Philips BDM4350UC – datorskärm på 43 tum med 4K UHD och IPS-panel

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag tycker ärligt att den är sjukt bra och då har jag plöjt igenom många skärmar. Spela på den är ju överlägset.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nästan BDSM.. ^_^

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

LG har ju en nu skärm/TV som är ungefär likvärdig som den här fast till ett billigare pris:
LG 43UH664V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3613857

Den kanske vore något istället?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

7000 för en skärm som hackar? Snacka om vansinnigt.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@improwise: Jag tycker ärligt att den är sjukt bra och då har jag plöjt igenom många skärmar. Spela på den är ju överlägset.

Överlägset stort möjligtvis men i övrigt tror jag inte de har så mycket att komma med. Men det var just därför jag köpte dom, fast då främst med fokus på produktivitet.

Permalänk
Medlem

Hur står sig 4K upplösning passande till denna tummen "43?

Med text och hur stora och små allting blir.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Vangen:

4k@43" får liknande ppi som 1080p vid 22" så där kanske du kan göra en "real life" jämförelse.

Permalänk
Medlem

Hurpass möjligt är det att många av dessa buggar kan fixas med en kommande FW-uppdatering, eller är skärmar såpass 'efter' i den bemärkelsen att de helt enkelt inte tänkt på att uppdatering av firmware faktiskt kan vara ett sätt att kontinuerligt förbättra en produkt? Av vad jag läser i den här recensionen så är ju majoriteten av alla stora anledningar att hålla sig borta från denna skärm något som i teorin kan åtgärdas med en serie av FW-uppdateringar.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Tjenare jag har sen fråga angående en sak som stog i artikeln.
"Du måste inte ha den skarpaste synen för att det ska fungera. Klarar du 1 920 × 1 080 pixlar på en 21- eller 22-tummare får du samma intryck även här."
Vad menar dem med detta? Klarar man 1920×1080 pixlar på en 21- eller 22-tummare. Vadå klarar? Vad är det man eventuellt inte skulle klara? Se bilden?? Ja 21-22" är inte speciellt stort men det är inte som att det är någon markant skillnad från 24" vilket är standard, visst jag skulle gärna vilja ha en 27" men jag klarar mig bra nog på mina 24"
Men vadå skulle pixeltätheten kunna vara för liten för det är motsvarande en 22" skärm på 1920x1080?
Kanske bara jag som är ung och har bra syn och därför inte fattar hur man möjligtvis inte skulle kunna "klara" av skärmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk

Ett par såna skulle inte sitta fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Perfekt "TV" för att kringgå Radiotjänst.

Så du har ingen dator eller smartphone heller då? Det går inte att kringå så länge du inte lever som en ouppkopplad eremit i en grotta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3 tum mindre än min tv, det var en stor rackare!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Köper ingen ny skärm som inte är OLED. Var är OLED-skärmarna?

Dumt att använda en teknik som inte riktigt är mogen för detta ändamål än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marquzz: Klart det går, gäller bara att dra en Mühlegg såfort de kommer nosande och blåneka in i döden. Har fått två telefonsamtal på 4 år och två tiggarbrev, inga personliga besök än men är ju bara att ge fan i att öppna dörren, inget de kan göra nåt åt.

Och för att komma tillbaka till topic, trivs bra med min BDM4065UC, blir ingen uppgradering förrän de får in gsync i panelerna, och speciellt inte om de "förbättrade" versionerna är såhär nerlusade med buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Så du har ingen dator eller smartphone heller då? Det går inte att kringå så länge du inte lever som en ouppkopplad eremit i en grotta

Skickades från m.sweclockers.com

Dator och smartphone är inte licenspliktiga, endast TV-mottagare är det. Radiotjänst ville ta betalt för dator innan men det gick inte högsta domstolen med på. Så visst går det bra att skaffa denna istället för TV och slippa att betala radiotjänst sålänge man inte har någon TV-box etc.

Permalänk
Medlem

Sicken flopp. Men alltså.. Köpte ju föregångaren, 40-tummaren, och tycker nog det blev lite för stort.. Ett tak jag aldrig trodde jag skulle nå! Som en all-rounder tror jag inte framtiden kommer vara 40+tums datormonitorer. Men dom är jättetrevliga för diverse listade specifika scenarion.

Skrivet av Gender Bender:

Perfekt "TV" för att kringgå Radiotjänst.

Nja. Förutom bildhoppandet så skulle en VA nog bli trevligare än IPS för TV. Bättre kontrast och hyfsad svärta.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Tjenare jag har sen fråga angående en sak som stog i artikeln.
"Du måste inte ha den skarpaste synen för att det ska fungera. Klarar du 1 920 × 1 080 pixlar på en 21- eller 22-tummare får du samma intryck även här."
Vad menar dem med detta? Klarar man 1920×1080 pixlar på en 21- eller 22-tummare. Vadå klarar? Vad är det man eventuellt inte skulle klara? Se bilden?? Ja 21-22" är inte speciellt stort men det är inte som att det är någon markant skillnad från 24" vilket är standard, visst jag skulle gärna vilja ha en 27" men jag klarar mig bra nog på mina 24"
Men vadå skulle pixeltätheten kunna vara för liten för det är motsvarande en 22" skärm på 1920x1080?
Kanske bara jag som är ung och har bra syn och därför inte fattar hur man möjligtvis inte skulle kunna "klara" av skärmen.

Jo, det de säkerligen menar är att det går att läsa text osv. En 4k skärm som är för liten är jäkligt ansträngande för vissa av oss när man tex surfar på webben. En större skärm upplever man som en mindre i 1080p. Det blir inte lika plottrigt.

Det är du som är ung och har bra syn. Vissa av oss andra saknar Doom i 320x200.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bra idé, men en skärm för 7000 Kr ska inte ha sådana problem. Inte ens en för 1000 Kr borde ha det...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gyroshrimp: Lite oklart vad din frågeställning är. Men jag försöket förklara på annat sätt: BDM4350UC har samma pixeldensitet som en 21,5-tums 1920x1080-skärm. Tycker man att 1920x1080 på 21,5-tum fungerar för synförmågan och inte är "för smått" så kommer 43-tum med samma pixeldensitet att fungera lika bra.

Detta kan jämföras med exempelvis 3840x2160 på 25 tum eller för den delen också 32 tum där många upplever att synen inte orkar med. Då måste man skala gränssnittet och kan inte utnyttja den stora pixelarean på samma sätt. Gränserna för detta är förstås individuella.

Permalänk
Medlem

@Marquzz: Lite oklart vem som levt i en grotta senaste åren. Radiotjänst fick inte ta betalt för datorer, mobiler eller surfplattor. se http://www.dn.se/kultur-noje/domen-ingen-tv-avgift-for-datorer/ De fick desutom betala tillbaka till dem som de hade tvingat betala på felaktiga grunder. se http://www.sweclockers.com/nyhet/18942-radiotjanst-betalar-tillbaka-tv-avgift-till-datoragare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@hejsann:

Så hela vitsen med 4k är ökad ppi? För min egen del finns det absolut ingen anledning att gå högre än 110-120 ppi och jag kan leva med ner mot 90 så länge det betyder att jag får tillgång till mer skärmyta utan att behöva ha massa skärmkanter överallt från att köra 3-5 mindre skärmar.

Bakåtsträvare!
Nä men det är ju så, 2 behov: hög dpi, och stor yta.
Men grattis.. (nu kan det få komma en nyhet om 24" 4K tack).

Permalänk
Medlem

Till dom som vill ha pytteskärmar @ 4K.

Om man upplever att skärmen tar för mycket av FOV:en, så är det ju oftast bara att ställa skärmen längre ifrån sig, om man har tillräckligt djupt skrivbord.

Ju längre ifrån sig man har skärmen, desto mer får ögonen vila.

Detta går ju också reglera med terminalglasögon.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas denna trend fortsätter! Jag vill hällre ha 2k-4k 40-65" monitors istället för en tv. Jag har fan inte kollat på "TV" i säkert 3-5 år nu. Utan allt jag tittar på är ju genom datorn/konsol netflix hbo nordic etc etc.

Permalänk
Medlem

@Marquzz:

Vad menar du? Det är inte licenspliktigt att använda playtjänster längre.

http://www.dn.se/kultur-noje/domen-ingen-tv-avgift-for-datore...

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Så du har ingen dator eller smartphone heller då? Det går inte att kringå så länge du inte lever som en ouppkopplad eremit i en grotta

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ganska så länge sen som avgift på datorer och smartphones slopades.
http://www.swedroid.se/det-blir-ingen-tv-avgift-datorer-och-s...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det var ganska så länge sen som avgift på datorer och smartphones slopades.
http://www.swedroid.se/det-blir-ingen-tv-avgift-datorer-och-s...

Där ser man, hade helt missat att de drog tillbaka det kravet. I stand corrected!

Permalänk

Herregud vilka kommentarer av folk som har inte ens sett denna skärm i verklighet. Så många "kännare" som kan allt efter att ha läst en halvt kass recension från en nätartikel.

Att kalla denna skärm för "ryckig" och låg kvalité tycker jag tar priset. Jag har haft den nu i två-tre veckor, har sett på film, twitch och youtube och upplever ingen ryckighet. Det är mycket möjligt att ett verktyg kan mäta att det fattas en bildruta varje 141:te frame, men det gör inte mina ögon och jag misstänker inte de flestas.

