Hur tänker ni som säljer på Blocket?

Permalänk

Hur tänker ni som säljer på Blocket?

Kollade lite på begagnade 980 och 980 Ti och blir förvånad att se att folk kräver för sina begagnade kort lika mycket eller mer än vad de kostar nya i butikerna? En kille kräver för sitt Asus kort 6000:- som kostar nytt i butik 5400:- En annan vill ha 5800:- för sitt Zotac Ti Amp extreme som går på 6400:- nytt, samtidigt som han flaggar för fraktkostnader och administrations avgift! Ja, du läste rätt, administrationsavgift. En privat person som förmodligen ska ha ett nytt 1080 och vill bli av med sitt gamla kort och har intresse att sälja gamla! Snacka om att man värderar sin egen tid :). Vill man verkligen ge honom nästan lika mycket som för ett nytt kort när man kan få den frakt- och administrationsfritt från en välkänd butik med garanti, returrätt osv? Har man administrationsavgift för att man säljer sitt kort som privat person?

Jag glor sällan på Blocket, men det verkar finnas en inbillning att genomsnittlige andrahandsköpare är en får med guldfisk hjärna och kungens apanage till inkomst. Eller så är genomsnittlige annonsören på Blocket en luftslotts byggare som inte förstått att de som handlar i andra hand är de som vill spara pengar och att sådana oftast har rätt bra koll på priser ....Kanske jag som har konstiga föreställningar om hur begagnade prylar ska värderas? No idea, men varje gång jag går på Blocket blir jag mer astonished än förra gången.

Jag kollade bara ett landskap, pallar inte ens med hela landet.

Permalänk
Avstängd

De försöker maximera sin egen vinst genom att försöka lura okunniga. Ofta är överpriset ihop med en smörig text om hur fantastiskt bra produkten är och hur ofantligt mycket de fick betala för den när den var ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

Kollade lite på begagnade 980 och 980 Ti och blir förvånad att se att folk kräver för sina begagnade kort lika mycket eller mer än vad de kostar nya i butikerna? En kille kräver för sitt Asus kort 6000:- som kostar nytt i butik 5400:- En annan vill ha 5800:- för sitt Zotac Ti Amp extreme som går på 6400:- nytt, samtidigt som han flaggar för fraktkostnader och administrations avgift? Vill man verkligen ge honom nästan lika mycket som för ett nytt kort när man kan få den frakt och administrationsfritt från en välkänd butik med nygaranti, returrätt osv? Har man administrationsavgift för att man säljer sitt kort som privat person? Ska han ta betalt för sin tid som han packar in kortet?

Jag glor sällan på Blocket, men det verkar finnas en inbillning att genomsnittlige andrahandsköpare är en får med guldfisk hjärna och kungens apanage till inkomst. Eller så är genomsnittlige annonsören på Blocket en luftslotts byggare som inte förstått att de som handlar i andra hand är de som vill spara pengar och att sådana oftast har rätt bra koll på priser ....Kanske jag som har konstiga föreställningar om hur begagnade prylar ska värderas? No idea, men varje gång jag går på Blocket blir jag mer astonished än förra gången.

Jag kollade bara ett landskap, pallar inte ens med hela landet.

Hela Sverige använder blocket för att leta saker.
Många som inte har koll alls på vad kostar egentligen i affären & betalar då överpris utan att en veta om det är rimligt eller inte.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Tror folk inte förstår att när elektronik är begagnat sänks priset ganska så mycket. Sen lär det ju finnas folk som säljer för dessa summor även fast dom vet att det är värt mindre men för att göra en bra affär.

Det värsta är att folk köper säkert dessa kort :/

Permalänk
Medlem

Det är ju blocket alltid överpris det är oftast folk som inte vet hur man värderar elektronik, det räcker ju med att dem har monterad ihop en dator för falla ner i värde, men blocket folket dem tror dem kan få samma pris dem betalar för dessa. Därför kollar man ju aldrig speciellt data prylar på blocket Sweclockers har då bra mycket bättre värderingar på vad grejerna är värda när dem blir begagnade än vad blocket folket har.

Men också att alla idioter är ju inte döda ännu sägs det och det finns ju folk som väljer att sälja för överpris på blocket för det finns alltid någon korkad människa som skulle pröjsa priset som det står.

Permalänk
Medlem

Oftast ligger datorer/datordelar väldigt dyrt på blocket, dock betvivlar jag att dom får sålt för sina drömpriser. Jag har en tendens att maila drömmarna och ifrågasätta deras prissättning och mentala hälsa... Får aldrig svar..

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av pellski87:

Oftast ligger datorer/datordelar väldigt dyrt på blocket, dock betvivlar jag att dom får sålt för sina drömpriser. Jag har en tendens att maila drömmarna och ifrågasätta deras prissättning och mentala hälsa... Får aldrig svar..

Jag tror det är nog lite så. undrar om det har blivit en urban myt att saker blir ändå sålda till en korkad idiot utan koll för överpris utan att det fungerar mer än i något enstaka lyckofall. Hade det inte kostat pengar att lägga upp annons så hade jag definitivt testat med en påhittad annons bara för att få se svar.

Som var till en post ovan, japp, texterna är alltid supersmöriga. En säljer sitt geforce 760 och skriver att den klarar allt. Vad menas med "allt" är ospecificerat i annonsen, kanske minesweaper, solitaire och tetris?

Permalänk

Man får bara gratulera de som får sålt sina grejer till överpris. De som köper till överpris får lära sig den läxan att kolla upp vad grejerna kostar o lära sig hur google fungerar. Brukar själv sälja på tradera o lägga ut grejerna lågt och många gånger får jag sålt till nära nypris, så då är det bara att ta emot pengarna o se glad ut 😃

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Avstängd

Jag misstänker att de tar höjd för rejält prutande. Även om man sätter ut varor som "billigast på blocket" så skall det prutas. Den som köper kanske tycker att den gör en bättre affär om priset till slut blir 4000 istället för 5500 (nypris 6000).

En teori bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carlosxbox82:

De som köper till överpris får lära sig den läxan att kolla upp vad grejerna kostar o lära sig hur google fungerar.

OM de nu är så dåligt insatta att de köper till överpris, varför skulle de då lära sig någon läxa? De lär inte kolla upp mer efter köpet än innan är min gissning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av videopac:

OM de nu är så dåligt insatta att de köper till överpris, varför skulle de då lära sig någon läxa? De lär inte kolla upp mer efter köpet än innan är min gissning.

Vet dom inte att de har köpt till överpris så borde dom ju tro att de köpt till ett bra pris och både köparen o säljaren är nöjda, men får dom reda på att de köpt till överpris så har dom väl lärt sig läxan att kolla upp marknadspriset på varan först.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Jag sätter alltid ut sakerna för lite mer än jag avser dem värda. Om man sätter ut ett 980ti för 1500kr kommer det ändå att komma "1000kr kompis" eller dylikt.

Permalänk

Slängde iväg en anmälan av annonsen under kategorin "bedrägeri".. hehehe. Dels för att jag avskyr personer som försöker lura godtrogna okunniga Svensson, men även för att jag är nyfiken på hur Blocket behandlar något sådant.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Slängde iväg en anmälan av annonsen under kategorin "bedrägeri".. hehehe. Dels för att jag avskyr personer som försöker lura godtrogna okunniga Svensson, men även för att jag är nyfiken på hur Blocket behandlar något sådant.

Om Blocket agerar på det så har de gravt missuppfattat sin roll och vad "brottet" skulle vara. Bedrägeri är det om du betalar och inte får varan, men inte för att säljaren begär för mycket för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag misstänker att de tar höjd för rejält prutande. Även om man sätter ut varor som "billigast på blocket" så skall det prutas. Den som köper kanske tycker att den gör en bättre affär om priset till slut blir 4000 istället för 5500 (nypris 6000).

En teori bara

Det här.
Har inte sålt datorprylar på blocket, men lite annat.
Man tar i rejält, låter folk pruta och får ungefär vad man tänkt sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nackdelen för säljaren att sätta ut ett för högt pris är att de seriösa spekulanterna håller sig borta medans "kompisprutarna" håller sig framme.

Annonser äldre än 2v är ofta överprisade, kan då vara läge att pruta rejält.

Permalänk
Medlem

@memory_leak: Det roliga är att många får sina saker sålda till överpris och det är därför det förekommer. Prova själv någon gång. Lägg ut en riktigt bra annons till ett överpris och vänta. Det kan ta någon vecka eller 5 men tillslut mitt i alla hat och frustrerade prutbrev så dyker han/hon upp. Den oinsatte naive som köper din annons rakt av. Då gäller det att hugga. Verka kunnig och tillmötesgående och PANG lite extra cash på kontot. Köpare till "rätt pris" hittar man alltid. Sporten är att få lite mer för sin vara så har man tid och vänta varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

@memory_leak: Det roliga är att många får sina saker sålda till överpris och det är därför det förekommer. Prova själv någon gång. Lägg ut en riktigt bra annons till ett överpris och vänta. Det kan ta någon vecka eller 5 men tillslut mitt i alla hat och frustrerade prutbrev så dyker han/hon upp. Den oinsatte naive som köper din annons rakt av. Då gäller det att hugga. Verka kunnig och tillmötesgående och PANG lite extra cash på kontot. Köpare till "rätt pris" hittar man alltid. Sporten är att få lite mer för sin vara så har man tid och vänta varför inte?

För att man har moral och inte vill blåsa någon okunnig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar personligen ofta lägga upp saker med rätt stor marginal på blocket då folk _ALLTID_ prutar. Oavsett om man skriver fastpris eller inte. Har sålt mycket på blocket och jag tror inte att jag haft köpare som inte prutat en enda gång. Någon 50 lapp hit eller tid eller större summor för dyrare saker. Jag har dock alltid sålt för det priset jag innan planerade att sälja för.

Tror att folk känner att det är mycket bättre att köpa något upplagt för 5000 nerprutat till 4000 istället för att bara köpa för 4000 direkt.

Permalänk
Medlem

Hahah jag tänkte precis samma sak igår kväll! Jag tror att personerna siktar mot stjärnorna först för att sedan sänka priset lite åt gången tills det blir sålt.

Permalänk

Jag undrar om det finns någon idag i sverige som inte vet vad prisjakt.nu är för något.
jag har svårt att tro att de verkligen får sina saker sålda till överpris.

Att de sedan lägger ut saker till ett överpris är ju kanske att skratta åt, och jag tycker de borde undersöka först.

Men De flesta idag har koll vad saker kostar, och vet hur de skall använda nätet för att söka.
De saker som ligger ute till för höga priser blir EJ sålda.
och om de blir sålda så är det efter de gått ner i pris.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag brukar personligen ofta lägga upp saker med rätt stor marginal på blocket då folk _ALLTID_ prutar. Oavsett om man skriver fastpris eller inte. Har sålt mycket på blocket och jag tror inte att jag haft köpare som inte prutat en enda gång. Någon 50 lapp hit eller tid eller större summor för dyrare saker. Jag har dock alltid sålt för det priset jag innan planerade att sälja för.

Tror att folk känner att det är mycket bättre att köpa något upplagt för 5000 nerprutat till 4000 istället för att bara köpa för 4000 direkt.

Kör också med straffavgifter på blocket pga prutare, folk som inte pratar svenska och oseriösa köpare.

Tradera är dock bättre. Där bjuder folk som galningar ibland. Har lyckats sälja ett par begagnade grafikkort för lika mycket eller mer än vad det kostar nytt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Att notera är att det finns höga priser och HÖGA priser, man siktar ju alltid över det man tänkt sig eftersom det alltid jävlar MÅSTE prutas.

Tror det var någon gång en kille åkte typ tio mil och skulle köpa något och redan prutat och i dörren försökte med mer. "Du har just åkt tio mil, tror inte du åker hem utan den så det vi kom överrens om gäller." haha

Permalänk

Största anledningen till jag lägger ett högt pris på blocket är att det ALLTID ska prutas.
Lättare att sälja varan genom "lura" kunden att man reducerar priset till just dem.

T.ex ett 970 som här är omkring 1600-2000kr hade jag begärt kanske 2200kr på blocket för att ha den där marginalen som alla blocket-köpare kräver att de ska få pruta.
Sen är man inte mer än människa, är jag redo att sälja för 1800kr. Begär 2200kr. Kunden prutar till 2000kr så naturligtvis säljer jag det då utan att erkänna "Fan du, jag kan egentligen sälja den för 1800kr, vi kör på det"...

Sen är priset allmänt högre på blocket än på SC.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Om Blocket agerar på det så har de gravt missuppfattat sin roll och vad "brottet" skulle vara. Bedrägeri är det om du betalar och inte får varan, men inte för att säljaren begär för mycket för den.

"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren."

"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1] Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

Kollade lite på begagnade 980 och 980 Ti och blir förvånad att se att folk kräver för sina begagnade kort lika mycket eller mer än vad de kostar nya i butikerna? En kille kräver för sitt Asus kort 6000:- som kostar nytt i butik 5400:- En annan vill ha 5800:- för sitt Zotac Ti Amp extreme som går på 6400:- nytt, samtidigt som han flaggar för fraktkostnader och administrations avgift! Ja, du läste rätt, administrationsavgift. En privat person som förmodligen ska ha ett nytt 1080 och vill bli av med sitt gamla kort och har intresse att sälja gamla! Snacka om att man värderar sin egen tid :). Vill man verkligen ge honom nästan lika mycket som för ett nytt kort när man kan få den frakt- och administrationsfritt från en välkänd butik med garanti, returrätt osv? Har man administrationsavgift för att man säljer sitt kort som privat person?

Jag glor sällan på Blocket, men det verkar finnas en inbillning att genomsnittlige andrahandsköpare är en får med guldfisk hjärna och kungens apanage till inkomst. Eller så är genomsnittlige annonsören på Blocket en luftslotts byggare som inte förstått att de som handlar i andra hand är de som vill spara pengar och att sådana oftast har rätt bra koll på priser ....Kanske jag som har konstiga föreställningar om hur begagnade prylar ska värderas? No idea, men varje gång jag går på Blocket blir jag mer astonished än förra gången.

Jag kollade bara ett landskap, pallar inte ens med hela landet.

Jag köpte min Asus 980 Ti strix 6GB för 4500kr, priset låg på 4000tusen men eftersom det var så stor efterfrågan så fick man buda lite extra

Permalänk
Medlem

Eftersom alla + farmor prutar allt de kan på Blocket så är jag inte förvånad att säljare sätter ut höga "baspriser". Prutmån, helt enkelt.

Själv säljer jag extremt sällan på Blocket pga alla förbannade prutare (och diverse idioter som totalt saknar läsförståelse). Tradera är extremt mycket bättre, där har det aldrig varit några problem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Eftersom alla + farmor prutar allt de kan på Blocket så är jag inte förvånad att säljare sätter ut höga "baspriser". Prutmån, helt enkelt.

Själv säljer jag extremt sällan på Blocket pga alla förbannade prutare (och diverse idioter som totalt saknar läsförståelse). Tradera är extremt mycket bättre, där har det aldrig varit några problem.

Jag vet inte, han som skulle ta ut administration avgift för att skicka kortet iväg har gjort det klart att han inte är öppen för prut, och det är många som jag ser sälja sina prylar som haft annonsen uppe sedan länge som har kryssat P.O.K. De kanske har sålt men annonsen är kvar, eller så ska de kanske ta poken, vet ej, har ingen lust att lägga tid på att kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Ni glömmer HELT bort att priset som står är oftast aldrig det priset som varan senare säljs för, brukar alltid finnas en viss prutmån.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233