Är Iphone värd sitt pris?

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur mycket Apple tjänar på iPhone så kan man mycket lugnt konstatera att den inte är prisvärd. Den kommer att tvingas komma ner i pris om man vill behålla sin marknadsandel. Nu vill man antagligen inte sänka priset utan man ser ut att acceptera en sjunkande marknadsandel. Kör Mac hemma men ser inga direkta vinster med att köra iPhone trots det.

På Android-sidan håller jag mig till Nexus-serien eller möjligen Sony eller Motorola. Har hjälpt folk som sitter med Samsung-lurar och blev förskräckt hur mycket bloatware Samsung slängt på. Vet inte hur det ser ut just nu, inte heller bombsäker på om just Sony eller Motorola är så värst mycket bättre.

Det kommer en ny Nexus snart, annonseras antagligen på Google IO i nästa vecka och den lär bli mitt nästa köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Har också kört Windows och nu senast Android , tänkte gå över till Apple och deras SE mobil då jag tycker 4" är lagom för mig.
Sen allt tal om NSA osv.......känns som om det kvittar.
Dom stor pågarna vet nog mer om dig/mig än vad vi tror. Har du en gång använt en " smart " mobil eller en dator har dom förmodligen redan kartlagt dig. Om dom har ett intresse i det.

Blev en ny nyligen, min 5s krånglade lite för mycket efter 2 år, blev en SE. Var enda modell som passade mina behov, liten och samtidigt rapp. Bilder är skarpare än de var i 5:an och fungerar för mina behov, gillar mobilen. Finns knappt någon mobil idag som är lika liten som SE med bra prestanda, allt är bara stort och klumpigt. Priset är inte direkt farligt heller, har för mig det kostar runt 3k i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Båda Android och Apple använder AES kryptering:
Än så länge är det ENBART Apples som visas sig att man helt kan förbigå.

Både Android och Apple påstår att dom skyddar dina uppgifter:
NSA kunde garantera full access på samtliga Apple enheter och inte på Googles Android lurar.

***

Då alla lovar allt så får man gå på vad som faktiskt är avslöjat och läckt.

Kan nog stämma, men när du väl har slagit på FDE så förväntar man ju sig att det inte går att kringgå helt utan krypteringsnyckeln. Men har du väl slagit på krypteringen så är det enbart gamla hederliga Brutforce som gäller och det brukar myndigheter varken ha tid eller pengar för då det kan ta evigheter med tunga lösenord.

Skulle Google också gå att kringgå så skulle det vara en Nyhet det med, men än så länge har det ju inte dykt upp något som pekar på det

Kanske för att Google inte vill att det ska va en nyhet? Så länge du ger hunden mat bits han inte

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Blev en ny nyligen, min 5s krånglade lite för mycket efter 2 år, blev en SE. Var enda modell som passade mina behov, liten och samtidigt rapp. Bilder är skarpare än de var i 5:an och fungerar för mina behov, gillar mobilen. Finns knappt någon mobil idag som är lika liten som SE med bra prestanda, allt är bara stort och klumpigt. Priset är inte direkt farligt heller, har för mig det kostar runt 3k i Sverige.

Nja. iPhone SE 16GB kostar 4695:- o 64GB går loss för 5795:- så inte direkt 3k. Källa: http://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/iphone-se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyont:

@Mocka: Jag håller med om att den är dyr som fan, och jag tycker själv att det känns onödigt att köpa den när man kan får en riktigt bra telefon för under halva priset. MEN, prylbögen i mig är riktigt sugen på att testa nåt nytt. Jag har riktig beslutsångest, som jag brukar ha vad jag än ska köpa. Men jag tror att det mest lutar åt iphone. Finns i princip 0 intresse för en till Android i nuläget då det är det enda jag har haft.
Nehe, det får nog bli så. Det är ju inte omöjligt att använda ångerrätten om jag skulle ändra mig igen.

Då har du svarat på din egen fråga och kommer att bli supernöjd med telefonen Lycka till med köpet och hoppas du slipper ångra dig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Kanske för att Google inte vill att det ska va en nyhet? Så länge du ger hunden mat bits han inte

Vem är det nu som har tagit på sig foliehatten ? Alla försöker ju gömma sina misstag men inte ens monster bolagen lyckas.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nja. iPhone SE 16GB kostar 4695:- o 64GB går loss för 5795:- så inte direkt 3k. Källa: http://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/iphone-se

Bor ej i Sverige. Jag betalar 250kr/mån för telefonen med 16GB, orkade inte betala med en gång, har inget att göra med att jag inte har råd. Erbjudandet innebar även 1000kr i rabatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

IMO så tyckte jag iPhone 5 när den släpptes var värt sitt pris, när den hade iOS 6 och 7, men 6 och 6s är inte värd priset tycker jag.

