Rykte: AMD tidigarelägger Vega - lanseras redan i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Som jag förstått det så är Vega utrustad med HBM2 och dessutom en betydligt större krets än Polaris.

Just HBM2 tycks ha varit problemet, att tillgången och produktionen har legat senare i tiden än vad själva designen av Vega. Antingen innebär detta att HBM2 kommer snabbare än förväntat, vilket även Nvidia kommer att använda i något av sina kort.

Eller mer troligt så kommer det en version av Vega som inte använder HBM2, och denna kommer i höst. Frågan är då om den använder sig utav GDDR5X eller HBM1 och vilket som är smidigast att designa kortet för. Jag har för mig om att det tidigare var rykten om att HBM1 skulle få större minneskapslar och detta tror jag är mest troligt.

Min chansning:

Vega i oktober = Vega med HBM1 med dubbel storlek. Alltså 8GB HBM1. 3000->3500 stream processorer.

Vega med HBM2 har nog fortfarande ett senare lanseringsdatum och är hela kretsen med alla 4096 stream processorer aktiverade.

Grejen är den att det är redo då. Iaf för amd, Nvidia får vänta ett par månader längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Tror mer på 4096 shaders inledningsvis pch en storvega på 6144 shaders 2017.

Förövrigt vet ingen när Vega var tänkt att släppas. De verkar visa Q4 på sin roadmap. Folk har bara spekulerat att markeringen avser 2017.

troligt ja

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till köpångest på grafikkortsmarknaden...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kan någon sia vad Vega korten kommer kosta?

Jag lutar mot att köpa ett 1070, kommer något av dessa kort vara i den prisklassen, eller är det bara high end kort?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ganska udda sätt att tänka eftersom Polaris och Vega riktar sig mot två olika kundgrupper.
Ytterst få sett till totala gruppen av grafikkortsköpare köper high end-kort, så en som spekulerar på Polaris är knappast intresserad av Vega som kan bli dubbelt så dyrt, och vice versa.

Det kommer väl inte bara ett "Vega-kort"?

Polaris och Vega är väl bara kodnamn för arkitekturerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det kommer väl inte bara ett "Vega-kort"?

Polaris och Vega är väl bara kodnamn för arkitekturerna?

Har jag påstått att det bara kommer ett Vega-kort?

Oavsett hur många kort det kommer med Vega respektive Polaris så är Vega den mer högpresterande och därmed dyrare arkitekturen. Polaris är den som ligger i prisspannet för normala köpare, dvs. inte primärt entusiaster. Om ryktena stämmer att Polaris 980 Ti-motsvarighet hamnar kring 300USD så kommer Vega att ligga över det, vilket hamnar mer eller mindre bortom budgeten för medelköparen.

Permalänk
Avstängd

Amd kommer sopa mattan med nvidia och intel i år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Amd kommer sopa mattan med nvidia och intel i år.

AMD kommer konkurrera mot nvidia och intel i år

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt, om alla rykten stämmer så kommer det bli ett bra år för oss som gillar hårdvara 😀.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Amd kommer sopa mattan med nvidia och intel i år.

Absolut, och apple kommer släppa en mobil med Android på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Amd kommer sopa mattan med nvidia och intel i år.

Tyvärr lika troligt som att vi kommer börja fira midsommar på julafton.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Tyvärr lika troligt som att vi kommer börja fira midsommar på julafton.

Ingen större skillnad på temperatur och väderlek, så varför inte?

Oavsett, så har vi alla något att se fram emot.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Att AMD kommer "sopa mattan" med intel och nvidia osv vet jag inte. Däremot tror jag på en renässans från AMD. Om det kommer i år eller nästa år beror lite på hur/när deras launches kommer. Men jag tror AMD, med deras mycket användarvänligare inställning till nya tekniker, kommer spela en större roll på både CPU och GPU fronten med tiden. Jag har iaf köpt på mig en del aktier hos AMD nu då de är lågt värderade idag och jag tror att de har mycket mer att komma med.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tråkigt att AMD kommer att lagga efter i toppen som vanligt.
Känns som ett gigantiskt misstag, gratis PR och 3-4k korten är inte bulk försäljning men avkastningen per kort är i vissa fall hundratals ggr högre än bulken.

Blir att vänta till hösten om AMD inte har kastat in handduken innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Undrar hur många som låter bli att köpa Polaris pga det här...

Nog inte så många eftersom det är olika produktsegment.

Skrivet av Gruarn:

Frågan är om det Vega som är tidigare. Läste ett rykte som gjorde gällande att det är Polaris10 som senareläggs. Det känns nästan troligare...

Skrivet av stenharl:

Kan någon sia vad Vega korten kommer kosta?

Jag lutar mot att köpa ett 1070, kommer något av dessa kort vara i den prisklassen, eller är det bara high end kort?

Skrivet av Exxovion:

Det kommer väl inte bara ett "Vega-kort"?

Polaris och Vega är väl bara kodnamn för arkitekturerna?

Polaris och Vega är "samma sak", alltså samma arkitektur och generation, men bara olika chip riktade till olika marknadssegment. Polaris 11 för lapops och budgetdesktop, Polaris 10 för mellansegmentet/performance, Vega 10 för övre/high end och så sägs det finnas ett Vega 11 för den absoluta kungen av kullen, typ Titan-ish, som ska komma 2017.

Lite förvirrande med siffrorna där ja, 11-10-10-11.

http://www.3dcenter.org/news/amd-zieht-den-vega-launch-angebl...

Skrivet av Hymer:

Jag såg någon slide att det verkar vara den lilla Vega som ska lanseras i Oktober och den stora tidigt 2017.

Denna kanske?

Skrivet av Aleshi:

Nej, HBM på 8 GB händer inte. Finns inga skäl att tro att de måste kapa massa beräkningsenheter heller. Vega med 4096 shaders verkar inte vara ett så stort eller svårttillverkat chip.
Tror mer på 4096 shaders inledningsvis pch en storvega på 6144 shaders 2017.

Tror inte de behöver deaktivera något. Verkar vara HBM2 som håller tillbaka lansering. Är nog så enkelt som att AMD har fixat en deal med Samsung som redan producerat HBM2 ett tag eftersom Hynix som de tänkt ha först är slöa. Eftersom nVidia inte får ut sin GP100 på ett bra tag så producerar Samsung HBM2 som bara läggs på hög.
Förövrigt vet ingen när Vega var tänkt att släppas. De verkar visa Q4 på sin roadmap. Folk har bara spekulerat att markeringen avser 2017.

Ahaa
Roadmapen för Vega var nog diffust utsatt med vilje, just för att man inte ville låsa sig till någon sida nyåret pga saker som detta t ex.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Ingen större skillnad på temperatur och väderlek, så varför inte?

Oavsett, så har vi alla något att se fram emot.

Japp,Dom får gärna sopa rent för min del.
Men tyvärr blir det ofta misslyckat när dom försöker.
Dom ligger hela tiden steget efter Nvidia,Fast dom försöker.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

470, 470x - polaris 11 juni16
480,480x -polaris 10 juni16
490,490x -vega 10 oktober16
Fury two, fury two x - vega 11 2017

Min gissning iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

470, 470x - polaris 11 juni16
480,480x -polaris 10 juni16
490,490x -vega 10 oktober16
Fury two, fury two x - vega 11 2017

Min gissning iaf

hoppas dom skippar xbox namngivning annars håller jag med !

hoppas dom döper dem till rage istället skulle funka bättre med ati/amds historia

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Japp,Dom får gärna sopa rent för min del.
Men tyvärr blir det ofta misslyckat när dom försöker.
Dom ligger hela tiden steget efter Nvidia,Fast dom försöker.

Jag tycker AMD är mer inovativa än Nvidia. AMD har ju visat att HBM är framtiden, nya ZEN är även den ny och lovar väldigt gott inför framtiden. Jag tror mer på att AMD är i lika jämt steg, det handlar nog mer om när själva tekniken är redo, det är en lång process från ritbordet till färdig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är tillräcklig prestandaökning ("över 2Ghz"), så jag tror folk kommer köpa så fort de släpps ändå 1080/1070/Polaris10. AMD skyndar på lanseringen tack vare Nvidias starka "äss" Pascal arkitektur och påtryckningar mot t.ex "Micron". Är det någon vi har att tacka så är det nog Mr. Jen-Hsun Huang för hans sätt om hur Nvidia drivit på för att få ut tekniken så snabbt som möjligt. (Vi hade fått väntat längre annars). Tack Nvidia ni har satt igång konkurrensen på riktigt "för våran skull" denna gång. AMD släpper förhoppningsvis så snabbt de kan nu för att inte hamna efter. Nästa stjärnbild Vega ser klart mycket mer lockande ut än lilla "Polaris" IMO.

***trams/moderator***

Meme
Permalänk
Medlem

Lilla Vega (11) bör komma med GDDR5X för att detta ska vara en trovärdigt rykte

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Amd kommer sopa mattan med nvidia och intel i år.

Hur då undrar jag?
Zen har 40 % över FX och Intel har 75 % över FX

Så vet inte...

Och VEGA vs stora pascal har vi ingen aning!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Vega är klart intressant. Även om jag är intresserad av 6000 SP-modellen så är det nog 4000-modellen som min plånbok får nöja sig med. Och i höst låter också riktigt bra.

Om Zen kommer samtidigt kan det bli rätt intressant. Viktigast för AMD är nog att få ut Zen ASAP då Intel är en betydligt farligare konkurrent och Polaris redan bör ha funnits på marknaden i någon månad vid den tidpunkten. Personligen känner jag också ett större behov av en ny datorplattform i dagsläget och är nog vad jag kommer prioritera. 2700K och Z77 Extreme 4-M håller fortfarande bra efter alla dessa år men känner lite av behovet av något lite nyare. USB3-portarna är lite instabila och bara två SATA3-portar är saker som stör tillräckligt ofta.

R9 290 har jag ingen större brådska att byta ut, finns fortfarande inget som ställer till några direkta problem ens i 2560x1440 för mig. Men är ju förstås kul med nytt, man är ju entusiast FFS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det spekuleras om att AMD valt att flytta fram Vega 10 för att på allvar kunna konkurrera med Nvidias Geforce GTX 1080 och GTX 1070,

Knappast, det är snarare den fulla kretsen som nvidia väntas lansera i höst som dom vill konkurrera med.

Det blir med andra ord en spännande höst, följt av en fattig vinter för många.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att VEGA 10 och GTX1080 inte alls spelar i samma liga när det kommer till prestanda. Vi vet såpass lite om Polaris också så den ska verkligen inte underskattas då AMD går ner på 14nm. Det är ett sinnessjukt hopp från dagens 28nm.. AMD är luriga och har varit det förr (chocken med R300, HD48xx/58xx serien t.ex)

VEGA 10 borde vara bra mycket kraftfullare och kan vara ett mellanting av GTX1080 och GP100, och GP100 ska komma först 2017. Vi får se vad som händer.

Jag hade definitivt väntat med inköp nu. Det här är det historiskt största hoppet på en tillverkningsnod vi någonsin sett och förmodligen kommer se. AMD kan mer än fördubbla transistormängden om dom vill om dom åter ska göra en 600mm2 GPU som Fury X är idag. Dom har garanterat också en viss exklusiv tillgång till HMB2.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Knappast, det är snarare den fulla kretsen som nvidia väntas lansera i höst som dom vill konkurrera med.

Det blir med andra ord en spännande höst, följt av en fattig vinter för många.

Blir inga julklappar till övriga familjemedlemmar!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av 2good4you:

Skulle tro att VEGA 10 och GTX1080 inte alls spelar i samma liga när det kommer till prestanda. Vi vet såpass lite om Polaris också så den ska verkligen inte underskattas då AMD går ner på 14nm. Det är ett sinnessjukt hopp från dagens 28nm.. AMD är luriga och har varit det förr (chocken med R300, HD48xx/58xx serien t.ex)

VEGA 10 borde vara bra mycket kraftfullare och kan vara ett mellanting av GTX1080 och GP100, och GP100 ska komma först 2017. Vi får se vad som händer.

Jag hade definitivt väntat med inköp nu. Det här är det historiskt största hoppet på en tillverkningsnod vi någonsin sett och förmodligen kommer se. AMD kan mer än fördubbla transistormängden om dom vill om dom åter ska göra en 600mm2 GPU som Fury X är idag. Dom har garanterat också en viss exklusiv tillgång till HMB2.

Då Nvidia redan har Samsung HBM2 så spelar inte så stor roll.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

@Lordsqueak: Vadå fattig vinter? Efter Pascal/Polaris inköp behöver man ju inte gå ut på flera månader. Billigt

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Vad smart! När alla skaffat 1070/1080...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Vad smart! När alla skaffat 1070/1080...

Så det är bättre att väntan till 2017 Q1?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry