Olika BIOS-versioner i Asus STRIX GTX980Ti?

Permalänk

Olika BIOS-versioner i Asus STRIX GTX980Ti?

Hej på er!

Jag har ett mindre problem som jag gärna skulle vilja få hjälp med eller åtminstone bli klokare av. Har försökt googla mig fram till info, dock utan större framgång. Ska försöka dra det hela så kortfattat som möjligt:

Det slutade med att jag köpte* 2st ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB som jag kör i SLI, ena från NetOnNet och andra från Webhallen.

Det har nu visat sig att exemplaret från NetOnNet är ett STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING medan Webhallen är ett "vanligt" STRIX-GTX980TI-DC3-6GD5-GAMING.

Ena kortet, det som jag antar är OC-varianten, har BIOS-versionen 84.00.4B.00.03 och det andra har .04 i slutet (lustigt, borde det inte vara tvärt om?). Några screenshots från GPU-Z: 04-versionen 03-versionen. 03-versionen har lite högre värden på några ställen.

Okej så till frågorna:
-Skiljer värdena sig åt för att de körs i SLI tro?
-Borde jag ge mig på att flasha om 04-versionen till 03 (då värdena är något uppskruvade = bättre, där)?
-Råkar någon ha länk till en guide för hur detta görs?

Det är verkligen en struntsak hela grejen känner jag, men jag har förhoppningar om att det kan lösa ett Event ID 4107-problem i Windows (W10 64-bit) som jag inte lyckas googla fram vettig info om (A caller specified the SDC_FORCE_MODE_ENUMERATION flag in a call to the SetDisplayConfig() API) vilket brukar innebära att båda skärmarna dör en kort stund varpå alla fönster osv. nollställs.

Hjälp/info vore väldigt uppskattat!

*Läste att nästa gen grafikkort nog skulle dyka upp till hösten så slog till på dessa, tji fick jag när de ganska precis efter att ångerrätten gått ut annonserade att de kommer tidigare...

Permalänk

Hittade ingen edit-funktion så jag skriver väl ett svar åt mig själv istället då!

Tänkte bara säga att jag testade att flasha bios på det kort med lägre värden, men det ville sig inte. Så jag drog efter tips ner MSI Afterburner och drog upp värdena till samma nivå som det kort som har högre factory settings, eller vad man nu kallar det - och det verkar ha löst mitt "problem" än så länge i alla fall.

Permalänk

skulle tippa att det är olika revisioner på korten där av de olika biosen.

har själv 2 st Gigabyte gtx 970 inköpta på samma ställe samtidigt och inte äns de använder samma biosversion.

en hur som hälst du kommer troligen inte tjäna på att byta bios i SLI kommer korten synka mot varandra (synka efter det lägst klockade)

vill du att de ska ha den högre hastigheten använd då istället t.ex msi afterburner för att klocka upp bägge korten till en gemensam hastighet som passar dig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows