Mikrofoningång har plötsligt sluta fungera? (integrerad ljudkrets)

Permalänk

Mikrofoningång har plötsligt sluta fungera? (integrerad ljudkrets)

Hej Alla,

Sonens dator med ett "Gigabyte GA-Z87X-UD5H" fungerar inte längre mikrofonen på.
Jag kan inte svara för vad som hänt, eller vad han gjort. Jag misstänkte för mycket "skit" installerat, så jag gjorde en ominstallation av Win10. (passade bra eftersom han hade en uppgradering från Win7).. men det hjälpte inte.

När man ansluter mikrofon (headset) i chassi-kontakten, eller en mikrofon direkt till moderkortet (bak) detekterar Realtek-programvaran detta. Men vi får inget ljud, varken med headset eller mikrofon.

Nåt tips på vidare felsökning innan jag ger upp och köper ett nytt/separat ljudkort?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Gå in i ljud-ljudupptagning/mikrofon och kolla att den inte är inaktiverad.

Kolla också i bios (masha delete när du startar upp) så att inte ingången blivit inaktiverad.

Alternativt kan du öppna chassit och kolla så att kontakten inte glappar eller något liknande.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

@Captain_Spock: Tack för svar, även om det inte hjälpte..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är nu för tiden men förr så kunde ett sådan uttag delas mellan olika funktioner. Typ mic eller center-högtalare eller liknande. Och man kunde ändra vilken funktion den har i programvaran till drivrutinerna för ljudkortet.

Har ni lagt in programvaran för ljudkortet i samband med Win10-installationen och kollat där?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Tack alla.. jag har hittat felet - och det var inte ljudkortet.

Mikrofonen på headsetet är trasig OCH adaptern till den nyinköpta mikrofonen var felaktig.
Kort sagt en klassiker; "sannolikheten" störde felsökandet. Ja ja, man lär sig.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB