Byte plats på två ssd. kan inte komma in i windows.

Permalänk
Medlem

Byte plats på två ssd. kan inte komma in i windows.

Hej. Jag har precis kopplat in en nya samsung 850 evo ssd 500gb i min dator med moderkort Asus z170 pro gaming. Mitt problem är att jag inte kommer in i windows.... utan bara till bios. Jag kan se att datorn ser mina två ssd och min NAS hårdisk. Min gammla samsung 850 evo ssd 250gb är den jag har windows 10 installerad i. Jag valde att ge min nya ssd den plats som min gammla ssd hade så att min nya ssd hamnade på SATA6G_1 som man ser i bios på SATA Information. Den gammla ssd är nu SATA6G_6 istället. Det var mycket lättare att göra så då mitt stora grafikkort är i vägen.

Måste jag koppla om mina två ssd så att min gammla ssd med windows hamnar på SATA6G_1 igen. Eller kan jag göra något i bios?

Tusen tack för hjälp.

Permalänk
Medlem

Antar att du får gå in och se till att bootordningen är rätt, kolla i manualen för att se hur.
Sen måste du väl inte byta plats på kablarna vid moderkortet, kan vara mycket lättare om man gör det vid diskarna istället, men det beror ju på om de sitter brevid varandra eller olika platser i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Antar att du får gå in och se till att bootordningen är rätt, kolla i manualen för att se hur.
Sen måste du väl inte byta plats på kablarna vid moderkortet, kan vara mycket lättare om man gör det vid diskarna istället, men det beror ju på om de sitter brevid varandra eller olika platser i chassit.

Åh ok. Jag ser på Boot Priority att enbart min NAS hårddisk och min dvd läsare syns där. Jag måste alltså få mina två ssd att hamna där också?

Permalänk
Medlem

Detta kan bero på Windows boot filer ligger på andra hårddiskar. För att undvika problemet så bör man installera Windows med endast en disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Detta kan bero på Windows boot filer ligger på andra hårddiskar. För att undvika problemet så bör man installera Windows med endast en disk.

Windows finns bara på min gammla 250gb ssd.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckades fixa det. Jag hittade var man ändrar bootordningen. Allt funkar nu. Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

@Cintiq: Bra att det löste sig, konstigt bara att de två SSDerna försvann i bootordningen.