Permalänk

Behöver man använda en ESD matta

Hej jag undrar om man behöver använda en ESD matta? Om man ska bygga en dator.

tack för hjälpen.
😉

Permalänk
Medlem

@The_Awesome_bear:

Det räcker gott med ett ESD-armband som du fäster i chassit.
Poängen är att sänka potentialen mellan dig och den komponent som du håller i, har alla komponenter samma potential så kommer ingen urladdning att ske.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Om man ska bygga en dator och i övrigt inte gör något dumt är det nog inte värt investeringen. Om man dagligen ska mecka är det nog värt det.

Permalänk

Brukar vara omdebatterat det där men jag anser att det är lika bra att vara på den säkra sidan. En ganska billig försäkring och det behöver ju inte vara en matta heller då det finns billiga ESD armband att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om man ska bygga en dator och i övrigt inte gör något dumt är det nog inte värt investeringen. Om man dagligen ska mecka är det nog värt det.

Jag skulle snarare vända på det och säga att om TS inte vill sitta "dagligen" i efterhand och mecka/ felsöka varför saker och ting inte fungerar så kanske det är en väldigt billig investering med ett ESD-armband?

Skämt åsido, vad kostar ett ESD-skydd? 39:- på kjell? Det tar minst lika mycket kraft av att vi sitter och engagerar oss i tråden som att ta sig ned till närmaste butik.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Skämt åsido, vad kostar ett ESD-skydd? 39:- på kjell? Det tar minst lika mycket kraft av att vi sitter och engagerar oss i tråden som att ta sig ned till närmaste butik.

Ja, jo. Frågan gällde en ESD-matta. Det går att hålla riskerna med ESD på en acceptabel nivå på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ja, jo. Frågan gällde en ESD-matta. Det går att hålla riskerna med ESD på en acceptabel nivå på andra sätt.

jojo, precis

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du bygga en gång eller sällan så räcker armband men ska du göra det ofta eller jobba med det så är en matta bra att ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Behöver... nej. ESD-spöket har växt sig lite stort. Jag har byggt datorer i snart 25 år och aldrig använt ESD-armband eller matta. Dock sunt förnuft och tagit i något jordat innan jag pillar osv. Jag har aldrig haft något problem. Dock skulle jag säga att den billiga peng du lägger på ett ESD-armband är värt det ändå. Det är en billig extra försäkring. Men ibland får man känslan av att folk tror att om de rör sitt grafikkort utan att ha en laboratoriemiljö så kommer det explodera. Och riktigt så illa är det inte :).

Men köp dig ett armband så kan du vara rätt lugn.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Behöver... nej. ESD-spöket har växt sig lite stort. Jag har byggt datorer i snart 25 år och aldrig använt ESD-armband eller matta. Dock sunt förnuft och tagit i något jordat innan jag pillar osv. Jag har aldrig haft något problem. Dock skulle jag säga att den billiga peng du lägger på ett ESD-armband är värt det ändå. Det är en billig extra försäkring. Men ibland får man känslan av att folk tror att om de rör sitt grafikkort utan att ha en laboratoriemiljö så kommer det explodera. Och riktigt så illa är det inte :).

Men köp dig ett armband så kan du vara rätt lugn.

Det du skriver är inget argument för att inte använda ESDskydd, det är värt ungefär lika mycket som att jag säger "Jag har kört bil utan körkort i 25 år utan att ha åkt fast så man behöver inte körkort om man har lite sunt förnuft och inte kör där polisen brukar stå osv."
Att du inte vad du vet haft problem med ESD innebär inte att man inte ska använda skydd.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det du skriver är inget argument för att inte använda ESDskydd, det är värt ungefär lika mycket som att jag säger "Jag har kört bil utan körkort i 25 år utan att ha åkt fast så man behöver inte körkort om man har lite sunt förnuft och inte kör där polisen brukar stå osv."
Att du inte vad du vet haft problem med ESD innebär inte att man inte ska använda skydd.

Exakt därför jag sa att ESD-armband är en billig försäkring och sa att han/hon borde lägga pengarna på ett

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Tack för alla svar. Det var vad jag behövde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om man ska bygga en dator och i övrigt inte gör något dumt är det nog inte värt investeringen. Om man dagligen ska mecka är det nog värt det.

Kostar väl runt 50kr, och håller man på med komponenter för tusentals kronor så är det väl värt det oavsett om man bygger en eller tjugo datorer.

Permalänk
Medlem

hej

Vill du vara säker på att inte förstöra prylarna av misstag köp ett armband och en matta.

Du kan som någon skrev ha tur i 25 år, du kan lika gärna skrota moderkortet när du rör det utan skydd. Det tråkiga är att alla fel inte syns på en gång utan kommer som en krash då och då.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/insta...

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/insta...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det du skriver är inget argument för att inte använda ESDskydd, det är värt ungefär lika mycket som att jag säger "Jag har kört bil utan körkort i 25 år utan att ha åkt fast så man behöver inte körkort om man har lite sunt förnuft och inte kör där polisen brukar stå osv."
Att du inte vad du vet haft problem med ESD innebär inte att man inte ska använda skydd.

Förstår vad du menar men samtidigt har du ju inte själv något bra argument FÖR att ha ESD-skydd.
- Jag har inte haft några problem med tigrar på 25 år.
- Att du inte vet om att du har haft tigrar utanför huset innebär inte att man inte ska sätta upp en Tigerskrämma™.

Jag brukar ladda ur mig i vägguttaget först och ser till att inte ha kläder som alstrar statisk elektricitet när jag meckar med datorn. Och varför ha en kabel till chassit när man man kan ta i det hela tiden? Det är en helt annan sak att ha som jobb att sätta ihop datorer och gå fram och tillbaka i lokalen och ladda upp sig, än att stå vid ett bord och mecka med EN dator.

ESD finns på riktigt men är ärligt talat uppblåst till ett jättespöke här på forumet.
Ett spel hänger sig? ESD-problem.
Datorn överhettar? ESD-problem.
En fläkt skramlar? ESD-problem.
Fotsvamp? ESD-problem.

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag ESD-handskar och har använt det i några år nu. Bättre grepp när man håller i komponenter, skyddar mot kylpasta när man kletar med det, även skönt när man grejar med kablar till nätagget som tenderar att ha överdrivet vassa kanter. Och sedan ser det lite mer proffsigt ut också Men kanske det bästa av allt, man har händerna helt fria.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Bra inlägg av robbankentor. Har själv de produkter som han länkar till. Billiga och fyller sin funktion.

Skrivet av The_Awesome_bear:

Tack för alla svar. Det var vad jag behövde.

Tveksamt. Du fick inte några bra svar anser jag.

Om du inte lägger ifrån dig RAM-minnen, moderkort, grafikkort på bordet du arbetar på skulle du kunna välja bort ESD-matta. Om datorchassit likaså du själv är jordad mot samma potential och att du monterar komponenterna i datorn direkt efter du plockat ut dem ur sin ESD-påse löper du liten risk att de ska utsättas för ESD.

Använd ESD-armband för dig själv, jordklämma i datorchassit och anslut dig och dator till jord.

Titta på den här informativa presentationen. http://hcm.node365.se/esdbasic_sve.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Bra inlägg av robbankentor. Har själv de produkter som han länkar till. Billiga och fyller sin funktion.

Tveksamt. Du fick inte några bra svar anser jag.

Om du inte lägger ifrån dig RAM-minnen, moderkort, grafikkort på bordet du arbetar på skulle du kunna välja bort ESD-matta. Om datorchassit likaså du själv är jordad mot samma potential och att du monterar komponenterna i datorn direkt efter du plockat ut dem ur sin ESD-påse löper du liten risk att de ska utsättas för ESD.

Använd ESD-armband för dig själv, jordklämma i datorchassit och anslut dig och dator till jord.

Titta på den här informativa presentationen. http://hcm.node365.se/esdbasic_sve.htm

"Inga bra svar", lästa du ens första inlägget?

"Det räcker gott med ett ESD-armband som du fäster i chassit.
Poängen är att sänka potentialen mellan dig och den komponent som du håller i, har alla komponenter samma potential så kommer ingen urladdning att ske."

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Förstår vad du menar men samtidigt har du ju inte själv något bra argument FÖR att ha ESD-skydd.
- Jag har inte haft några problem med tigrar på 25 år.
- Att du inte vet om att du har haft tigrar utanför huset innebär inte att man inte ska sätta upp en Tigerskrämma™.

Jag anser att det inte behövs argumenteras för ESD-skydd i form av armband, då det är en kostnad på ca 50kr, jämför det med kostnaden för din splitternya dator. Även om det inte är ett skydd till alla typer av skador så vet man att man har gjort något rätt åtminstone när man byggde datorn.

Skrivet av Frux:

Jag brukar ladda ur mig i vägguttaget först och ser till att inte ha kläder som alstrar statisk elektricitet när jag meckar med datorn. Och varför ha en kabel till chassit när man man kan ta i det hela tiden? Det är en helt annan sak att ha som jobb att sätta ihop datorer och gå fram och tillbaka i lokalen och ladda upp sig, än att stå vid ett bord och mecka med EN dator.

Att du laddar ur dig i vägguttaget är helt ointressant, du skulle lika gärna kunna säga att du gör regndansen innan du bygger datorer för att skydda mot esd, att du har samma potential som jord spelar ingen som helst roll. Du vill ha samma potential som dina komponenter vilket du får genom att använda ett armband. Att röra i chassit leder till en hastig urladdning, vilket är oönskat, medan ett armband leder till en långsam kontrollerad urladdning.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Byggt datorer i 15+år och har aldrig använt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

"Inga bra svar", lästa du ens första inlägget?

"Det räcker gott med ett ESD-armband som du fäster i chassit.
Poängen är att sänka potentialen mellan dig och den komponent som du håller i, har alla komponenter samma potential så kommer ingen urladdning att ske."

Halvt om halvt, iaf som jag har fått det förklarat så måste man vara kopplad till metallen för att jämna potentialen. Är chassit målat så blir det inte i närheten lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Byggt datorer i 15+år och har aldrig använt.

Vad betyder det? att du har förstört dator komponenter i 15+ år eller?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Billiga och fyller sin funktion.

Hur vet man det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Vad betyder det? att du har förstört dator komponenter i 15+ år eller?

Min C2D lever fortfarnde. Det kanske är du som gör något fel om du har sönder allt som du rör utan ESD armband

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv

Komponenterna behöver inte brinna eller producera några felmeddelanden direkt utan det kan gå åratal innan en skadad bana används. Är banan skadad men fortfarande har kontakt så kan en liten signal via den vara det som får den att brista.

Att säga att man inte har orsakat ESD skador på komponenterna är på udd omöjligt om inte felen uppstår direkt. Att lokalisera en ESD tre år efter man installerade det där nya grafikkortet som man fortfarande nöjer sig med är på udd omöjligt. Ofta blir det bluescreen eller att program eller funktioner börjar fungera ostabilt. Inte nödvändigtvis tvärdöd.

Är man rädd om sin dator och om man har lagt ner en större summa på den så är det verkligen snåldumt att inte ha ett ESD armband för 50:-, iaf om man har tänkt ha den en längre period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hur vet man det?

Det enda ett ESD-armband gör är att förbinda kroppen till det man är ansluten mot, detta så att elektronerna kan vandra fritt mellan dig och objektet. Eftersom naturen alltid strävar efter att jämna ut skillnader så kommer därför eventuella spänningsskillnader (spänningspotential; potential) mellan dig och objektet att jämnas ut; elektronerna fördelas jämnt, och därmed minimeras risken för statisk urladdning (ESD).

Det lättaste sättet att testa ett ESD-armband är att ansluta en multimeter, inställd till att mäta motstånd, dels på metallplattan i armbandet, och dels på krokodilklämman i änden på sladden. Får du upp ett värde på motståndet så betyder det att sladden är hel och således fungerar armbandet.

Sen ska man ju undvika att stå i fleecekläder i ett frysrum och gnugga en ballong mot huvudet samtidigt som man hanterar datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Hur ser Sweclockers själva på detta? Ser ofta foton i era artiklar i stil med denna: http://www.sweclockers.com/test/19049-moderkort-med-intel-z97...

Det ser i mina ögon ut som att det inte är ett bra sätt att hantera komponenter på, om man ska följa bokens alla regler (förvara komponenten i ESD-påse om man inte jobbar med den, t.ex.). Givetvis måste de ju tas fram för fotograferingens skull också, så det blir ju omständigt. Vore det bättre om man tog dessa foton när komponenten är monterad, eller genom någon speciell ESD-påse som är extra transparent eller så?

Vet ju inte heller om Sweclockers gör allt detta i en EPA-miljö heller, t.ex.

Sen kanske det inte spelar någon större roll med ett recensionsexemplar ändå, men man kan ju tänka att det är bra att föregå med gott exempel. Personer som inte är bekanta med ESD kanske skulle tänka till extra eller kolla upp fakta ifall dom märker att komponenterna hanteras på ett visst sätt på alla bilder.

Permalänk
Medlem

Jag litar inte på ESD-band, köpte mitt på komplett och efter 5 år testade jag bandet i min multimeter och skiten hade oändligt motstånd.
Ståltråd är billigare och säkrare. ..

Permalänk
Medlem

De som "monterat dator i XX år och aldrig använt ESD-skydd, det har gått bra hittills" vet inte vad ESD-innebär och varför det är farligt. Som en liten tankeställare kan sägas att en vanlig CPU använder spänningar kring 1 Volt för att "skicka sina ettor och nollor". Detta ska då jämföras med den urladdning som kan ske om man inte använder ESD. Du kan själv ladda upp dig till flera tusen Volt, tar du på fel ställe så kan det räcka med en betydligt mindre uppladdning innan det är farligt.

De som argumenterar emot förstår tyvärr inte konceptet. Bara för att du inte använder ESD-skydd så betyder inte det att dina delar flyger sönder kors och tvärs.

Det borde vara lätt att förstå att en komponent som under drift ska hantera storleken 1 V kan gå sönder om den utsätts för ~1000 V.