Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Självklart men ROI är ju return on investment, variabel kostnad av att producera och lagerhålla är inte en investment.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Gainsgoblin: Nej självklart, utvecklingen är investeringen. ROI är vinsten. Minskar vinsten så minskar ROI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: ROI är inte vinst, det kan vara däremot om ett företag bara har ett projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag betalade 6600:- för ett EVGA-kort på Komplett direkt när de släpptes, men pga stor efterfrågan tog de ner den produkten bara någon dag efter. 15 juni ska de komma in enligt kundtjänst.

Svårt att säga hur många kort som faktiskt funnits tillgängliga, när efterfrågan bevisligen är ganska stor på dessa kort.

Tänkte också beställa ett sådant, synd att det tar så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Tänkte också beställa ett sådant, synd att det tar så lång tid.

Ja, det är surt, speciellt då med tanke på att jag redan sålt mitt 970. Men jag hoppas de får in korten liiite tidigare iaf, men oavsett så är det ingen katastrof. Kortet är förhoppningsvis värt att vänta på.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite på prisjakt och det finns en del Founders edition på lager, bla hos Netonnet, Dustin och Webbhallen, Har värsta hypen lagt sig eller väntar folk på tredjepartskorten?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Jag känner spontant att om jag ändå tydligen behöver lägga 7,5k på ett kort så slå det ju inte vara ett FE kort... då väntar jag en o en halv vecka o köper ett eftermarknadskort med 10% extra prestanda.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk

Kan passa på att berätta att samtliga EVGA-kort hos Komplett har blivit försenade. Varierar från modell till modell men vi pratar överlag om ~12 dagars extra väntetid.

Permalänk
Medlem

@deviantart: ugh, undrar om de gäller webhallens kort oxå då de är samma ägare? Man blir lite sotis när man ser folk i USA få korten levererade redan och att EVGA sagt att de hinner skicka ut alla SC som är bokade på deras hemsida innan fredag.

Permalänk
Skrivet av Morx:

@deviantart: ugh, undrar om de gäller webhallens kort oxå då de är samma ägare? Man blir lite sotis när man ser folk i USA få korten levererade redan och att EVGA sagt att de hinner skicka ut alla SC som är bokade på deras hemsida innan fredag.

Visserligen samma moderbolag men vill tro (läs hoppas) att de har olika distributionskanaler. Om förseningen enbart beror på EVGA är det nog bara att sitta still i båten och vänta. Är det någon agent inblandad kan det dock tänkas att denna fördelar korten till olika åf beroende på omsättning etc så råder dig att ringa och kolla med Webhallen imorgon

Permalänk
Medlem

hoppas man kan få tag i ett 1070 när den släpps. har ni sett någon sida man kan boka kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonskii:

hoppas man kan få tag i ett 1070 när den släpps. har ni sett någon sida man kan boka kortet?

Ska släppas officiellt imorgon, blir intressant att se vad de korten landar på i pris. Förseningarna av 1080-korten verkar ganska stora, jag har förbokat tre olika kort och alla har skjutits fram. Nu har jag tagit bort två av dessa tre förbokningar, och kör på det billigare EVGA-kortet jag beställde först.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Pratade med webhallen igår. De sa att EVGA-korten var försenade och att de inte hade något datum.
Har nästan bara gott att säga om webhallen i övrigt men de är urusla på att förmedla leveranstider och förseningar.
Inte för att jag tror att förseningen har alls att göra med webhallen men de hade sparat så mycket tid om de hade kontaktat kunder angående leveransdatum och förseningar.

Jag köpt ett ACX för 7199:-, nu har de högt priset till 7390:-, och på komplett kostade det initiellt 6600:-. Riktigt tråkigt att det varit sådan prisskillnad. Men gissningsvis beror det väl på att folk går på det billigare kortet och inte köper de dyrare. Då höjer man kanske för att balansera upp så de andra korten också säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Kan passa på att berätta att samtliga EVGA-kort hos Komplett har blivit försenade. Varierar från modell till modell men vi pratar överlag om ~12 dagars extra väntetid.

Vad hade du för källa på det? Mitt blev ju försenat för några dagar sedan från 10 Juni till 17 Juni. Kontaktade komplett nyss och det är fortfarande 17e Juni för mig som gäller, han hade heller ingen information om att några andra EVGA kort är försenade. Tog detta på chatten på Komplett.se nyss.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Vad hade du för källa på det? Mitt blev ju försenat för några dagar sedan från 10 Juni till 17 Juni. Kontaktade komplett nyss och det är fortfarande 17e Juni för mig som gäller, han hade heller ingen information om att några andra EVGA kort är försenade. Tog detta på chatten på Komplett.se nyss.

Ett samtal och en chattkonversation med en viss Jonathan, oberoende. Vanliga ACX3.0 kommer i två batcher, den första om 50 stycken kort skulle inkomma mellan 13-27 juni medan den större om 100+ kort i början av juli. SC skulle varit i lager den 10e men har nu skjutits upp till den 22 juni. Antal leveranser ospecificerat. FTW har jag inget specifikt datum på. Det är ostridigt att något fallerat med leveranserna. Se inlägget ovan ditt, även Webhallen har samma problem.

Jag skulle tippa på att du lyckats hamna i den första batchen på något av korten ovan och upplever en försening på, som du så väl själv säger, 7 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Ett samtal och en chattkonversation med en viss Jonathan, oberoende. Vanliga ACX3.0 kommer i två batcher, den första om 50 stycken kort skulle inkomma mellan 13-27 juni medan den större om 100+ kort i början av juli. SC skulle varit i lager den 10e men har nu skjutits upp till den 22 juni. Antal leveranser ospecificerat. FTW har jag inget specifikt datum på. Det är ostridigt att något fallerat med leveranserna. Se inlägget ovan ditt, även Webhallen har samma problem.

Jag skulle tippa på att du lyckats hamna i den första batchen på något av korten ovan och upplever en försening på, som du så väl själv säger, 7 dagar.

Alright, ditt lät lite mer utförligt än det jag fick för svar Mycket riktigt, chattade själv med en viss Jonathan igår och bekräftade att jag troligen får av den första batchen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonskii:

hoppas man kan få tag i ett 1070 när den släpps. har ni sett någon sida man kan boka kortet?

De går inte att förboka så du får vara snabb på att knipa ett ex imorgon när de släpps.

Skrivet av Thursday:

Ska släppas officiellt imorgon, blir intressant att se vad de korten landar på i pris. Förseningarna av 1080-korten verkar ganska stora, jag har förbokat tre olika kort och alla har skjutits fram. Nu har jag tagit bort två av dessa tre förbokningar, och kör på det billigare EVGA-kortet jag beställde först.

4999kr är väl riktpriset från nVidia?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekloeef:

Är det bara jag eller fanns det patetiskt lite 1080 kort på lager? När 3e parts kylda korten kom upp så hann man uppdatera sidan en gång så var varenda kort slutsålt. Det känns ju lite sådär.

Är det någon som har någon som helst koll på hur lång tid det tar innan nya kort skeppas till Sverige? Det är en otrolig besvikelse för den som inte hann tälta framför inets eller webbhallens sida.

Korten skickas till återförsäljare i batcher, troligtvis fick Sverige en mindre batch (Sverige är ändå en ganska liten marknad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

De går inte att förboka så du får vara snabb på att knipa ett ex imorgon när de släpps.

4999kr är väl riktpriset från nVidia?

Ja, på Founder's Edition, vad tredjepartstillverkarnas kort landar på lär vi få mer information om idag förhoppningsvis. Lär väl bli ca 4500:- och uppåt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Ja, på Founder's Edition, vad tredjepartstillverkarnas kort landar på lär vi få mer information om idag förhoppningsvis. Lär väl bli ca 4500:- och uppåt.

Förvisso men samtidigt så lär priset på tredjepart vara högre än normalt pga stor efterfrågan och liten tillgänglighet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nån som hör talas om eucomtech.eu? Dom har ca 1000kr billigare på en del 1080 korten, både FE och 3rd parts enligt prisjakt.
ex MSI 1080 FE för 6341kr?
https://eucomtech.eu/se/catalog/product/view/_ignore_category/1/id/50715/s/gf-gtx-1080-founders-edition/

Zotac 1080 AMP 6159kr
https://eucomtech.eu/se/catalog/product/view/_ignore_category/1/id/51108/s/gf-gtx-1080-amp-edition/

Det enda jag kan hitta om företaget: https://www.trustedshops.co.uk/buyerrating/info_X0EF31984972169A08B92BC602FE35DC0.html

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det var väl en återförsäljare (Webbhallen?) som berättade att detta var NVIDIAs nya "strategi", att släppa väldigt begränsat antal kort under release, och att de kommer att fortsätta göra det i framtiden. Jag läste det här på SweClockers om jag inte minns fel. Kanske under Webbhallens egna tråd?

Edit: Hittade inte på inlägget i fråga, jag måste ha misstagit mig. Men jag VET att jag har läst det från en svensk återförsäljare någonstans.

Permalänk
Entusiast

Pling... din order håller på att plockas... kanske man har korten på måndag då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Pling... din order håller på att plockas... kanske man har korten på måndag då?

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte det typ standard status hos vissa? Där det annars står "Behandlas" ?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Pling... din order håller på att plockas... kanske man har korten på måndag då?

Skickades från m.sweclockers.com

Nice

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lothbrok:

Är inte det typ standard status hos vissa? Där det annars står "Behandlas" ?

Har fått kolliid. Har jag otur blir det tisdag...

Edit: Försändelsen transporteras... betyder måndag då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjoho sitter på mitt MSI 1080 Gaming X här