Permalänk
Medlem

Välte dator och nu laggar den!

Tja. min poalre råkade välta min dator medans den var igång.. tänkte inte så mycket mer på det och ställde upp den. men nu har den börjat laga när jag spelar eller kollar på stream! (ej internetfel) och känns väldigt seg när man bländrar på sidor osv.. så jag undrar om det kan vara ssd som e knas eller om det e grafikkortet som fått en smäll? för jag tycker det verkar konstigt att det började lagga efteråt? då borde det bara bli svart om något gått sönder.. men jag frågar här och ser om det finns någon kunnig runt detta!

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av p33gish:

Tja. min poalre råkade välta min dator medans den var igång.. tänkte inte så mycket mer på det och ställde upp den. men nu har den börjat laga när jag spelar eller kollar på stream! (ej internetfel) och känns väldigt seg när man bländrar på sidor osv.. så jag undrar om det kan vara ssd som e knas eller om det e grafikkortet som fått en smäll? för jag tycker det verkar konstigt att det började lagga efteråt? då borde det bara bli svart om något gått sönder.. men jag frågar här och ser om det finns någon kunnig runt detta!

tack på förhand

Skall vi ha en seans för att ta reda på om något har försökt att gå vidare men hamnat i purgatory? Eller kanske ske lite mer info som hårdvara temps mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kylare som lossnat lite så det throttlar antar jag. Dela med dig av temps osv.

Helt efterblivet att be om hjälp utan någon information.

Permalänk
Medlem

skämt åsido, att sidor och streams laggar beror ofta på uteblivna grafikdrivrutiner. ladda gärna ner hwmonitor och ta en screenshot med flickarna öppna så får vi lite mer info om din dator.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Kylare som lossnat lite så det throttlar antar jag. Dela med dig av temps osv.

Helt efterblivet att be om hjälp utan någon information.

Tänk om TS inte vet att man ens kan kolla temps etc? Han verkar ju inte ha jättebra koll på sina komponenter. Vi borde ta emot folk lite bättre kan man tycka ibland.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@p33gish:

Permalänk
Medlem

japp.. din kylare.

Permalänk
Medlem

Din CPU kylare har uppenbarligen lossnat/släppt och den throttlar, varav att det laggar.
Throttling är till för att skydda CPUn från att ta skada vid överhettning, vilket din CPU VÄLDIGT uppenbarligen gör. CPUn klockas ner för att inte bli för varm.

STÄNG AV DATORN och fixa CPU-kylaren. Den där temperaturen är inte bra för datorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

h

Okej tack för svar grabbar ska se om jag hittar nån lös kabel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p33gish:

Okej tack för svar grabbar ska se om jag hittar nån lös kabel!

Det är inte en lös kabel, det är mest troligt heatsinken som lossnat eller sitter löst! Tvivlar på att CPUn skulle bli 100c av bara lite internetsurfande utan fläkt, förutsatt att datorn har någorlunda bra luftflöde med hjälp av andra fläktar.

Öppna luckan och se efter så kylaren verkligen sitter som den ska.

Permalänk
Medlem

@Majora: TACK SOM f"""n!! du hade rätt! den satt verkligen lös.. grymt bra sida för smabba lösningar många plus till dig!

Permalänk
Medlem

Men jag sa till min flickvän att det var grafikkortet som var trasigt så ska få ett nytt 980ti strix nu så jag säger nog inget om detta! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av p33gish:

Men jag sa till min flickvän att det var grafikkortet som var trasigt så ska få ett nytt 980ti strix nu så jag säger nog inget om detta! haha

Haha vilken fuling

Men för din CPUs skull (om du ska behålla den) så borde du iallafall se till att fixa kylaren så fort som möjligt

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Tänk om TS inte vet att man ens kan kolla temps etc? Han verkar ju inte ha jättebra koll på sina komponenter. Vi borde ta emot folk lite bättre kan man tycka ibland.

google.se är en sida där man kan söka på saker man inte vet. där kan du hitta instruktioner hur man kollar temp etc.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

google.se är en sida där man kan söka på saker man inte vet. där kan du hitta instruktioner hur man kollar temp etc.

Han kanske sökte på "Bra sida som kan hjälpa med datorproblem"? Att pin-pointa ett (enkelt) problem är ej enkelt om man är novis.
aja, slutet gott iaf...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Lite småroligt att han ser att det står 100 grader. Han gör ingenting. Lägger upp en till bild. Får svar att det är kylaren som inte sitter som den ska. Han börjar tänka på kablar och nonchalerar totalt svaret.

Vi var alla nybörjare i början, men det här tog nog priset! Karma? Han får ju ett 980 Ti nu.

Hvad fanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Tänk om TS inte vet att man ens kan kolla temps etc? Han verkar ju inte ha jättebra koll på sina komponenter. Vi borde ta emot folk lite bättre kan man tycka ibland.

Du vet det här häftiga underforumet som ts postade sin tråd i? Det finns en mall för hur man ska göra en felsökningstråd med instruktioner så nej vi borde inte vara snällare då kvalitén på inlägg är patetisk i de flesta fall. Nu var det här så enkelt så man inte ens behövde läsa hela ts men vissa problem är klart mer komplexa.

TS om du nu ändå ska vara oärlig mot tjejen så vänta till 1080/1070. 980ti är otroligt oprisvärd nu.