Permalänk
Medlem

HomePlug / Nätverk via EL

Hej,
Tänkte kolla om någon här har någon erfarenhet utav Homeplug/Nätverk via ELen
Har precis köpt hus och flyttar om 2 veckor, hittade en HomePlug som såg intressant ut, vad har ni att säga om det?

Kommer ha 250/100 mbit

https://www.inet.se/produkt/5405024/d-link-dhp-601av/#specs

Visa signatur

A 'Koge' Olsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koge:

Hej,
Tänkte kolla om någon här har någon erfarenhet utav Homeplug/Nätverk via ELen
Har precis köpt hus och flyttar om 2 veckor, hittade en HomePlug som såg intressant ut, vad har ni att säga om det?

Kommer ha 250/100 mbit

https://www.inet.se/produkt/5405024/d-link-dhp-601av/#specs

Köp inte homepöugs om du vill utnyttja hela bandbredden 250 mbit. Med homeplugs kommer du upp i 20-30 mbit. Använd ethernet kabel cat 5e istället. Den har full duplex också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonyboya:

Köp inte homepöugs om du vill utnyttja hela bandbredden 250 mbit. Med homeplugs kommer du upp i 20-30 mbit. Använd ethernet kabel cat 5e istället. Den har full duplex också

Läs frågan igen. Han frågar om homeplugs.

Jag har homeplugs i mitt hus och det funkar bra. https://www.inet.se/produkt/5402014/tp-link-tl-pa411kit?utm_s...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonyboya:

Köp inte homepöugs om du vill utnyttja hela bandbredden 250 mbit. Med homeplugs kommer du upp i 20-30 mbit. Använd ethernet kabel cat 5e istället. Den har full duplex också

Stämmer inte alls, visst har man möjlighet att dra kabel så gör man det men homeplugs kan vara en rätt så bra och smidig lösning för många.

Gjorde en koll på bredbandskollen, jag får ut 89,63 Mbit/s av vår 100 Mbit/s uppkoppling, helt ok.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänk på att du får en latens om ~10-20ms med en homeplug utöver den ping/latens du skulle haft annars.

Kan vara värt att tänka på om du spelar FPS eller Shooters i multiplayer.

Låter kanske inte som mycket, men det är stor skillnad på 5ms och 25ms..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Deo:

Stämmer inte alls, visst har man möjlighet att dra kabel så gör man det men homeplugs kan vara en rätt så bra och smidig lösning för många.

Gjorde en koll på bredbandskollen, jag får ut 89,63 Mbit/s av vår 100 Mbit/s uppkoppling, helt ok.

Mjo, men mycket högre kommer du inte heller med homeplug's än det!
Har provat både 200mbit's modeller och 500mbit's modeller, de gav i princip samma hastighet = ~70-75mbit.

Provade olika uttag och ja, det var samma fas.

Går man via el-skåpet/centralen och därmed byter fas åker man ner på under 10mbit.

Relativt nytt hus, byggt 1998.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör tyvärr med homeplugs hemma och det funkar inte bra! Dra nätverkskabel istället om möjligt och bespara dig besvären med homeplugs. Vist, har du tur så kanske det funkar hyfsat, men det är inte värt chansningen. Tror det beror mycket på hur bra elen är dragen i dit hus med.

Jag får mellan 10-20 ms ping till routern jämfört med 1 ms med kabel, och rätt som det är så tappar den kontakten helt med dom andra pluggarna i huset och då sitter man där med varken internet eller åtkomst till det interna nätverket... Hastigheten är inte heller något vidare, den ligger mellan 20-40 Mbit/s av dom 250 som det står på kartongen. Det duger ju för mig som har 20 Mbit/s ADLS, men det blir ju inga snabba filöverföringar till min NAS direkt.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänk på att du får en latens om ~10-20ms med en homeplug utöver den ping/latens du skulle haft annars.

Kan vara värt att tänka på om du spelar FPS eller Shooters i multiplayer.

Låter kanske inte som mycket, men det är stor skillnad på 5ms och 25ms..

Tror inte man ska dra sådana slutsatser då det är många olika faktorer som påverkar latens och vilka hastigheter man får ut när det gäller homeplugs.
Använder själv homeplugs som är ca, 3år gamla med AV2 standarden, och får ut maximal bandbredd över mitt fiber med 100Mbit/100Mbit både på kontoret och i vardagsrummet som ligger väldigt skilda åt.
När jag väl införskaffade dessa så hade jag mina datorer anslutna till routern via TP-kablar, då jag verkligen inte vill ha några flaskhalsar i mitt nät. Men får ut näst intill identiska resultat enligt TP-test och Bredbandskollen. Ping tiderna är väldigt svåra att särskilja då det kanske flexar ~1-2ms som mest. När det gäller elen så drogs den om nån gång på sent 90tal.

Så de bästa är nog att man provar hemma först, och om de inte lever upp till förväntningarna så får man lämna tillbaka dem.
Men som sagt man bör inte utesluta att man får ett bra resultat, tycker folk verkar alldeles för skeptiska när de gäller homeplugs. Det har hänt en hel del med tekniken som gjort dem mer tillförlitliga och snabbare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jag kör tyvärr med homeplugs hemma och det funkar inte bra! Dra nätverkskabel istället om möjligt och bespara dig besvären med homeplugs. Vist, har du tur så kanske det funkar hyfsat, men det är inte värt chansningen. Tror det beror mycket på hur bra elen är dragen i dit hus med.

Jag får mellan 10-20 ms ping till routern jämfört med 1 ms med kabel, och rätt som det är så tappar den kontakten helt med dom andra pluggarna i huset och då sitter man där med varken internet eller åtkomst till det interna nätverket... Hastigheten är inte heller något vidare, den ligger mellan 20-40 Mbit/s av dom 250 som det står på kartongen. Det duger ju för mig som har 20 Mbit/s ADLS, men det blir ju inga snabba filöverföringar till min NAS direkt.

Då undrar jag vilka homeplugs du använder. Man kan inte dra alla över samma kam.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Då undrar jag vilka homeplugs du använder. Man kan inte dra alla över samma kam.

D-link Powerline AV 500 heter dem ifall du undrar. Jag säger inte att alla homeplugs är dåliga, men mina är det och det är jag inte ensam om. Även om du köper jättedyra och fina homeplugs så kan det ändå fungera dåligt om du har dåligt dragen el i huset, sådana problem har du inte med nätverkskabel. Man kan inte heller bortse från problemen med homeplugs.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

Jo är man ute efter att enbart köra typ Facebook-trafik så funkar en plugg bra

Men varför förstöra en prima Internetuppkoppling med sådant här kompromissjunk?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Har två homeplug-system i mitt hus (Zyxel) och det fungerar kanon. En i varje sovrum till varsin KODI-HTPC. Ligger på cirka 100-150Mbit vilket duger bra till att strömma 1080-filmer. Då sitter dom dessutom på olika faser samt i grenuttag med annan utrustning (tvärt emot rekommendationerna).

Jag säger köp och testa. Är ju ingen jättestor kostnad.

Permalänk
Medlem

Jag har tre Zyxel PLA4201 500 Mbps och även om det fungerar så maxar jag på inget sätt min uppkoppling (Telia fiber 100/100). Jag körde just Bredbandskollen ett par gånger och fick ut 80/27 i snitt på tre körningar.

Förhoppningsvis fungerar D-linkarna bättre.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem

Homeplug är likt wifi dvs totalt beroende av lokal förutsättningar, själv så har jag testat och fått över 100Mbit och ingen märkbar latensökning.
Man måste testa på plats för vad någon annan uppnår för prestanda säger inget om hur det presterar på annan plats men kan man dra kablat nätverk så är det alltid att föredra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare så beror det på många olika faktorer och det är nästintill omöjligt för någon att svara på hur det kommer att fungera för just dig. De som säger att det inte funkar har antingen kasst elnät eller använt en av de sämre produkterna alternativt orimligt höga krav, nej du får inte "ut" dom 1Gbit som det står på förpackningen.

Kan du dra kablat nätverk så gör det. Annars skulle jag köpt det hos lokalbutik, typ webbhallen eller kjell & co och testat på öppet köp. Så länge du inte testat en plug som har AV2 med MiMo tycker jag inte man ska säga att det "inte fungerar".

Bil är värdelöst, det går inte fortare än 70km/h. Köp flygplan istället. Nej tacka fan för det när du handlat en bubbla från 68a.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Jag kör med dessa hemma:
https://www.inet.se/produkt/5420140/devolo-dlan-1200-duo-wifi...

Fungerar helt ok till tv/htpc och som trådlös access till mobiler etc. Inget jag skulle koppla speldatorn till.

Men det beror väldigt mycket på huset och hur elen ser ut. Testade lite i ett och samma rum och det fungerade kanon. Mer realistisk koppling mellan olika delar av huset där uttagen är på olika proppar och man märker stor skillnad i latenser, tappad kontakt och hastighet.

Satte in våra som snabb temporär lösning istället för att kräla runt i isoleringen uppe på vinden och i väntan på fiberinstallationen som jag inte visste var den skulle komma in. Det var över två år sedan...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar, det verkar väldigt varierande och det var nästan vad jag förväntade mig.
Jag har nu beställt homeplug'en jag länkade i min första tråd så får vi helt enkelt se hur det fungerar. Mitt kontor kommer nämnligen ligga på andra sidan huset (jämt emot routern) därför jag frågar.

Visa signatur

A 'Koge' Olsson

Permalänk
Lego Master

Bandbredden är väldigt varierande för mig, jag misstänker att uttagen ligger på olika faser, men det som stör mig mest är att min Homeplug-lösning inducerar störningar i elnätet som fortplantar sig genom min förstärkare till högtalarna när jag kollar på film. Om sambon kollar på Netflix i vardagsrummet dit jag har dragit vår homeplug, och jag kollar på film i bion, så får jag störningar i hemmabiosystemet. Sketstörigt.

Under semestern kommer jag försöka dra kabel till vardagsrummet istället, och kasta homeplug-skiten åt helvete.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Utmärkt

Sen är det inte så svårt att dra en riktig nätverkskabel!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y