Permalänk

iTUX stadsnät Göteborg

Hej!

Jag undrar hur kvalitén i iTUX nät är generellt här i Göteborg? Jag har bra svarstider när jag kör bredbandskollen och pingtest.net men har stora problem i p2p-spel som FIFA och NHL. Antar att det kan vara min ISP också, men har hört på ryktesvägar att iTUX inte är så bra.

Kan någon ge lite input.

PS: Min ISP är T3 just nu men byter till Bredband2 om en månad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hej!

Jag undrar hur kvalitén i iTUX nät är generellt här i Göteborg? Jag har bra svarstider när jag kör bredbandskollen och pingtest.net men har stora problem i p2p-spel som FIFA och NHL. Antar att det kan vara min ISP också, men har hört på ryktesvägar att iTUX inte är så bra.

Kan någon ge lite input.

PS: Min ISP är T3 just nu men byter till Bredband2 om en månad.

Normalt sätt brukar det bero mer på ISP än själva stadsnätet, så iom du har bra värde på bredbandskollen tror jag inte stadsnätet är boven.
Stadsnäten fungerar ju i princip som ett stort lan och brukar vara betydligt snabbare än ISP uppkopplingen.
Nu vet jag inget om iTUX men skulle bli förvånad om det mindre än ett Gb nät.
Vilken hastighet har du?

Permalänk
Medlem

@Midvintersorg: Jag kör också iTUX och min ping i alla spel, t.ex. Rocket League droppar helt random och spelen blir ospelbara. Inte så kul. Det kan också bero på min ICA Basic-router, ComBorts egna.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Normalt sätt brukar det bero mer på ISP än själva stadsnätet, så iom du har bra värde på bredbandskollen tror jag inte stadsnätet är boven.
Stadsnäten fungerar ju i princip som ett stort lan och brukar vara betydligt snabbare än ISP uppkopplingen.
Nu vet jag inget om iTUX men skulle bli förvånad om det mindre än ett Gb nät.
Vilken hastighet har du?

Det låter ju bra. Jag har en 100/10 tjänst så det kanske är peeringen som är dålig. Jag har kört Pingplotter och det ser ut som det blir jitter mot Telia i det här fallet.

Bifogar en länk till en mätning med Pingplotter så kanske någon kunnig här kan utläsa mitt resultat. (Servern är EA:s FIFA-server)

http://www.ladda-upp.se/bilder/cxmiefvuliseyw/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

@sephir0th: Jag kör också iTUX och min ping i alla spel, t.ex. Rocket League droppar helt random och spelen blir ospelbara. Inte så kul. Det kan också bero på min ICA Basic-router, ComBorts egna.

Ok låter tråkigt. Vad har du för ISP och har du testat med en annan router? Vilken del av nätet sitter du på?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Det låter ju bra. Jag har en 100/10 tjänst så det kanske är peeringen som är dålig. Jag har kört pingplotter och det ser ut som det blir jitter mot Telia i det här fallet.

Bifogar en länk till en mätning med Pingplotter så kanske någon kunnig här kan utläsa mitt resultat. (Servern ärEA:s FIFA-server)

http://www.ladda-upp.se/bilder/cxmiefvuliseyw/

Jag hade liknande problem, men i mitt fall var det fel på fiberconvertern. Nu får jag ut 100/10 trådlöst med en R7000 utan problem! ISP är Bahnhof.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

@Midvintersorg: ComBort, har inte tillgång till en annan router. Västra Göteborg.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Skrivet av broschi:

Jag hade liknande problem, men i mitt fall var det fel på fiberconvertern. Nu får jag ut 100/10 trådlöst med en R7000 utan problem! ISP är Bahnhof.

Tror du det kan vara fel på min fiberconverter? Jag får ju bra resultat på Bredbandskollen samt pingtest.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Tror du det kan vara fel på min fiberconverter? Jag får ju bra resultat på Bredbandskollen samt pingtest.

Osannolikt, mina problem var mer omfattande än endast peering, fiberconvertern hade problem att klara enkla belastningar (titta på youtube räckte för att sänka convertern i 2-3min). Dessutom hade jag en gammal converter som bara hade 100mbit-portar, men när jag hade problem så hänvisar itux till https://app.netrounds.com/itux/speedtest/ för att se om du får problem. Sidan testar via stadsnätet internt enligt itux-teknikern som bytte ut min converter.
Men det pingjitter ska ju inte hända egentligen, men det beror också på om du bor i hus eller lägenhet.

EDIT: Resultat som jag brukar få på testsidan är att pingen ligger på runt 0.5-0.8ms och runt 100/10, mestadels över.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Fel på fiberkonverteraren hade jag också. Bekostade själv bytet till en som klarar 1Gbit. Och alla mina problem försvann. Hade packet loss, Kunde inte komma åt vissa sidor m.m. Alla 3 gånger jag kontaktade Comhem sa dom att Packet loss är inget problem så länge du har utlovad hastighet mot bredbandskollen.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem

Har haft tokiga problem men precis som @broschi nämde bytte dom ut fiberconverten för snart 1 årsen. I mitt fall från Raycore till en CTS, senast 2019 ska alla vara utbytta i mitt område har jag för mig.. gäller säkert hela ITUX nätet i GBG.

En polare fick precis som jag sin Raycore utbytt till en CTS.
Ett annat fall här på Swec..
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1414637-har-bahnhof-str...

Permalänk
Skrivet av broschi:

Osannolikt, mina problem var mer omfattande än endast peering, fiberconvertern hade problem att klara enkla belastningar (titta på youtube räckte för att sänka convertern i 2-3min). Dessutom hade jag en gammal converter som bara hade 100mbit-portar, men när jag hade problem så hänvisar itux till https://app.netrounds.com/itux/speedtest/ för att se om du får problem. Sidan testar via stadsnätet internt enligt itux-teknikern som bytte ut min converter.
Men det pingjitter ska ju inte hända egentligen, men det beror också på om du bor i hus eller lägenhet.

EDIT: Resultat som jag brukar få på testsidan är att pingen ligger på runt 0.5-0.8ms och runt 100/10, mestadels över.

Jag har en klassisk Raycorebox och vet inte om den är modern eller antik.

Gjorde iaf en mätning och bifogar resultat i en bild nedan, det var låg ping och ingen packetloss iaf.

http://www.ladda-upp.se/bilder/yndqumwjdtksrt/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Ast0r:

Har haft tokiga problem men precis som @broschi nämde bytte dom ut fiberconverten för snart 1 årsen. I mitt fall från Raycore till en CTS, senast 2019 ska alla vara utbytta i mitt område har jag för mig.. gäller säkert hela ITUX nätet i GBG.

En polare fick precis som jag sin Raycore utbytt till en CTS.
Ett annat fall här på Swec..
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1414637-har-bahnhof-str...

Vet du om alla kommer få nya boxar eller bara de som haft problem?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Vet du om alla kommer få nya boxar eller bara de som haft problem?

Alla: http://framtidensbredband.ituxportalen.se/erbjudande/#offerId...
Men du bör få en ny tidigare om du har problem.
För mig dröjde det några veckor innan Bahnhof gav med sig om jag minns rätt... tillslut började t.om vissa TV kanaler samt tjänster på TIVO'n strula så gjorde anmälan hos Comhem med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Jag har en klassisk Raycorebox och vet inte om den är modern eller antik.

Gjorde iaf en mätning och bifogar resultat i en bild nedan, det var låg ping och ingen packetloss iaf.

http://www.ladda-upp.se/bilder/yndqumwjdtksrt/

Min box var faktiskt äldre än så, 8 portar hade den och bara 2 portar fungerade tillslut när iTUX tog över från Gothnet. Raycore är inte helt antik, iallafall inte jämfört med boxen jag hade från Packetfront. Nuvarande är CTS iallafall.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Skrivet av Midvintersorg:

Hej!

Jag undrar hur kvalitén i iTUX nät är generellt här i Göteborg? Jag har bra svarstider när jag kör bredbandskollen och pingtest.net men har stora problem i p2p-spel som FIFA och NHL. Antar att det kan vara min ISP också, men har hört på ryktesvägar att iTUX inte är så bra.

Kan någon ge lite input.

PS: Min ISP är T3 just nu men byter till Bredband2 om en månad.

Jag har Bredband2 över Framtidenkoncernens nät i Göteborg där Itux är kommunikationsoperatör. En överraskning jag fick med Bredband2 när jag körde Bredbandskollen är att de inte verkar ha någon anslutning mot Netnod i Göteborg. Får 21-23 ms i svarstid mot Bredbandskollens testserver i Göteborg. Däremot får jag 5-6 ms mot servern i Malmö. Testar jag mot Göteborgsservern går trafiken runt via Malmö och Stockholm (Sunet), därav de höga svarstiderna.

Får generellt bättre svarstider med Bredband2 utomlands än jag hade med tidigare med Comhem.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

Jag har Bredband2 över Framtidenkoncernens nät i Göteborg där Itux är kommunikationsoperatör. En överraskning jag fick med Bredband2 när jag körde Bredbandskollen är att de inte verkar ha någon anslutning mot Netnod i Göteborg. Får 21-23 ms i svarstid mot Bredbandskollens testserver i Göteborg. Däremot får jag 5-6 ms mot servern i Malmö. Testar jag mot Göteborgsservern går trafiken runt via Malmö och Stockholm (Sunet), därav de höga svarstiderna.

Får generellt bättre svarstider med Bredband2 utomlands än jag hade med tidigare med Comhem.

Intressant det där. Med T3 så får jag ju bäst svarstid mot Stockholm med 8 - 9 ms och Göteborg runt 21 - 23 med Bredbandskollen. Kör jag Speedtest.net så kan jag få ner mot 2 - 5 ms mot vissa servers.

Har du någon mer exakt uppfattning om hur mycket bättre svarstiderna är med Bredband2 vs Comhem? Tänkte du på spel då främst eller generellt. Tack för input.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Midvintersorg:

Intressant det där. Med T3 så får jag ju bäst svarstid mot Stockholm med 8 - 9 ms och Göteborg runt 21 - 23 med Bredbandskollen. Kör jag Speedtest.net så kan jag få ner mot 2 - 5 ms mot vissa servers.

Har du någon mer exakt uppfattning om hur mycket bättre svarstiderna är med Bredband2 vs Comhem? Tänkte du på spel då främst eller generellt. Tack för input.

Det varierar beroende på server. Skillnaden har inte gjort något för spelupplevelsen utan mer att det var snopet att en kille jag brukar spela med ofta hade bättre svarstid än jag trots att han sitter på ett Telia ADSL abonnemang i Dalarna.

i exemplet nedan är skillnaden 6 ms.

Dold text

Telia är nog bäst då det gäller svarstider men tycker inte det är värt prisskillnaden. Jag betalar 205 kr/mån för mitt abonnemang, Telia vill ha 379 kr/mån.

Får förövrigt 112 ms mot EA-serven du nämnde tidigare i tråden.

Edit:

Även om man inte skall ta sådan här TraceRoute data så seriöst då noderna kan prioritera att svara på ICMP förfrågningar olika så ser det ut som om de extra 18 ms du har mot EA- servern jämfört med mig just kommer från Telia
Jag ligger på 22 ms mot Frankfurt du på 39 ms

Dold text
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|