Permalänk
Medlem

Kontinuerlig BSOD , tips på åtgärd?

Hej.

Jag har fått problem med att datorn kraschar, det enda jag lyckats få fram är att i BlueScreenView så rödmarkeras "ntoskrnl.exe" så antar att det har något med detta att göra, "ntoskrnl.exe+75bc0"

Senaste veckan har jag fått flera bsod och krascher.

När jag satt datorn i viloläge, och skall starta upp den från detta så kan datorn krascha.

När jag stänger av datorn för att sedan starta den så kraschar den.

Vet inte vilka eller vad för mer info som behövs, eller hur jag får ur infon från dmp filerna?

Slänger in en till liten fråga, jag vill köpa mig en ny hårddisk lagringsdisk som är hyffsat snabb men som inte kostar skjortan.
1TB skulle räcka gott och väl

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@1Ce: Skulle du kunna skriva dina specs och lägg upp krashloggen?

Testa att köra memtest86 för att se om RAM krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Ce:

Hej.

Jag har fått problem med att datorn kraschar, det enda jag lyckats få fram är att i BlueScreenView så rödmarkeras "ntoskrnl.exe" så antar att det har något med detta att göra, "ntoskrnl.exe+75bc0"

NT-OS-Kernel (ntoskrnl.exe) krashar inte i normala fall. Utan den kraschar pga en drivrutin eller hårdvara är trasig. Så jag hade börjat med att testa hårdvaran, som ovan sa.

Permalänk
Medlem

Hej.

Krasch logg, är det dmp filen? Hur bifogar jag den till forumet?

Köpte dessa grejer, 2014 (är de f.ö helt kassa grejer för dagens spel?)

Gigabyte GeForce GTX 770 2GB OC Windforce +3 spel
ASUS Z87I-PRO mITX Skickad 1 490
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Fractal Design Node 304, Vit

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@1Ce: Dessa grejor funkar helt ok till spel, kanske Gtx 770 som flaskhalsar systemet. Men testa att köra memtest86.

Googla upp hur man hittar windows crashlogs, var länge sedan jag hade problem med BSOD.

Permalänk
Medlem

Kalas :).

Jag vet inte om detta är något?

"The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000003b (0x00000000c0000005, 0xfffff8000350bf00, 0xfffff8800b78d9d0, 0x0000000000000000). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP"

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@1Ce: Har googlat lite och verkar inte hitta så mycket, men testa att köra memtest86.

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du?
Har du analyserat dump filen? Till exempel med WinDbg

Jag hade problem med att datorn inte gick igång som den skulle efter skärmen släkts, samt att den kunde hänga sig i spel.

Jag reparera AV, drog ner senare nvidia driver, och uppdaterade windows (inklusive rekommenderade updates) sen fungera den stabilt igen.

Permalänk
Medlem

Körde memtest i ca 6 timmar utan några problem, körde via usb så det verkar som den körde något som testade cpu'n också.

Jag får hur många blåskärmer som helst nu, fick fyra stycken innan jag fick igång datorn.

Så fort den stängs av så får jag blåskärm eller sätter den i viloläge..

Senast dmp står det något om "Afd.sys" ingen aning vad det är..

Lyckas inte få ordning på WinDbg , var inte bara att installera så att säga..

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Här är en vettig guide på windbg som jag hitta https://blogs.technet.microsoft.com/juanand/2011/03/20/analyz...

Men när du startar windbg måste du ladda symbolerna(annars kan den inte tolka dumpfilen), det gör du på följande sätt:
-File->Symbol File Path
-Ange adress SRV*sökväg där du vill spara symbolerna, c:\temp kanske?*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

Sedan väljer du
-File->Open Crash Dump
-Pekar ut filen
-Skriv sedan !analyze -v i kommando rutan och tryck enter.
-Den kommer nu analyzera filen

Posta därefter lite info här så kan vi se om vi kan hjälpa dig.

Vad för antivirus kör du? Har du testat att avinstallera det helt?
Den filen som du länka "afd.sys" verkar vara relaterat till ett antivirus

Permalänk
Medlem

Här är en länk som jag använder ibland för att snabb-kolla dmp-filer:
http://www.osronline.com/page.cfm?name=Analyze

Kanske kan ge något (eller samma som Bumbi85 pekar på)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Har formaterat datorn, tog 10min så fick jag blåskärm, som f.ö är värre än tidigare.

Tar mig ca 20 försök att komma in i windows, datorn startar om precis innan windows skall starta/ladda.

Windows 7.

WinDBG får jag inte att fungera, nu efter ominstallationen utav Windows har jag inte programmet inlagt.

Men det känns inte som mjukvarau fel om det återkom såpass fort efter en ominstallation.

Memtest var också ett h-vete att använda, inte som när jag använde det sist när man körde det från diskett

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC