Battlefield 1 tar plats under första världskriget

Permalänk

Då BF3/BF4 upptagit många tusen timmar i mitt liv så blev jag först jävligt besviken när jag hörde ryktena, men denna trailer fick faktiskt mig på förbokahumör.

Alla säger att ww1 var så "tråkigt, segt och simpelt" men var det verkligen det ? Visst det lär inte finnas några lock-on vapen men att bara ligga i skyttegravar och äta morfin och röka cigg tror jag inte ger en korrekt bild. När man tänker efter så kanske detta blir bättre än WW2 t.o.m. Ska plugga vapenslag och historia om WW1 nu... Detta blir ett givet köp, trots att jag lovat EA att aldrig mer skänka dem ens en mosad tomburk.

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

Har dom hintat nånstans hur många spelare man kan vara ? Får känslan av att det blir 128 av hur storslaget det ser ut i trailern och hur dom beskrev spelet men kanske är för mycket begärt. Lär väl kräva en nätkod utom dess like eller ?

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Har dom hintat nånstans hur många spelare man kan vara ? Får känslan av att det blir 128 av hur storslaget det ser ut i trailern och hur dom beskrev spelet men kanske är för mycket begärt. Lär väl kräva en nätkod utom dess like eller ?

64+64 är max

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

hoppas laneringen är bättre timad än bf4 , där många slutat spela innan alla de 10 000 tals patchar rullats ut, tog för lång tid och många lade av . Jag kommer hursomhelst köpa detta spel förmodligen utgåvan som man får spela i förtid . DET är det tragiska ... men har ej nåt annat spela istället

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Så jag ser definitivt fram emot BF1 (namnvalet är kanske pga inte riskera blandas ihop med moddar?)

Förmodligen för att Codename Eagle tekniskt sett är första Battlefield spelet och utspelade sig under första världskriget. Dvs Battlefield 1 är inte ett "nytt" spel, det är en HD remake av första Battlefield spelet. Get it?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

64+64 är max

Låter bra. Har dom skrivit det nånstans ? Vora iaf mäktigt då man får känslan av att banorna är betydligt större också när det ska finna zeppelinare osv.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Låter bra. Har dom skrivit det nånstans ? Vora iaf mäktigt då man får känslan av att banorna är betydligt större också när det ska finna zeppelinare osv.

Stod på FZ. Hoppas på gigantiska banor. Dock verkar det inte gå att löpa Premium, så jag undrar om DLC'er endast kommer kunna köpas styckvis..

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

får väll se , inte alls hypad...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

ska man ligga i sina skyttegravar o skjuta mot varann! YAYYYYYYYYY!

Precis! Realistisk sett så är WW1 inte skitbra för FPS...
Men det kommer att bli en mer orealistisk, ologisk version av WW1. För annars hade det blivit för tråkigt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ackwell:

Precis! Realistisk sett så är WW1 inte skitbra för FPS...
Men det kommer att bli en mer orealistisk, ologisk version av WW1. För annars hade det blivit för tråkigt.

Fast det är inte riktigt sant. Visst. I slutet av kriget -på framförallt västfronten- så grävde båda sidor ner sig skyttegravar. Men innan det så skedde många större slag som böljade över större områden.

Dessutom: det är väl knappast själva "sittandet" i skyttegravarna som behöver vara med i spelet bara för att mest tid spenderas så i verkligheten?

Då hade senaste Battlefield och liknande spel om de moderna striderna i Mellanöstern går ut på att sitta i en konvoj mellan två byar utan att ett skit händer. Eller kanske utföra underhåll på flygplanen. Ett modernt stridsflygplan behöver i snitt två timmar underhåll för varje timme det är i luften. Istället plockar de ju russinen ur kakan så att säga.

Det kan man göra här med. Tänk er en klaustrofobisk närstridskarta som utspelar sig i skyttegravarna där man får kämpa sig fram meter för meter som råttor i en labyrint. Eller att springa över fältet - i skydd bakom en av de tidigare stridsvagnarna - mot fiendens positioner samtidigt som artilleriet regnar ner över er. Låter precis som Battlefield tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Då BF3/BF4 upptagit många tusen timmar i mitt liv så blev jag först jävligt besviken när jag hörde ryktena, men denna trailer fick faktiskt mig på förbokahumör.

Alla säger att ww1 var så "tråkigt, segt och simpelt" men var det verkligen det ? Visst det lär inte finnas några lock-on vapen men att bara ligga i skyttegravar och äta morfin och röka cigg tror jag inte ger en korrekt bild. När man tänker efter så kanske detta blir bättre än WW2 t.o.m. Ska plugga vapenslag och historia om WW1 nu... Detta blir ett givet köp, trots att jag lovat EA att aldrig mer skänka dem ens en mosad tomburk.

Tror folk främst tänker på skyttegravskrig med mängder av artilleri i Frankrike när man nämner första världskriget, men tror man kan göra en hel del intressant med den östra och södra fronten, dvs t.ex Afrika, Italien, Balkan, och Mellanöstern. Där handlade första världskriget betydligt mindre om skyttegravar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xyborg:

Fast det är inte riktigt sant. Visst. I slutet av kriget -på framförallt västfronten- så grävde båda sidor ner sig skyttegravar. Men innan det så skedde många större slag som böljade över större områden.

Dessutom: det är väl knappast själva "sittandet" i skyttegravarna som behöver vara med i spelet bara för att mest tid spenderas så i verkligheten?

Då hade senaste Battlefield och liknande spel om de moderna striderna i Mellanöstern går ut på att sitta i en konvoj mellan två byar utan att ett skit händer. Eller kanske utföra underhåll på flygplanen. Ett modernt stridsflygplan behöver i snitt två timmar underhåll för varje timme det är i luften. Istället plockar de ju russinen ur kakan så att säga.

Det kan man göra här med. Tänk er en klaustrofobisk närstridskarta som utspelar sig i skyttegravarna där man får kämpa sig fram meter för meter som råttor i en labyrint. Eller att springa över fältet - i skydd bakom en av de tidigare stridsvagnarna - mot fiendens positioner samtidigt som artilleriet regnar ner över er. Låter precis som Battlefield tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Fast den tidens stora slag är inte särskilt intressant i FPS heller. Skyttegravar eller inte, taktiken var urgammal och gick ut på att marchera eller springa fram i stora grupper och bli nermejad av maskingevär. Det är mer eller mindre omöjligt att göra ett historiskt korrekt multiplater FPS i första världskriget intressant att spela. Singleplayer fungerar för man kan skripta upp mycket.

Sen hände det ju mycket intressant även på västfronten. Britterna plockade in storviltjägare för att lära upp soldater i prickskytte så det var första gången vi såg prickskyttar användas i stor skala. Men det är inte så kul i multiplayer. Det var också här som taktiken med maskingevär utvecklades ordentligt men det är ju tråkigt i multiplayer. Strider i skyttegravarna var mycket klubbor och påkar. Man ser en skyttegravsklubba på bilden och det är inte heller så kul i datorspel. Finns ju även massa häftiga historier om hur båda sidorna grävde gångar in under fiendens linjer som de fyllde med sprängämnen. Finns fortfarande gigantiska kratrar kvar i Belgien till exempel. Men den roliga biten med multiplayer Minecraft var inte att hacka fram gångar.

Så en alternativ historia där de plockar vapen och design för första världskriget och sedan bygger ett bra spel runt det är den enda vägen att gå. I alla fall för DICE. Om tillräckligt många tjatar kanske Bohemia Interactive kan hitta på något för de som är ute efter en simulator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bolt-action porr!!! <3

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

64+64 är max

64 players sa dom igår under eventet, vart har du fått 64+64 från?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Är det verkligen okej att säga "play it first on xbox one with EA Access" när det kommer samtidigt på PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är det verkligen okej att säga "play it first on xbox one with EA Access" när det kommer samtidigt på PC?

Microsoft brukar räkna in PC med Xbox, finns flera "Xbox exclusive" spel som släpps tills PC genom åren.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Detta blir nog ett BF jag passar på WWI och WWII är helt ointressant utifrån mitt perspektiv då jag är mer intresserad av modern krigföring gentemot "gammaldags" om det inte är medeltid. WWI&WWII Känns bara som segt otekniskt och ett enda släpande tills den moderna tekniken utvecklats.

Bara kolla på en M4A1 från modern tid skulle kunna slå ut samtliga vapen som tyska armens infanteri hade då. Eller hur en sån sak som ett enda F22 Raptor skulle kunna ha vunnit luft herrar väldet i båda krigen utan att ens bli upptäckt eller ens kunna bli nerskjutet. Men detta är nog en jätte orättvis jämförelse men känns bara för seglivat för min smak. Tekniken är helt enkelt inte tillräckligt imponerande för att jag skall gilla de

Men kul för alla WWI // WWII Fantaster detta har ni förtjänat efter alla nya moderna krigförings spel, Så grattis till er!!!

https://qph.is.quoracdn.net/main-qimg-36ee46928964c56c7f7274d18191c37f?convert_to_webp=true
http://www.icm.com.ua/uploads/posts/2014-04/1398248773_35678_web_in.jpg

Tur dem inte lyssna på detta då, ganska wierd jämförelse. Dagens krigsföring ur ett modernt armè vs armè perspektiv är också helt obsolete eller vad man vill kalla det.. man kan nukeà skiten ur varandra ändå. M4 härstammar från tyskarnas MP/STG i alla fall. Om något så var ju ww1,ww2 fortfarande ganska Close up, alla olika pjäser som artilleri,flyg/bombflyg,tanks,infanteri m.m spelade stor roll i krigsmaskinen. I dag är infanteri,slagskepp,tanks näst intill meningslöst, du har robotar som fungerar tvärs över världen m.m .. när man tänker på det är dagens krigsföring ganska trist. (Nu pratar jag inte om USMC vs terrorceller i Afghanistan eller liknande utan om vi hade haft något modernt krig pågående med två starka armèer vilket vi ska vara glada att vi inte har)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Microsoft brukar räkna in PC med Xbox, finns flera "Xbox exclusive" spel som släpps tills PC genom åren.

Men nu skriver och säger dom ju Xbox One. Inte bara Xbox. Och även annars så släpper ju inte EA spel på Xbox platformen på PC utan på deras Origin.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta, kul att BF provar lite ny mark, uppfriskande
Man vore dum om man förväntar sig en simulator, är det bara autentiskt så är det helt okej, det betyder inte att det måste vara realistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Helt ärligt, jag är en kund som betalar för att få den hela förväntade upplevelsen de utannonserar. Ska jag då behöva bli våldtagen av fuskare på slagfältet gång på gång och sedan behöva sitta och ladda upp detta till DICE.

GLÖM DET!!! Jag ska inte behöva göra jobbet åt DICE, jag ger dem mina pengar så de ska göra jobbet åt mig, punkt slut.

Om någon försöker på stå att de inte kan förebygga i spel koden för att göra extremt svårt för de som gör fusk samt upptäcka programkod som fuskare injicerar in i minnet snackar skit.

De kan t ex röra runt i berörda delar av spelkoden och flytta runt saker i minnet med snabba små patchar som snabbt laddas ner och installeras automatiskt varje dygn eller oftare om det behövs vilket skulle göra det extremt jobbigt för de som gör fusken till den punkt att de till slut tröttnar.

Varför gör de inte detta, jo för att det skulle kosta dem miljoner.

Så nu är vi i ett läge där de som gör fusken tjänar miljoner och EA/DICE sparar miljoner på att inte lägga ner för mycket kraft på att bekämpa dem.

Jag vet inte vart ni alla spelar men under dem åren som jag har spelat BF4 på så har jag bara sett en handfull fuskare. Människor kan vara bättre än dig utan att fuska!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Sötast

Nämen titta, ser ju ut som Battlefront materialen

Recycle <3

Permalänk
Medlem

Battlefield won

@Vlademil: Tänk på hur det uttalas, battlefield 1 låter som battlefield won. Kan det vara en gömd taunt mot CoD? Battlefield har isåfall vunnit.

Permalänk

kommer bli ett köp, men man skall vänta 2 månader så alla buggar som låser ute tig från spelet är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om det verkar vara ett skitspel, med setting från skitspel, och från en utvecklare som nästan bara släpper skitspel, då är det nog ett skitspel. En riktig Kalla Krigs-konflikt under mitten av 80-talet kunde blivit något intressant. Vad är detta? "Tyvärr orkade vi inte designa några avancerade grejer, men ta dom här gamla järnsängarna och låtsas som att det är stridsvagnar"?

kalla kriget konflikt i ett spel hade ju dock varit otroligt tråkigt att spela. hade ju blivit som två sura tjejer som vägrar prata med varandra men bara vill vara bättre än den andra.
eller missade jag att det var ett stort krig i världen med vapen då?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

no 3D mindbending spacial hand floating code breaking heat sinking smell sniffing bio dynamic robo rocket upp my ass skeleton droids..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Wooooo, Codename Eagle 2!

Skrivet av Majesty:

Just vad jag tänkte! Codename eagle var ju skitskoj. Blir coolt med zeppelinare ww1 är så outforskat i spelvärlden.

Skickades från m.sweclockers.com

Min första tanke också Äntligen tillbaka till rötterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kalla kriget konflikt i ett spel hade ju dock varit otroligt tråkigt att spela. hade ju blivit som två sura tjejer som vägrar prata med varandra men bara vill vara bättre än den andra.
eller missade jag att det var ett stort krig i världen med vapen då?

Antar att det syftas på diverse proxy konflikter som hände, som t.ex Vietnam eller när soviet invaderade afghanistan 1979.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det där stämmer inte alls...

Missilerna är inte byggda för att slå ut pappersflygplan med enstaka hästkrafter. Värmesökande fungerar inte mot förbränningsmotorer alls och även om radarsökande möjligtvis skulle kunna fungera är det inte säkert att de kan hantera kombinationen låg fart + möjlighet att byta riktning mycket snabbare än moderna flygplan, eller att dess splitter är effektivt mot de mer robust byggda flygplanen från iaf WW2.

Raptorns enda beväpning som är pålitlig är dess Vulcan cannon med 480 skott i magasinet, vilket räcker för för totalt 4.3 sekunds eldgivning. Tveksamt hur många plan som går att skjuta ned med en sådan när du dessutom flyger 5 gånger så snabbt som dem och omöjligtvis kan lägga dig bakom dem i samma hastighet.

Vidare byggdes tusentals flygplan under första världskriget och tio-tusentals under andra världskriget. En enda bomb i närheten medans Raptorn är på marken ( vilket den är 95% av tiden för omladdning/service/underhåll osv ), är tillräckligt för att försätta den ur stridbart skick en längre tid.

Dessutom tillkommer problematiken att en enda F22 Raptor även med oändlig tillgång till missiler, bränsle och ammo vid basen kan inte skjuta ned plan snabbare än en fiende kan bygga dem under världskrigen

Det jag gillar med Världskrigen är deras stora skala och att man får förlita sig mer på skill istället för elektronik / lock on, omöjligt att komma i närheten av liknande i moderna krig.

Att raptorn inte är ett pålitligt plan det vet man så klart haha, Men hade det varit pålitligt så hade den varit exeplarsikt mot mycket av planen från WWI // WWII, Jag menar du behöver inte ligga bakom en annat flygplan för att skjuta ner dem. Ta tex raptorn hur högt den kan flyga och vilka avstånd den kan attackera ifrån hade nog inga av de gamla planen ens klarat att pricka. Bara attackera uppifrån rent taktiskt sätt bästa sättet i detta läget bara plocka dem ovanifrån dem när de ändå inte når en. Men som jag nämnde tidigare det är ingen direkt sjysst jämförelse åren emellan Raptorn eller F16 / FA-18 m.m. skiljer sig markant. Så tekniken är inte fair på det sättet. Men som sagt det är det som jag alltid tyckt känts segt med WW1 // WW2 inte så fast paced som de nyare och moderna krigföringen sen gillar ju alla så klart olika.

Och så klart Världskrigen var mycket toe to toe combat också men det känns inte heller fair att ha toe to toe combat med WW1/WW2 teknik eller modern teknik då är det roligare med toe to toe fightning fast på medeltida sätt då är det survival of the fittest. Om man ändå har tekniken så behöver man ju aldrig egentligen möta sin fiende face to face.

Absolut världskrigens skala går inte att jämföra men det ligger ju i att spel skaparna lyckas fånga denna oändliga skala så det känns lika massivt i spelet som det var irl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Hur många ww2-shooters finns det? Hur många framtidsshooters finns det? Hur många nutidsshooters finns det?

Sen tror alla att ww1 bara utspelade sig i Somme och Verdun och att det var 20 meter mellan gravarna, senapssås överallt och att soldaterna turades om att bli nermejade när visselpipan sjöng. Nä läs på om första världskriget i såna fall

Jag tror det kan bli en rolig omväxling...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så konstigt när man i Historian både under grundskolan och gymnasiet i princip bara får läsa om skyttegravarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Antar att det syftas på diverse proxy konflikter som hände, som t.ex Vietnam eller när soviet invaderade afghanistan 1979.

Nej jag syftar på en konflikt som aldrig bröt ut eftersom ena sidan kollapsade under sin egen tyngd. Materielen och den tekniska nivån är väldigt intressant dock, framförallt för att det togs sjumilakliv i utvecklingen mot slutet av 70-talet.