Första datorbygget-problem med distanser

Permalänk
Medlem

Första datorbygget-problem med distanser

Hej!

Jag har ett problem med distanserna i mitt Fractal Designs Define R5. Har ett Gigabyte Z97 Gaming 3 som jag försöker få in.På den sitter en i5 4690 som kyls med ett Hyper X 212. Jag har efter ett antal svordomar fått på backplaten och satte dit distanserna. Moderkortet är ett ATX enligt tillverkaren och därmed satte jag dit alla 8 distanser där det stod ett A och ett AM i chassit. När jag sedan passade in moderkortet mot backplaten så stämde det bra och jag började skruva dit skruvarna. Dock insåg jag dock att det bara krävdes 5 skruvar. Övriga 3 distanser sitter på chassit men moderkortet "når" inte dit.
Är det ok att göra så? Då det är det första bygget jag gör så är jag något osäker.
En annan sak. När det gäller systemfläktarna, var kopplar jag dem på moderkortet eller sätter jag dit dem via fläktkontrollen?
Kan bifoga bild om så krävs.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Du bör se till att ha en distans till varje skruvhål på moderkortet (ser ut att vara 7 st hål på moderkortet om jag räknat rätt). Du bör absolut inte ha distanser under moderkortet där det inte finns hål, då är risken stor att moderkortet går sönder.

Edit: Aha, moderkortet är egentligen inte full ATX, det är ~2cm smalare. Så det når därför inte ut till de yttersta skruvarna som brukar användas för ATX. Se bara till att sätta distanser där det finns hål i både chassit och moderkortet, och inte på något annat ställe, så blir det nog bra.

Permalänk
Skrivet av Elvenman:

Hej!

Jag har ett problem med distanserna i mitt Fractal Designs Define R5. Har ett Gigabyte Z97 Gaming 3 som jag försöker få in.På den sitter en i5 4690 som kyls med ett Hyper X 212. Jag har efter ett antal svordomar fått på backplaten och satte dit distanserna. Moderkortet är ett ATX enligt tillverkaren och därmed satte jag dit alla 8 distanser där det stod ett A och ett AM i chassit. När jag sedan passade in moderkortet mot backplaten så stämde det bra och jag började skruva dit skruvarna. Dock insåg jag dock att det bara krävdes 5 skruvar. Övriga 3 distanser sitter på chassit men moderkortet "når" inte dit.
Är det ok att göra så? Då det är det första bygget jag gör så är jag något osäker.
En annan sak. När det gäller systemfläktarna, var kopplar jag dem på moderkortet eller sätter jag dit dem via fläktkontrollen?
Kan bifoga bild om så krävs.

om inte MB når till dom sista 3 distanserna så är det inget problem, det finns ibland lite bredare MB som då behöver dom sista 3 distanserna..

vilken fläktkontroller ? den fläkten som är till processorn ska vad jag vet sitta i MB annars vägrar datorn att starta..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: Han menar nog de fläktar som sitter i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Mozart:

@Grönahunden: Han menar nog de fläktar som sitter i chassit.

Såg det nu. Drog chassifläktarna till kontrollen.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du bör se till att ha en distans till varje skruvhål på moderkortet (ser ut att vara 7 st hål på moderkortet om jag räknat rätt). Du bör absolut inte ha distanser under moderkortet där det inte finns hål, då är risken stor att moderkortet går sönder.

Edit: Aha, moderkortet är egentligen inte full ATX, det är ~2cm smalare. Så det når därför inte ut till de yttersta skruvarna som brukar användas för ATX. Se bara till att sätta distanser där det finns hål i både chassit och moderkortet, och inte på något annat ställe, så blir det nog bra.

Då stämmer det helt. Har tre skruvar över och det är till de distanser där kortet inte når ut till. Det gör dock att moderkortet vickar lite neråt när man t.ex. trycker dit RAM minnena.
Kortet räknas dock till ATX eller trots att det är kortare?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Elvenman:

Då stämmer det helt. Har tre skruvar över och det är till de distanser där kortet inte når ut till. Det gör dock att moderkortet vickar lite neråt när man t.ex. trycker dit RAM minnena.
Kortet räknas dock till ATX eller trots att det är kortare?

du kan sätta nån annan distans så Moderkortet får stöd under RAM minnena smält-plasten som kommer i rundstavarnaär helt ok och den är inte ledande.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du bör se till att ha en distans till varje skruvhål på moderkortet (ser ut att vara 7 st hål på moderkortet om jag räknat rätt). Du bör absolut inte ha distanser under moderkortet där det inte finns hål, då är risken stor att moderkortet går sönder.

Edit: Aha, moderkortet är egentligen inte full ATX, det är ~2cm smalare. Så det når därför inte ut till de yttersta skruvarna som brukar användas för ATX. Se bara till att sätta distanser där det finns hål i både chassit och moderkortet, och inte på något annat ställe, så blir det nog bra.

Jag skall väl bara sätta distanser där det står ett "A" och inget annat? För det är ju inte ett mini atx

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Elvenman:

Jag skall väl bara sätta distanser där det står ett "A" och inget annat? För det är ju inte ett mini atx

finns det hål i moderkortet som inte har en distans under ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

finns det hål i moderkortet som inte har en distans under ?

Ja det finns det, men det kom bara 8 distanser med till chassit. Men jag antar att jag inte skall sätta in distanser där det står M för mini ATX utan enbart för ATX eller?
EDIT: Nej, alla distanser sitter där de sitter och hittar inget fel just nu i alla fall. Undantaget de tre som inte kortet når fram till.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Elvenman:

Ja det finns det, men det kom bara 8 distanser med till chassit. Men jag antar att jag inte skall sätta in distanser där det står M för mini ATX utan enbart för ATX eller?
EDIT: Nej, alla distanser sitter där de sitter och hittar inget fel just nu i alla fall. Undantaget de tre som inte kortet når fram till.

du satte i 8 distanser i chassit 3 når inte fram = 5 distanser som fungerar..

jag får det till 7hål altså har du 2 hål där det inte sitter någon distans

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

det finns olika breda atx. vissa har sex skruvar och vissa har nio.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av versions:

det finns olika breda atx. vissa har sex skruvar och vissa har nio.

Eller 10.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du satte i 8 distanser i chassit 3 når inte fram = 5 distanser som fungerar..

jag får det till 7hål altså har du 2 hål där det inte sitter någon distans
http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/4966/10226_big.png

7 hål det stämmer. Det sitter en distans på 6 av dem. En av dem är dock den förmonterade distansen som kom med chassit. Jag satte bara distanser där det stod ett A för ATX. De andra distanserna hade M för Mini och en 1a för Micro ATX. Därmed blev det nog så att det saknades en när jag satte dit moderkortet. Vad skall jag göra? Ta upp moderkortet igen och skruva i distansen för hålet som saknar skruv trots att det inte står ett "A" på distansplatsen? Eller låta det vara?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elvenman:

7 hål det stämmer. Det sitter en distans på 6 av dem. En av dem är dock den förmonterade distansen som kom med chassit. Jag satte bara distanser där det stod ett A för ATX. De andra distanserna hade M för Mini och en 1a för Micro ATX. Därmed blev det nog så att det saknades en när jag satte dit moderkortet. Vad skall jag göra? Ta upp moderkortet igen och skruva i distansen för hålet som saknar skruv trots att det inte står ett "A" på distansplatsen? Eller låta det vara?

Man utgår från moderkortet och monterar distanser vid de fästhål som passar och lika viktigt är att montera bort alla andra distanser, anslut inte strömmen om du har distanser på fel ställe för då kortsluter du oftast datorn och den blir skrot.
Du kan se märkningen i lådan som vägledning men moderkortet bestämmer vad som verkligen gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Som @mrqaffe skriver. Jag har byggt hundratals datorer och aldrig gått efter några, oftast otydliga, märkningar på moderkortsplåten. Kolla hål i moderkortet, ta fram lika många distanser samt skruv, montera och se till att inget blir över.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som @mrqaffe skriver. Jag har byggt hundratals datorer och aldrig gått efter några, oftast otydliga, märkningar på moderkortsplåten. Kolla hål i moderkortet, ta fram lika många distanser samt skruv, montera och se till att inget blir över.

Jättebra. Erfarenhet slår det mesta så jag tackar och bockar. Ni vet ju säkert hur det var när ni gjorde ert första bygge. Många frågor. Blir att svära och skruva loss och sätta dit igen!

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Jättebra. Erfarenhet slår det mesta så jag tackar och bockar. Ni vet ju säkert hur det var när ni gjorde ert första bygge. Många frågor. Blir att svära och skruva loss och sätta dit igen!

Efter att ha googlat lite bilder på chassit så tror jag att du gjort rätt från början men att folk inte förstått vad du menat. Nu har du kanske redan hunnit dra isär allt igen dock...

Visa signatur

Intel i7 5820k @ 4,5GHz | ASUS X99-A | Corsair DDR4 16GB | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | EVGA SuperNOVA G2 750W

Intel i5 3570k @ 4,2GHz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair DDR3 8GB | ASUS Geforce GTX 660ti | Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av polifyr:

Efter att ha googlat lite bilder på chassit så tror jag att du gjort rätt från början men att folk inte förstått vad du menat. Nu har du kanske redan hunnit dra isär allt igen dock...

Har inte hunnit börja. Men blir fundersam nu. Skall det bli ett skruvhål på moderkortet som inte får en distans under sig?
Vad kan konsekvensen bli om jag sätter en distans där och skruvar fast så att alla skruvhål är "rätt"?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Har inte hunnit börja. Men blir fundersam nu. Skall det bli ett skruvhål på moderkortet som inte får en distans under sig?
Vad kan konsekvensen bli om jag sätter en distans där och skruvar fast så att alla skruvhål är "rätt"?

Till hålet i på mittenraden längst tiill höger är där ingen möjlighet att sätta en distans i ditt chassi vad jag kan se. Då återstår sex hål i moderkortet, till hålet i mitten satt där en distans förmonterad, eller? Och du har satt distanser vid de fem hålen som finns kvar och ingen annanstans som jag förstod det.

Visa signatur

Intel i7 5820k @ 4,5GHz | ASUS X99-A | Corsair DDR4 16GB | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | EVGA SuperNOVA G2 750W

Intel i5 3570k @ 4,2GHz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair DDR3 8GB | ASUS Geforce GTX 660ti | Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av polifyr:

Till hålet i på mittenraden längst tiill höger är där ingen möjlighet att sätta en distans i ditt chassi vad jag kan se. Då återstår sex hål i moderkortet, till hålet i mitten satt där en distans förmonterad, eller? Och du har satt distanser vid de fem hålen som finns kvar och ingen annanstans som jag förstod det.

Det är exakt så ja. Det finns helt enkelt ingen distans att sätta där det nu är ett hål i mittenraden. Då borde jag ju ha gjort rätt?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Om det finns ett skruvhål i chassit och ett skruvhål i moderkortet på samma ställe, sätt dit en distans. Annars låter du bli. Svårare än så är det verkligen inte.

Distanserna är endast till för att moderkortet inte ska ha kontakt med chassit, eftersom moderkortet då kommer kortslutas. Så det är inte hela världen om någon distans saknas, det viktigaste är att moderkortet inte kan flexa så mycket att det vidrör chassit, och att det inte sitter distanser där moderkortet saknar skruvhål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Det är exakt så ja. Det finns helt enkelt ingen distans att sätta där det nu är ett hål i mittenraden. Då borde jag ju ha gjort rätt?

Ja. Fixade en fin bild på hur det ska vara och som jag förstår att du monterat det. http://i.imgur.com/sJqQiDX.jpg

Visa signatur

Intel i7 5820k @ 4,5GHz | ASUS X99-A | Corsair DDR4 16GB | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | EVGA SuperNOVA G2 750W

Intel i5 3570k @ 4,2GHz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair DDR3 8GB | ASUS Geforce GTX 660ti | Corsair TX650W

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte går att montera i alla fästpunkter så ta det lite lugnt om du ska trycka i nått expansionskort eller kabel som går trögt så inget böjs och går sönder, är det väligt tungt så håll emot på moderkortets baksida i stället för att använda våld och böja allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polifyr:

Ja. Fixade en fin bild på hur det ska vara och som jag förstår att du monterat det. http://i.imgur.com/sJqQiDX.jpg

Exakt så!

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Exakt så!

Jag räknade antalet ord i den här tråden lite snabbt, och fick fram att det skrivits 1072 ord (1105 med detta inlägg). Vi har därmed bekräftat att en bild är värd tusen ord

Permalänk
Medlem

Med det moderkortet känns det som det är bäst att montera RAM med moderkortet liggande på ett bord. När det är monterat i lådan så kommer det böjas i ena hörnet/kanten

Känns om en konstig konstruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Med det moderkortet känns det som det är bäst att montera RAM med moderkortet liggande på ett bord. När det är monterat i lådan så kommer det böjas i ena hörnet/kanten

Känns om en konstig konstruktion

Hade ett Antec 300 innan och det var helt ok för vad det var. Distanserna passade också helt och jämnt. Detta chassi är roligare att bygga i, men passar inte så bra för mitt moderkort, men det vet man ju inte direkt innan. Satte i minnena när kortet redan var fastskruvat men tog i väldigt försiktigt och höll under moderkortet när jag pressade ner. Samma med GPUn.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Elvenman: Angående chassi fläktarna.
Om du koplar dem till fläktkontrollern som medföljer chassit, så blir de manuella. Dvs de kommer helt enkelt gå den fart du bestämmer med vredet oavset temp på komponenterna i datorn. Via Fractals kontroller sätter du volten till fläktarna och förhoppningsvis går de runt.
Om du instället använder dej av fläkt kontakterna på moderkortet, så kommer moderkortet automatiskt justera varvtalet på fläktarna efter hur varma komponenterna blir. Via moderkortet får du varvtals övervakning på alla fläktar.
Sedan medföljer det program med drivrutinerna till moderkortet där du kan ställa in olika fläkt kurvor efter önskemål. Det går troligtvis också att bestämma en fix speed på dem om man önskar det.

Det ser ut som du har CPUfan och CPUopt brevid minnet, SYSfan1 till vänster om Gigabyte loggan SYSfan2 och SYSfan3 längst ner.
Så du har förutom fläkten till CPU, möjlighet att styra och läsa av fyra andra fläktar.
Dessutom är det 4-pin kontakter, så du kan välja både volt reglering eller PWM på moderkortet. Fraktals kontroller är troligtvis en 3-pin?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!