Permalänk
Medlem

Jag tror det snarare är brist på IPv4-adresser än affärsmodell. Du får väl satsa på IPv6. Där finns det gott om adresser.

Skrivet av mini-ryttge:

Telia tillhandahåller inte längre fasta IP-adresser om du inte har företagsabonnemang.

Helt orimligt att Sverige har någon sorts östblockskommunist affärsmodell på nästan alla våra ISP.

Snart blir det väl CGN nät för hela jävla slanten.

Fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Telia tillhandahåller inte längre fasta IP-adresser om du inte har företagsabonnemang.

Helt orimligt att Sverige har någon sorts östblockskommunist affärsmodell på nästan alla våra ISP.

Snart blir det väl CGN nät för hela jävla slanten.

Fan

De kostar, det är brist på dem, och vi tydligen vill inte använda IPv6... så då blir det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tror det snarare är brist på IPv4-adresser än affärsmodell. Du får väl satsa på IPv6. Där finns det gott om adresser.

Telia levererar varken fasta ipv4 eller fasta ipv6 om du inte har ett företagsabonnemang som kräver ett organisationsnummer.

Du får dock dhcp adresser i ipv4, så argumentet håller inte riktigt. Är det någon som ska ha all skit för att övergången till ipv6 går så segt är det ISPer som så länge vägrade.

Skrivet av Paddanx:

De kostar, det är brist på dem, och vi tydligen vill inte använda IPv6... så då blir det så.

Nej, det går helt enkelt inte, dom säljer inte tjänsten längre, varken ipv4 eller ipv6.

Jag har verkligen försökt få en statisk IP till den nivå att jag överväger att regga ett bolag för att undkomma blockerade portar och DHCP leases.

Hoppas på öppen fiber där det finns riktiga aktörer.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Nej, det går helt enkelt inte, dom säljer inte tjänsten längre, varken ipv4 eller ipv6.

Jag har verkligen försökt få en statisk IP till den nivå att jag överväger att regga ett bolag för att undkomma kommunistinternet med blockerade portar och DHCP leases.

Hoppas på öppen fiber där det finns riktiga aktörer.

Troligen har de då helt slut på adresser.

Bredbandsbolaget har gett mig en fast IP, men det kostar som sagt extra varje mån.
Dock verkar samtliga bolag göra allt de kan för att slippa ge dig dessa, och du ska enligt avtalen inte ha kommersiell server på "privatpersons" internet heller, så jag förstår dem.

För mig är det att jag vill ha samma IP för att jag inte ska får någon annans IP ban på mig. Håller jag min egen IP så har jag min egen värld att skylla på om det går galet.

Dock kan man säga att Telia borde kunna slänga över hela privatpersonsnätet på IPv6, så bör du kunna få en egen IP, samtidigt som de får lite extra IPv4 adresser lediga till företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Troligen har de då helt slut på adresser.

Bredbandsbolaget har gett mig en fast IP, men det kostar som sagt extra varje mån.
Dock verkar samtliga bolag göra allt de kan för att slippa ge dig dessa, och du ska enligt avtalen inte ha kommersiell server på "privatpersons" internet heller, så jag förstår dem.

För mig är det att jag vill ha samma IP för att jag inte ska får någon annans IP ban på mig. Håller jag min egen IP så har jag min egen värld att skylla på om det går galet.

Dock kan man säga att Telia borde kunna slänga över hela privatpersonsnätet på IPv6, så bör du kunna få en egen IP, samtidigt som de får lite extra IPv4 adresser lediga till företag.

Det finns flera leverantörer som levererar fasta ip-adresser som en tilläggstjänst. Telia gör det inte.

Alla leverantörer blockerar dock portar som t.ex 25 och 53, detta pga open relay och open resolvers. Vilket heller inte är okej i mitt tycke.

Jag känner spontant att vad jag gör med mitt internet ska leverantören ge fan i. Dom ska vara common carriers så att säga. Vad hade hänt om posten slutade leverera brev till alla utan ett organisationsnummer. Jag betalar för en viss datamängd/s och hur jag nyttjar denna ska inte vara deras ensak. Att alla som vill ha någon sorts webbserver ska ha ett organisationsnummer är helt orimligt, för DNS och SMTP har jag någon sorts förståelse pga spam och dns amplifikations attacker men det krockar fortfarande med internet som ett fritt medium.

Jag går offtopic här och tänker inte fortsätta hijacka tråden. Vill ni ha svar så ta det i pm.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För mig är det att jag vill ha samma IP för att jag inte ska får någon annans IP ban på mig. Håller jag min egen IP så har jag min egen värld att skylla på om det går galet.

Det argumentet håller inte riktigt eftersom en IP blockering är oftast sista lösningen och då handlar det oftast inte om bara en IP adress utan man blockerar ett helt IP spann (subnät) eftersom dynamisk adressering är så vanlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Det finns flera leverantörer som levererar fasta ip-adresser som en tilläggstjänst. Telia gör det inte.

Alla leverantörer blockerar dock portar som t.ex 25 och 53, detta pga open relay och open resolvers. Vilket heller inte är okej i mitt tycke.

Jag känner spontant att vad jag gör med mitt internet ska leverantören ge fan i. Dom ska vara common carriers så att säga. Vad hade hänt om posten slutade leverera brev till alla utan ett organisationsnummer. Jag betalar för en viss datamängd/s och hur jag nyttjar denna ska inte vara deras ensak. Att alla som vill ha någon sorts webbserver ska ha ett organisationsnummer är helt orimligt, för DNS och SMTP har jag någon sorts förståelse pga spam och dns amplifikations attacker men det krockar fortfarande med internet som ett fritt medium.

Jag går offtopic här och tänker inte fortsätta hijacka tråden. Vill ni ha svar så ta det i pm.

Jag håller helt med om rollen en ISP har mot sina abonnenter. Tycker inte det är acceptabelt att de ska fingra på vilka portar de vill tillåta och inte. Har försökt sätta upp en egen mailserver en gång men det gick helt åt skogen. Efter massor av felsökning hamnade jag hos deras kundsupport där de förklarade att de har en lista blockerade portar och att de inte skulle lyfta någon blockering ens på begäran. Det gjorde att jag sade upp mitt abonnemang så fort bindningstiden gick ut.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det argumentet håller inte riktigt eftersom en IP blockering är oftast sista lösningen och då handlar det oftast inte om bara en IP adress utan man blockerar ett helt IP spann (subnät) eftersom dynamisk adressering är så vanlig.

Beror ju på vad det är du syftar på för block. Det behöver inte vara spel, utan kan vara saker som virus osv. Jag vet iaf att så länge jag kan få behålla mitt IP (har haft samma i 5+ år nu) så får jag själv ansvara för hur det används.

Permalänk
Medlem

Tjenare, alla igen pratade med några polare och sådär och eftersom min bror blev bannad på FACEIT och man spelar på deras hemsida men eftersom man inte laddar ner något anticheat via sidan eller så utan man får IP-adressen till spel servern på sidan och connectar via STEAM då.

Så dom började tänka på om det är min externa ip-adress(om det nu kallas sådär:P) som blivit bannad på deras sida, eftersom spelar ingen roll på vilket konto jag spelar på så blir jag bannad i princip efter 4-5 matcher.

Så min fråga är egentligen om det är möjligt att byta den ip adressen och även om det är möjligt att byta MAC adress om det skulle göra någon skillnad.

Är extrem tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wallzie:

Tjenare, alla igen pratade med några polare och sådär och eftersom min bror blev bannad på FACEIT och man spelar på deras hemsida men eftersom man inte laddar ner något anticheat via sidan eller så utan man får IP-adressen till spel servern på sidan och connectar via STEAM då.

Så dom började tänka på om det är min externa ip-adress(om det nu kallas sådär:P) som blivit bannad på deras sida, eftersom spelar ingen roll på vilket konto jag spelar på så blir jag bannad i princip efter 4-5 matcher.

Så min fråga är egentligen om det är möjligt att byta den ip adressen och även om det är möjligt att byta MAC adress om det skulle göra någon skillnad.

Är extrem tacksam för alla svar

Att byta mac-adress har du inget för. Byta IP-adress gör du genom att stänga av din router i mer än 20 minuter om du har Telia.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

Drog ur routern i ungefär 2 timmar men det var den samma ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av wallzie:

Tjenare, alla igen pratade med några polare och sådär och eftersom min bror blev bannad på FACEIT och man spelar på deras hemsida men eftersom man inte laddar ner något anticheat via sidan eller så utan man får IP-adressen till spel servern på sidan och connectar via STEAM då.

Så dom började tänka på om det är min externa ip-adress(om det nu kallas sådär:P) som blivit bannad på deras sida, eftersom spelar ingen roll på vilket konto jag spelar på så blir jag bannad i princip efter 4-5 matcher.

Så min fråga är egentligen om det är möjligt att byta den ip adressen och även om det är möjligt att byta MAC adress om det skulle göra någon skillnad.

Är extrem tacksam för alla svar

Om du hinner komma in på spelet en stund innan du blir bannad är det troligen inte IP-adressen som ställer till det. Då skulle du inte ha kommit in alls. Det är något som ligger och spökar i din dator.

Skulle rekommendera att du både installerar om den och byter ditt lösenord ifall någon av dina syskon har lyckats lista ut vad du har nu.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att byta mac-adress har du inget för. Byta IP-adress gör du genom att stänga av din router i mer än 20 minuter om du har Telia.

Telia har inte bytt IP för mig trots flera dagars avstängning. Enda gångerna på 3 år är ett eller möjligen två tillfällen då de bytte ut utrustning. På somrarna måste jag rycka telefonkabeln ofta och i många timmar pga åska, men IP byts aldrig. Jag vill ha samma, så för mig är det utmärkt.

Edit: Efter att ha minnesmediterat så kan det ha skett ett byte någon sommar efter bara en timme, men det är rena lotteriet, då andra längre avbrott inte har ändrat IP. Vad jag minns har jag haft 3 olika IP på lika många år och då talar vi om minst 15-20 avstängningar under varje sommar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Då kan jag bara spekulera i varför det fungerar för vissa men inte andra, det kanske har att göra med antalet noder och omsättning av omstarter att göra i den aktuella mesch:en?

Hemma fungerar denna metod, det får jag bekräftelse på från DDNS-tjänsten. Likaså på ett par andra orter där jag lagt upp dyn.com konton på. Antog att det var likadant i övriga landet...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Erwya:

Då provar vi

Permalänk
Hedersmedlem

@Dr.Mabuse: Jag bor i ödebygden så du kan säkert ha rätt att det beror på förhållandevis låg aktivitet i nätet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro