Vilka SSD ska man -inte- välja?

Permalänk
Skrivet av ninjajesus:

@Glaring_Mistake:

Alright, du kan inte rekommendera någon specifik mjukvara?

Nej, LE = Low energy i detta fallet

"Low power consumption with DEVSLP support
Force Series LE solid-state drives use dramatically less power than traditional hard drives, for better power efficiency for desktops and longer battery life for laptops." källa : http://www.corsair.com/en-us/force-series-le-240gb-sata-3-6gb...

Då hade jag fel även om jag inte tycker att Low Energy är det första man tänker på när man läser LE.

Men det borde inte påverka läshastigheter, utan som till exempel stöd för DEVSLP är rätt så vanligt nuförtiden och gör att den helt enkelt kan konsumera ännu mindre ström än den skulle göra annars.
Om det skulle ha en effekt tror jag inte det skulle vara en speciellt stor en.

Det finns några olika benchmarks du kan använda dig av för det men främst tycker jag du borde använda dig av antingen HD Tune Pro (med zoner på 8MB istället för 64KB) eller SSD Read Speed Tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjajesus:

@Paddanx:
Det kommer deffinitivt bli intressant att se hur Corsair ssd'n håller sig. Den är ju en LE (Low energy) version. gör det någon skillnad i volt driften tror du?

Har iaf en i en midrange gamer laptop och en i min desktop. ska försöka posta här igen i framtiden om jag kommer ihåg, så man kan se hur de håller sig över en längre tid.

Riktigt hyggligt att du orkade göra testen! Det är alltid schysst när man har färskt material att jämföra med .

SOm sagt, LE är ett namn. Corsair har bytt kontroller, så de har äntligen modern energibesparingsteknik i den.
Det påverkar dock inte voltdriften, utan det är endast NANDet och ev FW justering som gör.

Men den är helt klart intressant för de priserna. Där är hård konkurrens mellan 15-16nm TLC diskar nu, och det är svårt att skilja de bra mot sämre. Corsair har tidigare som många andra hållit på med Sandforce kontrollern, men den har gjort sitt nu. <20nm var den aldrig gjord för, och det märks med antalet av dem som brickas. Det sorgsna är ju att redan 2010 så var det just Sandforce kontrollern som slog i Sata3 taket i prestanda, så den har hängt med ett tag

Visserligen tycker jag det är synd att kvalitén och prestandan på dem ska dyka så, men jag antar att det är behoven och pengarna som styr. En bra modern SSD kan lätt hänga med CPU/Minne i högre klass och inte vara en flaskhals, men normala användaren nöjer sig troligen med att den är flaskhals ibland, mot att den kostar mindre.

Som sagt, ge den 2-3 månader, sen kör tex HD Tune eller SSD Read Speed Tester. Dessa kan då kolla prestandan på gammal data och se hur voltdriften håller sig.

@Glaring_Mistake är denna disk något du också ska försöka testa eller du har en annan slutsats baserat på dens kontroller och NAND?

Permalänk

Jag kan inte avgöra om min 840 tappat prestanda, den har original firmware!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

http://i64.tinypic.com/anndcm.png Jag kan inte avgöra om min 840 tappat prestanda, den har original firmware!

Snälla gör inte detta till en 840 EVO tråd till, där finns redan sådan på 20+ sidor. Sen kan du inte mäta 840 fel med den mjukvaran, eller med RAPID cachen påslagen. 840 EVO är inte aktuell för köp längre ändå, så har inte med denna tråd att göra.

Permalänk

@Paddanx:

Kan möjligen tänka mig att köpa en för att testa men eftersom de inte anger NAND kan det vara så att jag redan testar en likadan.
Plus att de inte erbjuder en på 120GB (för att komma undan med att lägga lite mindre på den).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Bra frågat faktiskt.

<snip>

Ang kontroller så finns där än en del Sandforce versioner, och dessa bör man numera undvika, bla V300, SP600/900, Intel 530/535. Varför? Inte pga prestandan, den är vad den är och räcker väl till enkelt bruk, utan pga den gamla kontrollerns ECC och skydd, kombinerat med nyare sämre NAND (billigare), gör att diskarna rasar som flugor. Finns en hel del av dessa som brickas utan förvarning och det är inte kul att behöva återställa backup eller installera om en fredagskväll tex...

<snip>

Min HTPC har rullat på med en gammal Intel X25M G2 på 80 GB, men jag har en oanvänd Intel 530 på 120 GB liggande och tänkte byta ut mot den. Vilken skulle du välja att rulla vidare på? "Rasar som flugor" lät ju inge kul, men samtidigt är X25:an från tidig bronsålder liksom...

Det är ju inget kritiskt med ett Kodi/Emby-system på en HTPC om den skulle rasa, men nog är det trevligt om man slipper extrajobbet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Min HTPC har rullat på med en gammal Intel X25M G2 på 80 GB, men jag har en oanvänd Intel 530 på 120 GB liggande och tänkte byta ut mot den. Vilken skulle du välja att rulla vidare på? "Rasar som flugor" lät ju inge kul, men samtidigt är X25:an från tidig bronsålder liksom...

Det är ju inget kritiskt med ett Kodi/Emby-system på en HTPC om den skulle rasa, men nog är det trevligt om man slipper extrajobbet.

Intel 530 är relativt stabil, då den är gjord på gränsen till vad Sandforce klarar av. Den har lite problem dock, https://communities.intel.com/thread/46941
Det finns vilda spekulationer om vad som är boven, men kontentan är att disken skriver sig själv till döds fortare än användaren kan göra. Dock kommer 530 disken hålla antal år ändå, eftersom den har så pass bra NAND. Intel 530 120GB i denna maskinen har 2501GB läs, 1731GB Skriv och hela 8198GB NAND skrivning, så en WA på ca 4,7x, på ynka 2405 timmars drift. Nu klarar detta NAND några 100TB, så det är inte problem i kort sikt, men det blir lite skrämmande om man vill att den ska hålla 5+ år och 40k+ timmar.
Uppföljaren, 535 har dock problem där dens livslängd kortas väldigt fort pga detta problem. I tråden ovan är det en som har haft sin livsmätare nere på 86% redan på väldigt kort tid.

Ang X25an så är den något otroligt stabil, och tills de faktiskt visar ålderstecken, eller blir för små, så ser jag inget fel i den. Faktum är att vissa tom letar efter dem (mig inkl) för samlarvärde.

Om du nu ändå vill byta disk dock och vill ha något stabilt, titta på lite äldre diskar som har visat sina svaga och starka sidor, som har fått alla ev fel lagade. 850EVO är bra alternativ, BX100 det samma. Det finns många äldre som med sina bättre NAND (Intel 520, 840Pro, MX100/M5x0 tex, Arc 100, Vertex4/Agility4), och ändå bra FW gör ett bra jobb i många år. Problemet med nyare är att för att göra de billigare, så måste något ge vika. Och det brukar vara prestandan, pålitligheten i firmware och kvalitén på NANDet.

Så vill du ha pålitlighet i disken så får du betala mer, men inget är 100%, och backup bör du ha oavsett. Så du får fråga dig vilket som är viktigast... online drift tid/hållbarhet i teorin eller acceptabel återställningstid vid havererad disk men billigare disk.

Permalänk

@Paddanx: Tack för (ytterligare) ett bra svar. Då känns det som att jag vågar använda min existerande 530 till vad jag tänkt (en HTPC-installation är inte kritisk).

Roligt att X25-G2 håller så bra då. Råden i den här tråden fick mig att välja en 850 Evo när jag uppgraderade för några veckor sedan, men min andra X25-G2 (på 160GB) får hänga kvar som extradisk då.

Angående samlandet - När jag gör bytet i HTPC:n och då får en X25-G2 80 GB över - vill du byta den mot något annat?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mattedatten:

Hej,

I familjen finns en dator som redan 2011 var budget. Den används huvudsakligen till surf och word, och har aldrig varit ett prestandamonster, men på senare tid är den outhärdeligt långsam.

För att ge den en liten boost, funderar jag på att kasta in en SSD.

Sitter själv med en Samsung 850 EVO, och är nöjd som aldrig förr. Men, den ligger ju också ett par hundralappar över alternativen. Samtidigt har man hört att Samsungs 840-serie hade problem, och Kingston v300 hade bytt kretsar så att prestandan försämrades, utan att byta modellnamn.

Och eftersom jag är rätt oinsatt i SSD:er och dess rykten, så undrar jag vad ni här säger: Vilken SSD ska man inte välja?

Till en snart 6 år gammal dator, kan man helt enkelt ta den billigaste Intenso eller Adata och vara nöjd med disken, eller är dessa väldigt icke-pålitliga?

Tack i förhand!

Bara en detalj rörande att sätta i en SSD i den datorn. Du ska se till att du använder Microsofts AHCI-driver. Nvidia har egna drivers till SATA-kontrollern som inte stödjer TRIM, vilket är en viktig feature för att få maximal livslängd och prestanda på din SSD. Du kan se vilken driver du använder mha tex AS SSD. Den ska säga att du använder MSAHCI.SYS i den lilla inforutan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Av de SSD jag har skaffat har jag bara haft en dålig erfarenhet och det är en OCZ disk som bara höll i 2 år, första och sista gången jag köper en sån. Har efter det använt SSD från Intel och Samsung som har fungerat problemfritt, har även testat att EVO disken strömlös i 75 dagar utan att det medförde några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

@Paddanx: Tack för (ytterligare) ett bra svar. Då känns det som att jag vågar använda min existerande 530 till vad jag tänkt (en HTPC-installation är inte kritisk).

Roligt att X25-G2 håller så bra då. Råden i den här tråden fick mig att välja en 850 Evo när jag uppgraderade för några veckor sedan, men min andra X25-G2 (på 160GB) får hänga kvar som extradisk då.

Angående samlandet - När jag gör bytet i HTPC:n och då får en X25-G2 80 GB över - vill du byta den mot något annat?

Som det är nu är det vårstädning för mig som gäller först o främst. Men jag kan kontakta dig när den är gjord och se vad jag har

850 EVO är en bra disk, så det var inget dåligt råd. Men det är långt från alltid man behöver bästa sakerna till icke kritiska maskiner. Allt beror på priset, är det lågt nog så kan alltid enklare disk vara till nytta.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp i denna tråd! Efter lite om och men så beställde jag slutligen en Samsung EVO 120GB, på vilken OS kommer att ligga. Verkar inte som att BIOS stödjer AHCI på den gamla datorn, men når fortfarande 200/200 ungefär (körde AS SSD lite snabbt med 1GB för sekventiella testet), vilket är minst det dubbla av vad den gamla hårddisken presterade (någon trött WD Green tror jag, fick 80 read innan omformatering).

Förhoppningsvis är i vilket fall inte bristen av AHCI något som dödar Evo'n alltför hårt.

Skrivet av giplet:

Bara en detalj rörande att sätta i en SSD i den datorn. Du ska se till att du använder Microsofts AHCI-driver. Nvidia har egna drivers till SATA-kontrollern som inte stödjer TRIM, vilket är en viktig feature för att få maximal livslängd och prestanda på din SSD. Du kan se vilken driver du använder mha tex AS SSD. Den ska säga att du använder MSAHCI.SYS i den lilla inforutan.

Tack att du upplyste detta, hade inte en aning att Nvidia hade en egen driver för detta. Tyvärr fanns inget nytt BIOS från Packard Bell, så blir utan AHCI. Att ändra till Microsofts drivrutin ökade i vilket fall skrivhastigheten till att också hamna runt 200.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?