Kan man returnera en vara pga vilseledande presentation?

Permalänk

Kan man returnera en vara pga vilseledande presentation?

Hej,
jag beställde nyligen ett portabelt batteri från inet: https://www.inet.se/produkt/8906476/deltaco-powerbank-15600ma...

Det står tydligt 15600 MAh, så jag antog att det innebar att man skulle kunna ladda exempelvist en Ipad 2 (6930MAh) ungefär 2 gånger, kanske i alla fall 1.8x då det beror på effektivitet. Men det jag upptäckt är att "15600 MAh" batteriet mäts genom 3,6V och inte 5V som alla mobiler laddas i(undantag quick charge).
Detta är för att kapaciteten ligger på 57.72Wh.

57 720/ 3,6 blir ungefär 16 000 MAh.

Alltså inet/Deltaco gav ju ut all information man behövde veta, men det känns lite vilseledande.
Det är som att Ferrari skulle säga att en av deras bilar kör i 350km/h. Dock så måste det vara 30 graders neråt backe.

Jag är säker på att jag kan returnera batteriet, men frågan är ifall jag kan få 30kr fraktavgift tillbaka.

Förlåt att jag snål, men jag är fattig 16 åring.

Permalänk
Medlem

Köp inte Deltaco. De tar alla möjliga genvägar och fusk med material och specifikationer, som ibland är direkt skadligt. Sladdar av plast som "läcker" och sakta löses upp av sig själva, osäkra nätagg etc. Är förvånad att de inte fått någon anmälan på sig ännu. Men de vet kanske hur man kommer undan.

Och jag kan inte tänka mig att du får fraktavgiften tillbaka.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar vad du hittat som ger mer energi per krona ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I din länk står kapaciteten, kanske något de lagt dit senare.
Håller med om att det är konstigt att man anger mAh på batteriets effekt och inte på den laddningseffekt som ges. För Li-batteri är 3.6V standard, det sämre tror jag ligger kring 3?

Med tanke på att de tär Inet tror jag inte det är något problem att få tillbaka pengarna, tro dock inte du hittar ett bättre batteri för samma pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Köp inte Deltaco. De tar alla möjliga genvägar och fusk med material och specifikationer, som ibland är direkt skadligt. Sladdar av plast som "läcker" och sakta löses upp av sig själva, osäkra nätagg etc. Är förvånad att de inte fått någon anmälan på sig ännu. Men de vet kanske hur man kommer undan.

Och jag kan inte tänka mig att du får fraktavgiften tillbaka.

Lite surt när allt som finns att köpa i kabelväg är endast Deltaco. Finns inget annat märke i de flesta butiker.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr standard att USB-batterier anger mAh för de faktiska batterierna i produkten, som brukar vara Li-ion-batterier på 3.6-3.7V. TP-LINK skriver t.ex. detta i sin FAQ. Så ja, det är vilseledande, men alla tillverkare gör det eftersom de annars verkar sämre än sina konkurrenter.

Edit: Vid närmare eftertanke så är problemet mer komplext, eftersom batterier i mobiler och surfplattor också brukar anges för 3.6V (iPad 2 har t.ex. ett 6930mAh 3.6V-batteri). Men själva laddningen är inte 100% effektiv av många olika orsaker, se t.ex. denna artikel. Så det är egentligen inte så vilseledande att ange batterikapacitet för 3.6V, problemet är nog mer att man inte kan få ut all kapacitet p.g.a. diverse förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Köp inte Deltaco. De tar alla möjliga genvägar och fusk med material och specifikationer, som ibland är direkt skadligt. Sladdar av plast som "läcker" och sakta löses upp av sig själva, osäkra nätagg etc. Är förvånad att de inte fått någon anmälan på sig ännu. Men de vet kanske hur man kommer undan.

Och jag kan inte tänka mig att du får fraktavgiften tillbaka.

Har ett par hörlurar liggandes som läckt mjukgörare till den grad att skyddet för muffarna börjar vittra sönder. Har också ett flertal sladdar (mest Deltaco men även andra märken) som är fyllda med dessa (lakrits-plast?stinkande) mjukgörare. Detta får man på fingrarna om man tar i sladdarna och det är nästan omöjligt att tvätta bort. Vad de där mjukgörarna orsakar i en människokropp skulle jag bra gärna vilja veta men det får jag väl bara drömma om.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Det verkar vara standard att ange batteriets kapacitet på det här sättet tyvärr. Egentligen märkligt att man ens specar mAh. Som konsument skiter man i det, man bryr sig om att det fungerar till din enhet och hur mycket elenergi det innehåller. USB + Wh ger den infon.

Inet brukar inte krångla, men du har nog svårt att kräva att de ersätter dig. Jag kan tycka att de borde ersätta dig, men säger de nej får du nog bara gilla läget. Du har oavsett fått fram din poäng och kan kanske vara en del på vägen i en förändring i detta bagatellartade men ack så irriterande ämne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Vad de där mjukgörarna orsakar i en människokropp skulle jag bra gärna vilja veta men det får jag väl bara drömma om.

Om du inte äter kablar så är det nog inget stort problem.

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda ångerrätten?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Köp inte Deltaco. De tar alla möjliga genvägar och fusk med material och specifikationer, som ibland är direkt skadligt. Sladdar av plast som "läcker" och sakta löses upp av sig själva, osäkra nätagg etc. Är förvånad att de inte fått någon anmälan på sig ännu. Men de vet kanske hur man kommer undan.

Och jag kan inte tänka mig att du får fraktavgiften tillbaka.

Har du någon rekommendation till kablar som är "hyfsade" och inte kostar skjortan? Främst micro till usb a.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erwya:

Vad de där mjukgörarna orsakar i en människokropp skulle jag bra gärna vilja veta men det får jag väl bara drömma om.

Oftast är det Ftalater som används men nu börjar det dra iväg lite väl utanför trådämnet.
http://ki.se/imm/ftalater
http://www.kemi.se/prio-start/kemikalier-i-praktiken/kemikali...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Märkligt påstående. Jag har genom åren handlat mycket från Deltaco utan att få sådana problem. Det vore bra om du kunde vara mer konkret och inte bara påstå att allt är skit.

Skrivet av GilbertG:

Köp inte Deltaco. De tar alla möjliga genvägar och fusk med material och specifikationer, som ibland är direkt skadligt. Sladdar av plast som "läcker" och sakta löses upp av sig själva, osäkra nätagg etc. Är förvånad att de inte fått någon anmälan på sig ännu. Men de vet kanske hur man kommer undan.

Och jag kan inte tänka mig att du får fraktavgiften tillbaka.

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

I din länk står kapaciteten, kanske något de lagt dit senare.
Håller med om att det är konstigt att man anger mAh på batteriets effekt och inte på den laddningseffekt som ges. För Li-batteri är 3.6V standard, det sämre tror jag ligger kring 3?

Med tanke på att de tär Inet tror jag inte det är något problem att få tillbaka pengarna, tro dock inte du hittar ett bättre batteri för samma pengar?

tror ni blandar ihop det lite... tror alla "powerbanks" anger kapasiteten på batteriet inte vad som kan levereras efter att det passerat alla elektronik för att göra om det till 5V så du kan ladda mobilen/plattan med den.

brukar ju dock vara speccat hur mycket kräm elektroniken klarar leverara ur usbporten i detta fall kan du ta ut 2.1Ampere ur varje usbport.

dvs om kretsen har 100% verkningsgrad (troligen 80-90%) så borde den ha batteri för att suga 2.1A i ca 7.4 timmar eller 1A i 15.6 timmar.

men som sagt elektroniken har inte 100% verkningsgrad så du kan nog räkna med iaf ~20% förlust så "batterikapasiteten" efter konverteringen borde vara närmre 13260mAh vilket borde ge ~6.3H drifttid på 2.1A

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du inte äter kablar så är det nog inget stort problem.

Det är flyktigt, och ett globalt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Märkligt påstående. Jag har genom åren handlat mycket från Deltaco utan att få sådana problem. Det vore bra om du kunde vara mer konkret och inte bara påstå att allt är skit.

Kan bara instämma i att jag köpt många bra kablar från dem de senaste fem åren utan att drabbas av det. De är för övrigt en svensk distributör, inte en tillverkare som många verkar tro. Jag hade för övrigt nyligen problem med en noname DP-kabel som triggade kortslutningsskyddet på mitt nya moderkort, löste det genom att bara köpa en ny DP-kabel från Deltaco.

Ofta får man vad man betalar för, men deras kablar har fyllt mina behov av digitalkablar under lång tid som sagt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det är tyvärr standard att USB-batterier anger mAh för de faktiska batterierna i produkten, som brukar vara Li-ion-batterier på 3.6-3.7V. TP-LINK skriver t.ex. detta i sin FAQ. Så ja, det är vilseledande, men alla tillverkare gör det eftersom de annars verkar sämre än sina konkurrenter.

Edit: Vid närmare eftertanke så är problemet mer komplext, eftersom batterier i mobiler och surfplattor också brukar anges för 3.6V (iPad 2 har t.ex. ett 6930mAh 3.6V-batteri). Men själva laddningen är inte 100% effektiv av många olika orsaker, se t.ex. denna artikel. Så det är egentligen inte så vilseledande att ange batterikapacitet för 3.6V, problemet är nog mer att man inte kan få ut all kapacitet p.g.a. diverse förluster.

Vänta nu, så hur mycket kan jag ungefär ladda batteriet? Jag kanske tänkt fel. Ipad 2 batteriet är 25Wh, enligt GSMareana, men innebär det då att jag kan ladda Ipaden lite över två gånger ifall vi antar att effektiviteten är 100%?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar vad du hittat som ger mer energi per krona ?

Hittade en Xiaomi 20 000 MAh(3,6V) för lite under 300kr.
http://www.dx.com/sv/p/xiaomi-20000mah-dual-usb-mobile-li-ion...

Hemsidan är lite sketchig, men ger 12700 MAh under 5V istället för deltaco som bör ge 11600 MAh, Men rent Batteri/Krona så är ju Deltacon betydligt billigare.

Du har nog rätt, jag kommer förmodligen inte hitta något mer prisvärt, men då blir frågan, är det ens värt med ett portabelt batteri i detta fall?

Jag beställde batteriet i torsdags från inet då jag hade hoppats att få den dagen efter som jag brukar få, men pga. att det var en röd dag i torsdags kommer den inte fram förrens på måndag. Imorgon ska jag till Stockholm på en klass resa, och jag glömde min Ipad i skolan sedan onsdags så jag tvivlar på att det finns mycket juice i den. Tänkte endå behålla batteriet och inte returnera då jag kommer förmodligen behöva den i framtiden, men just nu då jag upptäckt att den inte riktigt är så stor som jag trodde kanske det inte är värt det ändå.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror ni blandar ihop det lite... tror alla "powerbanks" anger kapasiteten på batteriet inte vad som kan levereras efter att det passerat alla elektronik för att göra om det till 5V så du kan ladda mobilen/plattan med den.

brukar ju dock vara speccat hur mycket kräm elektroniken klarar leverara ur usbporten i detta fall kan du ta ut 2.1Ampere ur varje usbport.

dvs om kretsen har 100% verkningsgrad (troligen 80-90%) så borde den ha batteri för att suga 2.1A i ca 7.4 timmar eller 1A i 15.6 timmar.

