färdiga kylningslösningar från Cooler Master (Ja, de gör en hel del laptopkylning) och så vidare. Tillverkningskostnaderna samt R&D är extremt mycket lägre då de bara köper in en massa delar och bakar ihop dessa, väldigt lite "custom" delar.

Macbook Pro Retina 15" skulle definitivt klassas som en ultrabook, no questions asked.

Och min XPS 15 är mindre och lättare, utan att vara en Macbook. Lustigt, eller hur?

Jämför du datorer med prisskillnad på 10kkr så kommer självklart den dyrare vara ganska överlägsen. Men det är ingen rättvis jämförelse, direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Och min XPS 15 är mindre och lättare, utan att vara en Macbook. Lustigt, eller hur?

Jämför du datorer med prisskillnad på 10kkr så kommer självklart den dyrare vara ganska överlägsen. Men det är ingen rättvis jämförelse, direkt.

Hade faktiskt ingen aning att de hade gjort en 15-tumsversion av XPS 13. Men absolut, då den finns är det ju ett bra val.

Men mer eller mindre förstör detta poängen med att ens kolla på 15-tummare. XPS 15 är inte alls någon billig dator, vilket MBP 15" inte heller är. 15-tum kom upp i diskussionen då det konstaterades att de flesta av dessa har mycket bättre bang for the buck.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Vet att du sa att du ville undvika Mac, men måste endå rekommendera. Har själv en retina PRO och det underlättar extremt mycket även om det är såna små grejer, muspaddan kan du bli väldigt effektiv med, Skärmen underlättar för alla att se och läsa när man har grupparbete osv...

Visa signatur

Hej