Mobiler i skumgummi, finns det?

Permalänk
Medlem

Mobiler i skumgummi, finns det?

Antagligen inte, men jag är lite trött efter att min Xperia Z1 Compact gled ner från soffan igår kväll. Jag brukar vara försiktig med mina telefoner och har skydd både fram och bak. Men den här gången verkar den ha slagit i så pass att inte bara det tempererade glaset på framsidan gick sönder utan även skärmen på telefonen sprack. Kan nu inte använda touchen så det blir till att provat OTG+mus tricket och se om jag kan rädda data.

Att byta skärm verkar kosta ungefär hälften av vad en ny, likadan telefon kostar och även om man kan få en del på försäkring tror jag nog det landar ungefär lika med självrisken. Visst det går att köpa skärm för runt $30 på ali/ebay, men även om jag pysslar en del med datorhårdvara så känns det inte som min grej att pilla i mobiltelefoner. Bättre då att kanske försöka sälja av den till någon som är bättre på det eller behöver delarna och gå vidare. Jag har trots allt haft den sedan den kom ut på marknaden.

Men vad ska man välja? Gillar inte allt för stora telefoner och hade en Xperia Ray innan. Har nu lånat en Oneplus X som backup som visserligen är större, men ändå är relativt tunn. Har inte testat så mycket, men den känns lite slö i visa lägen.
Har iPhone som jobbtelefon och har provat windowstelefon(Lumia 630), men ingen känns som något jag vill ha privat.

Så, jag skulle uppskatta lite tips på en telefon som är max 5"(om den då är runt 7.7mm som Oneplus X) med bra prestanda och skärm för max 3500kr.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara lite extra meckigt med just den modellen ja... bytte själv skärm på en Nokia 5800xm för ett antal år sedan utan problem, det var bara lite (pyttesmå) skruvar.

https://www.youtube.com/watch?v=jmxni3_CBjw

OnT, här har du ett antal telefoner att välja på:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s271371438&o=produkt_be...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Glöm inte ringa din hemförsäkring så kanske du får ut en slant.

Gillar du din gamla Z1 Compact hade jag tittat på en nya Z Compact modell.
I stora drag står det då mellan Z3 Compact och Z5 Compact, personligen hade jag valt Z5C då den har mer internminne, men det är en smaksak såklart.
Och så ett skal på det så du inte tappar den igen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3303631,2787296

Permalänk

Köp mobiler som tål att bli tappade i golvet? Mobilkonsumenter kan ju vara de dummaste.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en Android-telefon med <5" skärm och hyfsade specs så är det egentligen bara Z5 Compact som gäller. Det är ofta någon butik som säljer den för 3500kr, dock ej just nu.

Edit: Såg att de skrev max 5", inte mindre än. Det skiljer inte mycket i storlek mellan telefoner med 5" och 5.2" skärm så kan du tänka dig 5" så tycker jag du bör titta på Nexus 5X.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Har tittat lite på Z5c och 5X. 5X är visserligen större och saknar sdkortplats, men den är tunnare än Z5c och verkar dessutom ha fått bra betyg.
Z5c är mindre och har sdkortplats, men den är relativt tjock(8.9 mm enligt Prisjakt). Har också hört rykten om att Snapdragon 810 som den har ibland har värmeproblem samt att en del skärmar gått sönder av sig själva.
Får försöka leta upp någon butik som säljer båda och känna lite på hur de ligger I handen.

En följdfråga. Har i princip bestämt mig att det är bättre att köpa en ny. Går det att få något för en Z1c med sprucken skärm? Tittade lite på Elgigantens & Telias värderingstjänster vid inbyte och då kunde man få 100kr.
Annars kanske man skulle köpa sig ett sånt där 300kr skärmbytarpaket från ebay. Fungerar det så har man en backuptelefon, fungerar det inte så har man i alla fall lärt sig något förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack för svaren. Har tittat lite på Z5c och 5X. 5X är visserligen större och saknar sdkortplats, men den är tunnare än Z5c och verkar dessutom ha fått bra betyg.
Z5c är mindre och har sdkortplats, men den är relativt tjock(8.9 mm enligt Prisjakt). Har också hört rykten om att Snapdragon 810 som den har ibland har värmeproblem samt att en del skärmar gått sönder av sig själva.
Får försöka leta upp någon butik som säljer båda och känna lite på hur de ligger I handen.

En följdfråga. Har i princip bestämt mig att det är bättre att köpa en ny. Går det att få något för en Z1c med sprucken skärm? Tittade lite på Elgigantens & Telias värderingstjänster vid inbyte och då kunde man få 100kr.
Annars kanske man skulle köpa sig ett sånt där 300kr skärmbytarpaket från ebay. Fungerar det så har man en backuptelefon, fungerar det inte så har man i alla fall lärt sig något förhoppningsvis.

tveksamt, jag har försökt få en z3c i fint skick såld i en månad nu. får max 1000 kr för den om jag har tur, så räkna inte med några stora summor för en z1c

Permalänk
Medlem

Kanske dags att satsa på en telefon som håller? Moto x force har okrossbar skärm! Tänkte själv skaffa mig en i sommar Hade en Z3 innan som for i backen o jag är så jävla less på skiten..

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Tack @pokelia, får köpa mig ett sånt där kit och öva mina elektronikkunskaper.

@krekill Verkar intressant, men tror tyvärr inte att en 5.43 tum mobil för 5100( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390543 ) passar då jag vill ha en upp till och med 5 tum för mindre än 3500.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Naki:

Tack för svaren. Har tittat lite på Z5c och 5X. 5X är visserligen större och saknar sdkortplats, men den är tunnare än Z5c och verkar dessutom ha fått bra betyg.
Z5c är mindre och har sdkortplats, men den är relativt tjock(8.9 mm enligt Prisjakt). Har också hört rykten om att Snapdragon 810 som den har ibland har värmeproblem samt att en del skärmar gått sönder av sig själva.
Får försöka leta upp någon butik som säljer båda och känna lite på hur de ligger I handen.

En följdfråga. Har i princip bestämt mig att det är bättre att köpa en ny. Går det att få något för en Z1c med sprucken skärm? Tittade lite på Elgigantens & Telias värderingstjänster vid inbyte och då kunde man få 100kr.
Annars kanske man skulle köpa sig ett sånt där 300kr skärmbytarpaket från ebay. Fungerar det så har man en backuptelefon, fungerar det inte så har man i alla fall lärt sig något förhoppningsvis.

Haft en Z5C sedan release, första Sony luren och den är helt och hållet fantastisk....
Inga problem med överhettning eller dylikt och den ligger perfekt i handen ^^
Riktigt bra skärm och även mycket bra batteritid.
En av de snabbaste lurarna på marknaden, och 3D spel fungerar bättre än på de flesta tack vare upplösningen.

Men, dessvärre råkade jag ösa min egen i backen bara förra veckan, som tur var så var det baksidan som åkte.
Nu väntar jag bara på ett skal till baksidan från ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack @pokelia, får köpa mig ett sånt där kit och öva mina elektronikkunskaper.

va...?