Adapter för att koppla vanligt eluttag till lamputtag?

Permalänk
Inaktiv

Adapter för att koppla vanligt eluttag till lamputtag?

Jag har en möbel framför en knapp som går till taklampan. Taklampan kopplas in genom ett lamputtag. Då jag fortfarande vill ha belysning i det rummet, utan att flytta möbeln, vill jag koppla in en golvlampa till det lamputtaget. Golvlampan har däremot ett vanligt uttag och har även en egen strömbrytare. Det ger mig två frågeställningar:

1. Finns det någon enkel adapter för lamputtag till vanligt uttag?

2. Om det finns, kan jag då bara slå på taklampan en gång, sen täcka för med möbeln och istället använda strömbrytare på golvlampan för att slå på respektive stänga av lampan?

Permalänk
Medlem

Har du så ont om vanliga eluttag? Sitter inte lamputtaget i taket? Rent tekniskt så borde det funka, men jag tror att efterfrågan på en sådan adapter är så låg så det blir nog svårt att hitta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av anon260898:

1. Finns det någon enkel adapter för lamputtag till vanligt uttag?

Nej. De var ganska populära förr (Alltså, jätteförr. Första hälften av förra seklet.) men det verkar inte som om det går att bygga dylika prylar så att de uppfyller nuvarande elsäkerhetskrav. Jag gissar att det är lite problematiskt att glödlampssocklar inte har skyddsjord i ett rum där det kan finnas annan utrustning som är skyddsjordad.

Skrivet av anon260898:

2. Om det finns, kan jag då bara slå på taklampan en gång, sen täcka för med möbeln och istället använda strömbrytare på golvlampan för att slå på respektive stänga av lampan?

Ja, så länge alla prylar fungerar korrekt så borde lösningen fungera på det sätt som du vill. Men, som sagt: det kan göra konsekvenserna av elstrul större.

Permalänk
Medlem

Har för mig att sådana adaptrar är högst olagliga då lamputtagens max ström är lägre än "vanliga" uttags maxström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Har för mig att sådana adaptrar är högst olagliga då lamputtagens max ström är lägre än "vanliga" uttags maxström.

Jasså? det visste jag inte.. Hur mycket får man belasta ett lamputtag då? Detta är en seriös fråga alltså=)

// Piteraq

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Jag har en möbel framför en knapp som går till taklampan. Taklampan kopplas in genom ett lamputtag. Då jag fortfarande vill ha belysning i det rummet, utan att flytta möbeln, vill jag koppla in en golvlampa till det lamputtaget. Golvlampan har däremot ett vanligt uttag och har även en egen strömbrytare. Det ger mig två frågeställningar:

1. Finns det någon enkel adapter för lamputtag till vanligt uttag?

2. Om det finns, kan jag då bara slå på taklampan en gång, sen täcka för med möbeln och istället använda strömbrytare på golvlampan för att slå på respektive stänga av lampan?

1. Skruva bort den befintliga kontakten på golvlampans sladd, skruva dit en lamputtags-kontakt istället.

2. Ja

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av tgadler:

Har för mig att sådana adaptrar är högst olagliga då lamputtagens max ström är lägre än "vanliga" uttags maxström.

Fel ska vara minst 1,5mm2 så klarar 10A.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av anon260898:

Jag har en möbel framför en knapp som går till taklampan. Taklampan kopplas in genom ett lamputtag. Då jag fortfarande vill ha belysning i det rummet, utan att flytta möbeln, vill jag koppla in en golvlampa till det lamputtaget. Golvlampan har däremot ett vanligt uttag och har även en egen strömbrytare. Det ger mig två frågeställningar:

1. Finns det någon enkel adapter för lamputtag till vanligt uttag?

2. Om det finns, kan jag då bara slå på taklampan en gång, sen täcka för med möbeln och istället använda strömbrytare på golvlampan för att slå på respektive stänga av lampan?

Adapter kan nog vara svårt men känner du någon elektriker så be han klippa originalkontakten och sätta dit en för lamputtag.

Det är väldigt viktigt att se till att kontakten har jord om armaturen kräver det (alltså om den inte är dubbelisolerad).

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

En sådan hade jag smackat dit MEN är elektriker och tycker inte man ska byta den själv.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Lamputtag brukar vara max 6A.

Lampkontakter är jag ganska säker på att du får sätta på lampsladdar själv. (Erforderlig kunskap krävs)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Fel ska vara minst 1,5mm2 så klarar 10A.

Brukar inte själva lamputtagen ha en 6A märkning? Fast de brukar ju sitta på en 10A säkring...

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Lamputtag brukar vara max 6A.

Lampkontakter är jag ganska säker på att du får sätta på lampsladdar själv. (Erforderlig kunskap krävs)

På lampsladdar ja, men att klippa en "fastsatt" väggkontakt på en golvlampa och sätta dit en vette tusan.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Brukar inte själva lamputtagen ha en 6A märkning? Fast de brukar ju sitta på en 10A säkring...

Låter rimligt men är som sagt samma kabeldimension fram till uttaget som ett vägguttag. 6A klarar ju fortfarande över 1000w.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

1. Skruva bort den befintliga kontakten på golvlampans sladd, skruva dit en lamputtags-kontakt istället.

2. Ja

Säker på att detta kommer fungera? Detta är lampan som kontakten isf behöver bytas ut: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40249386/