Permalänk
Medlem

Ny dator "deadlockas"

Tjenare, det är så att jag nyligen byggde ihop en dator till min bror. Delarna köpte jag begagnat. Problemet är att den efter ett tag "deadlockas" alltså allting stannar, mus och tangentbord slutar responda, det går inte ens att switcha av eller på capslock. Allting dör totalt, och det enda som fixar det är att starta om datorn. Några förslag på hur jag ska gå till väga? Allting uppskattas!
Tack på förhand.
MVH Sacapuntas

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vad har du för delar i datorn?

amd 380x
asus z97-e
intel 120 gb ssd
intel 4690k
8gb ram
corsair cx750m

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker på det så frös datorn när jag installerade Windows, ganska troligt hårdvara fel då? vad kan det vara då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saca:

Nu när jag tänker på det så frös datorn när jag installerade Windows, ganska troligt hårdvara fel då? vad kan det vara då?

Skulle börja med att kolla ram-minnen. Ladda ner memtest x86 och kör.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Skulle börja med att kolla ram-minnen. Ladda ner memtest x86 och kör.

Ska testas, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Memtest gav inga errors, och nu fryser datorn inte lika ofta. I början så frös den oftast efter några minuter, nu kan det gå flera timmar emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saca:

Memtest gav inga errors, och nu fryser datorn inte lika ofta. I början så frös den oftast efter några minuter, nu kan det gå flera timmar emellan.

Försök att studera Windows händelseloggar (eng. Event viewer) och kika under Windowsloggar och system. Med lite tur kan Windows ha loggat eventuella hårdvarufel strax innan datorn hängt sig. Sen skriver du att du köpt delarna begangat, vad är det för CPU och vet du om den har körts med överklock?

En processor degraderas ju och kommer behöva mer spänning för att hålla sig stabil över åren. Får processorn för lite spänning så låser sig hela systemet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, såg inte innan jag gjorde min egna tråd. Det som står i min event viewer nämner Kernel Power, men det kanske bara är för att jag stängde av datorn på fel sätt då datorn frös?

Sen förstår jag inte memtest, ska man lägga in den på ett usb och boota?

Permalänk
Medlem

@onekind: ID 41?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saca:

Tjenare, det är så att jag nyligen byggde ihop en dator till min bror. Delarna köpte jag begagnat. Problemet är att den efter ett tag "deadlockas" alltså allting stannar, mus och tangentbord slutar responda, det går inte ens att switcha av eller på capslock. Allting dör totalt, och det enda som fixar det är att starta om datorn. Några förslag på hur jag ska gå till väga? Allting uppskattas!
Tack på förhand.
MVH Sacapuntas

Testa att rensa CMOS (clear cmos), dvs nollställa BIOS och sedan ställa in det du behöver igen

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Yup!

Critical 2016-06-09 14:10:25 Kernel-Power 41 (63)

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

Jag har samma problem, såg inte innan jag gjorde min egna tråd. Det som står i min event viewer nämner Kernel Power, men det kanske bara är för att jag stängde av datorn på fel sätt då datorn frös?

Sen förstår jag inte memtest, ska man lägga in den på ett usb och boota?

Ja, ladda ner och kör USB Installern så fixar den så att du får ett bootbart USB och lägger in filerna på det.
http://www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.usb.inst...

Sedan starta om datorn med USB som första bootval och låt köra 7-8 passes (detta kan ta många timmar) eller om du får upp några som helst fel kan du avbryta direkt då ett fel är ett fel för mycket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Försök att studera Windows händelseloggar (eng. Event viewer) och kika under Windowsloggar och system. Med lite tur kan Windows ha loggat eventuella hårdvarufel strax innan datorn hängt sig. Sen skriver du att du köpt delarna begangat, vad är det för CPU och vet du om den har körts med överklock?

En processor degraderas ju och kommer behöva mer spänning för att hålla sig stabil över åren. Får processorn för lite spänning så låser sig hela systemet.

4690k, vet inte om den har körts overklockad. Ska kicka på händelseloggarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saca:

4690k, vet inte om den har körts overklockad. Ska kicka på händelseloggarna

Du kan ju tänka hem något benchmarkprogram för cpu och köra igång ett stresstest, typ intel burn test. Hänger sig systemet medans du kör detta så är det troligtvis för klen spänning för processorn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@onekind: Hade det på min gamla dator. Det jag gjorde (jag vet inte vilket att "reparationen" som åtgärdade det) var att demontera alla delar (exkl. CPU) i datorn och återmonterat dem. Testade även andra RAM-minnesplatser. Sedan körde jag Tweaking.com's "All in one"-reparation.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

@Dreijer: Yup!

Critical 2016-06-09 14:10:25 Kernel-Power 41 (63)

Har samma, skriv gärna om du fixar det

Jag testade med en ny hårddisk, den frös ändå. Kollade upp spänningarna i bios, 3.3, 5, 12 var ganska normala. Cpu spänningen låg på 1.04 tror jag, ganska lågt eller? Ska testa höja den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saca:

Har samma, skriv gärna om du fixar det

Jag testade med en ny hårddisk, den frös ändå. Kollade upp spänningarna i bios, 3.3, 5, 12 var ganska normala. Cpu spänningen låg på 1.04 tror jag, ganska lågt eller? Ska testa höja den

Kör du något antivirusprogram?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kör du något antivirusprogram?

nej

Permalänk
Medlem

Datorn fryser oftast precis när den startat Windows, om den inte gör den då så går den att använda i flera timmar