Privatkopieringsersättning ska kunna betalas för importerade mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Snart får väl nyblivna föräldrar också betala kopieringsavgift till denna skämtorganisation.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av altair4:

Problemet är väl att lagen inte är helt tydlig och gör det till en tolkningsfråga. Annars skulle det aldrig behöva tas upp i högsta instans. Lagen är givetvis helt galen och att det dessutom inte finns insyn, vilket möjliggör för dem att skicka enorma summor till vem de vill, gör att det känns som ren stöld. Ser bara framför mig hur mediajättarna tar största delen av kakan och de små kulturskaparna inte får ett öre.

De flesta lagar innebär en tolkningsfråga, det är anledningen till att HD över huvud taget finns.

Som många pekar på är det inte HD:s "fel" att de dömer som de gör, utan de tolkar lagen. Vill vi förändra hur Copyswede tar ut sin avgift så är det riksdagen som bör skällas på, inte HD. Det vore intressant att se vilka som får dessa pengar i slutändan, jag känner många verksamma i det fria kulturlivet och ingen jag har pratat med har sett en spänn av dessa pengar så vitt de vet.

Permalänk
Avstängd

Så synd att vi lever i Nordkorea

Sverige*

Permalänk
Medlem

Men V'fan....... det är ju helt absurt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Jag har fått för mig att det är i princip obefintligt nu. För typ 10+ år sedan när iPhonen kom så satt väl folk och skalade om sina videos till de tidigare smartphones. Men idag finns ju allt på Netflix, mm. Det är mer jobb att hålla på fixa än att betala runt 100 kr/mån och bara streama.
Däremot dokument och foton (som man själv tagit) flyttar man väl själv runt och så. Men det skall väl Copyswede ge fan i för det är ens eget kulturskapande.
Det blir extra konstigt dessutom för företag väl: Lagringsmedia, mobiler osv som företag köper... de borde väl inte kunna avgiftbeläggas för att en företagsdator är inte tänkt att användas för privatkopiering väl?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

"I hög grad lämpade..."

Ja men det var ju klart och tydligt...

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Rättshaveri. Trodde verkligen Högsta Domstolen gick att lita på, men Sverige känns just nu inte längre som ett rättssäkert land. Har de haft sommarvikarier som bedömt fallet? Har de inte kunnig personal kanske de borde vänta tills de har det innan de avgör ett så stort och viktigt mål.

Detta såg vi redan med TPB målet. Svenska domstolar slickar amerikansk röv som professionella. När det kommer till upphovsrätten är det bara mer pengar som gäller. Faktum att man inte får kopiera filmer, då alla är skyddade av DRM, fast man har betalat för det verkar inte påverka varken politiker eller domstolen i detta korrupta land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Det är rätthaveri utan like, detta handlar naturligtvis inte om privatkopiering eftersom den inte existerar längre utan om förtäckt betalning för piratkopiering. Det är bedrövligt av att Copyswede och dess medlemmar har laglig rätt att bedriva häleri

Det är precis vad jag har sagt länge. Dock kan Copyswede inte säga detta högt för det skulle betyda att piratkopiering avgiftsbeläggs (och därmed anses vara laglig?).

Permalänk
Medlem

Så man köper en mobil idag primärt för att privatkopiera, och använda en telefon till att ringa, skicka sms och läsa mail gör då ingen eller? vafan är detta för trams..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

http://i.imgur.com/RWWH6oJ.png

Hahaha, Sweclockers
Sluta aldrig med Prisjakts-rekommendationerna.

Haha, satt precis och klippte ur den också för att posta :3

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av Ownage:

Hur fan kan sånt här gå igenom? Vilka sitter i högsta domstolen, stolpskott?

Korrupta mutande domare såklart.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag importerar ett tangentbord med inbyggd minne som är enkelt att lägga in mjukvara på och kan spela enkel musik. Behöver jag betala 3,2 öre i kopieringsavgift för att jag får in en låt på tangentbordet?
Det kan enligt deras förklaring som det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Ponera att jag betalar avgiften innebär att jag i pratiken kan flytta fram o tbx musik och film mellan olika enheter som avgiften gäller, utan att begå något brott?

P.s Retardness är bara förnamnet

Permalänk
Medlem

Problemet är både implementationen av lagen och tolkningen av den. Implementationen handlar om att man anser att även en kopia för eget bruk innebär ett inkomstbortfall för skaparen. Köper jag en digital bok eller låt och laddar ner den till datorn för att sedan föra över den till min eboksläsare eller telefon så handlar det om en exemplarframställning (en telefon som i många fall gör sitt yttersta för att det ska vara svårt att lägga in egen musik som dessutom kan vara DRM-skyddad).
Lagstiftaren har då valt att gardera sig mot att privatkopieringsavgiften ska missbrukas genom att ange att enheten som ska avgiftsbeläggas ska vara särskilt ägnad åt privatkopiering, men vem vid sina sinnes fulla bruk använder idag sin telefon till just privatkopiering? Minnet i telefonen är knökfull med appar och musik konsumeras via streaming-tjänster i oerhört mycket större utsträckning.

Här kommer då tolkningen in i bilden. Vad anser rätten vad som ska ses som "särskilt ängnad för" innebär? Att det går, med stor arbetsinsats, kopiera in något som i många fall redan har inbyggda skydd mot sagda kopiering, anser iaf inte jag kvalificerar exempelvis en iPhone för att falla under den beskrivningen. En telefon är särskilt ägnad åt kommunikation, och som i bästa fall tredje hand är den avsedd för masslagring (fast idag skulle jag säga att förutom smarta funktioner via appar så är även kamera, streaming och navigering tre användningsområden som smäller högre än just masslagring/privatkopiering.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll om HD tolkar lagen som arslen eller om lagen är skapad av arseln så är beslutet fortfarande ett lass med skit som borde kastas i ansiktet åt båda hållen när HD kan tolka det hur dom vill och politiker är inte annat än fega ormar som bara ändrar det som gynnar deras politiska karriär och skiter i vad som är bäst för landet och folket och är ett beslut som visar hur ruttet hela systemet är där den med mest pengar vinner oavsett om dom har rätt eller fel

Men vist går det att både pirat och privat kopiera på telefoner men % som gör det på mobila enheter är extremt låg och blir som att betala vapen skatt på köksknivar eller brottsofferfonden när man köper bil men nu i stället pengar till en lobbyist organisation som har råd att köpa politiska beslut skapad av "offren" och ska inkassera och fördela privatkopieringsersättning opartiskt men jag skulle mer kalla det Intressejäv som kliver igenom rättegång och vinner p.g.a rättshaveri

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemesis(SM):

Ponera att jag betalar avgiften innebär att jag i pratiken kan flytta fram o tbx musik och film mellan olika enheter som avgiften gäller, utan att begå något brott?

P.s Retardness är bara förnamnet

Ja, om du äger musiken och/eller filmen, eller mer korrekt - äger rätten att använda exemplaret du har i din telefon eller dator.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

@whisky: Så m.a.o köper jag en skiva (i know oldschool) kopierar över till usb, skickar vidare till hälften av min arbetskollegor (ffs skivan är för bra att ni måste ha det) då jag har redan betalt avgiften, vad skillnad mellan mig och TPB förutom avgiften. Inser de inte att de bara slår in problemet i ett nytt omslag.

Ps Jag vet att ex. ovan hamnar under piratkopering och inte privat. Men använde detta just för ge ett ex. byt ut arbetskollegor mot frugan, unge, syskon osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ja, om du äger musiken och/eller filmen, eller mer korrekt - äger rätten att använda exemplaret du har i din telefon eller dator.

Och det är här som problemet ligger! Jag hade inte haft några problem med privatkopieringsavgiften, om den gav dig rätt till att kopiera allt material (för privat bruk)!

Nu har det väl börjat bli en viss uppsving av DRM-fritt material, men tidigare har det ju varit mer eller mindre omöjligt att få tag på vilket har gjort att möjligheterna att privatkopiera något har varit nästintill obefintliga.

Tillåt all (privat)kopiering av berörda medier eller avskaffa privatkopiering, det är inte okej att betala för något man inte kan använda!

Permalänk
Medlem

Det här är en viktig prestigevinst för Copyswede, och jag skäms tamejfan över HD som alltså har uppfattningen att man i det allmänna medvetandet köper en iPhone för att konsumera musik och film med Familjedelning i iTunes, snarare än att strömma via t ex Spotify eller Netflix.

iPhone utan jailbreak är OERHÖRT OMSTÄNDIG gällande att privatkopiera filer direkt mellan andra vänners och familjemedlemmars iPhones (som fortfarande är inom ramarna för privatkopiering), precis lika svårt är det att kopiera mellan t ex en jobb-iPhone eller en privat iPhone.

När nu CopySwede har fått rätt här så är det verkligen ingen match att få igenom samma sak på Android- och WP-lurar, särskilt inte om de stödjer USB Mas Storage eller har SD-kortplats. Vägen är verkligen helt öppen för Copyswede att avgiftsbelägga alla nu.

SÅ JÄVLA UPPRÖRD på att HD lät sig övertygas.

Permalänk
Medlem

Det här känns ungefär lika rimligt som att lägga avgifter på import av papper och pennor då de kan användas för att kopiera litteratur och konst ...

Permalänk
Medlem

Utsugare! Logiken i det här landet är fan på minus.

Permalänk
Medlem

Så när går det ifrån privatkopiering till pirat då? Hur många vänner och familjemedlemmar får man dela med innan det blir olagligt?

Man kanske skulle bygga upp en stor bekantskapskrets och dela med sig

Permalänk
Medlem

Nu får det fan räcka.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Copyswede menar väl att ex. spotify offline är privatkopiering

Jag privatkopierar duktigt här hemma. Lägger över alla mina CD skivor digitalt

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Måste man betala fortkörningsböter då man importerar sportbilar i snar framtid med?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Okej vad i helvete, ursäkta min franska... Vem piratkopierar längre? I vilket fall som helst måste det ha varit en kraftig nergång på senaste tiden med netflix etc., detta känns totalt omotiverat som mycket annat detta land håller på med...

/rant

Nu handlar det om privatkopiering.

När det gäller piratkopiering är det garanterat fler som piratkopierar än privatkopierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Måste man betala fortkörningsböter då man importerar sportbilar i snar framtid med?

Du måste göra precis vad dina härskare beslutar. Om tillräckligt många ovanför dig i näringskedjan kommer fram till att de skulle tjäna på att äta dig, så blir det så. Du kan acceptera ditt öde, kämpa emot fruktlöst eller springa och gömma dig, men du kommer inte undan djungelns lag. Att du lever i en civilisation och en demokrati är bara en illusion. Det är en godnattsaga du berättar för dig själv för att slippa vara så rädd för mörkret.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv

jag laddar bara ner piratkopierat ty ja har betalt för det. Aldrig någonsin igen kommer jag betala för något dom fått betalt från copyswede.

Sunt förnuft. Korrupta politiker och dommare samt de som göder dem kan dra åt helvette.

Permalänk
Medlem

Men lägg ner copyswede, ingen privatkopierar längre!!

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Okey, då tar jag det som att det e ok att pirata i sverige då vi och företagen som säljer skiten betalar för det.

Förresten, får ens artister ersättning från copyswede å om de får e det bara nån kr å resten är till själva copyswede? Nu e det la knappt någon som piratar skulle jag tro förutom då vissa saker som inte går att hitta lätt och lagligt sätt. E ju bara kolla på sig själv å sin omgivining å ingen laddar ner nått längre när det e så lätt att ladda ner/streama från tjänster steam/netflix/spotify jue...
Den här lagen e minst 10 år för sent ute.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx