Permalänk

NAS-rekomendation

Hej!

Jag tänkte höra om någon här har någon bra rekommendation för ett NAS för följande användning:

Vill kunna ladda ner filmer etc direkt ned på en extern hårddisk med minst 3TB från min laptop och sedan kunna spela upp på min TV (som jag tänkte koppla till (från NASet) via USB-sladd. Har en rätt ny Samsung TV som kan spela upp alla filformat (som jag behöver iaf).

Försöker snåla och landa på en lösning för ca 1000kr... är det ens möjligt?

Uppskattar alla svar och råd!

MVH/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du redan har en extern hårddisk och i så fall rekommenderar jag att du köper en Raspberry Pi, funkar både som mediacenter/htpc och NAS/filserver och det finns färdiga kit för under tusenlappen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Tack för ditt svar! Jag har tyvärr ingen extern hårddisk ännu (sorry, klargjorde inte).

Permalänk
Medlem

För 1000kr, nej. Köp en extern USB-disk som du flyttar mellan dator och TV.

Permalänk

Så billigt som 1000kr går inte.... misstänkte det.

Vad tror ni om denna? https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/seagate-p... Värt det? Eller är det billigt skit?

Vill gärna undvika att flytta hårddisken mellan TVn och datorn, vill liksom kunna ladda ner direkt på den. Är lat och vill spara tid ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flyktsodan:

Så billigt som 1000kr går inte.... misstänkte det.

Vad tror ni om denna? https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/seagate-p... Värt det? Eller är det billigt skit?

Vill gärna undvika att flytta hårddisken mellan TVn och datorn, vill liksom kunna ladda ner direkt på den. Är lat och vill spara tid ^^

Kvaliteten på Seagateprodukter kan diskuteras men ska du bara lagra filer på den kan du köpa vilken extern hårddisk som helst. Om du däremot planerar att 'ladda ner filmer' som du skrev tidigare i tråden så krävs det nog något lite kraftigare. Flera återförsäljare, bl.a. Inet och Webhallen, säljer färdiga Raspberry Pi-kit för 550kr.

Lägg till en extern hårddisk (3TB börjar kring 1000kr enl. Prisjakt) och du har en komplett medialösning. Hårddisken har du hela tiden kopplad till datorn och så strömmar du material till TVn via RPin, alt. så kör du nedladdning och allt direkt via RPin om du vill slippa en massa sladdar kring datorn. Det går dessutom att komma ner en bit i pris om du väljer en mindre hårddisk, 3TB är väldigt stort om du inte planerar att lagra oerhört många filmer och/eller spara hela Blurayrippar på 20-50GB/st.

Här är ett exempel på hur det kan se ut:
(Rasplex, dvs. Plex för Raspberry Pi)

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz