Gratis backup-program för litet företag?

Permalänk
Medlem

Gratis backup-program för litet företag?

Någon som kan rekommendera ett litet enkelt och gratis backuprogram till ett litet företag?
Den ska bara kopiera från enhet A till B med stöd för schemaläggning. Behöver inte nödvändigtvis installeras som en tjänst på servern.

Dom arbetar mot en server som delar alla gemensamma filer. Det ska sedan säkerhetskopieras till en extern hårddisk som är inkopplad till samma server.

Någon som har ett bra tips?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Operativ system?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är det en Windows server så kör Windows servers inbyggda backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Operativ system?

Skrivet av jocke92:

Är det en Windows server så kör Windows servers inbyggda backup

Sorry. Det kör just nu Windows 7 som "server" för gemensamma filer samt skrivarna.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Sorry. Det kör just nu Windows 7 som "server" för gemensamma filer samt skrivarna.

Ominstrallera det till windows server 2012, kanske är lite meckigt just nu när ni gör det, men ni kommer tjäna så otroligt mycket på det i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Sorry. Det kör just nu Windows 7 som "server" för gemensamma filer samt skrivarna.

syncbackfree är gratis på Klientversioner av Windows. Kräver licens på server Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Dom arbetar mot en server som delar alla gemensamma filer. Det ska sedan säkerhetskopieras till en extern hårddisk som är inkopplad till samma server.

Någon som har ett bra tips?

Tänk på att ha en säkerhetskopieringsstrategi som skyddar mot krypterande ransomware. Drabbas man av en sån krypteras alla filer som datorn kommer åt, även filer på extern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Ominstrallera det till windows server 2012, kanske är lite meckigt just nu när ni gör det, men ni kommer tjäna så otroligt mycket på det i framtiden!

Har redan föreslagit detta. Men som alla mindre företag ska IT vara billigt och helst gratis...
Så den punkten står tyvärr stilla just nu.

Skrivet av CeciliaB:

Tänk på att ha en säkerhetskopieringsstrategi som skyddar mot krypterande ransomware. Drabbas man av en sån krypteras alla filer som datorn kommer åt, även filer på extern hårddisk.

Just detta som har hänt i detta fallet. Dock är det en klient som drabbats och krypterat filerna på servern. Däremot har klienterna inte rättigheter till servens externa disk som backuperna sparas på. Men av någon anledning så har nuvarande backup-program plockat bort filerna som blivit omdöpta av ransomware även på backup-disken. Med andra ord, plockas en fil bort från A (sharet till klienterna) så plockas de även bort från B (backupen). Antar för att spara utrymme på backup-disken men hela grejen med backup försvinner ju

Jag har dock lyckats återläsa filerna igen som tur är. Men vill ha ett backup-program som är mer lite mer pålitligt och endast kopiera filer från A till B. Skriv över filer om de existerar, behåll filer på B även om de plockats bort från A.

Ska kolla in övriga tips som skickats in. Tack för input

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Om du vill ha så pass enkel backup... skriv en bat-fil som kör xcopy av relevanta kataloger?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det inte värt en liten slant att få ett system som faktiskt fungerar. Man måste väga kostnaden av ett fungerande system mot den kostnad som uppstår när filer försvinner eller skadas. Samma tänk som med ett vettigt virus-skydd. Tanken är ju inte att man ska behöva programmet och då ses det många gånger som en onödig utgift, men den dagen man faktiskt har behov av programmet så kan det vara värt långt mycket mer än vad det egentligen kostar när man upptäcker att man saknar det.

Jag skulle rekommendera en offline-lösning. Då får man samtidigt ut backupen ur huset vilket skyddar mot stöld och brand. Använder själv Crashplan, men det finns fler alternativ som inte är så dyra.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Har redan föreslagit detta. Men som alla mindre företag ska IT vara billigt och helst gratis...
Så den punkten står tyvärr stilla just nu.

Just detta som har hänt i detta fallet. Dock är det en klient som drabbats och krypterat filerna på servern. Däremot har klienterna inte rättigheter till servens externa disk som backuperna sparas på. Men av någon anledning så har nuvarande backup-program plockat bort filerna som blivit omdöpta av ransomware även på backup-disken. Med andra ord, plockas en fil bort från A (sharet till klienterna) så plockas de även bort från B (backupen). Antar för att spara utrymme på backup-disken men hela grejen med backup försvinner ju

Jag har dock lyckats återläsa filerna igen som tur är. Men vill ha ett backup-program som är mer lite mer pålitligt och endast kopiera filer från A till B. Skriv över filer om de existerar, behåll filer på B även om de plockats bort från A.

Ska kolla in övriga tips som skickats in. Tack för input

Alltså det är en licenskostnad på 3000~ bara riktigt jävla dumsnålt att inte fixa det.

Men om dom sparar filerna på eran "server" sedan har du ett schedulerat script som kör robocopy ifrån där dom sparar till en extern disk

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sync Toy från Microsoft

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem

Minst en av backuperna ska inte vara fysisk ansluten på något sätt till den enhet som ska skyddas och den ska helst inte finnas i samma byggnad heller, att bara ha en enhet som alltid är igång, ansluten via lan och i samma hus är ett mycket dåligt skydd förutom mot vissa typer av hårdvarufel i datorn som ett diskhaveri, men det ger närmast noll skydd mot användaren, elfel och fel som drabbar byggnaden typ brand eller vattenskada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Har redan föreslagit detta. Men som alla mindre företag ska IT vara billigt och helst gratis...
Så den punkten står tyvärr stilla just nu.

Just detta som har hänt i detta fallet. Dock är det en klient som drabbats och krypterat filerna på servern. Däremot har klienterna inte rättigheter till servens externa disk som backuperna sparas på. Men av någon anledning så har nuvarande backup-program plockat bort filerna som blivit omdöpta av ransomware även på backup-disken. Med andra ord, plockas en fil bort från A (sharet till klienterna) så plockas de även bort från B (backupen). Antar för att spara utrymme på backup-disken men hela grejen med backup försvinner ju

Jag har dock lyckats återläsa filerna igen som tur är. Men vill ha ett backup-program som är mer lite mer pålitligt och endast kopiera filer från A till B. Skriv över filer om de existerar, behåll filer på B även om de plockats bort från A.

Ska kolla in övriga tips som skickats in. Tack för input

Låter som att du skulle behöva förklara för din chef att ordentlig IT kostar några kronor och vill man vara säker så ska man kanske inte sitta med Windows 7 som server.

Jag hoppas iaf att ni hittar något bra program och att din chef snart inser att det kan vara värt att betala för ordentliga Server licenser

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Backblaze molnbackup för $50 per maskin. För små företag som är förlagda till en enda lokal är det viktigt ur brand-/stöldsynpunkt att de inte har all backup på kontoret. Du kan även komplettera med ett gratisverktyg som backar till nätverksdisk för extra säkerhet (t ex Cobian Backup - då har du både hängslen och livrem för en liten peng.

Har personligen använt denna kombination på ett litet bolag med tre laptops, jag kunde återställa en av dem efter en stöld komplett med bokföring och löneprogram. Enda problemet med molnbackup är att det kan ta lång tid att återläsa, så det är värt att ta i beaktande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du vill ha så pass enkel backup... skriv en bat-fil som kör xcopy av relevanta kataloger?

Hade fungerat. Men det skulle innebära att man kör en fullbackup varje gång. Är ganska mycket data ändå.
Hade mer varit ute efter att den bara synkar över nya och senast ändrade filer till backup-sidan. Men en sådan lösning kommer kanske inte gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av whisky:

Är det inte värt en liten slant att få ett system som faktiskt fungerar. Man måste väga kostnaden av ett fungerande system mot den kostnad som uppstår när filer försvinner eller skadas. Samma tänk som med ett vettigt virus-skydd. Tanken är ju inte att man ska behöva programmet och då ses det många gånger som en onödig utgift, men den dagen man faktiskt har behov av programmet så kan det vara värt långt mycket mer än vad det egentligen kostar när man upptäcker att man saknar det.

Skrivet av Wully:

Alltså det är en licenskostnad på 3000~ bara riktigt jävla dumsnålt att inte fixa det.

Skrivet av BM-Mods:

Låter som att du skulle behöva förklara för din chef att ordentlig IT kostar några kronor och vill man vara säker så ska man kanske inte sitta med Windows 7 som server.

Jag hoppas iaf att ni hittar något bra program och att din chef snart inser att det kan vara värt att betala för ordentliga Server licenser

Jag har som sagt redan påtalat detta. Det är inte mitt företag eller min chef. Jag hjälper bara ett litet företag i nöd, kostnadsfritt. Tjänster och gentjänster
Jag försöker bara anpassa lösningen så det passar alla till ett så billigt pris som möjligt. Det är inte jag som betalar i slutändan så jag står inte för dom besluten. Men har redan påpekat att kvalité kostar

Skrivet av mrqaffe:

Minst en av backuperna ska inte vara fysisk ansluten på något sätt till den enhet som ska skyddas och den ska helst inte finnas i samma byggnad heller, att bara ha en enhet som alltid är igång, ansluten via lan och i samma hus är ett mycket dåligt skydd förutom mot vissa typer av hårdvarufel i datorn som ett diskhaveri, men det ger närmast noll skydd mot användaren, elfel och fel som drabbar byggnaden typ brand eller vattenskada.

Håller med. I dagsläget står servern i ett låst rum, med en extern disk (backupen) som går in i ett brandskåp. Är det bästa man kan få till just nu.

Skrivet av kirigoe:

Jag skulle rekommendera Backblaze molnbackup för $50 per maskin. För små företag som är förlagda till en enda lokal är det viktigt ur brand-/stöldsynpunkt att de inte har all backup på kontoret. Du kan även komplettera med ett gratisverktyg som backar till nätverksdisk för extra säkerhet (t ex Cobian Backup - då har du både hängslen och livrem för en liten peng.

Har personligen använt denna kombination på ett litet bolag med tre laptops, jag kunde återställa en av dem efter en stöld komplett med bokföring och löneprogram. Enda problemet med molnbackup är att det kan ta lång tid att återläsa, så det är värt att ta i beaktande.

Cobian backup ser intressant ut. Ska kolla upp mer om det.
Molnbackup i alla ära. Men i detta fallet handlar det nog om data kring 1TB, och molnlagring är heller inte gratis

Tack en gång för alla åsikter

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Kika på crashplan, då kan man välja att backupa till flera ställen samtidigt, t.ex. deras moln, en annan mapp, en kompis dator eller en annan av dina datorer osv. Allt utom molnlagringen är gratis

Permalänk
Medlem

Beror ju på lite vilken typ av backup man är ute efter. En klon av disken eller backup på filnivå. För det sistnämnda så hade jag tittat på Syncrify. Tror de kopplat en liten licensepeng till det för ett tag sedan dock, men någon gratisvariant finns kvar. Kör rsync över http så är bra på att endast backuppa ändringar. Stöder versionering osv med.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Molnbackup i alla ära. Men i detta fallet handlar det nog om data kring 1TB, och molnlagring är heller inte gratis

Tack en gång för alla åsikter

Både Backblaze och Crashplan är utan databegränsning, man betalar relativt lite för tjänsten. $5 per månad, dvs runt 500kr/år. Billigare än så är backup svårt att få, det kostar mer om man köper diskar och lägger på arbetskostnaden för att hantera diskarna och flytta dem ur huset. Oavsett hur gratis mjukvaran är.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Både Backblaze och Crashplan är utan databegränsning, man betalar relativt lite för tjänsten. $5 per månad, dvs runt 500kr/år. Billigare än så är backup svårt att få, det kostar mer om man köper diskar och lägger på arbetskostnaden för att hantera diskarna och flytta dem ur huset. Oavsett hur gratis mjukvaran är.

En nackdel med så stora mängder data som TB, är att det tar en evighet att få hem allt igen. SKulle inte förvåna mig om företaget sitter på ADSL Med tanke på att det är så litet och priskänsligt Så dra hem 1TB över internet med ADSL...Hade då nog hellre haft lösa diskar som de tar med sig hem varannan vecka, man byter mellan 2 st.

Tips, de har väldigt billig HP entry server nu för 2000 kr på dustinhome, beställt 4 st Det kanske kan vara något än det som körs i dagsläge. De hade t o m en variant för 4000 kr där en serverlicense 2012 tror ja det var som ingick i priset. Bra köpa till disk för lokalbackup och sedan komplettera med USB.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciscodisco:

Kika på crashplan, då kan man välja att backupa till flera ställen samtidigt, t.ex. deras moln, en annan mapp, en kompis dator eller en annan av dina datorer osv. Allt utom molnlagringen är gratis

+1

Kör det själv sen många år och fungerar för det mesta riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

En nackdel med så stora mängder data som TB, är att det tar en evighet att få hem allt igen. SKulle inte förvåna mig om företaget sitter på ADSL Med tanke på att det är så litet och priskänsligt Så dra hem 1TB över internet med ADSL...Hade då nog hellre haft lösa diskar som de tar med sig hem varannan vecka, man byter mellan 2 st.

Tips, de har väldigt billig HP entry server nu för 2000 kr på dustinhome, beställt 4 st Det kanske kan vara något än det som körs i dagsläge. De hade t o m en variant för 4000 kr där en serverlicense 2012 tror ja det var som ingick i priset. Bra köpa till disk för lokalbackup och sedan komplettera med USB.

Vid återställning av data så är det väl egentligen två scenario som är aktuella:
1. Filer raderas av misstag. Kan såklart vara större volymer, men ofta handlar det om ett fåtal filer och då är inte hastigheten ett stort problem.
2. Hårdvarukrasch/brand/vattenskada. Är hårdvaran skadad så ska denna ersättas innan det ens kan bli tal om att läsa tillbaka data från backup. Det innebär att det ändå tar ett tag innan man är uppe och snurrar igen. När man väl ska läsa tillbaka informationen får man helt enkelt prioritera och välja ut vad som är viktigast att få tillbaka först. Man kan tycka att det tar för lång tid att läsa tillbaka data via internet, men alternativet är kanske att backupdisken med relevant data ligger i brandhärden, och då är datan istället förlorad.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky:

Vid brand och vattenskada anser jag det är ännu viktigare att kunna komma igång. Även om fastigheten repas så ska väl inte företaget behöva vänta 1-12 månader på att det lagas? I värsta scenariot. Om hela skiten brinner. Vem ska då betala företagets lönser å osv under reptiden, oavsett om det är kort tid. Då är det rätt viktigt att kunna få ner all data och kunna fortsätta arbeta inom några dagar/vecka. Beroende på backup så kanske de inte behöver ha alla data på en gång innan de kan börja arbeta. Utan de kan ta lite del för del och börja jobba allt eftersom. Oavsett så kan det vara riktigt tidsödande. Jag är dock för molnlagring, för mindre mängd data. Jag använder dropbox själv till mycket. Men har även lokala kopior på sånt som är lagrinskrävande.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Fast nu handlar det inte om månader innan man har hunnit återställa så pass mycket relevant data att man kan börja tjäna pengar igen. Skulle säga att det är ytterst liten del av den 1TB data som företaget behöver backa som är kritisk för försörjningen. Det borde räcka med ett par GB för att komma igång, och det tar kortare tid att tanka ner än att återställa klientdatorer och nätverk. Det handlar väldigt mycket om att man bör ha en genomtänkt plan för hur ett återställande av en produktionsmiljö ska se ut redan innan katastrofen inträffar. Speciellt viktigt är det för företag som inte har så mycket obundet kapital. Personligen tror jag inte att återställningstiden från molnet är flaskhalsen.
Och sedan finns det ju snabbare uppkopplingar än ADSL på de allra flesta platser i landet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky:
Japps precis det jag sa. Att det går nog oavsett i detta fall. Och det kan ju vara så att de har gigabit internet också. Framgår ju inte, bara det att "priskänsliga" företag har en tendens att ha minsta möjliga Och det var bara en nackdel med att ha onlinebackup, som jag också nämnde. Jag är f ö för det iaf för privatbruk.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att backup-program där disken inte har någon enhetsbokstav. Det försvårar för virus att skriva över backupen. Sedan kan man ha olika nivåer på backup. Alla filer till extern disk och det viktigaste går även till molnet.