Permalänk
Medlem

Få upp cykellås

Tjenare alla!

Tänkte bara höra om någon har ett smidigt tips på hur man får upp ett sånt här lås: https://www.xxl.se/trelock-pk-515-armerat-m-nyckel-1000mm-cyk...

När min sambo flyttade in så rensade vi saker och då rök 2 nycklar hon trodde var oviktiga med allt skräp så nu står jag med en dyr cykel som bara samlar damm.

Jag äger inte en vinkelslip men vet att dom inte är svindyra, finns det något annat bra vis att få upp detta på med verktyg/saker man har hemma?

Tack på förhand

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Prova att borra låskolven?

Permalänk
Medlem

Antingen som kronwalled säger eller så kanske du kan låna en vinkelslip av nån granne eller vän?

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag säger också vinkelslip... nog det som tar minst tid och slit.

Lås är ju gjorda för att inte öppnas så lätt på "fel" sätt, så var beredd på lite kamp, oavsett vilket tillvägagångssätt du använder!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Tjenare alla!

Tänkte bara höra om någon har ett smidigt tips på hur man får upp ett sånt här lås: https://www.xxl.se/trelock-pk-515-armerat-m-nyckel-1000mm-cyk...

När min sambo flyttade in så rensade vi saker och då rök 2 nycklar hon trodde var oviktiga med allt skräp så nu står jag med en dyr cykel som bara samlar damm.

Jag äger inte en vinkelslip men vet att dom inte är svindyra, finns det något annat bra vis att få upp detta på med verktyg/saker man har hemma?

Tack på förhand

Traska ner på närmaste Cramo (eller liknande) och hyr en vinkelslip.
Då kan du även bestämma hur manlig du vill se ut när du håller på, större skiva = mer imponerande.
Extra pluspoäng om säkringen ryker när du slår på den

Permalänk
Medlem

Stod i ca en kvart/tjugo minuter med en bågfil för att få upp mitt gamla cykellås efter att någon smartskalle pillat in skit i det så jag inte fick in nyckeln... Funkar men tar ju lite tid men folk som gick förbi tycktes inte bry sig iaf, så när man tänker på det så här i efterhand borde jag passat på och ta en fräsigare cykel än min egen som man nära på kan slänga på tippen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Använd en bultsax, en vinkelslip ger gnistbildning som kan förstöra lack etc. på cykeln.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Använd en bultsax, en vinkelslip ger gnistbildning som kan förstöra lack etc. på cykeln.

Bultsax fungerar inte på vissa lås. Skulle gissa på att detta låset är skyddat mot sånt då det kostar en hel del.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

@Squedo: kabellås brukar dock gå att klippa upp med en bultsax oavsett vad de anger för dynga om säkerhet.

Permalänk

Är det inte bråttom så lär dig dyrka upp det. Oftast är det mycket enklare än vad man tror.
Har lärt mig dyrka hyfsat bra på ca 3 veckor.

Permalänk
Skrivet av Squedo:

Bultsax fungerar inte på vissa lås. Skulle gissa på att detta låset är skyddat mot sånt då det kostar en hel del.

precis dessa lås är Stålvajer med härdat hölje runt vajern så du kommer få ha bultsaxen el gigante me redig med muskler och lång hävarmseffekt om du ska lyckas klippa upp det.

det har skyddsklass 5 enligt div sidor jag har och redan på klass 3 så börjar skyddet mot mekaniska attacker seriöst med skyddat mot vanliga verktyg som borrmakiner släggor eller kofötter.

så om klass 5 har skydd mot bultsaxar och även skapligt skydd mot vinkelslip skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Använd en bultsax, en vinkelslip ger gnistbildning som kan förstöra lack etc. på cykeln.

Aldrig i livet att han ska använda en bultsax. Han kan ju knipsa av fingrar och tår om han tar fel.

Permalänk

Inte så att du fick med en nr-bricka med vad nyckeln har för kod så du kan beställa ny nyckel?

Permalänk
Medlem

Jag skulle också svara vinkelslip. Jag satt i exakt samma situation och det slutade med att jag betalade 150:- för denna modell vilket fixade jobbet oerhört smidigt: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/verktyg/slipmaskiner/l...

Värt att notera är att jag inte hade någon som helst kunskap eller tidigare erfarenhet, men det var inte speciellt svårt även om man såklart bör vara försiktig och ha på sig skyddande kläder, handskar osv och kansk ha en flaska vatten vid sig ifall det börjar brinna. Se gärna några videoklipp på youtube hur man använder vinkelslipar för att få några enkla instruktioner.

Permalänk
Medlem

Ska du ändå köpa vinkelslip, skyddskläder osv så tycker jag att du kan fråga en låssmed, bärgare osv.. vad nån av dom vill ha för att öppna låset åt dig.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk

Jag hade tagit cykeln till brandkåren "om du nu har en sådan i närheten dvs" och förklarat läget, är dom schyssta så tar dom sina saxar dom klipper bilar med, borde inte vara några problem med deras små grejor dom använder

Permalänk
Medlem

En Låssmed kanske kan få upp det utan att förstöra det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Lätt fixat med vinkelslip. på med "knegar" kläder (ej nylon brallor och flis tröja)
Skyddsglasögon ett måste, även om du bär glasögon!
på med skinnvantar och håll koll på var gnistorna flyger...
Be sambon om hjälp att "hålla" vajern med en polygrip eller dylikt, så fixar ni detta galant.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Traska ner på närmaste Cramo (eller liknande) och hyr en vinkelslip.
Då kan du även bestämma hur manlig du vill se ut när du håller på, större skiva = mer imponerande.
Extra pluspoäng om säkringen ryker när du slår på den

Den skall gärna drivas med en tre-fas på 63A.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Traska ner på närmaste Cramo (eller liknande) och hyr en vinkelslip.
Då kan du även bestämma hur manlig du vill se ut när du håller på, större skiva = mer imponerande.
Extra pluspoäng om säkringen ryker när du slår på den

Skrivet av Dreijer:

Den skall gärna drivas med en tre-fas på 63A.

Jag tycker nog att bensindrivet är manligare.
https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Husqvarna-Motorkap-Be...
finns klinga för stål också...

Lite halvseriöst, som så många andra säger, vinkelslip med kapskiva.
Mycket billigare än en sax som orkar den typen lås, antagligen billigare än låssmed också.
Glöm inte skyddsglasögon, det är mycket obehagligt att slipa bort skräp från ögonen eller bli blind.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Du kan ju testa luft på sprayburk, vänd burken upp och, spraya så kommer flytande kvävet ut och kyler ned låset till hiskeliga minusgrader. Ta sen en rejäl hammare och se om du kan spräcka låskolven.

Flytande kvävet ska det vara och inte flytande väte som vore rent livsfarligt att inneha :D
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Traska ner på närmaste Cramo (eller liknande) och hyr en vinkelslip.
Då kan du även bestämma hur manlig du vill se ut när du håller på, större skiva = mer imponerande.
Extra pluspoäng om säkringen ryker när du slår på den

Klockrent inlägg! Skrattade så jag nästan pissade på mig...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Använd en plasmaskärare så står du i linne och spänner lite muskler, hög manlighetsfaktor.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

1 Kg semtex runt låset och vira pentyl minst 7 varv runt hela ramen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av malmlinus:

Är det inte bråttom så lär dig dyrka upp det. Oftast är det mycket enklare än vad man tror.
Har lärt mig dyrka hyfsat bra på ca 3 veckor.

TS:
Sålänge det inte är "safety pins" och annat mög i så är det inga problem, då kan det t.om vara enkelt:)
Bra kedja, ruttet lås..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Aldrig i livet att han ska använda en bultsax. Han kan ju knipsa av fingrar och tår om han tar fel.

Du sätter väl saxen mot låset och klipper, inte mot fingrar eller tår

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |