Intel Core i7-6950X, i7-6900K, i7-6850K och i7-6800K – familjen Broadwell-E

Permalänk
Medlem

Wow, allihopa var faktiskt dyrare än jag trodde....och jag trodde de skulle bli dyra....tänkte bygga ny dator till hösten men priset gör ju att man helt enkelt för första gången får kolla en generation bakåt när man bygger nytt.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå hur samtliga processorer utom en kan få "utmärkt produkt". Tas inte priset med i beaktning för de utmärkelserna? Med tanke på att broadwell-e presterar nästintill identiskt med föregående generation motiverar det verkligen inte en prisökning på upp till 80%(!!!!!!!!). I min värld så ger det inte ens bra produkt, fast nu lever vi ju inte i min värld heller!

Permalänk
Medlem

Med min 3930k i Cinebench R15 får jag
Singel core: 134 cb
Multi core: 994 cb

Känns inte så värt att uppgradera än. Men skulle gärna vilja ha 10 kärniga modellen om någon vill ge bort den till mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Jag har väldigt svårt att förstå hur samtliga processorer utom en kan få "utmärkt produkt". Tas inte priset med i beaktning för de utmärkelserna? Med tanke på att broadwell-e presterar nästintill identiskt med föregående generation motiverar det verkligen inte en prisökning på upp till 80%(!!!!!!!!). I min värld så ger det inte ens bra produkt, fast nu lever vi ju inte i min värld heller!

Produkten är utmärkt, priset är åt h-lskotta och jag tror att de flesta kan hålla med.
Nå priset lär gå ner senare, inte minst när Zen kommer.
Sedan skulle jag hellre köpa en Core i7-6800K än en Core i7-5820K, då det inte är så mycket pengar i skillnad om man ser på hela datorn som helhet. Och då får man en svalare och tystare dator på köpet. (säg 500kr skillnad på en dator för 30 000kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@backfeed: Fler grafikkort och mer SATA/M.2. Vanliga konsumentplattformen är patetisk när det gäller PCI-E banor. Du måste tex dela på banor för att få plats med CF/SLI och en eller två M.2 platser.

Jo, fast alla tester jag sett med delning av 16 banor pci-e 3.0 för grafik (t.ex. x8/x8 och x8/x4/x4) har visat att den faktiska prestandaförlusten är mer eller mindre obefintlig, så jag vet inte om jag håller med. Med åtminstone 4 grafikkort, möjligen.

Delning för att få M.2 kan ju vara en nackdel förstås, det har jag ingen koll på (specifikt pga att jag fortsätter med 2,5" ssd tills det kommer M.2 med tillräcklig lagringskapacitet, minst 1 TB).

Men även Xeon har ju fler pci-e-banor, så jag är fortfarande inte med på vad som är det optimala användningsfallet för E-plattformen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Samtidigt som det är kul med nya CPU-lansering känner man ett visst ointresse då dessa aldrig kommer prestera bäst i spel (vilket flaggskeppen en gång gjorde). Spelen är för dåliga på at utnyttja flera kärnor samtidigt som processorerna får fler och fler kärnor (vilket gör det svårare att konkurrera i Hz/kärna).

Givetvis kul för de som faktiskt får någon nytta av kraften eller det plattformen bjuder på, men det känns som för de allra flesta är detta inte något intressant köp. Hoppas dock Zen blir ett kort att räkna med här då det behövs prisvärda alternativ.

Problemet är väll att spel inte behöver utnyttja flera kärnor då det brukar vara grafikkortet som flaskar ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Problemet är väll att spel inte behöver utnyttja flera kärnor då det brukar vara grafikkortet som flaskar ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det ligger i att speltillverkare inte vill få problematiken som uppstår om man börjar köra för hårt på att utnyttja CPU. Både fysik och AI skulle kunna utnyttjas bra parallellt där man med AI hade kunnat skala till nya kärnor om de fanns.

Speltillverkarna har bry nog att oroa sig över att det finns så många olika grafikkort att anpassa sig till att man nog inte vill slå i taket på CPU med alla problem det hade inneburit.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

i7-6950x och 3x 1080ti blir det nästa uppgradering

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Jaha det här var ju spännande...
Någon som har koll vad som blir nytt iom. Skylake Refresh?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

@JonasT - Så i7-5775C är fortfarande den överlag bästa processorn för spel?
Synd att ni inte hade med den i recensionen som referenspunkt, men jag såg att där var en viss deadline i form av en flygresa involverad.

Undrar om Intel någonsin kommer släppa en uppföljare till i5-5675C och i7-5775C.
Den dagen byter jag nog ut min i7-3930k...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@backfeed: Då har du bara inte nog med hårdvara själv. Det är inte en plattform för alla, men ska du ha mer än 4 kärnor, bra överklockning (något xeon knappast har förutom i speciella undandtag), mycket lagring i RAID och fler än ett grafikkort så är x-plattformen ditt enda alternativ.

Med det sagt så snackar vi om 0.1 % av datoranvändarna.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Känner att min 5820k fortfarande håller

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Med min 3930k i Cinebench R15 får jag
Singel core: 134 cb
Multi core: 994 cb

Känns inte så värt att uppgradera än. Men skulle gärna vilja ha 10 kärniga modellen om någon vill ge bort den till mig

Dags att överklocka!

Jag får 157 i single core med min 2500K. Bara 635 med 4 kärnor dock men jag fuskar inte!

Ska jag vara ärlig så är det lite patetiskt att det hänt så lite. En CPU från 2011 är fortfarande med och leker utan problem.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Nu har jag iofs inte läst recensionen mer än sammanfattningen och jag säger inget om processorerna i sig, dom är säkert jättebra. Men känns det inte lite som att det börjar bli inflation på resultatet "Utmärkt" i Sweclockers recensioner nuförtiden? Tycker man ser en hel del minus ganska ofta men ändå är det en står sticker med "Utmärkt" där. Kanske bara nåt jag fått för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Nu har jag iofs inte läst recensionen mer än sammanfattningen och jag säger inget om processorerna i sig, dom är säkert jättebra. Men känns det inte lite som att det börjar bli inflation på resultatet "Utmärkt" i Sweclockers recensioner nuförtiden? Tycker man ser en hel del minus ganska ofta men ändå är det en står sticker med "Utmärkt" där. Kanske bara nåt jag fått för mig.

Utmärkt är det nästhögsta betyget. Toppklass är det högsta. 6950X har ju endast ett minus.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@backfeed: Då har du bara inte nog med hårdvara själv. Det är inte en plattform för alla, men ska du ha mer än 4 kärnor, bra överklockning (något xeon knappast har förutom i speciella undandtag), mycket lagring i RAID och fler än ett grafikkort så är x-plattformen ditt enda alternativ.

Överklockning är väl egentligen det enda E-plattformen har att komma med, jämfört med Xeon? Men med Xeon kan man istället få ännu fler kärnor för inte alltför mycket mer pengar.

RAID funkar fint på alla plattformar - menar du kanske specifikt M.2 i RAID?

E-plattformen behövs inte för två grafikkort, då 16 banor pci-e 3.0 i x8/x8 som sagt räcker gott och väl. Men har man tre eller fler så börjar det finnas en poäng.

Grejen är att jag gärna skulle köra på E-plattformen om jag bara kunde hitta ett användningsområde som verkligen ger en märkbar (inte bara mätbar eller teoretisk) prestandaförbättring (främst i spel, då det är det mest prestandakrävande jag använder min arbetsmaskin till). Det är därför jag fiskar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@MinscS2: hur blev i7-5775C bättre än i7-6700k för gaming?

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Bra men dyra, känns inte värt det för några fps. Zen behövs för att trycka ner priserna!

Undrar förresten varför de inte har med fx-9590 som är nära en i7-4960x i prestanda istället för en fx-8150?

Gissar att folk vill se skillnaden mellan sin egen cpu och nya Broadwell-E och betydligt fler äger FX-8120/8150 samt FX-8320/8350 än FX-9590

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Dom lider av storhetsvansinne dom där cheferna på Intel.
Dom kan i princip sätta vilket pris dom vill på sina cpu:er, och så länge det inte finns nåt vettigt svar fråb AMD kan dom fortsätta ta dom här priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@MinscS2: hur blev i7-5775C bättre än i7-6700k för gaming?

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@backfeed: Kan väl tillägga att överklockning är en rätt så stor del utav en entusiasts intresse, generellt. Sen har iaf jag problem med antalet SATA-utgångar och ska jag uppgradera har de flesta moderkort bara 8 st. Vissa har 10. Jag använder 6 nu men har hårddiskar som ligger oinkopplade. Jag kan skaffa en server, men då får jag inte med mig allt när jag flyttar på datorn.

Men som sagt, plattformen är för råbarkade entusiaster. Gamers som vill streama och lägga upp film på Youtube tex samt ha mer SATA-utgångar än 8-10 som finns (med extra styrkort som ofta tar upp PCI-E banor) på Z-plattformen.

För mig är iaf en uppgradering till X-plattformen en no brainer.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@backfeed: Kan väl tillägga att överklockning är en rätt så stor del utav en entusiasts intresse, generellt. Sen har iaf jag problem med antalet SATA-utgångar och ska jag uppgradera har de flesta moderkort bara 8 st. Vissa har 10. Jag använder 6 nu men har hårddiskar som ligger oinkopplade. Jag kan skaffa en server, men då får jag inte med mig allt när jag flyttar på datorn.

Men som sagt, plattformen är för råbarkade entusiaster. Gamers som vill streama och lägga upp film på Youtube tex samt ha mer SATA-utgångar än 8-10 som finns (med extra styrkort som ofta tar upp PCI-E banor) på Z-plattformen.

Sant.

Det är väl helt enkelt så att E-plattformen inte är något för mig - jag har inget egentligt behov av fler pci-e-banor, jag överklockar inte då jag föredrar maximal stabilitet och låg ljudnivå (vilket man även kan få med bra custom vattenkylning förstås, men det är för mycket bök för mig), jag har alla roterande rostbunkar i min filserver och har större nytta av högre klockade kärnor än extra många kärnor.

Lite synd är det faktiskt, för det vore kul att uppgradera, men för just mitt användningsområde så skulle det inte ge något.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

zzzzzzzzzz

Har fortfarande min i7-2600k@4.5Ghz och verkar som jag kommer behålla den i flera år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle någon vilja t.ex. rendera samtidigt som man spelar? Har man det behovet ser man väl till att ha två maskiner, en uteslutande för spel med lämplig CPU (saknade i7-5775C då det hade varit en trevlig måttstock i spel) och en för annat arbete, eller?

På min dator är det ganska mycket som rullar samtidigt. Inte för att jag sitter och kör rendreringar men det är långt från försumbart. Ta bara Skype som exempel, det drar betydligt mer cpu-användning mot vad man kan tro (Det agerar ju både klient och server)

Lägg på lite antivirusscanning, microsoft search indexer, screencasting och kanske lite torrents.. eller youtube (!) som min son som alltid har igång på sin sekundära skärm, samtidigt som han spelar...

Det är INTE bortkastat med 6 kärnor när man spelar. När man tittar på benchmarks så körs ju som bekant enbart själva spelet som testas och inget annat..

Samtidigt har jag sålt ett antal datorer med 2-kärniga G3258 som fungerar tillfredsställande i de flesta spel. Speciellt dåligt optimerade unity/unreal early access spel som är populärt nuförtiden.

Permalänk

För varje ny CPU som släpps så blir jag bara mer och mer nöjd med mitt tidigare köp av i7-5820k ( som är riktigt lättklockad) Asus x99-a och 16GB ram runt release och fick hela paketet för 6500kr.

Jag tror att en högt klockad i7 5820k kommer vara relevant ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem

Skylake bevisar som när den kom och är än snabbaste CPU'erna för spel idag. Hoppas DigitalFoundry visar ett extremt djupt test på dessa där dom senast la ut en film om hexa-core cpu'er där Skylake var vinnare i alla lägen. Jag tror mer på Skylake-E. Med skylake nuvarande prestanda nästa år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle någon vilja t.ex. rendera samtidigt som man spelar? Har man det behovet ser man väl till att ha två maskiner, en uteslutande för spel med lämplig CPU (saknade i7-5775C då det hade varit en trevlig måttstock i spel) och en för annat arbete, eller?

Ändå lite svårt att se poängen för 6950X. Visst den kan överklockas, men varför välja en 10-kärnig CPU om man främst tänker spela eller göra andra saker där enkeltrådprestanda betyder mest? Är man uppe på dessa nivåer kan man lika gärna välja t.ex. E5 2687W v4. För några tusenlappar till får man två kärnor till, möjlighet att lägga till ännu en CPU vid behov samt om man gör saker som är väldigt I/O-intensivt har Xeon E5 DDIO som ger en rejäl boost om man har massiv mängd I/O, upp till 80 % högre prestanda har uppmäts i vissa applikationer.

Trots det kan ändå inte riktigt skaka av mig känslan av att vilja införskaffa en 6950X, får se vad som händer

Ska man lyfta fram något positivt verkar det ändå som 8-kärnorsmodellerna och framförallt 10-kärnorsmodellen kan dra nytta av deras 4-kanalers minnesbuss. Skulle vara intressant om SweClockers kunde köra en 6, 8 och 10-kärnors modell i t.ex. 7-Zip testet och jämföra med 1, 2, 3 (om det är möjligt) samt 4 kanaler. Vi såg ju att tidigare 4-kärnors E-serie i princip hade noll nytta av 4-kanaler, frågan är hur många kärnor som behövs för att 2-kanalers DDR4 ska blir en flaskhals.

Vill också se tester med detta. Jag är tveksam till ZEN 8 kärnor och Dual Channel.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skylake bevisar som när den kom och är än snabbaste CPU'erna för spel idag.

Broadwell (i5-5675C & i7-5775C) är fortfarande en bättre spel-CPU än Skylake (i5-6600k & i7-6700k).
Lite därför jag tycker det är synd att dom inte hade med Broadwell i recensionen för Broadwell-E, men dom hade ju begränsat med tid så det är förståeligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

i7-6950x och 3x 1080ti blir det nästa uppgradering

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Herregud vilka priset, 6800k har ett cirkapris om 4 595 kr enligt artikeln, ligger i skrivandets stund på nästan 5000 på prisjakt!