Sedan om det är marginell skillnad jämfört med föregångaren eller inte, väl, det är subjektivt. För mig gör de extra 5-6 cm att jag kan skippa skalning och köra 100% i 3840x2160 resolution vilken ger mig enorm arbetsyta, i alla fall jämfört med vad jag hade innan. Det är rätt rejäl ökning i screen estate jämfört med 27" jag hade innan.

Jämfört med föregångaren så är denna också en annan panel och bildkvalitén är definitivt annorlunda och betydligt bättre. Med tanke på priset (6800;-) så kan jag inte förstå negativitet folk uppvisar, men det är subjektivt det med antar jag. Mycket möjligt att Dells P43 är bättre, men den kostar också 4000:-, det är mer än 50% dyrare men jag är tveksa att den är 50% bättre.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

WASABI MANGO UHD600 ska enligt allt jag läst ha freesync, alla wasabi UHD ska enligt div forum ha support och i värsta fall krävs en firmware update. Fanns tidigare en UHD650 modell också men verkar inte finnas listad på ebay längre. Bara att googla på modellnamn så hittar man diverse forumtrådar om de olika varianterna.

Här har du en ebay länk till en UHD600 iaf
http://www.ebay.co.uk/itm/WASABI-MANGO-UHD600-REAL-4K-HDMI-2-...

Verkar dock som att priserna/tillgång har försämrats på samtliga Wasabi, kan vara så att LG slutat tillverka de specifika panelerna och håller på att övergå till nya med HDR stöd.

Din länk är den enda länken som finns om UHD 600. Det finns inga reviews, forums post eller andra artiklar om just UHD 600, så jag hade varit lite försiktig (det finns dock om mindre modeller).

Känner annars själv till de koreanska märkena, men är lite frågande angående kvalitén och vad man får. Sedan ska man räkna med att tullen tar sitt, så det kan hända om du har otur att de lägger på 25% på priset. Och så ska du ha tur att du inte stöter på en bedragare på e-bay och inte får en produkt med fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

Herregud vilka kommentarer av folk som har inte ens sett denna skärm i verklighet. Så många "kännare" som kan allt efter att ha läst en halvt kass recension från en nätartikel.
[...]

Alltså.. I andra tråden förklarar du att du kör skärmen på 30Hz och tycker det fungerar tipp topp i desktopläge. Detta kan ju ha en betydande effekt på varför du inte ser den skippade bildrutan. Så dina observationer om denna skärm läggs emot vad vi får läsa här från Thomas Ytterberg, som ändå jobbar med kalibrering av proffskärmar och som testat och skrivit dussintals artiklar rörande allt om datorskärmar. Jadu..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Alltså.. I andra tråden förklarar du att du kör skärmen på 30Hz och tycker det fungerar tipp topp i desktopläge. Detta kan ju ha en betydande effekt på varför du inte ser den skippade bildrutan. Så dina observationer om denna skärm läggs emot vad vi får läsa här från Thomas Ytterberg, som ändå jobbar med kalibrering av proffskärmar och som testat och skrivit dussintals artiklar rörande allt om datorskärmar. Jadu..

Ja, det kanske kan stämma att skulle ha med frekvens att göra, men en utländsk recension som kom ett tag innan sweclockers påstår att det inte har med frekvens att göra utan att det sker oavsett. Jag har faktiskt satt ihop en ny dator idag, men kör bara på cpu:ns inbyggda grafik tills jag köper en grafikkort, och jag har glott på den bara i några timmar, så jag lam inte säga mycket än. men jag märker inte någon skillnad rakt av. Nu körs den via stora displayport kabel, så nu borde den köra i full upplösning med 60hz, såvida intels inbyggda fixar det. Den verkade själv ställt in på 59 frames/sec. Har ändrat det till 60, så får väl hoppas att den gör det.

Observera också att jag har inte sagt att det inte finns någon drop, det finns den säkert och jag tror säkert att ett verktyg upptäcker om den hoppar över. Vad jag försökte förmedla är att en frame varannan 2.5 sekunder kan förmodligen inte upptäckas av de flesta "normala" människor. De flesta kommer inte upptäcka med nakna ögat om en skärm går i 59 eller 60 frames per sekund, ännu mindre om den gör det då och då, varannan eller var tredje sekund. Jag har opponerat mig mot alla internet kännare som har läst recensionen och tycker de kan allt fast de har aldrig ens sätt den i verklighet :). Jag har jo förstås inget av det oavsett vad de tycker, se det mer som en reflektion över hur människorna är.