Nvidia skrotar VGA för Geforce "Pascal"

Permalänk
Medlem

@Rizzt:
adapters fungerar inte, HDMI har på senare dagar passerat DVI men DP slog igenom innan det, det finns passiva single link till DVI adaptrar, men för dual link krävs en DP -> DVI-D DL aktiv adapter.

Dessa kostar tusenlappar och fungerar inte alltid.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag DVI till min nuvarande 2411z 144Hz och min förra benQ skärm. Vilken kabel är bäst egentligen? Har testat HDMI men den supportar väl bara 60Hz plus att det blir konstiga färger imo.

Ska köpa 1080 när det släpps, vad är det som gäller då? DVI eller DisplayPort? Har aldrig testat display. Blir det samma färger som DVI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

@Mynameislol: Fungerar inte VGA to DVI?

Nej, det är det dom talar om att ta bort. Det finns ju aktiva adapters, men problemet med dom är att man inte kan få högre än 1920x1200,60hz. Så om du har en Sony FW900, så kommer du troligtvis inte kunna köra i högre hertz antal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Säkert att du inte blandar ihop VGA och displayport? Det där låter väldigt märkligt.

Skrivet av Alling:

Wat. Med DisplayPort får du perfekt pixelmappad bild med helt oförstörd överföring (förutsatt att du kör DP hela vägen till skärmen och inte en DP-till-VGA-omvandlare). Med VGA får du mer eller mindre förstörd bild.

Får du dålig bild med DP betyder det att någon inställning är felaktig, till exempel att du inte kör native upplösning eller att någon form av skalning är aktiverad i grafikkortets kontrollpanel.

Nope men jag tillhör väl dedär 1% som har en sån konfig som har någon sketen DP kabel (HPs standard DP kabel som jag läst har haft problem med bl.a. att få skärmen att vakna från sleep med vissa datorer, inkl. min förra laptop) / dator med B-klass kina displayport kontakt tillsammans med icke optimal skärpa optimering på själva skärmen, har en budget HP IPS skärm, EliteDisplay E27i och förtillfället en HP Elitebook 840, jämfört med min förra Elitebook så har det blivit bättre, det var mjukare bild förut (alltså talar om texten), nu är skillnaden knappt märkbar längre men det är fortfarande lite behagligare för ögat att läsa texten med VGA för det är liiiiiite skarpare utan att bli för skarp på nivå 4 (standard) i skärpan, nivå 5 så börjar det redan se fult (onaturligt) ut.

Kan tillägga att jag har riktigt skarp syn och ser de minsta tecknena i syntestet relativt enkelt. Tror inte mina arbetskolleger skulle se nån märkbar skillnad nu mellan VGA och DP, kanske på min förra laptop dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Själv använder jag DVI till min nuvarande 2411z 144Hz och min förra benQ skärm. Vilken kabel är bäst egentligen? Har testat HDMI men den supportar väl bara 60Hz plus att det blir konstiga färger imo.

Ska köpa 1080 när det släpps, vad är det som gäller då? DVI eller DisplayPort? Har aldrig testat display. Blir det samma färger som DVI?

Din skärm har inte DisplayPort, så det är endast DVI-DL som gäller om du vill få ut 144 Hz. Så se till att det 1080 du köper verkligen har DVI-DL, det kan nog mycket väl hända att det släpps en del kort utan det.

Och angående färger så ska valet av gränssnitt inte påverka färgerna, då det är digital kommunikation. Om färgerna påverkas så är det någon inställning som är fel.

Permalänk
Medlem

VGA är ju skrotat sedan länge på high end-kort. Analoga DVI finns ju fortfarande däremot.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Ok, detta med DL adapters visste jag ej. Tack för infon

Men fortfarande. Dags att fasa ut kan tag tycka. 4 tekniker är 3 för mycket. Om dom nu inte uppfinner en femte kabel teknik. hehe

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Good riddence, gärna borde DVI också försvinna till fördel för HDMI och DP (helst endast DP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Din skärm har inte DisplayPort, så det är endast DVI-DL som gäller om du vill få ut 144 Hz. Så se till att det 1080 du köper verkligen har DVI-DL, det kan nog mycket väl hända att det släpps en del kort utan det.

Ah ok, tack för svar, får hålla koll på det! Men kan nog bli en ny 1440p/2160p skärm snart ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Den tilla skara som fortfarande kanske använder VGA kan ta mig tusan köpa till en aktiv adapter som fixar konvertering. Någon gång måste man ju liksom komma vidare i utvecklingen.

Vill du att vi ska gå över till en aktiv adapter så får du se till att Nvidia och AMD lyfter på sina feta arslen och utvecklar en kompetent adapter. I dag så finns det ingen aktiv adapter med en pixelclock på 400MHz. Dagens adaptrar är begränsade till 165-225MHz det vill säga 1080p i 60hz. Sitter man med en Trinitron som FW900 och vill få ut 2304x1440 i 80HZ, så är DVI-I det enda alternativet.

Skrivet av Xoka:

Mja.. tycker det är bättre att de äntligen pushar för att föra utvecklingen framåt. I början när plattskärmarna kom och fram tills några år sedan var CRT-skärmarna fortfarande bättre på några punkter. Nu finns det gott om skärmar som är bra mycket bättre än de gamla blyklumparna.

Jag har ännu inte sett en LCD skärm med lägre latency än CRT som når 200Hz utan eftersläppningar. För oss CRT användare så är LCD en sidogradering. Vill man ha hög refresh-rate, low latency, bra kontrast, bra färg utan några eftersläppningar så finns det inte inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Good riddence, gärna borde DVI också försvinna till fördel för HDMI och DP (helst endast DP).

Varför DVI?

HDMI har ju inte samma spec som DVI. 60 hertz som max där DVi klarar mer.

Eller?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Varför inte ta steget längre till exempelvis Thunderbolt 3?

Permalänk
Medlem

Det var väl dags, VGA är extremt sällsynt utom kanske i sammanhang där man har nån gammal projektor/videoswitch i konferansrum eller kanske nån enstaka person som lirar på en CRT.

Hade iofs. HTPCn inkopplad via VGA till min gamla plasma (alla HDMI var upptagna) tills för ett par år sedan, men med uppgradering av TV så löste sig det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Nån fråga varför HDMI fortfarande var aktuell. Svaret är, ur Svensson-synvinkel, att kabeln har både bild OCH ljud. I ett. Fantastiskt, eller hur?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För oss som jobbar inom idrott är tyvärr tvingade att använda oss av IT-utrustning med VGA, då många storbildsskärmar, reklamväggar på idrottsanläggningar matas med VGA signal.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

För oss som jobbar inom idrott är tyvärr tvingade att använda oss av IT-utrustning med VGA, då många storbildsskärmar, reklamväggar på idrottsanläggningar matas med VGA signal.

Jo, men hur många datorer som driver dessa kommer köra Nvidia 1070/1080 inom en rimlig framtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet inte men dom flesta som köper kort i prisklassen 1070 och 1080 borde väl ha i alla fall en skärm med DVI? Är inte riktigt haj på skärmar så kan så klart ha helt fel.

Sitter på 3st 27'' , de har VGA och nån äldre HDMI, vill ju byta skärm(ar) till freesync/g-sync och 144HZ men tre ny sådana hade kostat en del, skulle doc kunna skippa 144HZ om man går på 4k, doc så är det lite smådyrt det med.
Har dubbla 280x så de två bör väl tillsammans placera mig i prisklassen för ett 1070.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Detta har troligtvis större impact på den bärbara sidan, där VGA fortfarande är standard. Anledningen är väl främst att alla konferensrum inom företagsvärlden fortfarande bara har VGA-kablar uppstickandes ur borden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Din skärm har inte DisplayPort, så det är endast DVI-DL som gäller om du vill få ut 144 Hz. Så se till att det 1080 du köper verkligen har DVI-DL, det kan nog mycket väl hända att det släpps en del kort utan det.

Och angående färger så ska valet av gränssnitt inte påverka färgerna, då det är digital kommunikation. Om färgerna påverkas så är det någon inställning som är fel.

För oss som sitter med 2 sådana här skärmar och skulle vilja ha 144 hz på båda. Finns det någon vettig lösning? Eller är det att köpa dyra aktiva adaptrar som gäller?

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Good riddence, gärna borde DVI också försvinna till fördel för HDMI och DP (helst endast DP).

Du missar punkten att icke 16:9 är svåra att få tag på för vettig peng om man inte köper begagnade. Detta är enda anledningen till att jag kör DVI. 24" @ 1600x1200 90Hz
Den är mycket bättre för att koda på än den primära 1080p skärmen jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RIP min sekundära skärm då..
Får vi se om priserna för aktiva omvandlare stiger

Hur står prisskillnad är det egentligen för Nvidia och AMD att behålla dom där extra stiften i kontakten för analog signal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

RIP min sekundära skärm då..
Får vi se om priserna för aktiva omvandlare stiger

Hur står prisskillnad är det egentligen för Nvidia och AMD att behålla dom där extra stiften i kontakten för analog signal?

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju referensmodellen dom pratar om i artikeln och den är det väl inte många som köper ändå? Tredjepartstillverkare kan väl fortfarande välja att ha något kort med VGA.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nån fråga varför HDMI fortfarande var aktuell. Svaret är, ur Svensson-synvinkel, att kabeln har både bild OCH ljud. I ett. Fantastiskt, eller hur?

DisplayPort kan också skicka ljud.
Så det finns egentligen ingen anledning att HDMI finns kvar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men det är ju referensmodellen dom pratar om i artikeln och den är det väl inte många som köper ändå? Tredjepartstillverkare kan väl fortfarande välja att ha något kort med VGA.

Ja men då är det ju lugnt, lugnare åtminstone. Fattade som att VGA var slopat helt och hållet. Att inte partnertillverkare heller kunde använda sig av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Ja men då är det ju lugnt, lugnare åtminstone. Fattade som att VGA var slopat helt och hållet. Att inte partnertillverkare heller kunde använda sig av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog haft ett frågetecken istället för en punkt så det inte såg ut som jag visste men jag antar väl det i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Och just 1.4 gav 4k 120Hz HDR, vilket var det som skreks efter mest, även om våra kort inte direkt kan hantera det. Just 4k 90Hz för framtida VR kan bli mycket intressant, när våra kort kan klara det iaf.

Att köra 1.3 på gränsen av 60Hz innebar att om kablar eller något inte var helt 100%, så fick de problem, något personalen på Sweclockers också förklarat i sina 4K tester.

Permalänk
Medlem

@dlq84: sant, inte många men jag har bara en känsla av nu att 1070/1080 bara är början. Blir det hela serien och även framtida serier av grafikkort? Av erfarenhet vet jag att det går väldigt långsamt för kommuner att byta ut IT utrustning, för att inte tala om inom industrin där maskiner styrs av datorer med vga och windows 3.1 och DOS kommandon. Inte kul att byta ut saker som kostar flera miljoner bara för att man inte får tag i datorer med uråldrig maskinvara.

Personligen har jag inget emot att VGA dör ur då jag själv inte använt dom kontakterna dom senaste 15 åren.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

För oss som sitter med 2 sådana här skärmar och skulle vilja ha 144 hz på båda. Finns det någon vettig lösning? Eller är det att köpa dyra aktiva adaptrar som gäller?

Det är dyra adaptrar som gäller, eller nya skärmar.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

@dlq84: sant, inte många men jag har bara en känsla av nu att 1070/1080 bara är början. Blir det hela serien och även framtida serier av grafikkort? Av erfarenhet vet jag att det går väldigt långsamt för kommuner att byta ut IT utrustning, för att inte tala om inom industrin där maskiner styrs av datorer med vga och windows 3.1 och DOS kommandon. Inte kul att byta ut saker som kostar flera miljoner bara för att man inte får tag i datorer med uråldrig maskinvara.

Personligen har jag inget emot att VGA dör ur då jag själv inte använt dom kontakterna dom senaste 15 åren.

Stämmer, känner till en företagsdator som kör ett dyrt mätprogram. Företaget som gjort mätprogrammet finns inte längre och utveckla ett nytt skulle kosta hiskeliga summor till ingen förbättring. Programmet funkar endast på windows 3.1 så de har bunkrat med ett antal gamla "skräpdatorer" som backup. Men det är ju nog offtopic för dessa grafikkort

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Problemet ligger inte i att grafikkortstillverkarna slutar stödja gamla kablar, utan att bildskärmsföretag fortfarande spottar ut skärmar till massorna med utgående kablar vilket gör att konsumenterna åker på en dubbel käftsmäll inom bara ett par år. Det är ganska drygt jämfört med alla personer och företag som sitter på 10 år gamla bildskärmar och projektorer som redan har hunnit tjäna sin investering flera gånger om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS