Köpte ett moderkort på tradera som skulle varit nytt, det är trasigt..

Permalänk
Medlem

Köpte ett moderkort på tradera som skulle varit nytt, det är trasigt..

Köpte ett "helt nytt moderkort"(ASUS B150M-A D3) ifrån Tradera. Bilden var i bra kvalitet men den var ifrån google. (dock gör ganska många så här) så jag brydde mig inte så mycket om det. När jag väll fick hem moderkortet som jag fick för 400kr ist för 899kr nypris så satt jag ihop alla mina delar:
Intel i3 6100 LGA 1151.
16GB RAM
1TB HDD
500W CORSAIR BRONZE
EVGA GTX 950 2GB.
Och märkte att det inte funkade så bra, jag bestämde mig för att kontakta försäljaren men han sa att det funkade helt som det ska.
Jag bestämde mig för att kolla lite extra på moderkortet då jag märker att Moderkortets processor pins (stiften som sticker upp) så var några böjda och en va av. Så jag kontaktade han och nu har det gått tre veckor utan svar.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Ring tradera, polisanmäl. I guess.

Permalänk
Medlem

Vaa? Pinsen sitter ju på processorn.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@Rallsson:

Alltså fy fan vad trist, jävla oseriösa low lifes som håller på med detta.

Han satt nog i sitt kyffe och tänkte ahh han märker nog inte att det fattas ett stift på moderkortet, bästa planen jag kommit på i detta århundradet.

Anmäl det, kontakta tradera, beroende på hur du betalade så har du en viss säkerhet, så beror mestadels på betalnings lösningen som användes vid köpet.

Hur många + ratings hade han ?

Jag brukar hålla mig borta från dom nya användarna med nya betyg. 0 +1 +2

Jag känner verkligen med dig, sånt här är bland det värsta man kan uppleva i konsument ledet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallsson:

Köpte ett "helt nytt moderkort"(ASUS B150M-A D3) ifrån Tradera. Bilden var i bra kvalitet men den var ifrån google. (dock gör ganska många så här) så jag brydde mig inte så mycket om det. När jag väll fick hem moderkortet som jag fick för 400kr ist för 899kr nypris så satt jag ihop alla mina delar:
Intel i3 6100 LGA 1151.
16GB RAM
1TB HDD
500W CORSAIR BRONZE
EVGA GTX 950 2GB.
Och märkte att det inte funkade så bra, jag bestämde mig för att kontakta försäljaren men han sa att det funkade helt som det ska.
Jag bestämde mig för att kolla lite extra på moderkortet då jag märker att Moderkortets processor pins (stiften som sticker upp) så var några böjda och en va av. Så jag kontaktade han och nu har det gått tre veckor utan svar.

Vad ska jag göra?

Sluta köpa begagnad hårdvara från Tradera/Blocket och dylikt. Annars vet jag inte om du kan göra så mycket tyvärr. Vända dig till Tradera och eventuellt få dennes konto avstängt, men då ska det ju bevisas på något sätt att varan var defekt när du fick den och inget som uppkommit av dig. Eftersom du installerat sakerna innan du inspekterade varan blir det nog svårt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av f@boy:

Vaa? Pinsen sitter ju på processorn.

På Intelprocessorer har stiften inte suttit på processorn på väldigt länge. De sitter på moderkortet och att böja dem är ---.

Permalänk
Medlem

@f@boy: nej, dom sitter under processor. Här har du bild som förklarar ungefär hur det ser ut. http://cdn.overclock.net/f/f0/f027358f_IMG_0022.jpeg dock är det där en VÄLDIGT stor överdrivning om hur det ser ut just nu men ja.

Permalänk
Medlem

Tradera löser inte "tvister" mellan juridiska parter. Om du köpt med PayPal eller Klarna t.ex. så kan du eventuellt få pengarna tillbaka.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rallsson:

@f@boy: nej, dom sitter under processor. Här har du bild som förklarar ungefär hur det ser ut. http://cdn.overclock.net/f/f0/f027358f_IMG_0022.jpeg dock är det där en VÄLDIGT stor överdrivning om hur det ser ut just nu men ja.

Herregud jag fick typ en hjärtattack när jag såg bilden, jag missade att den inte var din egen.

Permalänk
Medlem

@orginallinus: Jo, jag får ta och hoppas på det bästa eftersom jag hade precis råd med allt när jag fick det där moderkortet. Ja som sagt senaste svaret var för 3 veckor sedan och då skrev han att det kunde ha varit chassit vilken låter som lite bullshit.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Haha, ja som jag skrev var det en jäkla överdrivning men jag ville bara få fram poängen!

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att bevisa att det är säljaren som skadat moderkortet, det kan ju vara du som åstadkommit de böjda pinnarna.
Kan ju även uppstått när säljaren paketerade moderkortet.

Satt den lille plastbiten över CPU-platsen när den fraktades?

Permalänk
Medlem

@Hellblz: Ja det gjorde den men han kan ju ha lagt på den efter för att se mer sannolikt ut.

Permalänk
Medlem

samtidigt kan det varit du som böjt pinnarna... svårt att bevisa

edit: nån som skrev det redan

Permalänk
Medlem

@Viochee: Såklart är det troligt, men jag tryckte inte på processorn eller något sånt. Jag har själv hjälp kompisar att bygga/fixa deras datorer.
Men det kändes endå lite extra skumt att han köpte den för runt 899-1000kr och säljer den direkt efter han bara har testat den för mindre än halva priset.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt moderkort som ska varit felfria och där det visat sig vara böjda pins. Man behöver inte sitta med förstoringsglas för att se detta, tom i lite skum belysning syns det direkt att något avviker.

Det jag vill säga är att såg du inte detta när du monterade processorn kan det likväl varit du som böjt pinsen. Nu säger jag inte att du gjort det men såg du det inte när du själv monterade så har du inte varit tillräckligt uppmärksam.

Erik

Permalänk
Hedersmedlem

Alternativt köpte han det och tog själv sönder det när han försökte bygga sin dator och eftersom han inte kunde lämna tillbaks det så försökte han jämna ut förlusten genom att lura på det på någon annan. Tyvärr blev det du som gick på niten.

Jag vet inte om det finns något du kan göra men jag hade definitivt anmält honom till Tradera så att han förhopppningsvis inte kan försöka sig på samma sak igen.

Permalänk
Medlem

@Erik: Jo, men jag gjorde detta i låg belysning eftersom jag bara ville få igång dator-jäkeln..

Permalänk
Medlem

Var det detta?
http://www.tradera.com/item/341369/257291370/asus-b150m-a-d3-...

Har ju ganska bra betyg iallafall

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

På Intelprocessorer har stiften inte suttit på processorn på väldigt länge. De sitter på moderkortet och att böja dem är ---.

Skrivet av Rallsson:

@f@boy: nej, dom sitter under processor. Här har du bild som förklarar ungefär hur det ser ut. http://cdn.overclock.net/f/f0/f027358f_IMG_0022.jpeg dock är det där en VÄLDIGT stor överdrivning om hur det ser ut just nu men ja.

Ja jävlar, I stand corrected. Det hade jag visst imorgon när min i7 kommer

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@Lucce11: Jag tror att det är han fast det står Sam_Speed och han hette Mats men det kan stämma.

Permalänk
Medlem

Det verkar iallafall som att dom har dragit ner priserna på det där moderkortet så jag antar att jag får ta förlusten och sedan köpa ett helt nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rallsson:

@Lucce11: Jag tror att det är han fast det står Sam_Speed och han hette Mats men det kan stämma.

Tråkigt om inte ens bra betyg behöver betyda något längre. Jag gillade Tradera men nu känns det bara som att det är 99% bluffare där, speciellt när det gäller teknik.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu ska vi ju inte hänga ut någon i onödan. Eftersom du inte kollade alla pins noga innan du monterade din CPU så kan vi omöjligt veta vem som orsakat skadan

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

@Zunil: Men jag antar att pinsen inte borde gå sönder av att sakta och stadigt lägga ner den på rätt plats, ifall där är så var det nog ett misstag att köpa moderkortet i första hand.

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha fått tag i försäljaren

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för nåt liknande för ett år sen. Jag bråkade lite med säljaren först men han var inte så kunnig så det var helt meningslöst. Jag gick istället ner med moderkortet till den lokala lilla datorbutiken och de lyckades böja tillbaka samtliga stift. Kostade mig en hundring vilket det helt klart var värt. Man kan göra det själv men då stiften inte sitter rakt upp utan ligger snett ner så är det lite knepigt utan rätt verktyg.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@Rallsson: Uppföljning?! Du kan ju inte säga så där om du inte fullföljer din moraliska plikt för oss.... cliffhanger amgg

Permalänk
Medlem

@onekind: Hej hej igen, lyckades fixa problemet själv. Hur vet jag inte, riktigt mycket tur. Jag lyckades få fast en gammal pin från ett annat moderkort och böjde tillbaks dom andra. Tog ett tag att fixa men lyckades tillslut.