men som sagt elektroniken har inte 100% verkningsgrad så du kan nog räkna med iaf ~20% förlust så "batterikapasiteten" efter konverteringen borde vara närmre 13260mAh vilket borde ge ~6.3H drifttid på 2.1A

Så jag bör förvänta 13260MAh? Det är inte illa egentligen... Jag tror att jag räknat fel i sådana fall. Kanske ändå värt att behålla då jag kan ladda min ipad kanske 1,7x gånger.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Köp inte Deltaco. De tar alla möjliga genvägar och fusk med material och specifikationer, som ibland är direkt skadligt. Sladdar av plast som "läcker" och sakta löses upp av sig själva, osäkra nätagg etc. Är förvånad att de inte fått någon anmälan på sig ännu. Men de vet kanske hur man kommer undan.

Och jag kan inte tänka mig att du får fraktavgiften tillbaka.

Men det kanske är deras ytterst billiga produkter? Jag menar det portabla batteriet är ju inte direkt superbillig, samt så får jag ju 5 års garanti.

Permalänk
Medlem

Hur tror du din iPads batteri anges egentligen? Det är på precis samma sätt!

Permalänk
Medlem

@Tandoori Chicken: Jag skulle definitivt inte chansa att köpa batteriet från DX.com om det är sån liten skillnad i kapacitet "på papperet" , det kan vara joooooäääävligt olika kvalité på sakerna från DX.
Ibland funkar det kanon, andra gånger så är det glapp som bara fan eller slutar funka efter nån månad och returfrakten till Kina för utbyte/RMA lär nog kosta mer än saken ifråga.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Kan du inte använda ångerrätten?

Jo, men 29kr frakt... Men jag tror faktiskt inte jag returnerar batteriet, får fundera över ifall ett portabelt batteri ens är värt att ha, då den kommer fraktas fram till mig efter att jag behöver den som mest.

Permalänk
Skrivet av holo:

@Tandoori Chicken: Jag skulle definitivt inte chansa att köpa batteriet från DX.com om det är sån liten skillnad i kapacitet "på papperet" , det kan vara joooooäääävligt olika kvalité på sakerna från DX.
Ibland funkar det kanon, andra gånger så är det glapp som bara fan eller slutar funka efter nån månad och returfrakten till Kina för utbyte/RMA lär nog kosta mer än saken ifråga.

Okej tack, jag har inte riktigt studerat den hemsidan, men får bli att behålla portabla batteriet helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är väl helt självklart att ett batteris ströminnehåll mäts vid spänningen över dess poler, inte vad som är efter en spänningsreglering efteråt. Är ju så alla batterier mäts. Samma sak gäller ju de som sitter i mobiltelefoner och surfplattor.
Vill du kunna göra en bättre jämförelse i ditt fall så se på energiinnehållet istället, alltså hur många Wh. Och då blir det ju tydligt att du utan problem borde kunna ladda din surfplatta 2 och lite till gånger med innehållet i batteripacken (i en ideell värld utan förluster då, i verkligheten så borde du ju få ca 2 ggr).

Sen visst om man jämför batteripack med varandra så kan det vara lurigare, men oftast är det ju bara en cell i dem så då är det ju samma batterispänning, vilket gör att ströminnehållet är en OK jämförelse för att se vilken som har mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite surt när allt som finns att köpa i kabelväg är endast Deltaco. Finns inget annat märke i de flesta butiker.

Vet inte om det gäller en viss typ av kablar men Ethernet-kabel från Deltaco har jag flera som är väldigt bra, snorbilliga dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandoori Chicken:

Vänta nu, så hur mycket kan jag ungefär ladda batteriet? Jag kanske tänkt fel. Ipad 2 batteriet är 25Wh, enligt GSMareana, men innebär det då att jag kan ladda Ipaden lite över två gånger ifall vi antar att effektiviteten är 100%?

Ja, så borde det vara. Men effektiviteten är ju så klart inte 100%, så ditt ursprungliga antagande på 1.8x är troligtvis närmare sanningen.

Skrivet av loefet:

Det är väl helt självklart att ett batteris ströminnehåll mäts vid spänningen över dess poler, inte vad som är efter en spänningsreglering efteråt. Är ju så alla batterier mäts.

Fast vad är egentligen spänningen för ett USB-batteri? De interna batterierna ligger troligtvis på ~3.6V, men det enda uttaget är normalt 5V via USB. Så för konsumenten är det i själva verket ett 5V batteri, och hur batteriet fungerar internt är inte så intressant egentligen.

Och det blir ju inte bättre av att de flesta tillverkare bara anger mAh, utan att tala om vilken spänning det är som gäller. Det betyder ju att jag kan stoppa 15st AA 1.2V NiMH-batterier á 2000 mAh i en låda ungefär lika stor som Deltaco-batteriet, och marknadsföra den som ett 30000 mAh-batteri. Dubbelt så bra som Deltacon! Nä, det vore nog bättre att strunta helt i mAh och bara ange Wh, men 57.72 är väl inte lika sexigt som 15600. Fast det gav mig en idé till marknadsförarna: mWh ger mycket högre siffror, och kan lätt misstas för mAh av okunniga konsumenter.

Permalänk
Skrivet av Tandoori Chicken:

Så jag bör förvänta 13260MAh? Det är inte illa egentligen... Jag tror att jag räknat fel i sådana fall. Kanske ändå värt att behålla då jag kan ladda min ipad kanske 1,7x gånger.

Beror mest på verkningsgraden i elektroniken som gör om det till 5v

Men utan att veta vad som sitter där i kan det lika gärna sitta komponenter.som har en verkningsgrad på 50%
Beror helt på vad tillverkaren valt att sätta in på insidan men normalt sett brukar verkningsgraden iaf ligga på 80%

Verkningsgraden är ett mått på hur mycket av strömmen som används för att komvertera spänningen lätt beskrivet så vilken full babian som helst förstår.

Har du en verkningsgrad på 80% så kommer du få ut 80% av vad elektroniken blir matade med resterande 20% kommer bli värme m.m vid omvandlingen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du inte äter kablar så är det nog inget stort problem.

Det räcker att du tar i kabeln för att dina fingrar skall börja lukta. Sedan är det nästan omöjligt att tvätta bort. Om det fäster så bra på biologiskt material kan man börja fråga sig hur mycket man får i sig via direktkontakt.

Skrivet av mrqaffe:

Oftast är det Ftalater som används men nu börjar det dra iväg lite väl utanför trådämnet.
http://ki.se/imm/ftalater
http://www.kemi.se/prio-start/kemikalier-i-praktiken/kemikali...

Ftalater är inte trevliga och det framkommer i forskningen fler och fler otrevliga saker om hur det påverkar kroppen.

Skrivet av lappen81:

Det är flyktigt, och ett globalt problem

Ja, eftersom det är flyktigt får du i dig det via lungorna. Det betyder att bara att du befinner dig i samma rum/luftomgivning som en sådan sladd kommer ftalater (sakta) förflyttas in i din kropp.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det räcker att du tar i kabeln för att dina fingrar skall börja lukta. Sedan är det nästan omöjligt att tvätta bort. Om det fäster så bra på biologiskt material kan man börja fråga sig hur mycket man får i sig via direktkontakt.

Som tur är så är huden väldigt svår att penetrera med de flesta substanser. För övrigt har jag aldrig ägt en kabel som jag haft inomhus som stämmer in på din beskrivning.

Skrivet av Erwya:

Ja, eftersom det är flyktigt får du i dig det via lungorna. Det betyder att bara att du befinner dig i samma rum/luftomgivning som en sådan sladd kommer ftalater (sakta) förflyttas in i din kropp.

Är nog lite som larmen om t.ex. akrylamid i chips och BPA i termopappersrullar...