När jag bytte från min gamla trotjänare (iPhone 5 med iOS 7) till nuvarande iPhone 6 så märkte jag hur mycket stutters det är överallt. Men det är nog snarare tack vare nyare iOS-versionerna den inte är lika smooth.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kan nog stämma, men när du väl har slagit på FDE så förväntar man ju sig att det inte går att kringgå helt utan krypteringsnyckeln. Men har du väl slagit på krypteringen så är det enbart gamla hederliga Brutforce som gäller och det brukar myndigheter varken ha tid eller pengar för då det kan ta evigheter med tunga lösenord.

Skulle Google också gå att kringgå så skulle det vara en Nyhet det med, men än så länge har det ju inte dykt upp något som pekar på det

Min poäng var att endast iPhone 5c fungerade med FBI's verktyg, och motsvarande android modeller från samma år stödde inte ens "full-disk encryption". iPhone 6 och senare har inte blivit hackade vad jag vet, liksom nyare Android versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Bor ej i Sverige. Jag betalar 250kr/mån för telefonen med 16GB, orkade inte betala med en gång, har inget att göra med att jag inte har råd. Erbjudandet innebar även 1000kr i rabatt.

Okej, men jag reagerade på just denna mening som du skrev "Priset är inte direkt farligt heller, har för mig det kostar runt 3k i Sverige." vilket det just inte gör i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tycker det simpla faktum att Apple säljer 10-15% av alla smartphones i världen men tar 91% av vinsten talar sitt klarspråk.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej, men jag reagerade på just denna mening som du skrev "Priset är inte direkt farligt heller, har för mig det kostar runt 3k i Sverige." vilket det just inte gör i Sverige

Kommer säkert en kampanj så småningom i Sverige med, skrev att jag var osäker, tror du missade poängen. Tycker inte man behöver den största lagringen, de flesta klarar sig fint på 16GB. Det är ju en helt ny modell på insidan, på utsidan är det bara hörnen som skiljer mellan S modellerna och SE. Det som jag tyckte var sjukt är att 6:an kostar skjortan efter 1 år, hade annars en sådan i tankarna, eftersom SE hade väldigt bra pris blev det en SE istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kommer säkert en kampanj så småningom i Sverige med, skrev att jag var osäker, tror du missade poängen. Tycker inte man behöver den största lagringen, de flesta klarar sig fint på 16GB. Det är ju en helt ny modell på insidan, på utsidan är det bara hörnen som skiljer mellan S modellerna och SE. Det som jag tyckte var sjukt är att 6:an kostar skjortan efter 1 år, hade annars en sådan i tankarna, eftersom SE hade väldigt bra pris blev det en SE istället.

Brukar vara väldigt få kampanjer där iPhone sänks med mer än en 500 hundring. Jag klarar mig iallafall inte på 16GB o jag vet att en del av mina vänner som har skaffat en 16GB iPhone X har ångrat att de tog 16GB

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vem är det nu som har tagit på sig foliehatten ? Alla försöker ju gömma sina misstag men inte ens monster bolagen lyckas.

Att du vågar gå online
Klart att bolag klarar att gömma sin misstag , det handlar ju snarare om eller vilka man jobbar med/för.
Men denna diskussion kan pågå i evigheter så jag slutar nu.
Däremot ska det bli kul att testa en Apple lur inom kort och känna om det är nån stor skillnad.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Visst är inget säkert men varför välja något som gång nr2 nu öppnas helt utan problem under mystiska omständigheter.
Jag tror inte det är säkerheten, utan att Apple gång på gång väljer att sälja ut användare då det finns något att tjäna på det men det är min teori.

Värt att ta med i analysen:

"The U.S. government has not decided whether the method used to break into the iPhone will be shared with Apple, but FBI director James Comey has said the tool used to access the iPhone only works on a "narrow slice of phones" that does not include the iPhone 5s and later. Apple does not plan to sue to obtain the information"

http://www.macrumors.com/2016/04/12/iphone-5c-flaw-fbi-profes...

Tro inte Apple "säljer ut" användare. Vad skulle de vinna på det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

6 plus är för stor fattar inte varför någon köper den skiten.

Jag gillar min iphone och kommer nog inte gå tillbaka till android igen men mycket beror väl på vad du vill få ut av din telefon.

jag har en mobil i samma storlek som 6s plus och hade inte kunnat ha en mindre för jag har stora händer.
så därför köper man den skiten

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Nej iphone är inte värd sitt pris

Du får en One plus X och ett GTX 1080 för samma pris som en iphone... Och du har tom pengar över för att gå ut på krogen en kväll.

Fast med en Android får du ändå inga babes...

Behöver man ställa frågan är det i regel så att antingen plånboken eller ha-begäret är för litet. I båda fallen hade jag försökt testa luren mer innan beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Den kommer att tvingas komma ner i pris om man vill behålla sin marknadsandel. Nu vill man antagligen inte sänka priset utan man ser ut att acceptera en sjunkande marknadsandel.

Du vet om att de kan hålla det priset p.g.a. att majoriteten av kunderna är villiga att betala så mycket? Precis som all annan marknadsekonomi alltså. I övrigt är vore det konstigt att inte ta bra betalt för en av marknadens absolut snabbaste telefoner (om inte den snabbaste).

Skrivet av hakd:

Vem är det nu som har tagit på sig foliehatten ? Alla försöker ju gömma sina misstag men inte ens monster bolagen lyckas.

Tja, det är ju lätt att konstatera att Google har förmågan att påverka diverse nyhetsflöden och sökresultat om de vill, med tanke på hur dominerande ställning de har på marknaden.

Skrivet av jcee1993:

Tycker det simpla faktum att Apple säljer 10-15% av alla smartphones i världen men tar 91% av vinsten talar sitt klarspråk.

Var hittar du dom siffrorna?

Permalänk

Så länge dom envisas med sina värdelösa skärmpaneler så tycker jag inte priset är realistiskt alls. Har iofs aldrig ägt en iphone själv och tänker inte göra det heller med tanke på just skärmen. Förstår dock om man föredrar ios men det är inget för mig.

Lägger man upp en 6s plus brevid en nexus 6p eller samsung edge så är ju skärmen skrattretande usel. Ett svart gränssnitt ala spotify ser ju ut som en gråblaskig sörja. För priset man betalar är det inte okej, alls.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Det står lite olika siffror beroende på vem som räknat, men för att underlätta hittade jag en länk som styrker båda siffrorna, med lite tolerans, såklart.

http://iphone.appleinsider.com/articles/15/11/16/apple-inc-no...

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Fast med en Android får du ändå inga babes...

Haha bästa idag 😅😂😎😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Min första smartphonetelefon var en galaxy nexus. För 3,5 år sen. Nu har jag en iPhone 6 via jobbet. Storleken är densamma, skärmen likvärdig, jag upplever kameran som likvärdig. Lagringsutrymmet är det samma, och 16gb är för litet idag.

+lightning kontakten
-lightning kabeln
-en telefon som inte fungerar när temperaturen går under 10 plus
+oftast bra batteritid
+många appar
- bland alla dessa appar finns enormt många jag inte är intresserad av, svårt att hitta en väl fungerande miniräknar app t.ex.
-Apple! Svårt att skapa itunes konto utan att regga kontokort.

Om jag skulle köpt telefonen för egna pengar, 1500kr.

Permalänk
Medlem

Verkar ju omöjligt att få tag i en Iphone SE , slut sålda och lång leverans tid.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mange75:

Verkar ju omöjligt att få tag i en Iphone SE , slut sålda och lång leverans tid.

Jag pratade med Elgiganten veckan efter relase, de förväntade sig leverans veckan efter, men det har fortfarande inte kommit något.
Verkar verkligen som att de är slut överallt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

Fast med en Android får du ändå inga babes...

Behöver man ställa frågan är det i regel så att antingen plånboken eller ha-begäret är för litet. I båda fallen hade jag försökt testa luren mer innan beslutet.

Ja det är kanske sant, men hur länge varar intresset om du har en fin ifån men inte råd att bjuda på en drink?

Och vilken tjej skulle inte följa med hem om du frågar - Ska vi hem till mig och lira lite? jag har ett GTX 1080.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Min mening är att det inte är det. Tycker Android har varit mer konsekvent och logiskt som gränssnitt, när jag tex hjälpt föräldrar med sina telefoner. Personligen köpte jag en lumia 920 för 1490kr för två år sedan som jag fortfarande tycker är kanon. Ok kamera. Bra ips display och framförallt gratis offline navigationskartor för hela världen gjorde mig såld på den. Dessutom så verkar den i princip vara skottsäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Broder
Jag har också en Lumia.

Fast jag har Lumia 532.

Syrran däremot har Lumia 920.

\ Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@120hz:
Jag håller med. Telefoner är för dyra. Och varför betala mycket för en manick som man hatar att man äger?
Inget gott har kommit från telefonsamtal. Oftast handlar det om övertid eller pengar, så telefoner ska vara gratis av de som alltid måste ha tag på en.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@120hz:
Jag håller med. Telefoner är för dyra. Och varför betala mycket för en manick som man hatar att man äger?
Inget gott har kommit från telefonsamtal. Oftast handlar det om övertid eller pengar, så telefoner ska vara gratis av de som alltid måste ha tag på en.

Väl talat broder så sant så sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Telefoner i sverige är idiot dyra! vem fan lägger 7-10 000kr på en telefon?
Jag har börjar köpa kina telefoner med likadan hårdvara som finns i dem dyra i sverige om inte bättre i bland! har inte kommit över 2000kr ens för en telefon därifrån.
3gb ram 13mp kamera octacore ips panel i m.m m.m.

Kolla runt på alixpress mfl för att hitta en bra billigare telefon bara ett råd!

Varför går folk till Systembolaget och köper dyra viner när de skulle kunna köpa hembränt ur en baklucka mycket billigare? Vem fan lägger 300 kr på en flaska mousserande vin? Alkohol är ju jättedyrt i Sverige! Det är likvärdiga produkter på Systembolaget eller ur valfri baklucka.

Kolla runt efter lokal hembrygd för att hitta bra och billiga alkohol är bara ett råd!